Kelewatan, Kualiti Perkhidmatan Tidak Memuaskan Dan Tindakan Tidak Adil, Aduan Tertinggi Diterma BPA
KUALA LUMPUR, 15 Okt (Bernama) -- Aduan mengenai kelewatan, kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan dan tindakan tidak adil merupakan aduan yang paling tinggi di terima oleh Biro Penganduan Awam (BPA) mengenai kementerian sepanjang tahun lepas.
BPA dalam laporan tahunan 2007nya berkata biro itu menerima aduan yang tinggi mengenai Kementerian Keselamatan Dalam Negeri iaitu sebanyak 223 aduan, diikuti Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi (188), Kementerian Kewangan (161), kementerian Pelajaran (133), Kementerian Kerja Raya (132) dan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (127).
Sementara kementerian yang paling kurang mendapat aduan ialah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri iaitu masing-masing satu aduan.
Polis Diraja Malaysia pula menjadi agensi kementerian yang paling tinggi mendapat aduan iaitu sebanyak 206, manakala agensi lain yang mendapat lebih 100 aduan ialah Jabatan Kerja Raya (126) dan Tenaga Nasional Berhad (114), katanya.
Bagi negeri pula, Selangor merupakan negeri tertinggi yang menerima aduan di peringkat kerajaan negeri iaitu sebanyak 285 aduan diikuti Johor (221), Kedah (173) dan Pahang (103).
Sementara Perak sebanyak 95 aduan, Pulau Pinang (88), Kelantan (63), Terengganu (52), Negeri Sembilan (35), Melaka (29), Perlis (5), Sarawak (3) dan Labuan (1).
BPA juga berkata daripada 5,347 aduan melibatkan kementerian dan kerajaan negeri yang diterimanya sepanjang tahun lepas, sebanyak 4,762 aduan telah diselesaikan.
Daripada jumlah yang diselesaikan itu, sebanyak 3,272 aduan mengenai kementerian, dan selebihnya sebanyak 1,490 di peringkat negeri, katanya.
Laporan itu berkata sebanyak 820 aduan tertunggak pada tahun 2006 telah dibawa ke tahun lepas dan daripada jumlah itu 799 berjaya diselesaikan.
Laporan itu turut menyatakan Indeks Kepuasan Pelanggan yang menilai tahap BPA juga telah meningkat berbanding tahun 2006.
Dari 206 borang maklum balas yang dikembalikan kepada BPA, tahap cemerlang telah meningkat sebanyak 7.6 peratus iaitu dari 35 peratus pada tahun 2006 kepada 42.6 peratus tahun lepas, manakala tahap lemah pula berkurangan sebanyak 3.9 peratus dari 7.7 peratus pada tahun 2006 kepada 3.8 peratus pada tahun lepas.
-- BERNAMA