02 June 2007

Probe into safety of ministry building

NST

Investigations are being carried out to ascertain whether the width of the joint on the Domestic Trade and Consumer Affairs Ministry building has exceeded the limit allowed.

PUTRAJAYA: Is the Domestic Trade and Consumer Affairs Ministry building in Precinct 4 here safe?

This is the burning question in the wake of the widening of the expansion joint of the structure.

Minister Datuk Seri Shafie Apdal, eager to know if the matter was serious, chaired a meeting yesterday with the contractor, consultant and representatives of the Public Works Department.

A source told the New Straits Times that Putrajaya Holdings, the master developer of the federal administrative capital, and the contractor (WCT Engineering Berhad) were still responsible for repairs to the building although the liability period expired about two months ago.

"The PWD will only issue the certificate of making good defects (CMGD) once the contractor has repaired the defects. Otherwise, the company will be blacklisted." Earth movements had caused the expansion joint to "move" with the width becoming bigger, the source said.

The expansion joint divides the 15-storey building into two sections.

"This building is about 200m long. Therefore, the expansion joint is required as a normal structural design to allow for certain movements.

"Investigations will determine whether its width has exceeded the size of the tolerance limit allowed. An earlier report showed that it had reached the maximum."

The source, however, did not want to disclose the maximum width, stating that the contractor had pledged to submit a report to the minister and the PWD within one month.

During the meeting, the consultant assured the minister that the building was safe for occupation and that there was no cause for alarm.

"They will also come up with a proposal to fill up the cracks. This is a normal process to cover the joint."

The contractor will be appointing a third-party consultant to investigate the defects further.

The widening of the joint caused cracks to develop at certain portions of the building.

This includes the fourth floor which houses the Domestic Trade and the Consumer Affairs division and the Domestic Trade Division.

This is the latest in a series of mishaps which have occurred in new government buildings such as burst pipes, cracks on the walls, a malfunctioning air-conditioning system and a power outage.

Transformasi pengajian tinggi

Utusan Online

Oleh: NORDIN KARDI

Universiti di Malaysia kerap kali memperjuangkan kepentingan fakulti, jabatan, program pengajian dan lebih jauh lagi mengenai mata pelajaran masing-masing. Kadangkala para pentadbir akademik menghadapi jalan buntu bagaimana harus kepentingan-kepentingan nipis itu dapat disatukan semula menjadi kepentingan besar dan bersama. Ahli akademik pula membina dunia dan meletakkan peraturan kepada ahlinya supaya jangan keluar dari dunia itu.

Dunia itu selalunya dibina berdasarkan latihan formal purata satu setengah tahun untuk sarjana atau purata tiga tahun setengah untuk doktor falsafah yang kemudian menentukan corak hidup seorang ahli akademik puluhan tahun selanjutnya. Calon ditetapkan supaya mengajar, menyelidik, menulis, memberi khidmat masyarakat dan memberi rundingan profesional dalam dunia itu sahaja. Jika dia keluar, maka akan ada tukang sibuk menyemak dan mempersoalkan kenapa ahli akademik itu bekerja di luar dunianya. Seorang yang mempunyai Doktor Falsafah mungkin akan gagal dalam temu duga atau tapisan untuk menjadi seorang Profesor Penuh Gred Khas C jika dia didapati oleh panel pemilih sebagai telah tidak mengajar, menyelidik, menulis dan pelbagai lagi dalam bidang pengkhususan Doktor Falsafahnya dahulu.

Hal ini dipertahankan oleh banyak ahli akademik yang telah berkedudukan dengan mengatakan itulah tradisi ilmu. Mungkin itu benar pada kurun ke-19 tetapi ia mungkin tidak benar lagi dalam kurun ke-21 ini. Apabila diteliti amalan universiti ternama di dunia, tradisi itu telah tidak dipegang lagi. Saya pernah berjumpa dan berkenalan dengan beberapa profesor (bukan seorang!) dari universiti yang selalu disebut sebagai universiti nombor satu di dunia yang tidak memenuhi kriteria profesor universiti di Malaysia itu.

Ada yang ijazah pertamanya dalam bidang bahasa dan linguistik kemudiannya meneruskan pengajian lanjutannya dalam bidang lain dan sekarang dia menduduki profesor dalam bidang teknologi maklumat. Yang lain pula mempunyai ijazah doktor falsafah dalam bidang sejarah tulen dan sekarang menduduki Profesor Berkerusi Unggul dalam bidang pemasaran di fakulti pengurusan terunggul di dunia. Seorang lagi berkelulusan dalam bidang kejuruteraan dan sekarang profesor dalam bidang pengurusan sumber manusia yang teori dan bukunya menjadi pakaian di seluruh dunia.

Saya menekankan perkataan ‘berkerusi’ di sini untuk membezakannya dengan amalan Gred Gaji Khas C di Malaysia. Imbuhan dan prestij profesor berkerusi di negara maju berbeza antara satu kerusi dengan kerusi yang lain berbanding gred khas C di Malaysia yang menyeragamkan gred gaji dan taraf profesor dalam apa jua bidang. Untuk makluman awam, berdasarkan skim akademik ini, secara hakikinya tidak ada seorang pun profesor berprestij di universiti awam di Malaysia! Asalkan mereka menjadi profesor, semua mereka jadi sama sahaja, tidak lebih tidak kurang. Yang ada, mungkin profesor senior kerana lama pada kedudukan mata gaji profesor atau pada Gred B dan A (bukan pun turus!). Jika pun ada profesor berkerusi dan pemegangnya profesor tempatan, imbuhannya akan diselaraskan dengan gred-gred tersebut.

Apakah kaitan profesor berkerusi dengan isu yang hendak diketengahkan? Sekali lagi kaitannya ialah sama ada yang berprestij itu ialah dunia akademik tertutup atau dunia akademik terbuka dan merentas bidang? Di Harvard, misalnya, terdapat dua jenis profesor, iaitu profesor bidang dan profesor universiti. Mungkin terdapat ribuan Profesor Bidang yang tidak pula diikat oleh bidang pengajian dan penyelidikan PhDnya tetapi ada beberapa kerat sahaja yang dipanggil Profesor Universiti. Yang jelas Profesor Universiti lebih tinggi prestijnya daripada profesor bidang. Hanya calon yang telah membuktikan keunggulan merentas bidang sahaja boleh berhajat untuk diangkat ke taraf itu.

Maksudnya, seorang profesor fiqah tidak mungkin menjadi profesor universiti jika dia tidak keluar dari dunia itu dengan mengungguli (pengajaran, penulisan, perkhidmatan masyarakat dan perundingan profesional). Begitu juga dunia usuluddin, bahasa dan sebagainya. Ringkasnya, universiti ternama memberi prestij kepada mereka yang berupaya keluar daripada penjara tesis PhDnya dan merentas serta menguasai pelbagai dunia lain.

Banyak penulis, yang antaranya termasuk David De Long (1997) yang menulis untuk Center for Business Innovation, Ernst and Young, percaya bahawa banyak inisiatif baru dalam dunia ilmu pengetahuan dibantutkan oleh budaya aktivis ilmu itu sendiri. Oleh itu katanya, kita mesti menukar budaya itu. Yang mungkin kelihatan aneh dalam dunia ilmu ialah biasa aktivis ilmu memperjuangkan slogan ‘kebenaran dan tidak lain daripada kebenaran’ tetapi mereka jugalah yang menutup kebenaran itu dengan tembok sempadan-sempadan yang mereka cipta sendiri.

Benar bahawa kemajuan inisiatif ilmu secara dominannya ditentukan oleh sekurang-kurangnya tiga faktor iaitu: (i) Proses kerja dan aktiviti yang memanfaatkan ilmu pengetahuan itu sendiri. (ii) Prasarana, umpamanya teknologi, yang menyokong perolehan ilmu, pemindahan ilmu dan penggunaan ilmu. (iii) Norma tingkah laku dan tabiat pekerja-pekerja ilmu – yang selalu disebut sebagai budaya organisasi atau dalam bahasa Inggeris ia popular sebagai organisational culture atau organisational behaviour.

Orang selalu percaya bahawa wang dan teknologi biasanya menjadi pra syarat kecekapan pengurusan ilmu. Namun, banyak juga pihak yang mengakui bahawa yang paling asas ialah tingkah laku yang membentuk budaya kerana pada kesudahannya budaya itulah yang akan menyokong atau membantutkan transformasi sesebuah institusi ilmu.

Apa yang cuba diutarakan setakat ini ialah tentang adanya dunia silo dalam alam universiti. Alam ini perlu dipecahkan dalam usaha membawa transformasi pengajian tinggi di Malaysia. Ini sangat fundamental. Ia mungkin disentuh dalam dokumen transformasi Kementerian Pengajian Tinggi. Jika tidak, architecture pengajian tinggi Malaysia nanti mungkin akan kelihatan cantik dan kukuh di luar, tetapi belum terjamin sedemikian juga di dalamnya.

Siapakah yang akan beruntung apabila budaya silo di universiti ini dapat dipecahkan? Tentulah pengguna. Pengguna ilmu dari dalam dan luar universiti sama ada pelajar, ahli masyarakat, pembuat dasar, pengguna teknologi dan sebagainya akan mendapat sebuah ‘gambar siap’ bukan cebisan gambar dari pelbagai tangan yang tidak saling mengenal antara satu sama lain. Pelajar misalnya kerap terkial-kial cuba mengintegrasikan sendiri pelbagai mata pelajaran yang diikutinya daripada seorang guru yang apabila ditanya kaitannya dengan mata pelajaran lain akan segera menutup soalan itu dengan jawapan ‘itu bukan bidang saya’. Pemecahan tembok silo akan membuka hijab inspirasi pelajar tadi.

Apakah budaya silo ini unik kepada dunia universiti sahaja di Malaysia? Jawabnya tidak! Budaya ini diamalkan secara meluas dalam segenap aspek kehidupan. Kaum di Malaysia bercakap mengenai kaumnya. Integrasi harus dipaksakan. Tidak ada kerelaan. Tidak banyak yang mahu berkongsi. Perkongsian ditafsir sebagai bertentangan dengan keutamaan merit. Parti politik dengan kepentingan parti masing-masing. Budaya pemikiran ‘biarlah jumlahnya sedikit asalkan dapat semua’ mengalahkan pemikiran ‘biar tidak dapat semua asalkan jumlahnya banyak’.

Dari perspektif sektor ekonomi pula setiap sektor mementingkan sektornya dan tidak melihatnya sebagai suatu rantaian aktiviti menguntungkan semua pihak yang merentas sektor. Apabila gaji naik misalnya peniaga akan menaikkan harga tanpa memikirkan kesan buruk jangka panjang yang lambatlaun akan mengetuk pintu rumahnya sendiri. Jabatan-jabatan kerajaan juga hidup dalam silo masing-masing dengan bersaing-saing supaya dapat masuk buku baik autoriti tertentu. Antara satu perkhidmatan bersaing dengan perkhidmatan lain dan mesti menang. Jika tidak menang tercalarlah imej perkhidmatan! Tentulah rakyat jelata amat berharap agar pemikiran silo tidak sampai menjengah pemimpin setinggi menteri yang berfikir untuk kementerian masing-masing sahaja.

Abad 21 nampaknya mengajak manusia seluruh dunia untuk keluar dari tempat pertapaan masing-masing. Marilah kita keluar beramai-ramai!

- DATUK DR. NORDIN KARDI ialah Naib Canselor Universiti Utara Malaysia.

01 June 2007

Senioriti bukan syarat guru naik pangkat

Berita Harian

SEJAK beberapa hari lalu, banyak isu ditimbulkan guru berijazah Gred 41 menerusi akhbar, kononnya gaji guru Gred 32 (pemegang diploma) lebih tinggi daripada Gred 41 hingga menimbulkan rasa tidak puas hati guru berijazah.

Untuk makluman semua guru terbabit, gaji kakitangan kerajaan mengikut gred masing-masing adalah sama. Cuma elaun berbeza mengikut keistimewaan jawatan masing-masing. Untuk makluman guru juga, Gred 32 adalah kenaikan pangkat bagi skim Diploma (gred 29), sementara gred kenaikan pangkat skim SPM (gred 17) adalah Gred 22 dan gred kenaikan pangkat bagi Skim Ijazah (Gred 41) adalah Gred 44.

Skim gaji kakitangan awam ditetapkan mengikut gred masing-masing berdasarkan kelulusan atau kenaikan pangkat.

Gaji permulaan dan maksimum bagi Gred 22 ialah RM1,915 hingga RM2,837, Gred 32 (RM 2,412 hingga RM3,592) dan Gred 44 (RM 2,978 hingga RM4,932)

Apa yang saya pasti, Gred 32 adalah gred kenaikan pangkat bagi Skim Diploma (Gred 29). Bukan semua pegawai boleh dinaikkan pangkat ke Gred 32. Di jabatan saya hanya antara 10 dan 20 peratus jawatan dihadkan daripada keseluruhan kakitangan Gred 29 untuk ke Gred 32.

Semua kenaikan pangkat ke gred itu adalah menerusi beberapa ciri ditetapkan kerajaan seperti syarat wajib iaitu sudah disahkan dalam jawatan, lulus peperiksaan Jabatan dan PTK serta mendapat prestasi cemerlang dan berjaya dalam temu duga.

Kenaikan pangkat bukan secara automatik dan ia tertakluk kepada kekosongan. Senioriti tidak diambil kira untuk dinaikkan pangkat.

PEGAWAI PUTRAJAYA,
Presint 8, 62250 Putrajaya.

SMS hasut guru jejas imej NUTP

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Kesatuan Kebangsaan Profesion Perguruan (NUTP) mendakwa ada pihak menyebarkan khidmat pesanan ringkas (SMS), meminta guru yang tidak berpuas hati dengan penyelarasan gaji baru membuat laporan kepada kesatuan itu.

Presidennya, Anuar Ibrahim, berkata SMS itu dihantar pihak tidak bertanggungjawab yang didakwa cuba memburukkan imej kesatuan dan tersebar luas di kalangan guru di seluruh negara, sejak Ahad lalu.

Katanya, beliau menerima ratusan panggilan daripada ahli, termasuk ahli jawatankuasa NUTP pusat dan negeri, yang mahukan penjelasan berikutan keliru dengan kandungan SMS berkenaan.

Namun, beliau menafikan kesatuan itu bertanggungjawab menghantar SMS bagi mendapatkan maklumat guru yang tidak berpuas hati dengan penyelarasan gaji seperti diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, baru-baru ini.

“Guru usah percaya dengan SMS itu kerana kita tidak pernah berbuat demikian dan kandungannya adalah fitnah,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Katanya, NUTP bimbang SMS itu mempunyai agenda tertentu bagi menjejaskan imej kesatuan, malah persatuan menyambut baik pengumuman kenaikan gaji kakitangan awam bermula awal bulan depan.

“Kami belum mendapat pekeliling penyelarasan gaji baru,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya menerima maklumat mengenai kekeliruan penyelarasan gaji baru di kalangan guru bukan siswazah gred DGA29 dan DGA32 yang belajar semula dan mendapat ijazah sarjana muda, dilantik ke gred DG41.

Katanya, mengikut pekeliling Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), guru berkenaan dianggap meletak jawatan gred asal (DGA29) sebelum dilantik menjawat gred baru (DGA41).

“Sudah tentu dengan pelantikan itu melayakkan mereka menerima skim gaji baru yang biasanya lebih tinggi berbanding gaji lama. Kebanyakan mereka yang sudah berkhidmat lebih 10 tahun kurang faham perkara itu tetapi kita sudah jelaskan kepada mereka,” katanya.

Mengikut penyelarasan gaji baru kakitangan awam bermula 1 Julai, guru gred DGA29 dan DGA32 dalam Kumpulan Sokongan 1 menerima kenaikan 25 peratus manakala Kumpulan Pengurusan Profesional (Gred 41 hingga Gred 54) sebanyak 15 peratus.

“Kita juga sedang menjalankan siasatan dalaman, termasuk menghubungi setiausaha cawangan di setiap negeri bagi mengumpul maklumat sama ada SMS itu dibuat ahli kesatuan sendiri atau pihak luar,” katanya yang sudah membuat laporan polis berhubung perkara itu.

Biro aduan Cuepacs terima ugutan

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Biro Aduan Pengguna Cuepacs yang dilancarkan secara rasmi semalam, sudah menerima beberapa ugutan daripada pihak dipercayai peniaga yang marah dengan usaha kesatuan memerangi isu kenaikan harga barang, sejak mula beroperasi beberapa hari lalu.

Presiden Cuepacs, Omar Osman, berkata mereka yang membuat ugutan terbabit turut mencemuh usaha kesatuan serta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) menangani masalah kenaikan harga barang.

Katanya, pihak yang membuat ugutan terbabit juga dengan berani mencabar kewibawaan pegawai penguat kuasa KPDNHEP dan tidak takut dengan tindakan yang diambil sekarang.

“Kita mahu beritahu mereka bahawa kita juga tidak takut dengan ugutan mereka. Kita berjanji untuk perangi habis-habisan peniaga tamak dengan meminta lebih sejuta kakitangan membantu,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Pelancaran Biro Aduan Cuepacs oleh Timbalan Ketua Pengarah (Pengurusan) Bahagian Penguat Kuasa KPDNHEP, Ahmad Dahuri Mahmud, di sini, semalam.

Mengenai operasi biro aduan itu, Omar berkata, ia sudah ditubuhkan beberapa hari lalu dalam usaha membantu mengatasi masalah kenaikan harga barang serta menerima banyak panggilan berhubung masalah berkenaan.

Sementara itu, beliau membidas Timbalan Menteri KPDNHEP, Datuk S Veerasingam yang sebelum ini dilaporkan berkata, isu kenaikan harga barang adalah tidak serius dan menyifatkan ia tidak sepatutnya dibuat seorang menteri.

“Saya menyeru semua pihak supaya turun padang, lihat sendiri masalah kenaikan harga dan beban yang terpaksa ditanggung rakyat sebelum membuat kenyataan seperti itu,” katanya.

PDRM galak ketrampilan diri

Berita Harian

Oleh Hardi Effendi Yaacob

Usaha tingkat kemahiran melayan orang ramai di pelbagai peringkat: Musa

PETALING JAYA: Bukit Aman bercadang memperkenalkan subjek ketrampilan diri dan kemahiran melayani pelanggan sebahagian daripada modul asas latihan anggota polis di seluruh negara dalam usaha meningkatkan profesionalisme pasukan itu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata keutamaan diberikan kepada anggota, termasuk pelatih yang bertugas di kaunter, terutama di balai polis, yang terpaksa menghadapi pelbagai kerenah orang ramai.

“Budi bahasa yang baik perlu ada pada setiap anggota polis, terutama mereka yang memberikan perkhidmatan kaunter. Perlu ada ketrampilan diri, selain kemahiran bercakap dan melayan pelanggan supaya kita kelihatan profesional.

“Ia mengeratkan lagi hubungan kita dengan orang ramai, sekali gus menggalakkan mereka sama-sama membantu memerangi jenayah. Kita bercadang menjadikan subjek ini sebahagian daripada modul kursus kita, termasuk pada peringkat latihan asas,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan majlis pelancaran Kempen Senyum dan Mesra Bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM) 2007 oleh Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, di sini semalam.

Hadir sama Ketua Setiausaha Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Zakiah Ahmad; Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Christopher Wan Soo Kee dan Ketua Polis Selangor, Datuk Ismail Mansor.

Musa berkata, pihaknya akan mendapatkan bantuan ahli akademik, selain universiti yang mempunyai kepakaran dalam bidang pengajian itu untuk bekerjasama menyiapkan modul latihan berkenaan sebelum dilaksanakan secara meluas di seluruh negara.

“Dalam PDRM, latihan dibuat secara berterusan menggunakan kaedah teori dan praktikal. Sebab itulah, ramai pelatih kita turut dihantar bertugas di balai polis untuk diberikan pendedahan, selain melihat sendiri suasana tugasan sebenar.

“Biar mereka melihat sendiri bagaimana anggota yang ada dalam perkhidmatan, terutama petugas di kaunter melayan pelanggan. Ini penting supaya mereka boleh membuat persediaan apabila tamat latihan dan mula bertugas nanti,” katanya.

Beliau mengaku pernah menerima rungutan daripada orang ramai mengenai sikap segelintir anggota yang biadab, selain tidak mesra ketika bertugas, terutama petugas kaunter.

“Ini masalah serius dan tindakan segera akan diambil. Biasanya, mereka akan ditukarkan serta-merta sebab kita tidak mahu hanya kerana seorang anggota berperangai begitu, seluruh pasukan dipandang negatif.

“Ia bukan bermakna kita mahu menghukum mereka. Kita akan hantar mereka berkursus dan memperbaiki segala kelemahan itu, dengan harapan mereka boleh berubah serta kembali bertugas di kaunter,” katanya.

Bagaimanapun, Musa memberi amaran tindakan tatatertib akan diambil terhadap mana-mana anggota yang masih berdegil dan terus bersikap biadab ketika berurusan dengan orang ramai.

“Apabila saya keluarkan arahan, saya harap ia dipatuhi. Jika masih ada anggota yang berdegil, saya tiada pilihan lain kecuali mengambil tindakan tatatertib terhadap mereka. Kita mahu setiap anggota lebih bertanggungjawab ketika bertugas,” katanya.

Katanya, orang ramai boleh menggunakan borang e-aduan yang disediakan melalui laman web, www.rmp.gov.my bagi menyalurkan maklum balas mengenai mutu perkhidmatan setiap anggota polis.

Antara elaun COLA dan Sarsi

Utusan Online

SUKACITA akhirnya gaji kakitangan awam naik. Terima kasih kami ucapkan atas usaha kerajaan dalam meningkatkan rezeki kami.

Bagaimanapun, kami kakitangan kerajaan yang berkhidmat di Sarawak dan Sabah masih tidak dapat menikmati elaun COLA sebagaimana rakan kami di Semenanjung Malaysia.

Elaun COLA kakitangan kerajaan di Semenanjung Malaysia telah dinaikkan lagi 100 peratus iaitu dari RM150 hingga RM300.

Kami di Sarawak tetap tidak dapat sebarang elaun COLA dan elaun wilayah kami tetap sama tanpa sebarang kenaikan. Ramai kakitangan bawahan kini mengeluh kerana elaun wilayah kini sudah semakin ketinggalan.

Perlu diingatkan bahawa elaun wilayah telah diwujudkan sejak dulu lagi atas sebab barangan keperluan harian di Sarawak dan Sabah adalah jauh lebih mahal daripada Semenanjung.

Ambil contoh harga buku dan majalah, pasti kita akan nampak terdapat perbezaan harga untuk Sabah, Sarawak dengan harga di Semenanjung Malaysia. Masalah ini lebih-lebih lagi dirasai oleh penduduk di pedalaman.

Adalah tidak adil kiranya elaun wilayah dan elaun COLA disamakan. Justeru, kami mohon agar elaun COLA turut diberikan kepada kami, atau sekurang-kurangnya naikkan elaun wilayah. Kalau atas sebab politik yang tidak dapat dielakkan dan elaun COLA tidak dapat diberikan, kami cadangkan wujud elaun baru iaitu elaun Sarsi (Sarawak Special Incentive) atau seumpamanya.

Harap pihak kerajaan akan mengambil berat mengenai masalah kami dan membuat pertimbangan yang seadilnya.

– W.A,

Kuching, Sarawak.

166 kakitangan KBS naik pangkat

Utusan Online

PUTRAJAYA 31 Mei – Kira-kira 166 pegawai dan kakitangan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) bakal menikmati kenaikan pangkat dalam usaha kementerian memperkasa program belia di seluruh negara.

Menterinya, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata, sebanyak 300 jawatan baru juga akan diwujudkan dalam usaha menambah baik program belia sedia ada.

Menurut beliau, kenaikan pangkat dan jawatan baru itu diharap menjadi penanda arah oleh setiap warga kerja kementerian supaya berusaha meningkatkan kualiti kerja masing-masing.

“Selain kenaikan pangkat dan jawatan baru ini, semua kakitangan kementerian juga ditawarkan kenaikan gaji seperti yang diumumkan oleh kerajaan baru-baru ini.

“Segala ganjaran yang diberikan oleh kerajaan pada hari ini perlu dihargai oleh setiap kakitangan kementerian dan sebagai balasannya, mereka harus bekerja lebih keras untuk mencapai visi kerajaan agar berkhidmat lebih cemerlang,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan Anugerah Perkhidmatan cemerlang 2006 kepada 184 kakitangan dan pegawai Kementerian Belia dan Sukan di sini, hari ini.

Menurut Azalina, setiap kakitangan perlu menunjukkan komitmen yang tinggi dengan memastikan setiap program Rakan Muda yang dianjurkan mencapai objektifnya.

“Perlu diingat, kecemerlangan sesebuah organisasi itu bergantung kepada tahap disiplin kakitangannya, jika setiap kakitangan mempunyai disiplin yang tinggi, maka setiap program atau kerjanya pasti berkualiti,” jelasnya.

Selain itu, menurut Azalina, bagi mengukuhkan lagi organisasi kementeriannya, beberapa bahagian baru diwujudkan antaranya Bahagian Kewangan dan Pembangunan, Bahagian Teknologi Maklumat, Bahagian Dasar dan Perancangan Strategik serta cawangan Rakan Muda di Jabatan Belia dan Sukan di setiap negeri.

“Kita juga menaik taraf gred bagi jawatan Pegawai Belia dan Sukan daripada Gred S27 kepada Gred S41, S38 dan S32,” katanya.

31 May 2007

Pendapatan pendidik DG41 lebih rendah

Berita Harian

SAYA mewakili warga pendidik DG41 yang lama berkhidmat dalam gred DG29 dan kemudian DG41. Saya menyokong pendapat ‘Cikgu Kecewa’ dari Johor Bahru yang disiarkan 30 Mei lalu.

