14 December 2007

Proses kenaikan pangkat guru ikut prosedur

Berita Harian

KEMENTERIAN Pelajaran merujuk kepada surat bertajuk 'Proses DG 29 ke DG 32 terlalu lama' oleh 'Guru Kecewa, Pendang, Kedah' yang disiarkan 12 Disember lalu. Kenaikan pangkat dari gred DGA29 ke gred DGA32 adalah melalui dua laluan seperti berikut:

Kenaikan pangkat dari gred DGA29 ke gred DGA32 secara time-based Khas untuk Penyandang (KUP). Calon tidak perlu memohon tetapi diperakukan oleh Jabatan Pelajaran Negeri (JPN).

Calon perlu memenuhi syarat seperti berikut:

a) Berkhidmat sekurang-kurangnya 10 tahun pada gred DGA29.

b) Disahkan dalam perkhidmatan.

c) Mencapai tahap prestasi yang ditetapkan.

d) Lulus semua penilaian tahap kecekapan ditetapkan.

e) Diperakukan Ketua Jabatan/Perkhidmatan.

Surat siaran bagi urusan di atas dikeluarkan kepada semua JPN pada awal tahun. Sebagai contoh, bagi urusan 2007, surat siaran dikeluarkan Mac lalu. JPN pula akan mengedarkan surat siaran itu kepada semua calon di sekolah dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD). Kementerian akan mengemukakan perakuan untuk pertimbangan Lembaga Kenaikan Pangkat selepas menerima perakuan lengkap daripada JPN.

Kenaikan pangkat daripada gred DGA29 ke gred DGA32 secara hakiki - Kenaikan pangkat itu berdasarkan kekosongan jawatan. Calon perlu mengemukakan permohonan melalui JPN. Calon perlu memenuhi syarat seperti berikut:

a) Disahkan dalam perkhidmatan.

b) Capai tahap prestasi ditetapkan.

c) Melepasi semua penilaian tahap kecekapan ditetapkan.

d) Diperakukan Ketua Jabatan/Perkhidmatan.

Surat siaran bagi urusan dikemukakan kepada semua Jabatan Pelajaran Negeri setahun lebih awal. Sebagai contoh, bagi urusan 2008, surat siaran dikeluarkan pada Mac lalu.

JPN pula akan mengedarkan surat siaran itu kepada semua sekolah/PPD. Surat siaran dikeluarkan setahun lebih awal bagi memastikan pengisian jawatan lancar.

Mulai tahun ini, pemberitahuan mengenai urusan kenaikan pangkat ke gred DGA34, DGA32 hakiki dan DGA32 time-based sudah dimaklumkan/dihebahkan melalui laman web kementerian.

Kementerian mengemukakan perakuan untuk pertimbangan Lembaga Kenaikan Pangkat selepas menerima perakuan lengkap daripada JPN. Kelulusan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) adalah satu syarat perlu dipenuhi calon sebelum dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat.

Calon perlu memenuhi syarat lain yang ditetapkan selain PTK sebelum layak dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat. Calon boleh menyemak dengan Bahagian Sumber Manusia, kementerian bagi memastikan sama ada mereka memenuhi syarat kenaikan pangkat yang ditetapkan atau permohonan/perakuan sudah dikemukakan kepada Kementerian.

RUBAAYAH OSMAN,
Ketua Unit Perhubungan Awam
Kementerian Pelajaran Malaysia

VSS will get rid of deadwood in civil service

The Star

THE Government should be applauded for offering a Voluntary Separation Scheme (VSS) to staff who slack at work as a way to get rid of deadwood in government service. (The Star, Dec 13).

The VSS and the sack are norms in the private sector for mediocre staff whose quality of work is below expectations.

Government servants cannot have their cake and eat it too. Those who work in the civil service must be dedicated to their work and even walk the extra mile to give quality service to the public.

We need a civil service beyond reproach and whose members work without fear and favour for better delivery systems.

HAMDAN IBRAHIM,

Kuala Lumpur.

12 December 2007

Mohon kerajaan semak lagi gaji

Utusan Online

KUALA LUMPUR 11 Dis. – Baru saja enam bulan berlalu selepas kakitangan kerajaan menerima kenaikan gaji besar, CUEPACS kini menyiapkan satu lagi memorandum untuk semakan kenaikan gaji sekali lagi.

