19 January 2008

Nasib kakitangan awam rendah diabai

Berita Harian

SEBAGAI kakitangan awam, saya ingin mewakili ramai penjawat awam memuji usaha Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan yang mahu menunaikan janji kerajaan ke arah mewujudkan satu perkhidmatan cemerlang berteraskan pelanggan menerusi enam tugas utama yang sedang dan bakal dilaksanakan tahun ini.

Moto 'Satu Perkhidmatan Satu Penyampaian' memang baik dan perlu direalisasikan menerusi sikap kakitangan sendiri yang perlu berdedikasi, jujur dan amanah ketika bertugas, lebih-lebih lagi sewaktu berurusan dengan orang ramai.

Apa pun, saya seperti pekerja lain yang dikategorikan kakitangan sederhana dan bawahan memohon kerajaan agar memberikan beberapa pertimbangan adil dan saksama demi kebaikan bersama.

Dalam banyak hal, saya melihat banyak pengabaian berlaku kepada kakitangan awam.

Saya ingin pembaca melihat hampir 90 peratus kakitangan awam adalah golongan rendah dan sederhana dan mungkin juga boleh dikategorikan sebagai golongan susah lebih-lebih lagi tinggal di bandar besar dan dibebani pula dengan harga barang keperluan harian yang terus naik.

Dengan kos sara hidup yang sangat tinggi termasuk di pekan kecil, maka pendapatan kami kini hanya cukup makan dan terpaksa mengikat perut seminggu sebelum dapat gaji bulan berikutnya.

Untuk kaya jauh sekali namun, hati dan perasaan sebagai kakitangan awam agak terguris disebabkan banyak kekangan yang terus menghimpit kehidupan kami.

Dengan pendapatan cukup makan, kami tidak dibenarkan membuat kerja sambilan.

Ini terbukti apabila permohonan mendapatkan kelulusan majikan tidak diluluskan. Maka, kebanyakan mereka melakukan kerja sambilan selepas waktu pejabat tanpa kelulusan dan pengetahuan pegawai atasan.

Apakan daya, ini terpaksa dilakukan demi menjana dan menambah kewangan keluarga.

Lebih malang apabila ada di kalangan penjawat awam mendapatkan wang tambahan dengan mengamalkan rasuah dan menipu untuk hidup mewah.

Malangnya, kerajaan menafikan hak kakitangan awam yang ingin mencari rezeki secara bijaksana dan halal tanpa mengganggu urusan seharian.

Sebagai penjawat awam, kami juga tidak boleh mewariskan kerja ini kepada anak walaupun mereka berkelulusan.

Ia tidak seperti kerjaya Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) yang boleh mewariskan kerjaya mereka melalui rangkaian yang dibina.

Malah, lebih malang lagi peluang anak kami ke asrama penuh atau MRSM juga dinafikan hanya disebabkan kami kakitangan kerajaan peringkat bawahan.

Dalam hal ini, saya berasa kecewa kerana kami dianggap 'kaya' hanya kerana mempunyai 'slip gaji'.

Saya difahamkan permohonan ke asrama atau MRSM akan diperap dulu kepada pemohon yang mempunyai slip gaji berbanding yang bekerja sendiri. Dalam keadaan ini, apakah hak kami yang berpendapatan sederhana dan juga kakitangan sokongan lain.

Hari ini seorang yang bekerja sendiri seperti penoreh getah, bekerja di ladang kelapa sawit atau peraih boleh mendapat pendapatan RM2,000 hingga RM4,000 sebulan.

Bayangkan gaji kakitangan awam sekitar RM2,000 sebulan dan tinggal pula di bandar besar serta mempunyai beberapa anak bersekolah? Nampak saja besar, tapi pendapatan itu sebenarnya tidak mencukupi.

Kami merayu agar diskriminasi ini dihentikan segera. Anak kakitangan awam patut diberikan juga hak mendapat tempat di pusat berkenaan.

Kami memohon Cuepacs supaya meneliti keperluan penambahbaikan kepada semua kakitangan awam yang seolah-olah hilang hak istimewa.

Banyak perkara boleh dilakukan Cuepacs dengan mendapatkan maklum balas daripada kakitangan rendah seperti kami.