Apa yang diluahkan guru berkenaan benar dan saya juga guru DG41 yang mengalami nasib sama.

Saya berharap Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) berusaha mengatasi masalah ini kerana dikhuatiri ramai lagi pendidik DG41 yang mengalami nasib sama akan terus kecewa.

Ia juga boleh menjejaskan prestasi perkhidmatan mereka dalam mendidik generasi akan datang.

Kami berkhidmat dari bawah iaitu sebelum Sistem Saraan Malaysia (SSM) diperkenalkan. Dari DGA29 saya menyambung pengajian untuk meningkatkan pendidikan, taraf hidup dan menyahut seruan kerajaan yang mahukan guru berpendidikan tinggi.

Saya bertungkus-lumus belajar, berkorban wang ringgit, masa dan kasih sayang bertahun-tahun. Saya belajar menerusi Pendidikan Jarak jauh (PJJ), namun tugas mengajar dan lain-lain jawatan di sekolah tidak pernah saya abaikan.

Saya dilantik ke DG41 pada 2004 dengan gaji permulaan RM1,710. Saya tidak sempat menikmati ‘time-base’ DG32 yang diperkenalkan besar-besaran bermula tahun itu. Rakan seangkatan yang berkhidmat 10 tahun, tidak menyambung pelajaran dan lulus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) menikmati ‘time-base’ DG32 dengan gaji pokok RM1,932.

Ketika itu saya mula berasa kecewa kerana tangga gaji saya lebih rendah, tetapi saya kuatkan hati dengan menganggap itu rezeki mereka. Tahun demi tahun, seorang demi seorang rakan saya mendapat ‘time-base’ sedangkan saya tidak layak walaupun lulus PTK DG41 pada 2005 kerana perlu menunggu 10 tahun dalam DG41.

Pengumuman kenaikan gaji oleh Perdana Menteri baru-baru ini lebih mengecewakan saya. Kenaikan DG41 yang hanya 15 peratus berbanding kumpulan Sokongan II mendapat 25 peratus membawa maksud gaji rakan seangkatan akan lebih jauh meninggalkan kami guru DG41.

Apalah salah saya menyambung pelajaran dan dinaikkan pangkat tetapi gaji jauh lebih rendah. Saya tertekan di tempat kerja kerana saya mengajar di sekolah rendah yang sama sejak 10 tahun.

Bayangkan situasi saya apabila rakan yang sama-sama dalam DG29 dulu, malah ada yang lebih junior menikmati gaji lebih tinggi berbanding saya kumpulan pengurusan dan profesional.

Saya mohon JPA kaji perkara ini sebelum keadaan guru senasib saya lebih parah, kesannya adalah anak didik kita juga. Kami bukan tidak profesional dan tidak bersyukur, tetapi tolong jaga maruah kami sebab sekolah adalah rumah kedua bagi pendidik seperti saya. Tugas pendidik di sekolah, tetap sama walaupun berlainan kumpulan.

CIKGU TERTEKAN,
Papar, Sabah.

We’ve drawn a blank with UUM - why?

Malaysiakini

Dr Azly Rahman

I refer to the letter Siapakah yang hipokrit dan pengecut? by Ariff Wahab of Kelab Penyelidik Politik Malaysia (KPPM). I appreciate the concern for the explanation of the different definitions between ‘patriotism’ and ‘cowardice’. I do not think Ariff is aware of the history of the situation. Let us clarify the matter.

I restated my willingness to serve Universiti Utara Malaysia only after the last two clauses of the Surat Akujanji are revised/removed, to ensure that my wife and I or any fellow academician will not be victimised by any politically-motivated administrator in the course of our service. But all avenues of mediation and resolution seem to still be closed under the present university administration, although we thought that things have changed for the better. We are still hoping that things will radically change and that we will be able to serve without fear or favour.

If necessary, for Ariff's and KPPM's further research, we can reproduce our 19-page letter to the Yang Di Pertuan Agung, the prime minister, and several other cabinet ministers, all of which were never replied. We may also produce other documents to Universiti Utara Malaysia concerning the reason for the dismissal. This will provide a composite picture of the situation and the possible solution. It will highlight the origin of the crisis and how the nature of the administration before Dr Nordin Kardi was appointed.

We have attempted to offer to serve the institution in the best possibly mediated ways but the administration has refused to agree. I had earlier decided to meet with the top official of the ministry to better facilitate the mediation process. I had hoped that this would be the best solution, as what Datuk Professor Hasan Said and Tan Sri Ani Arope, who mediated the issue, believed in.
I hope my letter to the vice-chancellor of UUM, written almost one year ago and reproduced below will help Ariff and his organisation understand my stand and the issue better and reconstruct his understanding of the meaning of ‘patriotism’. The letter was never replied to.
These questions will still remain until they are resolved through legal means or otherwise:

  • Why has Universiti Utara Malaysia refused to let me come in and teach? I believe I can be of great service to our students.

  • Will Universiti Utara Malaysia allow us, as patriotic Malaysians, to serve our students in a different (and still meaningful) capacity while refusing to sign off the last two clauses (of The Surat Akujanji) that will be detrimental to our rights to uphold the freedom of speech in the classroom?

How might we feel protected in an educational setting that once suspended a student, Rizal Anan, for asking critical questions in a forum? Where do one find justice in this matter? How should one serve an organisation if the two clauses are written as such for academicians who are supposed to encourage others to think creatively, critically, and to make a stand based on ethical grounds?

The Surat Akujanji is a man-made document in which the authors of the power/knowledge matrix wish to colonise the minds of those who sign it. It contains clauses that will guarantee the author the enforcement of any command now and in the future; commands that will be crafted to meet the needs of maintaining unnecessary control over others.

Here are just three instances of how it may be abused:

1. If for example, the vice-chancellor wishes to institutionalise faculty-wide National Service training against the wishes of the faculty, or Biro Tata Negara mind-control sessions that run counter to the universal philosophy of human freedom, the administration can take action against those who refuse to comply. There will be many avenues of abuse. And if one's constitutional rights are violated, one cannot seek help outside of the university. This is clearly unconstitutional.

2. If a vice-chancellor does not like the contents of lecture of a political science lecturer whose job is to encourage critical sensibility, then the lecturer can be commanded to tailor his/her lectures to the dictates of the 'official knowledge' sanctioned by the state. Even worse, the lecturer will be monitored during his/her lecture sessions until enough evidence is gathered to warrant dismissal.

3. If a lecturer finds it unfair or unconstitutional that students be suspended for asking questions in public forums, as happened in the case of Rizal Anan of UUM, will the pledge of loyalty stop the lecturer from protesting to the university administration or to express his/her views publicly through the media?

These are a few illustrations of the potential offerings from the reservoir of abuse the Akujanji can impose on the academicians who sign it. This is why it is important for the two clauses to be removed.

This - the systematic stupefication of intellectuals - is the fundamental character of an authoritarian regime we must all learn to recognise and stop from sprouting. Mutiara and I will continue to soldier on until we see a revised version of the Surat Akujanji. We cannot compromise on our demands. We wish to make our public universities the dignified place they so badly deserve to be.

Again, my appreciation for Ariff Wahab's letter concerning ‘patriotism’. It is certainly good and necessary to hear from many sides. We need organisations like yours.

Letter to UUM Vice-chancellor, August 2006:

‘Dear Yg. Bhg. Dato' Dr. Nordin Kardi,

Assalamualaikum wbr.

May this email find you, your family, and your organisation in peace and in the best of health.

My name is Azly Abdul-Rahman, a former faculty member of Universiti Utara Malaysia, Sintok dismissed during the tenure of its previous vice chancellor Allahyarham Dato' Kol. Professor Dr. Ahmad Fawzi Hj. Basri. My wife Dr. Mutiara Mohamad (both graduates of Columbia University, New York) was also dismissed at the same time. I believe you and the UUM teaching community are well aware of the issue surrounding our dismissal; an issue well-documented in alternative news portals and blogs as well as one being brought up in the Malaysian Parliament during the tenure of Dato' Shafie Saleh, the previous Minister of Higher Education.

I am currently in Malaysia among others, to resolve the issue with Universiti Utara Malaysia.

Yesterday, accompanied by Tan Sri Haji Ani Arope, Chairperson of Universiti Sains Malaysia, I was granted an audience with Dato' Professor Dr. Hasan Said, Director-General of Malaysian Higher Education. The meeting was arranged by Tan Sri Hj. Ani, (a man I will dearly remember as one who unselfishly helps others to seek justice). I presented my case surrounding the dismissal, especially our disagreement with the last two clauses which were not clearly explained to us. Just by asking for an explanation to these clauses, we were dismissed, punished, and stripped off of our life-long earned retirement benefits.

Dato' Professor Dr Hasan Said helped resolved the issue in the most amicable manner and offered suggestions that will possibly end this foreseeable long dispute. I read this as a progressive move by the Ministry, under the promising leadership of Dato' Mustapha Mohamad.

Dato' Professor Hasan suggested the following:

1. That I meet with you to resolve the issue and to begin discussing avenues for cooperation in the capacity as a Visiting Professor only if Universiti Utara agrees to ‘reinstate us in that capacity’ or,

2. That I contribute in the capacity of Visiting Professor on a ‘rotational basis’ at Malaysian universities that would have programmess/centers/institutes relevant to the area of expertise I can offer.

Dr Mutiara can offer her services in the area of institutional collaboration and student and faculty exchange programmes between UUM and universities in the United States. She is currently the Director of The Programme in Language Culture, and Professional Advancement at one of New Jersey's foremost private university. I have been involved in the New Jersey public education and have been an adjunct professor in five different departments in various universities in New York and New Jersey.

I was also, during my two-week stay here in Malaysia, been made aware that you are an educational leader who is open enough to work out peaceful solutions to the issue; unlike your predecessor Dato' Professor Kol. Dr. Ahmad Fawzi (May Allah Bless his Soul).

Dr. Mutiara and I wish to contribute to Universiti Utara Malaysia in the capacity of Visiting Professors to advice students in the doctoral programme and to share the valuable experience we have acquired during our stay here in the United Sates; experience as students as well as faculty members of American universities.

Universiti Utara Malaysia remained in our heart as a place to contribute even though Fate has decreed that the previous vice chancellor (may Allah Bless his Soul) would have a difficult time dealing with the differences he has, especially, with me. I believe the thought of signing the Surat Akujanji especially under him was unimaginable; for fear that we will continue to be victimised when we come home to serve in an educational institution that ought to promote freedom of thought and social justice. I now wish to reconstruct the negative perception I have been holding.

In addition, the proposition voiced by Dato' Professor Hasan Said during the meeting will eliminate the need for Dr. Mutiara and I to go through the legal and political processes which we foresee will be tedious, complex, complicating, and morally and publicly damaging even to UUM as well as to our Ministry of Higher Education.

I believe we will, by Allah's Grace and by our own design, be able to avoid such a treacherous route and focus our time and energy in educating the bright young minds in our public universities, consistent with the true meaning of education as a ‘gentle profession that develops the human mind and draws out the best in each and every human being’.

But let potentially destructive things pass and progressive ideas come our way under your wisdom and your leadership.

I hope to hear from you concerning a possible meeting time, at the earliest date possible. I will be leaving for the United States on August 19 (two weeks from today) and would like to resolve this matter before that date.'


Piawaian bertaraf dunia angkat imej guru

Berita Harian

USAHA Kementerian Pelajaran memperkenalkan Standard Guru Malaysia (SGM) bermula bulan depan bagi meningkatkan tahap pengajaran 339,882 guru di negara ini adalah langkah bijak yang bukan saja dialu-alukan di kalangan pendidik, malah pelajar dan ibu bapa.

Piawaian yang dikenali sebagai Standard Pengajaran Malaysia akan berfungsi sebagai penanda aras baru yang membantu sistem pendidikan negara mencapai tahap yang boleh dibanggakan pada peringkat dunia.

Bukan hanya di kalangan guru, langkah ini juga satu titik tolak terhadap masa depan profesion guru yang pernah dilihat sebagai satu profesion hanya didokongi mahasiswa yang tiada pilihan kerja.

Pernah suatu ketika, apabila ramai graduan tempatan yang tidak mempunyai pekerjaan sesuai dengan pengajian memilih bidang perguruan sebagai kerjaya. Golongan ini boleh dikatakan memilih bidang yang murni ini secara terpaksa, selain tanpa minat dan keghairahan untuk berkongsi ilmu dengan murid yang pelbagai ragam.

Persepsi masyarakat terhadap golongan guru pula semakin buruk, dalam masyarakat kita hari ini, guru tidak lagi dilihat sebagai golongan yang membakar diri untuk menerangi orang lain, tetapi lebih kepada golongan yang dipaksa ‘membakar diri’ untuk menyinari diri sendiri.

Tanpa piawaian tertentu, golongan ini masih boleh terus ‘bekerja’ sebagai guru, yang pastinya tidak boleh menandingi mereka yang ‘berkhidmat’ sebagai guru. Guru yang ‘berkhidmat’ demi murid, sekolah dan negara memberi keutamaan kepada pencapaian murid berbanding perkara lain.

