27 May 2007

Pekerja awam diminta henti laporan palsu

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo mengarahkan kakitangan awam di negeri itu berhenti daripada menghantar laporan dongeng dan cereka yang mengandungi maklumat tidak tepat dan tidak benar.

Beliau berkata, ada kakitangan awam menghantar laporan yang sengaja direka kerana malas bekerja dan mahu curi tulang selain tidak sanggup turun padang untuk meninjau projek kerajaan negeri.

"Mereka memberi laporan indah dan molek kepada pucuk pimpinan negeri. Jika tidak melakukan pemeriksaan semula kerajaan akan membuat keputusan tidak tepat berdasarkan maklumat salah yang diterima," katanya pada majlis perhimpunan bulanan jabatan kerajaan di Dataran Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini semalam.

Dr Mohamad Khir berkata, walaupun sering mengingatkan kakitangan awam itu supaya turun padang meninjau projek pembangunan dan masalah rakyat, ia hanya pada tahap sederhana dan masih ada kepincangan seperti sampah tidak diangkut, jalan rosak dan berlubang serta semak samun tidak dipotong.

Justeru, beliau mengingatkan kakitangan awam tidak sekadar memantau kerja dari kerusi empuk di pejabat, sebaliknya turun padang untuk mengetahui masalah rakyat dan cara menyelesaikannya dalam tempoh singkat.

"Kita tidak boleh kerja seperti menggunakan alat kawalan jauh dengan memantau kerja penyelenggaraan dari pejabat kerana kita tidak tahu apa yang berlaku melainkan melihat dengan mata sendiri," katanya.

No comments: