16 August 2007

Civil servants must not be on blacklist for defaulting on study loans

Berita Harian

SEREMBAN: Civil servants have to make a declaration that they are not on the blacklist for defaulting on government study loans before they can be considered for promotions.

This includes those being considered to fill up higher positions on an acting basis.

Public Service director-general Tan Sri Ismail Adam said the Public Service Promotions Board decided on this during a meeting on July 21.

“From now on, this will be compulsory,” he said.

“If they are found to have lied, action will be taken under regulation 4 (f) and (g) of the General Orders (Conduct and Discipline) 1993,” he added.

Other conditions to be considered for promotions are that the individual must have declared his income, not been investigated by the Anti-Corruption Agency and is not facing any disciplinary action.

Ismail said the study loans would include those from the PSD, National Higher Education Fund, Mara, Johor Education Foundation, Terengganu Foundation, Telekom Foundation, Selangor Islamic Affairs Council, Tunku Abdul Rahman Foundation (Sarawak), Sultan Iskandar Foundation (Johor) and the Employees Provident Fund.

It is learnt that defaulters owed the Government more than RM1bil in unpaid loans.

The Higher Education Ministry, with the help of the National Registration Department, has identified 40,573 borrowers who are working in government agencies or government-linked companies, who had taken loans from the National Higher Education Fund Corporation (PTPTN).

As of March, 438,775 borrowers still owed the PTPTN RM920mil.


14 August 2007

Aspek selenggara selalu diabai

Berita Harian

ISU paling penting yang dihadapi Jabatan Kerja Raya (JKR) dalam usaha menyelenggara aset dan fasiliti ialah penyelenggaraan tidak dijadikan bahagian penting pada peringkat pembuat keputusan dalam organisasi, kata Ketua Sektor Penyelenggaraan JKR, Datuk Annies Md Ariff.

Beliau berkata, penyelenggaraan dianggap sebagai satu bentuk perkhidmatan.

“Semua pemilik aset perlu menyedari hakikat bahawa keberkesanan pengurusan aset akan mendatangkan keuntungan jangka panjang dalam bentuk kewangan dan sosial,” katanya dalam kertas kerja pada Konvensyen Pengurusan Aset dan Fasiliti Negara (Nafam) 2007, semalam.

Beliau juga berkata, cara penyelenggaraan bangunan memerlukan anjakan paradigma dengan merapatkan jurang mengenai kaedah atau pendekatan lama dan baru dalam melaksanakan penyelenggaraan.

Katanya, ia kerana meskipun dasar sedia ada yang menyatakan bangunan kerajaan perlu diselenggara mengikut Perintah Am Bab E Tahun 1974 dan Surat Pekeliling Am Kerajaan Bilangan 2 Tahun 1995, standard penyelenggaraan bangunan kerajaan masih tidak memenuhi seperti dihasratkan.

Usaha yang lebih, katanya, juga perlu dilakukan untuk memastikan proses pelaksanaan penyelarasan antara agensi dapat dilakukan dengan sebaiknya.

“Sebagai contoh, Perbendaharaan mungkin mengeluarkan pekeliling tertentu mengenai standard dan keperluan penyelenggaraan, manakala Jabatan Audit dipertanggungjawabkan dengan tugas memastikan standard itu dipatuhi.

“Usaha setiap komponen itu baik tetapi hasilnya tidak memenuhi seperti diharapkan,” katanya.

Aset pendidikan awam dipantau

Berita Harian


JPA mahu penyelenggaraan lebih sistematik, berkesan

KUALA LUMPUR: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) meluluskan penubuhan Bahagian Perolehan dan Penyelenggaraan Aset yang pertama seumpamanya di Kementerian Pelajaran bagi menangani masalah pengurusan aset pendidikan awam negara secara sistematik dan berkesan.

Insiden seperti bangunan sekolah tidak siap mengikut jadual, makmal komputer runtuh dan kontraktor tidak memenuhi syarat kontrak pelaksanaan projek mendorong Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengarahkan supaya mekanisme diwujudkan untuk mengelak kejadian sama berulang.