TAGIH SAKSAMA,
Sungai Petani, Kedah.

People to know their local councils under star rating

The Star

PETALING JAYA: Ratepayers will soon know how good their local councils are when the star rating system is implemented in the next three months.

Housing and Local Government Minister Datuk Seri Ong Ka Ting said the country’s top 38 local authorities will be the first to be rated by a special team.

The councils to be rated first are those that have achieved city or municipal status. The other local authorities will be rated later.

Ong said the evaluation team would consist of officials from his ministry and the Malaysian Administrative Modernisation and Management Planning Unit.

The star rating was introduced as a means to measure the performance and efficiency of local authorities, particularly their delivery system.

“Local authorities with three- to five-star rating will be re-evaluated every two years while those with one or two stars will be evaluated every year and be given necessary guidance,” he said at the launching of the book Counselling Local Councils here yesterday.

17 January 2008

Mosti restructuring creates new vacancies

The Star

PUTRAJAYA: The Science, Technology and Innovation Ministry (Mosti) has undergone a restructuring process creating additional posts for experts and professionals who are not in the civil service.

An additional 177 posts are available to be filled by this year, of which 72 are open to outsiders.

Of the number, four are for senior management posts, 68 for management and professional posts while the remaining is for additional support staff.

Minister Datuk Seri Jamaluddin Jarjis said the new structure, planned by the National Innovation Council, was approved by the Cabinet in December last year.

It is part of the plan to progress in the "new economy" aimed at making Malaysia a country that conducts its own research and development, manufacture and, later, market its own brand name overseas.

Jamaluddin said the available new posts promise private sector salaries while working on contract, adding that the experts need not be science-based; they could also have expertise in the field of economy and finance.

"There are also 91 vacancies after the promotion exercise to be filled either by capable ministry staff or by professionals from outside," he said, adding that the Public Service Department had approved the additional posts.

He was speaking to reporters Thursday after addressing his ministry staff in a monthly gathering that was also attended by Chief Secretary to the Government Tan Sri Sidek Hassan here.

Acknowledging the fact that outsiders would be employed in Mosti under the restructuring process, Sidek, in his message to Mosti staff earlier, said there was nothing wrong as long as the work was done for the benefit of the country.

"You should be able to accept someone from outside who can perform and deliver. The mantra here is 'must deliver'," he said, adding that if they did not want an outsider, the staff should deliver.

In the progress of science and technology, Sidek said all staff must challenge the status quo instead of being complacent in order to continue performing better.

"This is Mosti where innovation is the key word and there is no end to innovation in this new economy," he said, adding that with added technology now, civil servants could serve the public 24 hours a day, 365 days a year and not only from 8am to 4pm.

Cuepacs syor bekal 2 pasang baju

Berita Harian

Oleh Amin Ridzuan Ishak

Pemberian batik ringankan beban kakitangan, tonjol imej unik jabatan diwakili

KUALA LUMPUR: Cuepacs mencadangkan semua jabatan atau agensi kerajaan mengambil inisiatif membekalkan sekurang-kurangnya dua pasang baju batik buatan Malaysia kepada setiap kakitangan tanpa mengira kedudukan bagi mengurangkan beban pekerja masing-masing.

Selain itu, pemberian baju batik kepada kakitangan masing-masing juga mampu membantu menonjolkan imej unik serta mewakili sesebuah jabatan atau agensi berdasarkan jenis batik dipakai kakitangan pada setiap Khamis.

Presiden Cuepacs, Omar Osman, berkata pemberian baju batik kepada kakitangan awam harus dipertimbangkan oleh setiap ketua jabatan atau agensi kerajaan kerana kos untuk membeli pakaian sedemikian tinggi yang mungkin membebankan mereka.

Katanya, kos membeli baju batik berkualiti yang rata-ratanya bernilai RM100 ke atas sudah tentu akan 'mengorbankan' sedikit gaji kakitangan awam yang terpaksa membelinya berikutan arahan mewajibkan pemakaiannya pada setiap Khamis.