Tidak hairan, ada golongan guru mengorbankan waktu malam untuk memberi tuisyen secara percuma di rumah bagi pelajar kurang cemerlang. Golongan inilah yang dikatakan sanggup membakar diri untuk menerangi orang lain.

Bagaimana pula golongan guru yang terpaksa? Selain merungut terpaksa membawa balik buku murid yang banyak setiap hari, proses pengajaran dan pembelajaran bukanlah agenda terpenting mereka, selain rutin masuk dan keluar kelas setiap hari.

Malah, ada segelintir yang membuat kerja sambilan untuk menambah pendapatan! Lebih menyedihkan, waktu pengajaran dalam kelas kadang-kadang turut terganggu.

Guru sepatutnya menjadi antara golongan paling dihormati dalam masyarakat. Selain mengajar dan sabar dengan kerenah murid terutama di sekolah rendah, golongan ini adalah individu kedua terpenting yang berfungsi sebagai ejen sosial kanak-kanak.

Guru yang ‘berkhidmat’ kepada pelajar ialah guru yang sebenar, bukan guru yang hanya ‘bekerja’ untuk menampung keperluan sehariannya.

SITI SURIANI OTHMAN,
Program Komunikasi,
Fakulti Kepemimpinan dan Pengurusan,
Universiti Sains Islam Malaysia.

Guru kerja 66.24 jam

Berita Harian


Masa bertugas atasi 45 jam ikut ketetapan ILO

PUTRAJAYA: Tempoh purata bertugas 66.24 jam seminggu guru di negara ini lebih tinggi daripada purata 45 jam tempoh bertugas seorang pekerja mengikut ketetapan Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO).

Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata selain mendidik, guru perlu melaksanakan tanggungjawab di luar waktu sekolah merangkumi kegiatan kurikulum, kokurikulum, hubungan komuniti, hal ehwal murid serta pembangunan kakitangan, fizikal dan pejabat.

"Jawatankuasa Mengkaji Tugas dan Tanggungjawab Guru (TTG) yang dipengerusikan bekas Ketua Setiausaha (KSU), Tan Sri Ambrin Buang menyiapkan laporannya tahun lalu selepas kajian setahun.

"Kajian itu mendedahkan jumlah masa bertugas guru membabitkan semua aspek pengajaran dan pembelajaran, perancangan, penyediaan bahan dan nota, penilaian penyemakan latihan, ujian, peperiksaan, kelas tambahan, kelas ganti dan mesyuarat akademik.

"Beban tugas ini menyebabkan penggunaan masa guru amat tinggi hingga melebihi jumlah purata jam pekerja yang ditetapkan ILO," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat pasca Kabinet di sini semalam.

Sementara itu, Hishammuddin berkata, kementerian akan mengkaji semula sukatan pelajaran di semua Institut Pendidikan Guru (IPG) supaya hasrat melahirkan lebih banyak guru kreatif dan komited tercapai.

30 May 2007

JPA kena permudah guru naik Gred DG44

Berita Harian

KEPUTUSAN kerajaan memperluaskan peluang guru besar menikmati gred DGA38 seperti yang diumumkan baru-baru ini adalah ‘bonus’ kepada mereka yang berkhidmat. Begitu juga dengan jawatan bagi gred DGA32, DGA34 dan beberapa jawatan guru pakar yang akan diperluaskan dan dinikmati guru yang layak.

Saya mewakili warga pendidik gred DG41 dan ingin memberikan gambaran sebenar dan menuntut kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Kementerian Pelajaran supaya menawarkan gred DG44 tanpa perlu menunggu timebase perkhidmatan selama 10 tahun.

Sebagai contoh, saya berkhidmat hampir 20 tahun dan sepanjang tempoh berkenaan, saya melanjutkan pelajaran bagi mendapatkan ijazah untuk menambahkan ilmu pengetahuan, di samping memohon kenaikan ke gred sekarang, DG41. Apabila permohonan ke gred DG41 diluluskan, gaji yang ditawarkan hanya RM1,710.

Berbanding Guru Bukan Siswazah yang tidak perlu bersusah payah menyambung pelajaran apabila genap berkhidmat 10 tahun dan memperoleh keputusan Penilaian tahap Kecekapan (PTK) Tahap III, mereka ditawarkan gred DGA32 timebase dengan gaji pokok RM1,932.

Guru gred DG41 yang telah berkhidmat sekian lama hanya menikmati kenaikan 15 peratus, yang bermakna mereka hanya mendapat kenaikan RM250 saja, manakala Guru Bukan Siswazah yang baru dilantik secara timebase menikmati durian runtuh kali kedua apabila mendapat 25 peratus iaitu kenaikan RM483.

Dua kes di atas apabila dicampurkan gaji pokok dan penyemakan gaji baru, Guru Siswazah yang menyambung pelajaran hanya mendapat gaji RM1,960, manakala Guru Bukan Siswazah yang timebase 10 tahun mengajar mendapat Gred DGA32 menerima kenaikan gaji pokok RM2,415.

Dalam kes sebegini, Guru DG41 yang baru dilantik perlu menunggu tempoh timebase 10 tahun jawatan gred baru untuk dipertimbangkan ke Gred DG44. Mereka hilang senioriti untuk kenaikan pangkat dan ada yang mungkin akan berpencen dalam gred sama kerana tempoh perkhidmatan lalu tidak diambil kira.

Saya menyarankan kepada JPA dan Kementerian Pelajaran agar memberi peluang kepada golongan ini menikmati kenaikan Gred DG44 dengan hanya perlu disahkan dalam jawatan dan rekod perkhidmatan mereka diambil kira kerana berkhidmat melebihi tempoh timebase daripada tarikh lantikan pertama.

Semoga pengorbanan menyambung pelajaran dibalas setimpal dengan gred dan gaji yang lebih tinggi sesuai dengan status golongan pengurusan dan profesional.

CIKGU KECEWA,
Johor Bahru.

JKR wajar henti tuduh-menuduh

Berita Harian

SIKAP menuding jari kepada pihak lain atas kesalahan yang perlu dipikul sendiri menyebabkan Jabatan Kerja Raya (JKR) terus diuji. Terbaru, 20 siling Hospital Sultan Abdul Halim di Sungai Petani, Kedah bernilai RM468 juta runtuh pada 27 Mei lalu. Mujurlah kejadian itu tidak membabitkan kecederaan dan kehilangan nyawa.

Apabila menyentuh mengenai JKR, pasti ramai terbayang gelagat Menterinya yang sentiasa mempunyai alasan untuk mempertahankan kementeriannya. Kenyataan demi kenyataan yang keluar seolah-olah menyatakan bahawa kementerian beliau melakukan tugas terbaik dan kejadian yang berlaku berpunca daripada pihak lain. Perdebatan beliau dengan Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Datuk Shahrir Ahmad berhubung isu kebocoran bumbung Parlimen yang sudah diubah suai dengan kos peruntukan oleh kerajaan RM90 juta tetapi gagal mengambil kira aspek kalis air pada struktur bumbung memperlihatkan kepincangan dari sudut teknikal jabatan berkenaan.

Tindakan ini dianggap kurang bijak kerana ia memberi kesan kepada kerajaan. Perdana Menteri mengarahkan kementerian terbabit supaya menghentikan tuduh-menuduh secara terbuka berhubung siapa yang bertanggungjawab dalam isu kelemahan penyelenggaraan bangunan kerajaan. Secara tidak langsung perdebatan dengan hujah tidak meyakinkan daripada menteri berkenaan memberi gambaran negatif kepada rakyat berhubung cara pentadbiran kerajaan.

Pasti banyak persoalan berlegar pada fikiran rakyat mengenai bagaimana pemilihan kontraktor dilakukan, bagaimana JKR menilai aspek kualiti bangunan selamat dan adakah kerajaan membazirkan duit rakyat demi menguntungkan pihak tertentu.

Sebagai rakyat Malaysia dan melalui hampir 50 tahun kemerdekaan negara, saya berasa isu seperti ini perlu ditangani dengan bijak oleh kementerian terbabit dan menunjukkan kepada masyarakat luar bahawa Malaysia mempunyai pegawai bertauliah dari institusi pengajian tinggi tempatan dan luar negara.

Justeru, bagi saya ini bukanlah masanya menuding jari mencari kesalahan orang lain, tetapi ini adalah masa untuk kementerian terbabit menyingkap semula adakah setiap kakitangannya melaksanakan tugas mengikut prosedur operasi yang memenuhi garis panduan dan piawaian yang ditetapkan oleh jabatan. Setiap laporan yang dikeluarkan pegawai berhubung aspek penyelenggaraan perlu dipantau dari semasa ke semasa bagi memastikan laporan yang dibuat adalah telus dan tidak dipengaruhi unsur seperti rasuah.

Kepada pegawai JKR terbabit, anda diberi satu tanggungjawab untuk memastikan aspek penyelenggaraan dan keselamatan bangunan selamat digunakan. Bertindak lebih awal sebelum kejadian kerosakan bangunan berlaku dan pastikan kerja penyelenggaraan dilakukan dari semasa ke semasa.

OTHMAN ISMAIL
Pasir Panjang,
Selangor Darul Ehsan.

Pegawai tidak mesra pelanggan kena tukar

Berita Harian

DICKSON: Jabatan Imigresen menukarkan beberapa pegawainya dari kaunter hadapan yang berurusan dengan orang ramai kepada tugasan dalam pejabat selepas mendapati mereka kurang mesra pelanggan, termasuk sukar senyum ketika melayan pelanggan.

Ketua Pengarahnya, Datuk Wahid Md Don, berkata selain penilaian dari semasa ke semasa, jabatan juga menyiasat aduan orang ramai mengenai mutu perkhidmatan pegawai sebelum menukarkan pegawai terbabit.

Beliau yang enggan menjelaskan jumlah sebenar pegawai yang ditukarkan memberi contoh seorang pegawai kaunter di Ibu Pejabat Imigresen di Putrajaya ditukarkan ke cawangan Bukit Kayu Hitam, Kedah dan melakukan kerja dalam pejabat kerana tidak mesra pelanggan.

"Penilaian mutu perkhidmatan pegawai dibuat penyelia dan berdasarkan aduan awam, termasuk melalui peti aduan di setiap pejabat Imigresen. Laporan mutu perkhidmatan pegawai peringkat cawangan dibuat setiap minggu dan dihantar ke ibu pejabat setiap bulan.

"Ada kes sebelum ini membabitkan pegawai yang ditukarkan dalam tempoh 24 jam kerana tidak mesra pelanggan," katanya selepas perbarisan tamat latihan Kursus Induksi Umum dan Khusus Pegawai Imigresen KP 17 Siri 1/2007 di Akademi Imigresen Malaysia (AIMM), dekat sini, semalam.

Katanya, jabatan juga melancarkan kursus untuk menerapkan amalan mesra pelanggan, termasuk senyum ketika bertugas dengan peringkat permulaan membabitkan pegawai di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Johor Bahru.

"Kursus yang dikendalikan perunding berkelayakan akan dibuat berperingkat untuk lebih 8,000 pegawai kita, terutama yang bertugas di kaunter hadapan dan sering berurusan dengan orang ramai," katanya.

Wahid berkata, pegawai juga diingatkan supaya tidak prejudis kepada pelancong negara tertentu seperti Afrika dan Indonesia yang selama ini sering dikaitkan dengan pelbagai kesalahan imigresen.

"Layan mereka macam biasa dan mesra... jika ada kecurigaan terhadap pelancong tertentu, laporkan kepada pegawai atasan supaya tindakan lanjut dapat diambil, bukan menimbulkan rasa kurang selesa pelancong," katanya.

Mengenai penggunaan i-KAD oleh pelajar asing yang dilancarkan kelmarin, beliau berkata, pelajar tidak perlu membawa pasport ketika di luar kampus dan pengeluaran kepada 66,000 pelajar asing diselesaikan dalam tempoh tiga bulan.

"Kad juga akan diberikan kepada pekerja asing yang setakat ini berjumlah kira-kira dua juta, tetapi prosesnya akan mengambil masa, kecuali pekerja baru yang akan terus diberikan i-KAD sejurus tiba di negara ini," katanya.

Teachers to spend more time teaching

NST

KUALA LUMPUR: The amount of time teachers, especially those from urban schools, will be spending attending training courses outside the classroom will be drastically reduced.

Under a plan being drawn up by the Education Ministry, only teachers who truly require in-service training will be sent for courses.

This could result in more rural teachers being picked over their better-trained urban counterparts.

And, with the soon-to-be-introduced Malaysian Teaching Standard (MTS), there will be fewer new teachers who are not fully qualified or do not meet certain standards.

Education Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein said yesterday there was a requirement for teachers to attend at least seven days of in-service training a year to upgrade themselves but in the implementation, there was a disparity between urban and rural schools in the remote areas. "Urban teachers tend to have more opportunities for in-service training than their counterparts in remote areas.

"In fact, there are teachers who have more than 10 years’ experience who have not attended any substantive in-service courses," he said after launching the International Seminar on Teacher Education at the Palace of the Golden Horses.