Timbalan Ketua Setiausaha (Kewangan dan Pembangunan) kementerian berkenaan, Datuk Fatimah Md Deni, berkata kelulusan rasmi diperoleh dua minggu lalu selepas kertas kerja cadangan penubuhan bahagian itu dikemukakan kepada JPA tahun lalu.

“Sebelum ini, penyelenggaraan aset dilaksanakan tetapi tidak fokus dan tidak secara sistematik menyebabkan jumlah perbelanjaan untuk penyelenggaraan meningkat kerana ia disediakan secara ad-hoc apabila berlaku sesuatu masalah.

“Bahagian baru dalam kementerian ini akan memastikan semua kakitangan dan pelajar dapat melaksanakan tugas serta menimba ilmu dalam keadaan selamat dan selesa. Oleh itu, sebagai permulaan maklumat mengenai semua aset yang dimiliki dan diuruskan kementerian ini akan dikumpul untuk memudahkan proses pemantauan,” katanya ketika ditemui pada Konvensyen Pengurusan Kemudahan dan Aset Kebangsaan (Nafam) 2007, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, semalam.

Fatimah berkata, hanya dua daripada tiga aspek yang dianggap penting dan kritikal diluluskan JPA iaitu penyelenggaraan bangunan membabitkan 10,000 sekolah, kolej matrikulasi, institut pendidikan perguruan, Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) serta peralatan seperti kelengkapan makmal komputer dan sains serta bengkel.

“Satu lagi aspek iaitu penyelenggaraan kenderaan tidak mendapat kelulusan walaupun ia sebenarnya penting kerana kementerian pada semua peringkat mempunyai banyak bas, van dan kereta yang digunakan kakitangan dan pelajar,” katanya.

Beliau berkata, ketika ini, pihaknya menerima sekurang-kurangnya satu aduan sehari membabitkan masalah penyelenggaraan seperti kerosakan paip, bumbung bocor, sistem pendawaian, tandas tersumbat dan sistem perkomputeran tidak berfungsi dengan baik.

Katanya, walaupun kerosakan yang dialami kecil tetapi tanpa pegawai teknikal pada peringkat PPD selain bajet yang tidak mencukupi menyebabkan aduan disalurkan ke Pusat untuk tindakan susulan.

Fatimah berkata, ketika ini, pihaknya menerima peruntukan tahunan RM200 juta untuk operasi membabitkan peralatan dan kenderaan dan kira-kira RM500 juta untuk pembangunan sepanjang Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Beliau berkata, berdasarkan keputusan JPA, struktur bahagian itu akan dianggotai 12 pegawai teknikal yang pakar dalam bidang kejuruteraan sivil dan struktur, kejuruteraan mekanikal dan elektrikal, pengurusan di kalangan Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) dan teknologi maklumat.

“Bagaimanapun, bahagian ini hanya dapat beroperasi jika Jabatan Kerja Raya mempercepatkan proses meminjam pegawainya untuk mengisi semua jawatan itu,” katanya yang merangka tugasan pemantauan, pelaksanaan dasar dan mekanisme yang akan dibahagikan mengikut zon.

Amal budaya jaga harta benda

Utusan Online


Oleh Fauzi Jaafar

KUALA LUMPUR 13 Ogos – Kakitangan awam dan masyarakat perlu mengamalkan budaya menjaga serta memelihara harta benda bukan sahaja bangunan yang didiami tetapi segala kemudahan yang disediakan oleh kerajaan.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan berkata, buat masa ini budaya tersebut masih belum bertapak kukuh dalam minda masyarakat sehingga menyebabkan mereka tidak mementingkan budaya penyelenggaraan.

‘‘Orang menganggap ia hanya tanggungjawab jabatan tertentu... Jika dalam jabatan pula, ada orang yang ditugaskan menjaga harta benda kerajaan,’’ kata beliau.

Beliau bercakap pada sidang akhbar di Konvensyen Pengurusan Aset dan Fasiliti Negara (Nafam) 2007 di sini, hari ini.

Konvensyen selama dua hari itu dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Beliau berkata, budaya menjaga pengurusan aset dan fasiliti perlu diamalkan dalam masyarakat.