"Jadi apa salahnya jika jabatan atau agensi kerajaan membantu dengan membekalkan baju batik. Ia sudah tentu tidak mempunyai sebarang masalah kerana kami yakin ada peruntukan khusus untuk tujuan itu sama seperti perbelanjaan membeli pakaian seragam.

"Dua helai saya rasa sudah memadai kerana kalau sehelai saja tidak cukup berikutan pemakaian kerap (empat kali dalam masa sebulan) akan menjejaskan pakaian itu dan tidak cantik dilihat yang hanya menjejaskan imej baju batik itu sendiri," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas arahan pemakaian batik setiap Khamis bagi pekerja lelaki menerusi Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2008 yang disiarkan di laman rasmi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), kelmarin.

Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Sri Mohd Sidek Hassan, berkata penguatkuasaan peraturan itu dilaksanakan bagi menyokong perkembangan serta pembangunan industri batik yang menjadi warisan dan identiti negara.

Bagaimanapun, arahan itu tidak terpakai kepada pegawai kerajaan yang dibekalkan pakaian seragam, pegawai yang menghadiri acara rasmi seperti persidangan antarabangsa atau perjumpaan dengan pelawat asing atau majlis yang menetapkan pemakaian pakaian lain.

Pemakaian baju batik oleh pegawai perkhidmatan awam pada hari pertama dan ke-15 setiap bulan diperkenalkan pada 30 Jun 2005.

Sambil menyambut baik cadangan itu, Omar bagaimanapun berkata, jika pembekalan pakaian tidak dapat dilakukan, kerajaan boleh mempertimbangkan memberi subsidi kepada kakitangan awam.

"Mungkin subsidi boleh diberikan dalam pelbagai cara iaitu dengan memberikan kain dan kos membuatnya ditanggung pekerja atau sebaliknya. Kami percaya, subsidi itu tidak akan membebankan kerajaan.

"Pada saya, jika ada subsidi beban membeli baju batik tidak terlalu dirasai kakitangan gred rendah," katanya.

Beliau berkata, Cuepacs juga mahu JPA menimbang memberi pengecualian memakai baju batik kepada pekerja 'kolar biru' yang memerlukan mereka bergerak dengan lasak.

Lagi langkah tingkat kualiti khidmat awam

Berita Harian

Oleh Wan Hazmir Bakar

PUTRAJAYA: Kerajaan mengumumkan satu lagi inisiatif menambah baik mutu perkhidmatan sektor awam dalam usaha meningkatkan lagi sistem penyampaian serta memastikan kejayaan Misi Nasional menerusi keberkesanan pelaksanaan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Bertemakan 'Satu Perkhidmatan, Satu Penyampaian, Tiada Pintu Salah (No Wrong Door)', inisiatif yang diumumkan semalam itu akan menginstitusikan mutu perkhidmatan yang konsisten bagi semua 28 kementerian, lebih 720 agensi dan 144 pihak berkuasa tempatan (PBT) di seluruh negara.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan, berkata menerusi inisiatif baru itu, kerajaan berikrar untuk terus berusaha meningkatkan mutu khidmat yang diberikan sektor awam kepada rakyat sepanjang 2008.

Ia juga sebagai kesinambungan kepada inisiatif tahun lalu yang memberi fokus kepada penilaian semula sistem pengurusan dalam sektor awam selaras usaha menyediakan perkhidmatan kelas pertama kepada rakyat.

Beliau berkata, dasar 'Tiada Pintu Salah', iaitu melayan keperluan pelanggan walaupun sesuatu perkara itu sepatutnya diajukan kepada pihak lain, akan turut dilaksanakan di semua kementerian, agensi serta PBT.

"Secara inti patinya, kami ingin berasa bangga dapat memberikan perkhidmatan kepada rakyat," katanya pada sesi taklimat media, di sini, semalam. Hadir sama, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam.


Inisiatif yang akan dilaksanakan itu terbahagi kepada enam tugasan.

Sidek berkata, menerusi inisiatif baru itu, tahap penyampaian perkhidmatan awam akan diukur dengan indeks prestasi yang diterbit dan diaudit secara berkala bagi mengekalkan budaya berprestasi, akauntabiliti serta ketelusan.