Hishammuddin said the MTS, which was in its final stage of preparation, would be a comprehensive guide to quality education.

It will be an instrument to measure quality, which will be used by all institutions offering teacher training programmes.

It will determine whether programmes used by local or foreign institutions fulfil the criteria for producing teachers for the national education system.

"We have to benchmark our efforts based on certain standards or it will be difficult to say if we have been successful.

"To reach our targets on soft development and the intangibles in the National Education Blueprint, it is important that we establish standards that are not only benchmarked against standards in Malaysia but also those recognised internationally," he said.

At present, there are no standardised guidelines for new teachers.

For example, SPM holders who went to Indonesia or Brunei for their teaching diplomas or education degrees can become teachers.

At the event yesterday, the ministry’s teacher education division and teacher education institutes signed co-operative agreements with 10 foreign universities and 12 local institutions of higher learning.

These include collaboration with the University Franche-Comte in France to bring in students to specialise in teaching French as a foreign language.

Many unaware of vacancies for teachers

The Star

UNITED Chinese School Teachers Association (Jiao Zong) has refuted an Education Ministry claim that no Chinese applied for the position of temporary teacher at Chinese schools, reported China Press.

The daily quoted Jiao Zong president Ong Chiow Chuan as saying that the statement was not true as many prospective candidates were not aware of available vacancies as the ministry only placed recruitment advertisements in Malay newspapers.

“How are these people going to apply for the posts when they are not aware of the recruitment campaign?”

He said some teachers at Chinese schools, who were sent for training from December to March to prepare them to be counsellors, found out on their return that they had been replaced by Malay teachers who did not understand Chinese.

Jiao Zong opposes this unreasonable move as Malay teachers, who cannot understand Chinese, do not have what it takes to counsel students at Chinese schools,” he said.

He added that the department had not considered the real needs of Chinese schools when it made such a move.

Listen to the people, civil servants told

The Star

KUALA LUMPUR: Civil servants must listen to the people’s views on their service and serve with integrity, Chief Secretary to the Government Tan Sri Mohd Sidek Hassan said.

He said they should strive for continuous improvement and not be satisfied with the current level of performance, although considered good.

“My hope is that all civil servants will give their best,” he said in an interview on the Isu Semasa Khas live talk show on RTM1 on Monday night.

The show, which was moderated by Datuk Johan Jaafar, touched on various issues concerning the civil service following the recent announcement of a pay increase for public sector employees.

Mohd Sidek told civil servants to constantly remind themselves that their responsibilities were also their duty to God.

“Every month we are paid a salary for our service. We should do our jobs efficiently and with integrity,” he said.

He said the changing environment required civil servants to be technology-savvy to enhance the delivery system.

On the effectiveness of the service delivery, he said the people could evaluate this by looking at the country’s development over the last 50 years, which in a large part was due to the public sector’s contributions.

He said the public sector’s clients were not only the country’s 27 million people but also people from other countries. – Bernama


29 May 2007

29/05: Keadilan akan perkenal gaji minimum RM1000 kepada semua pekerja

Oleh Zulkifli Mohamed

SEREMBAN: KeADILan akan memperkenalkan kadar gaji minimum kepada golongan pekerja di sektor awam mahupun swasta, sekurang-kurangnya pada kadar RM1000 sebulan, sekiranya parti itu diberi mandat membentuk kerajaan baru selepas pilihan raya nanti.

“KeADILan juga berazam akan menyediakan kesihatan percuma kepada semua golongan pekerja dalam sebarang kes kesihatan, pengecualian kos pendidikan kepada anak pekerja yang berpendapatan rendah,menyediakan rumah mampu milik dan faedah-faedah lain yang memberi manfaat kepada para pekerja.

“Kita juga akan mengkaji semula kadar dan sistem percukaian terutama cukai pendapatan individu.”

Ketika menyampaikan Ucapan Dasar sempena Kongres Nasional ke-4, di Sekolah Tinggi Chung Hwa, dekat sini, pagi ini, Presiden Keadilan Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, berkata golongan pekerja juga akan digalak menubuhkan kesatuan bagi membolehkan mereka menuntut kebajikan yang sah termasuk hak mendapatkan kemahiran tinggi daripada para majikan.

“Masih banyak ruang dan lompang kelemahan yang harus diperbaiki dalam usaha membela nasib dan memberi keselesaan kepada golongan ini,” ujarnya.

Dengan tema ucapannya, ‘Mari Menuju Kejayaan’ Azizah berkata tindakan kerajaan menaikkan gaji kakitangan awam sehingga 35 peratus, adalah petanda cukup jelas pilihan raya umum ke-12 begitu hampir.

Usah fikir soal bonus: Cuepacs

Berita Harian

KOTA BHARU: Kakitangan awam diminta jangan terlalu memikirkan pemberian bonus oleh kerajaan yang biasanya diberikan pada setiap hujung tahun.

Sebaliknya, mereka perlu meningkatkan produktiviti dan mutu kerja selepas menikmati kenaikan gaji yang adil bermula Julai ini, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Omar Osman

“Cuepacs belum memikirkan soal bonus kerana akan dibincangkan kemudian. Kalau tak dapat pun, pekerja kena bersyukur... kalau dapat lagi bagus. Tapi kalau harga barang naik berpanjangan, kita kena tengoklah macam mana.

"Cuma kita harap, kakitangan awam perlu bijak membelanjakan wang mereka dan jangan digunakan sewenang-wenang. Mereka perlu fikir untuk menabung bagi keperluan masa depan," katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Kesatuan Penyelenggara Stor Kerajaan (Kestor), di sini semalam.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata Cuepacs tegas mahu Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dimansuhkan kerana mendakwa peperiksaan itu tidak mencapai matlamat meningkatkan kualiti kakitangan awam.

Omar berkata pihaknya berharap mengadakan pertemuan dan berbincang dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) secepat mungkin supaya peperiksaan itu ditukarkan kepada sistem lebih berkesan.

Sambil mendakwa JPA gagal mengotakan janji yang PTK memberi faedah kepada kakitangan awam dalam taklimatnya kepada Cuepacs sebelum ini, beliau berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan memboikot peperiksaan itu jika ia tetap dilaksanakan sehingga tahun depan.

"Kita nak lihat perubahan dilakukan dalam tahun ini juga. Tahun depan kita tak mahu lagi PTK. Kalau JPA laksanakan juga, Cuepacs akan buat sesuatu berdasarkan maklum balas daripada kongres,” katanya.

"Kalau keadaan sudah sampai ke tahap membosankan, kita akan ambil tindakan termasuk boikot. Kita akan lakukannya kalau pelaksanaan PTK terus menjejaskan keharmonian kakitangan awam,"

Beliau mengulas kenyataan Ketua Komunikasi Korporat JPA, Hasniah Rashid, dalam Berita Harian semalam yang berkata PTK tidak akan dimansuhkan, sebaliknya diperbaiki dan dinilai dari semasa ke semasa bagi faedah semua kakitangan awam.

Hasniah berkata, dakwaan Cuepacs sebelum ini yang menyifatkan PTK gagal mencapai matlamatnya tidak tepat kerana sistem itu lebih fleksibel dan sesuai dengan keadaan kerja kakitangan awam.

Omar berkata, 65 peratus daripada lebih sejuta kakitangan awam sudah mengambil peperiksaan PTK sejak 2003 tetapi ramai tidak mendapat anjakan gaji dan kenaikan pangkat kerana sistem itu ditentukan berdasarkan kuota.

"Ketika taklimat dulu, JPA berjanji memberi anjakan gaji dan kenaikan pangkat kepada kakitangan yang lulus PTK tetapi tidak berlaku kerana ada kakitangan yang lulus pada 2003 masih tidak mendapat apa-apa kerana kuota yang ditetapkan JPA.

"Soalan yang disediakan juga tidak menepati pengkhususan dan bidang kerja seseorang kakitangan mengikut sektor masing-masing. Malah, sistem yang diguna pakai dalam PTK juga tak relevan.

"Bagaimana kakitangan yang baru kerja lima tahun boleh jadi pegawai kanan, tapi yang sudah 20 tahun kerja pula tak dapat peluang kenaikan pangkat walaupun prestasi cemerlang hanya kerana gagal ujian PTK," katanya.

28 May 2007

Kementerian sasar 60 peratus pensyarah lulusan PhD

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed, berkata usaha memenuhi 2,631 kekosongan jawatan tenaga akademik yang berkelulusan ijazah kedoktoran (PhD) di institusi pengajian tinggi awam (IPTA), satu cabaran kepada kementeriannya.

Beliau berkata, sasaran kementerian bermula tahun lalu sehingga 2010 mendapatkan 6,103 pensyarah dan tutor berkelulusan PhD.

Beliau berkata, sehingga kini daripada jumlah sasaran itu, 1,142 sudah diberi biasiswa mengikuti pengajian peringkat PhD membabitkan semua bidang pengajian selain perubatan yang dianggap kritikal.

“Kita mahu menjelang Disember 2010, 60 peratus daripada tenaga akademik di IPTA berkelulusan PhD.

“Kita mahu lebih ramai tenaga akademik universiti berkelulusan PhD kerana kementerian mempunyai agenda besar termasuk menjadikan IPTA di negara ini pusat pendidikan tinggi bertaraf dunia yang mampu mengeluarkan graduan berkualiti dalam semua bidang yang ditawarkan,” katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas majlis perasmian Program Pengambilan Tenaga Akademik Secara Berpusat di Stesen KL Sentral di sini, semalam, Mustapa berkata, sebelum Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), peruntukan menaja tenaga akademik di IPTA untuk pengajian peringkat sarjana dan PhD agak kecil.

Bagaimanapun, katanya menerusi RMK-9 kerajaan menyediakan RM1.26 bilion untuk Skim Latihan Akademik IPTA (SLAI) bagi melatih pensyarah melanjutkan pengajian ke peringkat PhD.

Mengenai pengambilan tenaga akademik secara berpusat, katanya program pertama diadakan di United Kingdom awal April lalu untuk pemilihan dan pengambilan calon pensyarah dan tutor.

Berikutan sambutan menggalakkan di United Kingdom, kementerian meneruskan program kedua di KL Sentral dan Julai ini dijangka di Australia dan beberapa negara lagi tahun depan. Mereka yang layak akan dipilih dan ditaja biasiswa melalui skim SLAI.

Mustapa berkata, sebelum ini pengambilan pensyarah dilaksanakan universiti masing-masing, tetapi tidak dapat memenuhi kekosongan jawatan itu berjumlah 2,631 yang berkelulusan PhD.

“Jadi, kita perkenalkan kaedah pengambilan berpusat membabitkan semua universiti dalam satu program pemilihan calon yang layak untuk memenuhi jumlah kekosongan jawatan itu di 20 IPTA sekarang,” katanya.

Katanya, menerusi program pengambilan berpusat di KL Sentral, seramai 100 calon berkelulusan PhD sudah ditawar jawatan pensyarah, manakala masing-masing 200 calon akan ditaja biasiswa Skim SLAI bagi pengajian peringkat PhD dan Sarjana dalam pelbagai bidang.

Program pengambilan berpusat di KL Sentral selama tiga yang berakhir esok (hari ini).

Calon yang layak ditemu duga terus di situ oleh panel temu duga mewakili 20 IPTA dan antara kelayakan memohon menjadi pensyarah dan mengikuti pengajian PhD dan Sarjana, minimum CGPA 3.0 atau lebih pada peringkat ijazah pertama dan umur tidak lebih 40 tahun untuk pengajian peringkat PhD.

Cuepacs minta pertimbang pencen kurang RM500

Berita Harian

POH: Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) meminta kerajaan memberi pertimbangan khas kepada lebih 46,000 pesara yang kini menikmati pencen kurang daripada RM500 sebulan.

Presidennya, Omar Osman, berkata sebahagian daripada mereka mendapat pencen kurang daripada RM200 sebulan tetapi tidak pasti jumlah sebenar dalam kumpulan berkenaan.

Apapun, beliau berkata, jumlah pencen yang diterima itu jauh lebih rendah daripada Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) yang ditetapkan iaitu RM691 sebulan.

Katanya, kadar pencen yang diterima 46,000 pesara itu masih rendah daripada PGK walaupun selepas kenaikan 17.5 peratus, iaitu separuh daripada 35 peratus seperti diumumkan Perdana Menteri, minggu lalu.

Isnin minggu lalu, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, mengumumkan kenaikan gaji 35 peratus untuk Kumpulan Sokongan II.

"Pesara yang mendapat pencen kurang RM500 ini ialah daripada Kumpulan Sokongan II terutama mengikut skim gaji Jawatankuasa Kabinet yang diluluskan pada 1976.

"Skim ini diganti oleh Skim Saraan Baru pada 1992 yang memberi imbuhan lebih baik tetapi tertakluk kepada tahun perkhidmatan kakitangan, iaitu mereka perlu berkhidmat sekurang-kurangnya 25 tahun untuk mendapat pencen penuh," katanya kepada Berita Harian, ketika dihubungi, di sini, semalam.