Menurut Mohd. Sidek, walaupun ada peruntukan untuk menyelenggara bangunan dan harta benda, namun budaya itu perlu dipupuk kerana ia mampu mengurangkan kos penyelenggaraan yang terpaksa ditanggung kerajaan.

Dari segi jabatan kerajaan pula, mereka perlu proaktif melaporkan sebarang kepincangan pada bangunan atau harta kerajaan walaupun bukan di jabatan atau bangunan mereka sendiri.

‘‘Misalnya, ada pokok di atas bangunan. Ia bukan tanggungjawab pemilik bangunan tetapi mereka yang melihatnya perlu melaporkan,’’ katanya.

Beliau menambah, Perdana Menteri sentiasa mementingkan aspek penyelenggaraan dan mahukan minda masyarakat turut berubah untuk memupuk budaya itu.

‘‘Seperti main golf, peraturannya selain jaga harta sendiri, kena jaga harta orang lain, kerana ada orang lain yang mahu menggunakan kemudahan itu,’’ katanya.

Beliau mengakui masalah sekarang ialah tiada pengawasan atau pemantauan dalam memastikan harta benda seperti bangunan berada dalam keadaan baik.

Ditanya sama ada pengawasan sekarang masih berada di tahap rendah, beliau berkata, ia masih boleh diperbaiki.

‘‘Tahun lepas pemantauan ada, tetapi adakah memantau sahaja tanpa penguatkuasaan supaya projek itu dilakukan dengan lebih baik?

‘‘Pemantauan dan penguatkuasaan penting, kalau tidak lakukan kerja dengan lebih baik Perdana Menteri arahkan ambil tindakan. Kita mesti tegas dalam hal ini,’’ kata beliau.

Percepat laksana tadbir urus baik – Nazrin

Utusan Online


Oleh RAJA LUVENA SHARIFUDDIN

KUALA LUMPUR 13 Ogos – Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah hari ini bertitah, semua pihak perlu menetapkan minda dan pandangan mengenai tadbir urus baik sekiranya mahu sistem itu direalisasikan di Malaysia.

Baginda bertitah, dengan pemahaman umum bahawa tadbir urus baik merupakan proses yang cekap, berkesan dan beretika, maka proses perubahan ke arah sistem itu yang telah pun bermula boleh dipercepatkan.

Untuk berbuat demikian, titah baginda, ketelusan dan keterbukaan perlu wujud dengan menggalakkan aliran maklumat yang bebas serta mudah diperolehi agar masyarakat boleh membuat keputusan yang bijak dan mengurangkan kejadian salah guna kuasa.

Oleh itu, titah baginda lagi, negara ini perlu terus bergerak ke arah sistem tadbir urus yang semakin terbuka.

Menurutnya, pembasmian kerenah dan prosedur birokrasi boleh membantu mengurangkan kos ekonomi yang tinggi dan menghalang sebarang peluang bagi bayaran haram.

‘‘Bilangan perundangan, permit dan lesen mesti dikurangkan. Proses tender perlu dijadikan lebih berdaya saing dan telus. Pembekal maklumat perlu dilindungi daripada tindak balas mereka yang diadu.

‘‘Langkah-langkah ini boleh membantu mengurangkan peluang bagi rasuah,’’ titah baginda ketika menyampaikan ucaptama pada Persidangan Antarabangsa ‘Cabaran-Cabaran Pendemokrasian dan Tadbir Urus Baik dalam Sektor Awam Malaysia’ di sini hari ini.

Persidangan dua hari anjuran Universiti Malaya (UM) dan Institut Antarabangsa Polisi Awam dan Pengurusan (Inpuma) itu turut dihadiri Naib Canselor UM, Datuk Rafiah Salim dan Pengerusi Lembaga Pengarah UM, Tan Sri Arshad Ayub.

Raja Nazrin Shah bertitah, tadbir urus baik turut memerlukan sifat bertanggungjawab oleh mereka yang memegang kuasa.

Titahnya, walaupun pegawai awam perlu diberikan kuasa yang secukupnya untuk menyalurkan tadbir urus yang baik, namun perlu ada halangan yang berkesan ke atas kuasa itu agar kepentingan awam dipenuhi, bukan ‘kepentingan khas’.