Prestasi perkhidmatan semua kementerian dan PBT akan diukur dengan Petunjuk Utama Prestasi (KPI) manakala tahap pematuhan piawaian perkhidmatan awam pula dipantau terus oleh Pejabat Ketua Setiausaha Negara.

"Penggredan agensi kerajaan pula akan dilakukan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu)," katanya.

Beliau berkata, pengukuran petunjuk prestasi dan audit terhadap kakitangan perkhidmatan awam akan dilaksanakan bagi memastikan prestasi berterusan dan tahap disiplin tinggi.

Tumpuan utama akan diberikan kepada program menarik dan mengekalkan bakat terbaik dalam perkhidmatan awam tanpa mengira bangsa, jantina dan kepercayaan serta mempelbagaikan penyertaan etnik melalui proses pengambilan dan pembangunan kerjaya.

"Kita juga akan memastikan kepimpinan terbaik diberikan perhatian dan ditempatkan di jawatan yang membolehkan mereka melakukan perubahan positif secara efektif," katanya.

Sidek berkata, usaha menambah baik mutu penyampaian di bahagian hadapan akan ditingkatkan dengan tumpuan kepada PBT, pejabat tanah dan agensi yang banyak berinteraksi dengan orang ramai seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Kastam Diraja Malaysia (KDRM).

Katanya, semua Yang Dipertua PBT akan diberikan latihan bagi mengukuhkan kemampuan perundingan serta perbincangan dengan pihak berkepentingan.

"Kita akan meletakkan kepimpinan berkesan bagi membolehkan PBT memudah cara kajian semula peraturan dan undang-undang, berinteraksi dan berkomunikasi dengan pihak berkepentingan serta memiliki sikap terbuka terhadap pandangan awam.

"Dengan cara ini, kita akan dapat mengurangkan rasa tidak puas hati di kalangan orang awam," katanya.

Sidek berkata, penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) juga akan dipertingkatkan menerusi saluran penyampaian dalam talian seperti sistem BLESS, e-Pembayaran, e-Perolehan, e-Khidmat, Gerbang SMS Kerajaan, e-Lodgement, e-Kadaster, 999 'Satu Negara, Satu Nombor', Jalur Lebar Kebangsaan dan Jendela Tunggal Kebangsaan.

"Hari ini kita boleh memperbaharui lesen memandu secara dalam talian pada bila-bila masa saja tetapi masih ramai yang tidak mengetahuinya," katanya memberi contoh kemajuan yang sudah dicapai perkhidmatan awam.

Tawar kepada yang cemerlang -- Surat 1

Utusan Online

SAYA rasa terpanggil untuk memberi pandangan berhubung tuntutan pihak CUEPACS untuk menaikkan had umur persaraan daripada 56 tahun kepada 60 tahun. Secara dasar saya amat bersetuju dengan cadangan berkenaan kerana bagi saya, pengalaman amat bernilai dalam melakukan setiap tugas.

Namun begitu, kenaikan had umur persaraan tidak boleh diberi kepada semua kakitangan secara automatik. Ia perlulah berdasarkan rekod prestasi pegawai berkenaan. Jika tidak, kerajaan terpaksa menanggung pelbagai kerugian sama ada dalam bentuk kewangan mahupun produktiviti kakitangan awam.

Bukanlah niat saya untuk menafikan sumbangan dan pengorbanan golongan yang akan bersara tetapi faktor mutu perkhidmatan dan produktiviti haruslah diberi perhatian yang terperinci oleh kerajaan. Sebilangan kakitangan yang mencecah usia 50-an sudah tidak ambil peduli dengan mutu kerja dan sumbangan kepada jabatan. Ini berdasarkan pengalaman saya sebagai ketua cawangan untuk sebuah jabatan.

Oleh yang demikian, pelanjutan usia persaraan mestilah berdasarkan merit kerana ada dua jenis kumpulan dalam kakitangan awam ini iaitu kumpulan yang benar-benar ingin berbakti kepada negara dengan memberikan mutu perkhidmatan yang memuaskan dan ada kumpulan yang hanya menunggu setiap 25 haribulan untuk mendapatkan gaji tanpa mengira langsung sumbangan yang diberikan kepada jabatan. Usahlah pihak CUEPACS membela golongan seperti ini kerana ia menjadi barah kepada organisasi yang kita pimpin.