JPA tidak akan mansuh PTK

Berita Harian


Sistem penilaian diperbaiki lebih fleksibel, sesuai keadaan kerja kakitangan

PUTRAJAYA: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak akan memansuhkan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK), sebaliknya diperbaiki dan dinilai dari semasa ke semasa bagi faedah semua kakitangan awam.

Ketua Komunikasi Korporatnya, Hasniah Rashid, berkata dakwaan Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) bahawa PTK gagal mencapai matlamatnya, tidak tepat kerana sistem itu didapati lebih fleksibel dan sesuai dengan keadaan kerja kakitangan awam.

Malah, beliau berkata, PTK mempunyai beberapa mekanisme yang memberi peluang kepada kakitangan sokongan dan berpangkat rendah meraih peluang kenaikan pangkat.

"Konsep PTK adalah ringkas kerana memberi peluang kepada ketua jabatan atau agensi menilai prestasi kerja, tingkah laku, kemahiran dan tahap pengetahuan kakitangan awam dengan pelbagai kaedah serta mekanisme.

"Ketua jabatan boleh memilih mekanisme sesuai sama ada peperiksaan, pengawasan atau kursus tertentu sebelum penilaian dibuat terhadap kakitangan terbabit," katanya, di sini, semalam.

Hasniah juga mengakui peperiksaan hanya boleh menguji tahap profesionalisme dan sahsiah kakitangan tertentu dan bukannya kakitangan awam yang bertugas sebagai pemandu, tukang kebun, pembantu hospital dan mereka yang hanya mempunyai kelayakan setakat darjah enam.

Dalam hal ini, katanya, ketua jabatan boleh memilih untuk menggunakan kaedah pengawasan untuk penilaian prestasi, supaya mereka juga mendapat peluang kenaikan pangkat.

PTK yang dilaksanakan pada 2003 adalah syarat kakitangan awam mendapat anjakan gaji menerusi Sistem Saraan Malaysia (SSM) melalui mekanisme peperiksaan dan kursus harian.

Cuepacs mahu PTK dimansuhkan untuk kumpulan dua kakitangan sokongan sebagai langkah segera membantu mereka, khususnya yang berpendapatan rendah mendapat anjakan gaji, selain dianggap tidak mencapai matlamatnya menguji tahap kompetensi pekerja sektor awam.

Pemansuhan PTK adalah antara lima isu utama berkaitan kakitangan awam dibangkitkan Cuepacs kepada kerajaan baru-baru ini.

Hasniah berkata, Cuepacs sudah sedia maklum mengenai pendirian JPA berhubung isu PTK kerana perkara itu sudah dibincangkan beberapa kali antara kedua-dua pihak.

"Cuepacs turut membangkitkan perkara sama ketika Sistem Saraan Baru (SSB) dilaksanakan tidak lama dulu dengan mendakwa hanya kakitangan awam tertentu yang berpeluang mendapat kenaikan pangkat mengikut sistem berkenaan.

"Berdasarkan atas alasan itulah, PTK diperkenalkan dengan matlamat menilai secara lebih tepat tingkah laku, kemahiran dan tahap pengetahuan kakitangan awam," katanya.

Jurutera, arkitek JKR boleh keluar surat perakuan

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Jurutera dan arkitek Jabatan Kerja Raya (JKR) mempunyai kelayakan profesional mengeluarkan surat perakuan bagi membolehkan bangunan kerajaan diduduki.

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Ong Ka Ting, berkata secara prinsipnya, mereka dengan kelayakan profesionalnya boleh membuat perakuan sendiri sebagai pengesahan bagi sesuatu bangunan kerajaan digunakan.

“Setahu saya, jika sesuatu bangunan kerajaan dan direka bentuk serta dipertanggungjawabkan kepada JKR, mereka mempunyai prinsip mengesah dan memperakukan sendiri dan memaklumkan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT).

“Sebenarnya saya belum mendapat laporan kerana mahkamah berkenaan adalah dalam kawasan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Kementerian Wilayah Persekutuan. Saya hanya beri pengetahuan secara umum, elok perkara ini dapatkan penjelasan daripada pihak berkaitan,” katanya pada sidang akhbar selepas Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) di Wisma MCA, di sini, semalam.

Ong mengulas mengenai laporan akhbar bahawa kompleks Mahkamah Kuala Lumpur bernilai RM270 juta yang mengalami keretakan dinding, kebocoran paip serta siling runtuh selepas tiga minggu beroperasi, tidak mempunyai sijil layak menduduki (CF).

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ab Hakim Borhan, berkata DBKL tidak ada menerima sebarang permohonan berhubung Sijil Layak Menduduki (CF) kompleks di Jalan Duta itu.

Minggu lalu, kafeteria di kompleks berkenaan, digenangi air sehingga paras buku lali akibat kebocoran paip di bilik penyelenggaraan bersebelahan tandas wanita dan satu lagi di lokap Mahkamah Sesyen Satu dan Dua di Aras Empat.

Kenyataan JKR yang dilaporkan media sebelum ini menjelaskan kebocoran itu berpunca daripada penutup sambungan paip pecah dan terpaksa ditukar dengan bahan spesifikasi asal.

Selain itu, Ong tidak dapat mengesahkan sama ada bangunan berkenaan memperoleh CF atau sebaliknya.

“Jika bangunan kerajaan dibina di bandar raya ini, kena dapatkan perintah pembangunan (DO) yang dikeluarkan PBT dan dalam kes ini ialah DBKL.

“Namun, saya tidak boleh mengesahkan (sama ada bangunan mahkamah ada CF) kerana saya tidak ada laporan mengenainya,” katanya.

27 May 2007

Civil Service Excellence III

Tony Pua

Finally, I'm getting to the press conference which I conducted this morning ;). It was well attended by the print media, and Malaysiakini has got their reports up in English here, and in Chinese here, already. So there should be some coverage in the Chinese papers tonight, as well as possibly the English and Malay press tomorrow.

Below is my 2-page statement in full, so that you can understand the overall context of my response. Understandably, most newspapers won't give you all the space and will only take quotes, which may inadvertently slant the reports. ;)

No Apology For Stating The Facts - Challenge Khairy Jamaluddin To A Public Debate Seeking Truth From Fact Towards "Civil Service Excellence: Quality Vs Quantity" In The Selangor Chinese Assembly Hall On Wednesday 8 pm 30 May 2007.

In my statement dated 22nd May 2007 entitled “Record Pay Rise Solves Only Part of the Civil Service Problem”, I called on the Government to take the “painful but very important step of trimming the civil service sector into a leaner and more efficient 'machine'”.

UMNO Youth Deputy Chief, Khairy Jamaluddin issued a statement published in the Star, Utusan Malaysia and Berita Harian yesterday took issue with my comment that the bulging and unwieldy civil service was partly caused by the Government's policy to absorb unemployed graduates. This has resulted in the civil service becoming a “dumping ground” for unemployed graduates. These graduates are also a “politically sensitive constituency” as an large majority of them are Malays.

Khairy claimed that my comments “were totally unacceptable and without basis” and hence sought an apology from the Party and myself.

However, as my previous statement was completely based on facts and figures provided by the government, we see absolutely no necessity to make any apology to the UMNO Deputy Youth Chief. This position is concurred by DAP Secretary-General Sdr Lim Guan Eng based on the following facts:-

  1. On 12 July 2006, the Star reported that “The Public Services Department (PSD) and Public Services Commission have been urged to speed up the recruitment of graduates to fill some 30,000 vacancies in the civil service. Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said that this would overcome the problem of unemployed graduates.”

  2. An EPU study on graduate unemployment conducted in September 2005 estimated that out of the unemployed pool of some 60,000 graduates then, some 70% or more were bumiputeras. This was also confirmed in the same Star article above, by the Deputy Prime Minister himself.
Hence, I'm unable to understand how the comment I made was without basis. He claimed that my “comments about the civil service can cause considerable damage to the morale and image of the public sector.”

Instead, I'd like to put forth instead that the Government's policy of absorbing these unemployed graduates, by acting as an employer of the last resort, is one of the reasons for considerable damage to the morale of the existing and senior civil servants, as well as the image of the public sector.

Criticising such a short-sighted policy of taking in unemployed graduates is also not akin to rubbishing the entire civil service as unemployable or of poor quality.

Therefore no apology shall be forthcoming for stating the facts and challenge Khairy to seek truth from facts with a public debate on "Civil Service Excellence - Quality Vs Quantity" on Wednesday 8pm 30 May in the Selangor Chinese Assembly Hall or at any place and time of his choosing.

Constructive criticism of Government policy towards the Civil Service is neither a racial issue nor an insult to civil servants.

In addition, Khairy should also read the entire statement to put my comments into context.
  1. We fully support the pay increment for the civil service. In fact, the DAP leaders have made our stand known repeatedly in the past the it was an absolute travesty that the basic wage our lowest ranking civil servants of RM481 are well below the Malaysian poverty line of RM691. Even the lowest ranking constable in our Royal Malaysian Police Force was only RM690 previously.

  2. At the same time, I lamented on the fact that despite the massive and many privatisation exercises conducted throughout the past 2 decades, of which a leaner and more efficient civil service of approximately 500,000 personnel was one of its key objectives, today the number of personnel exceeds more than double that target. This is one of the major failure of the Malaysian privatisation campaign for not reducing the heaving burden of the Government.

  3. At the same time, we emphasised the fact that the record increase in pay will be “a waste of public funds, if the move is not accompanied by a corresponding increase in civil service productivity”. The weaknesses in the civil service can be seen on a daily basis, and certainly needs no lengthy elaboration.

    The unacceptable large building cracks in brand new government buildings as well as highways, the embarrassing leakages on the newly and expensively renovated Parliament as well as the Jalan Duta mega-court complex as well as the poorly negotiated highway contracts are just the tip of the iceberg of an faltering Public Works Department (PWD).

    Complaints made by foreign investors on the bureaucratic investment climate in Malaysia is one of the key causes for a foreign direct investment decline of 45.6% from US$7.3 billion in 1996 to US$3.97 billion 10 years later in 2005. As put forward by Vince Leusner, the president of the American Malaysian Chamber of Commerce, "the Malaysian government can do a better job in making regulations less imposing to businesses.” An example of the red tape, foreign investors claim that it can take half a year to get a work permit, compared with less than a week in Singapore.

    Singapore, on the other hand, more than doubled their foreign direct investment from US$9.7 billion to US$20.1 billion over the same period. To quote Asian Strategy Leadership Institute director Tan Sri Ramon Navaratnam said Malaysia cannot be too protective in the world of rapid globalisation. "The world does not owe us a living and we have to struggle to improve at a faster pace or be left behind."
Instead of challenging the Party and myself for an apology and for the benefit of the future of Malays and all other Malaysians, Khairy should do away with emotive arguments as well as semantics, and focus on the issues at hand, that is:
  1. How to prevent our education system from churning out graduates who are unable to gain employment which befit their qualifications despite the large number of advertised vacancies in the market;

  2. How to improve our civil service delivery system to substantially increase the satisfaction of the rakyat and the successful completion of government projects; as well as

  3. How to streamline a bloated civil service, disproportionate to the size of the Malaysian population to reduce the tremendous economic burden of the Government, where all things equal, the budget deficit is expected to increase from the projected 3.4% to a much higher 4.1% caused by the pay increase.
In line with the above, I'd like to issue an open challenge and invitation to the UMNO Deputy Youth Chief to a reasoned, collected and rational debate next Wednesday, 30th May 2007, 8 pm at the Selangor Chinese Assembly Hall. At the same time, we'll be inviting a panel of distinguished speakers who will share their views on the above questions.

In conclusion, I'd like to reiterate that my earlier statement was issued on the basis of facts and statistics provided by the Government itself. Hence, Khairy's call for an apology fails the address the issues highlighted by my statement, is totally unacceptable and without basis.

So you got the pay rise, now do this

Malaysiakini

The comments by Hamdan Ibrahim in his letter Increase pay but less corruption please were spot on. In support of his views I would like to add thus:

There has been no genuine and earnest effort to really improve the level of competency and integrity of the government's administrative machinery and those who have been entrusted to man them. Indeed this has been one of the major factors that has been a hindrance to ensuring the nation achieving its visions and missions.

Thus far, Pak Lah had been making too much promises and giving too many public sermons. Instead of going for an all-out war against corruption and inefficiencies, he had only been treading the line of least resistance for his own continued survival. In the process, he had earned for himself the image of an ineffective leader.

Be that as it may, and if the status quo is to remain, my view is that the salary revision is totally unjustified. Now that such a decision has been made, the burden to deliver a commensurate value to justify the substantial increase in the government's operating expenditure to the public rests squarely on Pak Lah and his cabinet members. It is our right and responsibility to demand and to continue harping on this.

We note that in the course of the last five years, the government had set aside substantial amounts of budget allocations to improve delivery services in all major government departments especially those that deal with the public. Whilst there has been incremental improvements of late, the incidents and intensity of corrupt practices have increased. This has been most apparent at municipalities, land offices and departments dealing with licencing and various approvals.

The problem in government machineries is, therefore, not restricted just to the front office but that in most instances, it is more rampant and chronic in the back rooms and high up the organisational ladder. These places appear to be a very safe sanctuary for dinosaurs and monstrous beasts. More often then not, they appear to be in a state of mutual co-existence with their untrustworthy political masters.

Based on the current trends in management practices, the ‘incremental improvements’ approach is totally obsolete and does not meet our requirements. We must talk about reinventing and re-engineering the government management and administrative machinery and thence migrate to a new management model all together - one that is efficient, transparent and where officers are adequately empowered.

A system that is well-designed that incorporates performance management systems and international best practices that would enable us to be benchmarked as among the best among our peers. It is by maintaining such high standards that we would be a successful nation and would earn the respect and confidence of foreign investors and the international community. We must make sure that not only our phone calls are answered after just three rings and our letters are responded to within two weeks but that there are also clear and simple rules and procedures for us to follow in dealing with all government departments and agencies. We must make sure this pay increase is not just a vote-buying spree.

It has been a known fact that there are too many laws, rules and procedures in all government departments that are not meant to be enforced or have hardly been enforced. These have only served as ‘pillars’ where all sorts of abuses and inefficiencies hide behind apart from being a very fertile breeding ground for corrupt practices. The government has no excuse but to clean up all these as part of the proposed ‘re-inventing, re-engineering and remodeling’ of government machinery.

Finally, we all must admit that there are only two ways of doing this.

  1. Do as what Hong Kong and Singapore have done. Pay civil servants well; spell out the rules of the game loud and clear. Any wrongdoing, just chase them out immediately.

  2. Do as what China has done. Probably we can continue with what we have now and give them the salary increase. But hang them high when they are caught flouting the rules especially those involving corruption and abuse of public funds. There need to be at least three of them hanged every three years, otherwise they will forget that there is such a practice.

Alternatively, we can do what Indonesia and some other Asean countries practice. Declare to the world that we are efficient and not corrupt but allow corruption to be unofficially institutionalised, ie, collect and distribute some up and down the hierarchy. Once in a while, appease the local community with an elaborate anti-corruption ceremony, especially during festive seasons and national days.

Let us follow closely what is coming after this apart from the impending general election.

Soal Jawab: Budaya kerja tanpa diarah selaras kenaikan gaji

Berita Harian


Penjawat awam diminta tingkat produktiviti, disiplin dan jauhi rasuah sebagai tanda terima kasih


CERITA menarik bagi kira-kira 1.2 juta kakitangan perkhidmatan awam sudah tentulah kenaikan gaji antara 7.5 hingga 35 peratus serta kadar elaun bantuan sara hidup (Cola) 100 peratus. Di kalangan anggota dan pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) pula lebih tinggi, iaitu antara sembilan hingga 42 peratus. Kenaikan itu disifatkan sebagai terbaik dalam sejarah perkhidmatan awam. Pada masa sama, suara menuntut kakitangan perkhidmatan awam memberikan khidmat lebih baik semakin kuat. Apakah selepas ini perkhidmatan lebih berkualiti? Ikuti pandangan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan kepada wartawan Berita Minggu, Ziauddin Sharuddin dan Presiden Cuepacs, Omar Osman kepada Kandau Sidi, mengenai isu ini.

Harapan rakyat terhadap perkhidmatan awam sentiasa tinggi. Apakah dengan kenaikan gaji memberi kesan terhadap kualiti perkhidmatan awam negara?

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, ketika majlis perhimpunan Hari Pekerja Sektor Awam pada 21 Mei lalu, mengumumkan kenaikan gaji anggota perkhidmatan awam yang besar.

Kakitangan perkhidmatan awam perlu bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan dengan pemberian itu. Perasaan terima kasih ini perlu diterjemahkan oleh kakitangan perkhidmatan awam dengan meningkatkan produktiviti dan kualiti bekerja serta berusaha lebih gigih untuk memperbaiki sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan. Menerusi cara ini, harapan untuk melihat mutu perkhidmatan terbaik serta peningkatan produktiviti yang ketara dan setimpal dengan kenaikan gaji dapat dirasai dengan meluas.

Kerajaan sentiasa berusaha untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan awam. Kita sudah dapat melihat beberapa usaha penambahbaikan. Ia termasuk pelaksanaan inisiatif penambahbaikan urusan penyenggaraan dan pengurusan hartanah yang dilancarkan Perdana Menteri pada 13 April lalu.

Menerusi inisiatif ini, Pusat Setempat (OSC) di pihak berkuasa tempatan (PBT) akan menyelaras pelbagai permohonan seperti tukar syarat dan pecah sempadan tanah, kebenaran merancang, pelan bangunan dan perakuan teknikal yang membabitkan pelbagai agensi. Proses permohonan pasport pula dipercepatkan dari tiga hari kepada sehari.

Selain itu, lebih banyak perkhidmatan kerajaan disediakan secara talian atau online bagi kemudahan orang ramai seperti bayaran cukai pintu, permohonan lesen serta permit tertentu. Baru-baru ini, lesen memandu boleh diperbaharui secara online. Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan (Pemudah) yang ditubuhkan pada 7 Februari lalu terus berusaha untuk melaksanakan beberapa inisiatif tertentu bagi meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan awam.

Bagaimanapun, saya tidak menafikan masih banyak ruang untuk memperbaiki kualiti perkhidmatan awam. Kakitangan perkhidmatan awam perlu terus berusaha untuk meningkatkan produktiviti serta kualiti perkhidmatan.

Secara dalaman, beberapa mekanisme tertentu diwujudkan bagi memantau prestasi kakitangan perkhidmatan awam. Sebagai contoh pelaksanaan KPI (Key Performance Indicators) atau Petunjuk Prestasi Utama di beberapa agensi kerajaan tahun lalu akan diperluaskan membabitkan semua kementerian dan jabatan menjelang 2010.

Apabila KPI diwujudkan dan dilaksanakan sepenuhnya, kenaikan pangkat serta imbuhan anggota perkhidmatan awam akan bergantung kepada pencapaian KPI.

Presiden Cuepacs berjanji pihaknya akan berusaha supaya kakitangan perkhidmatan awam bekerja lebih keras, apakah pula tindakan Tan Sri?

Nasihat saya kepada semua kakitangan perkhidmatan awam adalah mudah, just do it (lakukan saja). Saya menekankan perkara ini sejak mula memegang jawatan Ketua Setiausaha Negara pada 3 September tahun lalu. Saya berharap dan percaya ia dapat dibudayakan oleh semua penjawat awam. Just do it with a sense of urgency and integrity (lakukan saja dengan perasaan kesegeraan dan integriti).

Kakitangan perkhidmatan awam perlu mempunyai sense of urgency (perasaan kesegeraan) dalam melaksanakan sesuatu tindakan atau keputusan yang dibuat. Pemantauan terhadap pelaksanaan sesuatu tindakan atau keputusan juga penting bagi memastikan semua berjalan lancar seperti dihasratkan. Semua tindakan dan keputusan hendaklah dilaksanakan dengan segera serta mengikut dasar dan peraturan.

Dalam hubungan ini, setiap keputusan mesti dibuat dengan penuh integriti berdasarkan kepentingan rakyat dan negara.

Dalam apa juga tindakan, niat adalah sangat penting. Jangan sekali-kali kita menyalahgunakan kuasa yang diamanahkan. Civil service role is to facilitate, and not to frustrate (peranan perkhidmatan awam adalah untuk memudahkan dan bukan mengecewakan).

Kita perlu berusaha untuk memudahkan urusan dengan pelbagai pihak, termasuk sektor swasta dan rakyat. Sumbangan kakitangan perkhidmatan awam perlu dirasai dan bukan dilihat.

Perkhidmatan yang responsif, mesra, berbudi bahasa, integriti dan sentiasa memikirkan penambahbaikan amat diharapkan oleh orang ramai.

Oleh itu, usaha untuk membudayakan perkhidmatan yang berteraskan kecemerlangan amat dialu-alukan. Harapan saya ialah agar kakitangan perkhidmatan awam melaksanakan amanah yang dipertanggungjawabkan dengan jujur, ikhlas dan integriti.

Apakah ukuran yang boleh dibuat bahawa wujud perubahan positif selepas kenaikan gaji. Apakah dengan semakin kurang aduan sama ada melalui media massa atau Biro Pengaduan Awam atau ada cara lain?

Pengaduan orang ramai, sama ada melalui media massa dan Biro Pengaduan Awam adalah saluran maklum balas kepada kerajaan berhubung prestasi perkhidmatan awam. Jika orang ramai berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan, maka tidak ada sebab mereka perlu membuat pengaduan.

Selain itu, soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen ketika persidangan Dewan Negara dan Dewan Rakyat yang membabitkan kakitangan perkhidmatan awam, boleh dijadikan ukuran bagi menilai sama ada berlaku perubahan positif selepas kenaikan gaji.

Kajian atau indeks prestasi yang dijalankan oleh badan antarabangsa seperti The World Bank Report, The World Competitiveness Yearbook, juga boleh memberi gambaran mengenai keberkesanan perkhidmatan awam negara ini dan daya saing negara pada peringkat antarabangsa.

Tan Sri menyatakan orang ramai boleh menjadi hakim untuk menilai kakitangan perkhidmatan awam. Bagaimanakah caranya?

Orang ramai boleh menjadi `mata dan telinga’ kepada kerajaan dengan melaporkan atau membuat aduan berhubung sebarang salah laku atau penyelewengan yang mungkin berlaku di kalangan kakitangan perkhidmatan awam.

Bagaimanapun, saya berharap aspek positif seperti penambahbaikan yang dibuat, perkhidmatan yang cepat dan responsif oleh jabatan tertentu perlu dilaporkan. Ia bagi membolehkan perkhidmatan awam membuat penilaian sendiri perkhidmatan yang berjaya dilaksanakan dengan baik serta perkara yang perlu diberi lebih tumpuan bagi meningkatkan tahap perkhidmatan.

Rakyat pasti gembira jika perubahan positif berlaku. Bagaimanapun, jika pandangan rakyat bahawa tiada perubahan atau sangat minimum, apakah yang perlu dilakukan?

Rakyat boleh terus membuat aduan. Saya percaya kakitangan perkhidmatan awam bersungguh-sungguh untuk melaksanakan perubahan yang positif bagi meningkatkan tahap kecemerlangan perkhidmatan awam. Saya dimaklumkan oleh ketua setiausaha kementerian dan ketua jabatan bahawa mereka juga bersungguh-sungguh dan berhasrat bersama-sama memperbaiki sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan.

Bukan rahsia terdapat segelintir kakitangan yang berada di kantin atau restoran ketika waktu kerja. Malah, Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu, mengeluarkan arahan melarang kakitangan awam negeri itu berbuat demikian. Bagaimanakah keadaan ini secara keseluruhan?

Bilangan kakitangan perkhidmatan awam adalah seramai 1.2 juta orang. Dalam kumpulan yang sebesar ini, sedikit sebanyak terdapat kakitangan yang kurang berdisiplin dari aspek waktu bekerja, tingkah laku, dan sebagainya.

Ketua jabatan, sama ada pada peringkat Persekutuan atau negeri bertanggungjawab mengingatkan dan menegur kakitangan di bawah seliaan mereka supaya sentiasa mempamerkan tingkah laku yang baik dan sopan serta menghormati waktu bekerja ditetapkan.

Arahan seperti dikeluarkan Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu adalah sesuatu yang baik dan perlu dikeluarkan dari semasa ke semasa bagi memperingatkan serta memantapkan disiplin bekerja di kalangan kakitangan perkhidmatan awam.

Ketua jabatan juga perlu tegas mengambil tindakan disiplin terhadap kakitangan yang melanggar peraturan atau arahan yang ditetapkan. Ia adalah bagi memberi pengajaran kepada kakitangan lain supaya tidak melakukan kesalahan sama.

Arahan tidak akan bermakna jika tiada usaha pemantauan terhadap kakitangan yang melanggar peraturan atau arahan?

Ya! Keputusan atau perancangan terbaik sekali pun tidak akan bermakna jika tidak dilaksanakan. Pemantauan pelaksanaan kepada saya adalah sangat penting. Dalam kesibukan kita, banyak keputusan yang dicapai mungkin tidak dilaksanakan kecuali ada satu mekanisme pemantauan yang sistematik dan rapi.

Bagaimanapun, saya berpendapat aspek pemantauan adalah sesuatu yang sementara bagi memastikan semua arahan dan peraturan dikuatkuasakan dan dipatuhi.

Apa yang lebih penting ialah kita perlu mewujudkan suatu budaya mendisiplinkan diri sendiri apabila kita bangga dan seronok untuk melaksanakan tugas dan arahan tanpa disuruh atau dipaksa, mahupun dipantau.

Kita perlu percaya bahawa bekerja itu adalah suatu ibadah dan perlu bekerja bersungguh-sungguh. Sebagai contoh, ada pegawai yang pulang lewat dan bekerja lebih masa, kadang-kadang hingga waktu malam bagi menjalankan tugas masing-masing. Mereka dengan sendiri melakukan demikian tanpa dipaksa. Sikap begini yang perlu dibudayakan di kalangan kakitangan perkhidmatan awam. Ia adalah suatu cabaran bagi perkhidmatan awam untuk merealisasikannya.

Gaji rendah sebelum ini dikatakan menyebabkan sesetengah kakitangan awam membuat kerja sampingan untuk menampung kehidupan. Apakah dengan kenaikan gaji akan menghentikan amalan itu?

Saya harap amalan itu akan dihentikan kerana kerja sampingan boleh menjejaskan tumpuan kakitangan perkhidmatan awam terhadap tugas mereka.

Presiden Cuepacs ketika menuntut kenaikan gaji memberikan alasan itu antara alasan kenaikan gaji perlu dipertimbangkan.

Jika tidak, apakah tindakan yang akan diambil terhadap kakitangan yang terus membuat kerja sampingan dan berniaga. Apakah tindakan drastik akan dilakukan?

Jenis tindakan yang akan diambil bergantung kepada kesalahan. Jabatan Perkhidmatan Awam akan melihat perkara ini dengan lebih teliti bagi menentukan tindakan sesuai yang boleh dikenakan atas kesalahan demikian.

Antara punca amalan rasuah adalah kerana gaji rendah. Bolehkah kenaikan gaji mengurangkan amalan itu?

Gaji atau pendapatan rendah bukan alasan bagi seseorang itu untuk melakukan rasuah. Pada pendapat saya, kenaikan gaji sebanyak mana pun tidak akan mencukupi. Apa yang lebih penting ialah kita harus berbelanja mengikut kemampuan, iaitu mengikut jumlah pendapatan diterima.

Saya sentiasa menekankan aspek integriti di kalangan kakitangan perkhidmatan awam.

Tiada tolak ansur berhubung aspek integriti kerana ia adalah antara tonggak utama bagi memastikan kejayaan dan kecemerlangan perkhidmatan awam merealisasikan agenda yang disusun untuk kemajuan dan kemakmuran negara.

Saya ingin mengingatkan semua ketua jabatan supaya sentiasa memastikan kakitangan di organisasi masing-masing menjauhi amalan rasuah atau tidak beretika.

Adakah selepas ini, kakitangan yang terbabit dalam rasuah perlu dikenakan tindakan keras walaupun membabitkan nilai kecil?

Tiada tolak ansur dalam aspek integriti. Saya amat tegas dalam hal ini dan tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan sewajarnya terhadap mereka yang terbukti terbabit dalam gejala rasuah. Tidak kira sama ada nilainya kecil atau besar, rasuah tetap rasuah. Tindakan tegas akan diambil terhadap mereka yang disabitkan dengan kesalahan itu.

Secara keseluruhan, bagaimanakah kedudukan gaji kakitangan perkhidmatan awam negara berbanding negara lain, terutama rantau Asia Tenggara?

Secara am, gaji kakitangan awam antara negara tidak sesuai dibandingkan secara langsung kerana faktor berbeza yang mempengaruhi saraan kakitangan awam setiap negara. Contoh faktor itu adalah seperti keadaan ekonomi negara, kadar inflasi yang mempengaruhi kos sara hidup, kuasa membeli, tahap produktiviti dan kadar pertukaran wang yang berbeza.

Setiap negara mempunyai sebab tersendiri dan menggunakan penanda aras yang berbeza bergantung kepada keperluan untuk menetapkan gaji kakitangan mereka. Sebagai contoh di Singapura, gaji kakitangan awam ditetapkan dengan membandingkan secara langsung dengan gaji kakitangan sektor swasta.

Oleh itu, Singapura sentiasa menyemak gaji kakitangan mereka untuk memastikan gaji yang ditawar sekurang-kurangnya sama menarik seperti sektor swasta. Thailand dan India pula meletakkan kadar inflasi sebagai faktor utama.

Di Malaysia, antara faktor yang dipertimbangkan ialah berdasarkan keadaan ekonomi semasa dan kemampuan kerajaan menentukan gaji kakitangan sektor awam.

Cuepacs sasar perkhidmatan awam kelas pertama

Berita Harian

Apakah yang dimaksudkan Cuepacs mengenai perubahan drastik berhubung produktiviti dalam sektor awam selaras pengumuman gaji, baru-baru ini?

Cuepacs tidak mahu membiarkan aduan orang awam berhubung mutu perkhidmatan sektor berkenaan, khususnya produktiviti. Kita tidak mahu kakitangan awam buat kerja sambil lewa, kerja sambilan dan sebagainya. Semua ini perlu dihapuskan. Kita mahu perubahan drastik seperti tiba awal di pejabat tepat pada masanya, imej baik, jaga maruah dan disiplin, manakala, kakitangan awam diberikan latihan kemahiran seiring perubahan masa.

Semuanya harus dipertingkatkan, seiring dengan peningkatan kualiti modal insan yang kerap ditekankan Perdana Menteri sejajar kenaikan gaji mininum RM1,000.

Ini yang kita mahu semua sektor awam lakukan. Cuepacs berharap selepas ini semua sektor awam dapat ambil tindakan segera perkara ini. Jika bertugas di kaunter, kakitangan awam ini perlu ceria, mampu berkomunikasi dengan baik dan berpakaian kemas.

Bagaimanakah usaha memantau dan mengawal produktiviti dalam sektor awam? Adakah Cuepacs akan menubuhkan jawatankuasa bersama kerajaan dalam memantau produktiviti kakitangan awam?

Dalam tempoh tiga bulan ini sehingga 31 Julai, Cuepacs akan mengadakan `road show' seluruh Malaysia. Saya sudah mengunjungi beberapa agensi kerajaan di seluruh negara, mereka (kakitangan awam) yang ditemui terbukti memberikan komitmen tinggi.

Cuepacs menganjurkan sesi dialog dan taklimat yang dihadiri ketua jabatan, pegawai kerajaan, ketua unit dan kakitangan bawahan. Kita mahu buat penerangan sejelas-jelasnya. Misalnya, pada taklimat Universiti Pertanian Bintulu, seramai 400 kakitangan awam pelbagai peringkat hadir. Mereka adalah daripada pegawai polis, kakitangan Jabatan Imigresen dan Jabatan Kastam, jururawat, anggota bomba dan penyelamat serta kakitangan agensi kerajaan lain.

Kita tidak mahu ada lagi pekerja sektor awam was-was kehendak kerajaan meningkatkan produktiviti selaras kenaikan gaji. Mengenai penubuhan jawatankuasa bersama kerajaan, ia sudah dibentuk sejak tiga tahun lalu. Namun, jawatankuasa ini tidak memainkan peranan aktif dan menyeluruh kerana sering bertukar pemimpin. Mulai hari ini Cuepacs mahu hidupkan semula jawatankuasa berkenaan.

Bagaimana untuk meyakinkan orang ramai yang berurusan dengan kakitangan mengenai perubahan dilakukan?

Pertama sekali, kakitangan kerajaan perlu tunjukkan masa kerja yang tepat dan menghargai waktu kerja. Misalnya, di jabatan yang berurusan dengan kaunter pembayaran. Biasanya, setiap hari pelanggan datang jam 7.30 pagi, tetapi kebiasaannya kakitangan awam masih belum ada di kaunter. Kakitangan awam biasa datang kerja jam 8 pagi. Mereka mula kerja setengah jam kemudian.

Datang sebelum jam 8 pagi dan mulakan kerja lebih awal. Inilah contoh yang kita mahu kakitangan awam tunjukkan. Pelanggan datang jam 7 pagi dari jauh dan jika kakitangan kerajaan tiba di pejabat jam 8 pagi, mereka akan mulakan tugas jam 8.30. Keadaan ini, menimbulkan kesukaran kepada pelanggan.

Dalam hal ini, kita mahu agensi dan jabatan buat piawaian baru. Ubah balik masa kerja berkenaan. Misalnya, di Jabatan Imigresen dan kastam satu jam pasport dah siap, termasuk permohonan membuat MyKad. Selain itu, kita minta pengurusan tertinggi sektor awam, tengok balik kemudahan pejabat kakitangan, seperti di Putrajaya, memiliki pejabat yang canggih dan selesa.

Keadaan ini menimbulkan keceriaan. Kita tidak mahu dalam sesuatu agensi itu, bila pergi pejabat kakitangan tidak ada meja atau kerusi.

Perkara remeh ini boleh mencetuskan rasa tertekan di kalangan kakitangan. Setiap jabatan ada peruntukan untuk perbaiki keadaan itu. Jangan hanya perbaiki kemudahan untuk kakitangan atasan atau bilik bos saja. Ini berat sebelah namanya. Sebaliknya, jika pejabat bos ada permaidani, bilik kakitangan awam juga perlu disediakan kemudahan sama. Dalam lawatan saya ke beberapa agensi kerajaan, masih ada kakitangan guna meja lama dan kerusi yang sepatutnya sudah dilupuskan.

Ramai kakitangan awam berpendapatan rendah melakukan kerja sambilan seperti memandu teksi akibat kesempitan wang, namun selepas kenaikan gaji bermula Julai ini, Cuepacs berjanji menghentikan budaya dua kerja ini. Bagaimana hendak melaksanakannya?

Sebelum ini kita dapati kerja sambilan terpaksa buat bagi menampung kos sara hidup yang tinggi. Biasanya mereka dapat tambahan pendapatan RM300 hingga RM400. Kini, Pak Lah sudah naikkan lebih RM300, saya ingat itu sudah dapat imbangan balik. Jadi tidak perlu buat kerja sambilan lagi.

Kerja lebih masa ini menjejaskan kesihatan. Berhentikan secara berperingkat. Jika kakitangan awam ada teksi sendiri bagi orang lain bawa. Sekiranya hendak buat juga boleh bawa tetapi pada Sabtu dan Ahad.

Apakah sasaran dan perubahan besar yang akan dilaksanakan Cuepacs dalam mencapai misi menjadikan perkhidmatan sektor awam kelas pertama?

Cuepacs yakin boleh dicapai jika kakitangan awam melakukan perubahan drastik, manakala semua agensi merancang program latihan kakitangan dan mempertingkatkan disiplin serta kemahiran yang ada.

Menerusi usaha ini kita percaya dalam masa lima tahun dari sekarang, sektor perkhidmatan awam akan miliki standard tinggi setanding sektor awam negara luar yang maju.

Ketua jabatan pada peringkat agensi boleh buat perbincangan terus tanpa tunggu masa lama. Sekarang, kerajaan sudah peruntukan satu peratus untuk memberi latihan kepada kakitangan awam. Peruntukan ini perlu dibelanjakan. Jangan tunggu lama.

Di sinilah wujudnya kelemahan. Ada kakitangan yang berkhidmat 20 hingga 30 tahun tetapi tidak pernah diberikan kursus. Bila kita tanya mengapa, jawabnya hanya pegawai atasan dihantar kursus di dalam dan luar negara.

Sepatutnya kakitangan bawahan mendapat pendedahan sama. Kita harap jabatan serius mengenai perkara ini. Kita tidak mahu perkara ini terus berlaku kerana ramai kakitangan awam yang langsung tidak pernah menjalani kursus. Ia membuktikan jabatan itu tidak cekap dan sebab itu banyak aduan negatif diterima mengenai sektor awam.

Begitu juga dengan penggunaan ICT di luar bandar atau daerah kecil. Mungkin di ibu pejabat baik, tetapi daerah banyak yang ketinggalan. Kita mahu semuanya dipertingkatkan. Sebelum ini, begitu banyak cogan kata dibuat, termasuk piagam dan sebagainya, tetapi kurang pelaksanaan. Itu sebabnya, Cuepacs buat semakan gaji secara drastik. Kita hantar memorandum pada 11 Januari, manakala 21 Mei kerajaan buat pengumuman untuk tempoh masa yang begitu singkat. Sejarah bagi Cuepacs.

Di manakah kelemahan paling ketara dalam sistem penyampaian awam yang akan diberi tumpuan dan apakah usaha yang direncana untuk memperbaiki kelemahan itu?

Sistem penyampaian ini ialah satu sistem berpasukan. Ia ada dua peringkat. Ada satu sistem penyampaian ini tertakluk kepada keputusan individu. Individu ini ada kuasa mutlak. Dia sendiri buat keputusan serta merta. Ia dikenali sebagai penyampaian secara terus.

Sistem kedua ialah mempunyai satu kumpulan pasukan. Contoh penghantaran satu borang dalam sesebuah agensi kerajaan. Ia perlu diserahkan kepada banyak pihak sebelum dapat kelulusan. Birokrasi seperti ini perlu dihapuskan dalam sistem perkhidmatan awam di Malaysia. Kita mahu kelulusan sesuatu projek atau pengambilan sistem perjawatan dipercepatkan tanpa banyak kerenah. Jangan ditangguhkan. Macam permohonan bagi sijil layak menduduki (CF) untuk kediaman.

Jangan tangguh lagi. Dalam hal ini, kita akan buat perbincangan dari semasa ke semasa dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA). Membincangkan sistem yang berlaku pada peringkat bawahan dan penurunan kuasa.