‘‘Kepentingan kebebasan kehakiman dan pengasingan kuasa yang rasmi antara cabang kerajaan yang berlainan tidak boleh diketepikan,’’ titahnya.

Baginda bertitah, tadbir urus baik turut melibatkan penyertaan awam yang aktif dan berleluasa kerana masyarakat kini semakin berpendidikan, canggih dan lengkap.

Titah Raja Nazrin Shah, masyarakat kini mengalu-alukan dan menghargai kerajaan yang mudah didekati serta boleh dirunding, kerajaan yang memberi petunjuk dan bukannya mengarah.

‘‘Oleh itu, adalah logik bagi gesaan ke arah tadbir urus baik diiringi gesaan bagi pendemokrasian yang lebih hebat kerana mereka berhubung kait walaupun berbeza dari segi konsep,’’ titahnya.

Demokrasi, titah baginda, memberikan saluran kepada pelbagai pihak memberi suara mengenai cara mereka mahu ditadbir, iaitu kerajaan dengan keizinan.

‘‘Proses pendemokrasian juga perlu mengiktiraf peranan penting yang dimainkan oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

“Penyertaan mereka perlu digalakkan ke tahap mereka membantu institusi kuasa untuk berfungsi dengan lebih baik,’’ titah Raja Nazrin Shah.

Pak Lah wants weekly checks on govt buildings

The Star

KUALA LUMPUR: The Prime Minister has directed heads of government departments to conduct weekly checks on their buildings, assets and facilities.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said yesterday thatthe departments must have in place inspection teams to check not only cleanliness but also the buildings’ safety.

“The checks should be on a rotational basis so that there is a consciousness among all team members on the need to upkeep the buildings.

“Those tasked with the job must make it their duty and habit to check the buildings regularly and if they detect defects, repair them immediately,” he said at the launch of the two-day National Assets and Facilities Management Convention (Nafam).

Abdullah admiring a memento featuring a picture of himself and his wife, Datin Seri Jeanne Abdullah, given to him by Advanced Maintenance Precision Management managing director Datuk Yahya A. Jalil (third from left) after the Prime Minister opened Nafam at Putra World Trade Centre in Kuala Lumpur on Monday. Also present are Works Minister Datuk Seri S. Samy Vellu (left) and Public Works Department director-general Datuk Dr Judin Abdul Karim.
Stern action should be taken against anyone, including government officers, who failed to carry out this duty, he added.

Abdullah said that contractors appointed to maintain buildings must have the calibre, efficiency, experience and proper equipment.

“When we appoint them we must make sure they are responsible people who know their stuff. Do not treat it like a cheap contract given to someone who just wants to make money,” he said.

He also said that he had directed the Public Works Department to come up with a more effective and efficient procedural framework to improve the management of national assets and facilities.

The framework would be the basis for a plan of action to include a clear guideline and detailed regulation for a system for the management of assets and facilities, he said.

Abdullah also said that Malaysians were very good when it came to wanting the best of facilities but they had a poor maintenance culture.

“We don’t care for things that do not belong to us or that they are not our homes. But poor maintenance can lead to nasty accidents, and this is what we want to prevent,” he said.

“We have been hearing of leaking roofs, cracks on highways, buildings that do not meet standards and other problems relating to maintenance and management.

“These shouldn’t happen as they create a negative perception of the performance and capabilities of the public and private sectors,” he said.


13 August 2007

VSS bukan jalan terbaik

Utusan Online

MUKADIMAH

BARU-BARU ini, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) disaran mewujudkan Skim Pemberhentian Sukarela (VSS) bagi melepaskan “pekerja-pekerja bermasalah” daripada terus berkhidmat dalam perkhidmatan kerajaan.

Saranan yang dibuat oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd. Sidek Hassan itu sedikit sebanyak menimbulkan polemik di kalangan penjawat awam.

Bagi Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Syed Shahir Syed Mohamud, apa yang dibangkitkan tersebut bukanlah isu baru. Hakikatnya VSS telah lama dipraktikkan di sektor swasta.

Namun yang menjadi persoalan sekarang ialah sektor swasta berbeza dengan sektor awam. Dan perbezaan ini menuntut banyak kajian harus dijalankan sebelum sesuatu keputusan itu dibuat.

Apapun Syed Shahir berpendapat, VSS bukan cara terbaik untuk menyelesaikan isu “pekerja-pekerja bermasalah” baik di sektor awam mahupun di sektor swasta kerana ia akan mengundang ketidakadilan.

“Pada umumnya kita sendiri tidak bersetuju dengan VSS kecuali dalam keadaan yang betul-betul sahih atau dapat dipastikan tiada pilihan lain yang lebih baik lagi,” kata Syed Shahir kepada wartawan SITI MARIAM MD. ZAIN dan jurugambar ABDUL RASHID MAHFOF ketika ditemui di Shah Alam, Jumaat lalu.

MINGGUAN: Saranan untuk memperkenalkan VSS di kalangan kakitangan awam. Apa komen saudara?

SYED SHAHIR: Kita perlu tahu apa rasionalnya kenyataan ini dibuat - alasan dan masalah yang berlaku. Kita tidak boleh menyamakan keperluan di sektor swasta dengan sektor awam kerana peranan mereka berbeza. Dalam isu pelaksanaan VSS ini, sektor swasta mempunyai rasionalnya sendiri. Bagi hal-hal tertentu, VSS dilihat sebagai jalan keluar. Sebagai contoh, penggabungan dua buah syarikat yang membabitkan dua orang pengurus besar, sudah tentu syarikat hanya berkehendakkan seorang pengurus besar sahaja. Dalam konteks ini, VSS adalah pilihan yang ada. Ataupun jika berlaku keadaan syarikat yang benar-benar merudum, prestasi syarikat jatuh dan kerugian makin membesar, kalau tidak melakukan sesuatu, keadaan syarikat akan bertambah parah lagi, maka perlu ditawarkan skim ini. Sebab ketiga, misalnya berlaku pertukaran hak milik syarikat. Pengurusan baru kata, mereka hendak mengurangkan jumlah tenaga kerja sedia ada kerana tidak mampu menampung jumlahnya. Untuk menggelakkan tindakan penamatan pekerjaan, maka ditawarkan VSS, siapa hendak berhenti boleh melakukannya secara sukarela.

Adakah ini cara yang berkesan untuk menyingkirkan ‘‘pekerja bermasalah’’?

SYED SHAHIR: Apabila menyebut VSS, adakah ini bermaksud pihak berkenaan hendak mengambil tindakan kepada mereka yang bermasalah? VSS bererti sesiapa sahaja berhak menawarkan diri. Jadi akan wujud keadaan kalaupun benar ada pekerja bermasalah, masalah yang berlaku tidak akan selesai. Orang yang dianggap penting dan perlu, mungkin memilih untuk berhenti. Bagi saya, apabila hendak memperkenalkan VSS ini, ada banyak aspek yang perlu dilihat. Pertama, dari segi Perlembagaan Persekutuan. Kerana kakitangan awam ada takrifan tersendiri. Kedua, kita bercakap tentang perintah am (general order) selain hal-hal lain misalnya dari segi surat pekeliling yang dikeluarkan. Perkara-perkara ini sebenarnya bukan mudah. Katakanlah ia bercanggah dengan Perlembagaan dan ada kakitangan awam yang membawa perkara ini ke mahkamah, tidakkah nanti kita terpaksa berurusan dengan lebih banyak hal lain lagi? Soal tatatertib dan disiplin di sektor awam ini ada kaedah lain yang boleh diuruskan.

VSS bukan cara terbaik untuk menyelesaikan isu?

SYED SHAHIR: Bukan sama sekali malah ini akan memberi gambaran tidak baik kepada masyarakat. Tambahan lagi, kakitangan awam baru sahaja mendapat kenaikan gaji. Sekarang pula kita bercakap tentang VSS. Apa sebenarnya yang berlaku? Saya melihat ada kesan negatif jika ini diteruskan. Sepatutnya ia perlu melalui rundingan dahulu. Kita tidak boleh buat keputusan yang hanya selesa atau sesuai untuk satu pihak sahaja. Dalam konteks ini, hanya sesuai untuk kerajaan maka kita gunakan ini, sementara yang lain-lain kita tidak ikut.

Kita seharusnya berfikir dengan cara lebih rasional, terbuka dan proaktif. Soalan saya, berapa jumlah sebenarnya ‘‘mereka yang bermasalah’’ ini? Tidak dinafikan kita akan berjumpa dengan masalah begini di mana-mana organisasi, tetapi menjadi usaha dan ikhtiar kita memperbetulkan. Kita ada indeks pengukuran prestasi. Maknanya kita boleh melihat prestasi seseorang itu. Soal gaji dan elaun, soal lain. Persekitaran juga memainkan peranan. Kadang-kadang mereka melakukan kerja yang sama berterusan dan ini mempengaruhi prestasi. Tetapi seseorang yang tidak begitu tinggi prestasinya dalam bidang yang dia berada sekarang mungkin lebih berpotensi di bidang lain. Sekarang apa yang berlaku ialah kita kata prestasinya tidak begitu baik, maka diadakan skim VSS, tanpa cuba menukarkannya ke tempat lain!

Adakah kaedah VSS ini berjaya di sektor swasta?

SYED SHAHIR: Sesetengah kes memang berjaya, sesetengah kes, berlaku penganiayaan. Walaupun betul syarikat merudum dan sebagainya tetapi ada juga usaha pihak pengurusan menggunakan ini sebagai alasan untuk mengambil kesempatan mengetepikan mereka yang dianggap sebagai ‘‘bermasalah’’. Kadang-kadang ada usaha yang tidak jelas, misalnya seseorang yang dianggap tidak dikehendaki oleh pihak pengurusan, tidak diberi pekerjaan atau dalam istilah ‘cold storage’ dan sebagainya. Hal-hal ini, apabila timbul VSS, mereka kata, lebih baik saya menerimanya. Jadi VSS tidak semestinya mendapat kejayaan sepenuhnya. Kita harus faham, dalam soal ini kita berurusan dengan manusia. Manusia ada perasaan, ada naluri, cita rasa dan sebagainya. Sifat cemburu, dengki, khianat itu memang wujud. Dan ini berlaku.

Pendirian MTUC sendiri dalam isu VSS?

SYED SHAHIR: Pada umumnya kita tidak bersetuju kecuali dalam keadaan betul-betul sahih atau dipastikan tiada pilihan yang lebih baik. Itu pun kita kata, menjadi tugas majikan atau pengurusan berunding dengan pihak kesatuan dan pekerja supaya tidak timbul masalah pilih kasih, salah faham, penganiayaan dan sebagainya.

Apa aduan yang selalu diterima oleh MTUC berkaitan dengan mereka yang memilih VSS?

SYED SHAHIR: Mereka tidak puas hati terhadap cara pihak pengurusan menangani satu-satu kes. Mereka rasa kadangkala semacam telah dibuat sedemikian rupa menyebabkan mereka tiada pilihan dan terpaksa menawarkan diri menerima VSS. Apa yang berlaku lebih kepada ‘‘suka dalam paksa’’ atau ‘‘paksa rela’’. Kalau tidak buat, mereka akan terus diketepikan atau dipinggirkan.

Saya hendak beri satu contoh dalam konteks ini. Ada sebuah syarikat di utara yang tidak dapat lagi meneruskan perniagaan oleh sebab tiada tempahan. Bila tidak boleh berniaga, maka syarikat kata, apa yang patut kami buat? Salah satu cara ialah membawa pekerja dari tempat A ke tempat B yang mungkin 300 hingga 400 kilometer jaraknya. Pada waktu itu, baru kita kata okey, kalau sudah tiada jalan lain, kita patut memberi pampasan yang sewajarnya kepada pekerja. Kami berunding dan akhirnya semua bersetuju, tanggungjawab syarikat selesai. Jelas masalah boleh diselesaikan melalui perundingan.