Kita juga perlu ingat saban tahun beribu-ribu graduan akan keluar dari universiti.

Jadi, apakah nasib mereka yang terdidik ini untuk berbakti kepada negara andai kata peluang mereka dinafikan dengan cara memanjangkan tempoh persaraan kakitangan yang tidak berproduktif ini? Jika ini berlaku maka reformasi dan revolusi dalam perkhidmatan awam menjadi lebih lambat dan ketinggalan dengan negara lain.

Usahlah meniru cara Singapura yang melanjutkan umur persaraan kakitangan awam mereka kerana cara kerja mereka amat efisien selain memerlukan tenaga manusia yang sentiasa tidak cukup untuk menggerakkan pertumbuhan pesat negara berkenaan.

Akhir sekali saya amat menyokong jika pihak kerajaan melanjutkan usia persaraan tetapi mekanisme untuk melaksanakannya mestilah teratur dan menguntungkan negara. Hanya yang terpilih dan benar-benar komited sahaja dibenarkan untuk dilanjutkan usia persaraan demi kecemerlangan mutu perkhidmatan awam negara.

– BUDAK DESA,

Kuching, Sarawak.

16 January 2008

Govt to improve ethnic diversity in public service

The Star

PUTRAJAYA: The Government will be "blind" to gender, colour and creed when it comes to recruiting civil servants.

That is the assurance given by Chief Secretary to the Government Tan Sri Mohd Sidek Hassan who said the plan was to attract the best to work in the public sector.

"We are determined to improve ethnic diversity in the public service through recruitment and career development programmes. Our target is to employ the best and the rest speaks for itself.

"This is part of our commitment to ensure the public gets the best service from its public sector, where the public delivery system runs efficiently and effectively," he told the media in a special briefing Wednesday.

Sidek also said poverty was among six tasks the Government had set to tackle this year, adding programmes and initiatives, ranging from grants, counselling and employment plans, have been put in place to support the task.

He said poverty eradication was one of the paramount and foremost commitments of the Government, where the target was to eradicate poverty by 2010 and reducing by half the current rates of poverty.

"We have even developed an in-house programme, E-Kaseh that will track this initiative. The public service will develop frequent public reporting to update the public of this task to ensure targets are met," he added.

Pakai baju batik setiap Khamis

Berita Harian

Oleh Abdul Razak Raaff dan Haika Khazi


SEBAGAI PANDUAN: Mohd Sidek (kanan) turut melancarkan sebuah buku turut disaksikan dari kiri Ahmad Fuad, Ismail dan Wan Abdul Aziz di PICC, Putrajaya, semalam.

Arahan KSN akan diedar kepada setiap jabatan

PUTRAJAYA: Mulai minggu ini semua kakitangan awam lelaki perlu memakai baju batik buatan Malaysia pada setiap Khamis dan bukan lagi pada hari pertama dan ke-15 setiap bulan.

Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Sri Mohd Sidek Hassan, berkata pekeliling penguatkuasaan peraturan itu sudah ditandatangani Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam dan akan dihantar ke semua jabatan kerajaan secepat mungkin.

Pemakaian baju batik oleh pegawai perkhidmatan awam pada hari pertama dan ke-15 setiap bulan diperkenalkan pada 30 Jun 2005.

Mohd Sidek berkata, keputusan itu bagi menyokong perkembangan dan pembangunan industri batik yang menjadi warisan dan identiti negara.

"Pemakaian batik oleh kakitangan awam terutama batik Malaysia dapat meningkatkan permintaan batik Malaysia dan membangunkan perusahaan batik tempatan," katanya, kepada pemberita, di sini, semalam.

Terdahulu, beliau merasmikan Seminar Penilaian Keberkesanan Pelaksanaan Inisiatif Baru Mempertingkatkan Penyampaian Perkhidmatan Kerajaan � Penambahbaikan Urusan Cadangan Pemajuan serta Penyelenggaraan dan Pengurusan Hartanah di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

Hadir sama, Ismail, Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Datuk Seri Dr Wan Abdul Aziz Wan Abdullah; dan Ketua Setiausaha Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Datuk Ahmad Fuad Ismail.