Itu sebab saya bertanya tadi, kalau ada masalah dalam perkhidmatan awam – apa masalahnya? Berapa jumlah pekerja yang terlibat? Di mana masalah itu? Apakah telah diikhtiar untuk memperbaikinya dan bagaimana bentuk yang kita hendak misalnya memberi gambaran positif kepada masyarakat supaya mereka juga berasa yakin. Saya bimbang dalam kita rancak hendak membangunkan ekonomi negara, kenyataan-kenyataan begini akan memberi satu isyarat atau gambaran negatif. Perkhidmatan awam bukan soal menjual barang tetapi perkhidmatan.

KSN ketika membangkitkan saranan ini mengatakan untuk mengelakkan penganiayaan, tindakan yang akan diambil mesti telus dan adil?

SYED SHAHIR: Kriteria adil dan telus itu apa dia? Masalah di sektor swasta kita nampak. Justifikasinya jelas. Kita boleh melihat graf atau carta pencapaian sesebuah syarikat. Itu yang dikatakan telus. Dalam konteks perkhidmatan awam, bagaimana hendak melakukannya? Takkan hendak mengatakan jabatan kita telah merosot, tiada keuntungan, sedangkan sektor kerajaan bukannya menjual barang tetapi memberi perkhidmatan. Mana boleh mengukur dari segi untung dan rugi. Kedua, apabila hendak menambah kakitangan dalam satu-satu jabatan, bukankah ia telah melalui kajian terperinci? Maknanya tidak boleh meletakkan kesalahan kepada kakitangan itu sahaja kerana mereka hanya mengikut arahan setelah melalui proses temu duga. Mereka diambil bekerja berdasarkan keperluan tempat-tempat tertentu.

VSS juga dikatakan dapat mencegah daripada timbulnya salah laku termasuk amalan rasuah di kalangan penjawat awam. Apa komen saudara?

SYED SHAHIR: Tidak kena mengaitkan soal rasuah dengan VSS. Ia dua perkara berbeza. Secara mudah, orang bekerja apabila mendapat imbuhan lain, mereka akan berusaha dengan lebih kuat lagi. Bukan maknanya saya bersetuju dengan perbuatan ini, tetapi inilah yang berlaku. Adakah kita menganggap prestasi mereka ini lebih baik? Perkara-perkara ini akan menimbulkan banyak persoalan yang akhirnya akan menikam diri kita sendiri. Saya percaya kalau kena cara dan kaedah untuk menanganinya, prestasi perkhidmatan awam kita boleh bertambah baik.

Apakah antara masalah yang dijangka akan timbul sekiranya skim VSS ini dilaksanakan?

SYED SHAHIR: Mereka yang mengambil VSS ini apabila ke sektor swasta untuk meminta kerja, akan ditanya mengapa berhenti. Kalau kata mengambil VSS, mungkin ada stigma orang ini ‘‘orang bermasalah’’. Peluang untuk mereka masuk ke ruang-ruang pekerjaan di sektor swasta akan menjadi sukar. Mereka ini digambarkan sebagai ‘‘kayu mati’’. Ini suatu perkara yang negatif dan tentunya akan menimbulkan lebih banyak masalah sosial lain. Malah saya rasa sekarang ini mungkin ada sedikit sebanyak perasaan tidak begitu tenteram di kalangan kakitangan awam. Sedikit sebanyak persoalan akan bermain di fikiran mereka – siapa yang akan kena (VSS) atau diambil tindakan. Dan ini pada saya adalah satu cara yang boleh menurunkan prestasi dan motivasi seseorang.

Kesimpulan ringkas daripada perbincangan ini?

SYED SHAHIR: Kenyataan ini lebih banyak menimbulkan kekeliruan daripada memberikan penjelasan. Ia tidak sepatutnya dizahirkan dalam keadaan yang banyak tidak dijelaskan kerana akan menimbulkan lebih banyak tanda tanya di samping mewujudkan gambaran negatif terhadap perkhidmatan awam. Ia akan memberi satu isyarat yang tidak begitu baik bukan hanya kepada penduduk atau rakyat negara ini malah kepada orang luar termasuk para pelabur, seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena dalam perkhidmatan awam di negara kita.