Arahan pemakaian batik setiap Khamis itu diumumkan menerusi Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2008 yang disiarkan di laman rasmi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), semalam.

Bagaimanapun, arahan itu tidak terpakai kepada pegawai kerajaan yang dibekalkan pakaian seragam, pegawai yang menghadiri acara rasmi seperti persidangan antarabangsa atau perjumpaan dengan pelawat asing atau majlis yang menetapkan pemakaian pakaian lain.

Mengenai pemberian sagu hati kepada kakitangan kerajaan yang diminta Cuepacs, Mohd Sidek berkata, ia belum dibincangkan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"Saya belum jumpa lagi dengan Perdana Menteri. Saya belum bincang lagi, tak tahulah apa dia," katanya.

Ditanya bila beliau akan menemui Perdana Menteri, Mohd Sidek berkata: "Saya jumpa Perdana Menteri apabila ada masa bersesuaian".

Minggu lalu, sembilan pegawai kanan Ceupacs menemui Mohd Sidek bagi membincangkan permohonan sagu hati itu.

13 January 2008

“Saya belum terima cadangan CUEPACS”

Utusan Online

PUTRAJAYA 12 Jan. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, beliau belum menerima sebarang cadangan daripada Ketua Setiausaha Negara (KSN) berhubung bayaran sagu hati RM2,000 yang diminta Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) untuk kakitangan awam.

Perdana Menteri berkata, setakat ini beliau hanya dimaklumkan bahawa wakil CUEPACS telah mengadakan pertemuan dengan KSN berhubung cadangan bayaran sagu hati tersebut.

‘‘Walaupun CUEPACS selalu minta kerajaan pertimbangkan macam-macam cadangan tetapi apa yang penting adalah kemampuan kerajaan untuk memenuhinya.

‘‘Cadangan itu belum dibawa kepada saya lagi walaupun CUEPACS ada mengadakan perjumpaan dengan KSN baru-baru ini dan saya ingat tidak perlu heboh perkara ini,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Hari Keluarga Pejabat Perdana Menteri di pekarangan Kompleks Seri Perdana di sini hari ini.

Turut hadir ialah isteri beliau, Datin Seri Jeanne Abdullah.

Pada 7 Januari lalu, Presiden CUEPACS, Omar Osman berkata, KSN, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan akan membawa cadangan mereka kepada Perdana Menteri berhubung bayaran sagu hati RM2,000 yang diminta oleh kakitangan awam.

Menuntut

Katanya, walaupun CUEPACS menuntut bayaran sagu hati sebanyak RM2,000 sebagai ganti bonus yang tidak dibayar pada tahun 2007, kesatuan sekerja itu masih bersedia menerima kadar lain yang difikirkan sesuai oleh kerajaan.

Dalam pada itu, Abdullah meminta semua kementerian, jabatan dan agensi kerajaan menjadikan program hari keluarga sebagai satu acara tahunan yang tetap.

‘‘Ini kerana program sedemikian amat penting dalam menjalin dan memperkukuhkan tali persahabatan sesama kakitangan serta pegawai jabatan berkenaan.

‘‘Ia juga memberi peluang kepada kakitangan atau pegawai baru untuk berkenalan dan bermesra dengan mereka yang sedia ada,” katanya.

Program Hari Keluarga Pejabat Perdana Menteri yang diadakan di sini dihadiri oleh lebih 100 keluarga kakitangan dan pegawai.

Pelbagai acara sukaneka diadakan disertai golongan dewasa dan kanak-kanak bermula pukul 8 pagi.

Program tahunan itu turut diserikan dengan kehadiran menantu Abdullah, Khairy Jamaluddin bersama isteri, Nori Abdullah serta tiga cucu Perdana Menteri iaitu Alya Badawi Kamaluddin, 11, Amira Badawi Kamaluddin, 9, dan Jibreil Ali Jamaluddin berusia empat bulan.

Selain itu, personaliti rancangan kanak-kanak popular, Along Bijak serta Angah dan Acik turut hadir memeriahkan program.