Katanya, CUEPACS sedang menyediakan memorandum meminta kerajaan melakukan semakan gaji sekali lagi dalam tempoh lima tahun akan datang.

“Ini salah satu rancangan jangka panjang kami. Kami akan bincangkan perkara ini secara menyeluruh di kalangan kita dulu sebelum mengemukakan memorandum kepada kerajaan.

“Permintaan ini tidak begitu besar, tetapi perlu memandangkan kenaikan sara hidup yang dijangkakan,” katanya kepada pemberita pada Konvensyen Tiga Tahunan CUEPACS ke-24 di sini, hari ini.

Dari seramai 1.2 juta kakitangan awam, 1.1 juta adalah anggota kesatuan yang bergabung dengan CUEPACS, badan naungan bagi kesatuan-kesatuan sektor awam.

Omar berkata CUEPACS juga meminta kerajaan menyelaraskan tangga gaji berasaskan pengalaman kakitangan awam.

Menurut beliau, ini penting kerana pengalaman kerja kakitangan merupakan aset penting kepada jabatan atau agensi, tempat mereka bekerja.

– Bernama

Omar kekal Presiden CUEPACS

Utusan Online

KUALA LUMPUR 11 Dis. – Omar Osman mengekalkan jawatan sebagai Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) selepas tidak dicabar pada konvensyen kesatuan itu ke-24 di sini hari ini.

Walaupun terkejut kerana menang tanpa bertanding berikutan belum pernah ada dalam sejarah CUEPACS jawatan presiden tidak dicabar, beliau menyifatkan kepercayaan ahli-ahli kesatuan itu sebagai satu amanah.

Katanya, beliau sudah bersedia untuk memikul cabaran dan tanggungjawab yang lebih berat yang diamanahkan kepadanya itu.

“Dengan kepercayaan tinggi yang diberikan oleh ahli, saya sebenarnya akan ditanggung pelbagai perjuangan yang lebih mencabar sesuai dengan perkembangan semasa.

“Untuk itu, saya bersedia melakukannya dalam erti kata kerja berpasukan dengan semua anggota dan sokongan rakan-rakan daripada kesatuan kerja yang lain ,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kejayaannya mengekalkan jawatan sebagai presiden kesatuan untuk kakitangan sektor awam itu apabila menang tanpa bertanding dalam pemilihan yang berlangsung hari ini.

Omar berkata, kejayaan CUEPACS selama ini merupakan hasil daripada satu kerjasama erat antara barisan Exco dan ahli-ahli terhadap beliau.

“Ini menunjukkan ahli-ahli CUEPACS menyedari bahawa pertandingan atau cabar-mencabar kepimpinan tidak memberikan faedah di saat rekod perjuangan CUEPACS kini begitu mendapat perhatian dan pertimbangan wajar daripada banyak pihak.

“Malah semua pihak berhak memimpin dan menyuarakan pendirian serta pendapat manakala saya akan memastikan semua ini didengar dan diambil perhatian serius,” katanya.

Menurutnya, pelbagai tumpuan akan diberikan oleh CUEPACS untuk tempoh tiga tahun lagi dalam kepimpinannya.

Angkasa sumber inspirasi

Utusan Online

Oleh NORLIZA ABD. RAHMAN (WARTAWAN UTUSAN)


Mazlan Othman.

KETUA Pengarah Agensi Angkasa Negara (Angkasa), Prof. Datuk Dr. Mazlan Othman sudah pun memulakan tugas sebagai Pengarah di Pejabat Hal Ehwal Angkasa Lepas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Vienna, Austria sehari selepas bersara.

Selang beberapa jam selepas mengimbas kad perakam waktu sebagai tanda persaraannya di Angkasa, beliau terus berlepas ke Vienna untuk menjawat semula jawatan yang pernah dipegangnya pada 1999 hingga 2002.

Bagi wanita yang pernah menerima banyak anugerah di peringkat antarabangsa ini tiada istilah rehat dalam dirinya demi memartabatkan bidang angkasa lepas.

Semasa majlis persaraannya, Dr. Mazlan memberitahu, peluang untuk memperoleh semula kehidupannya, hanya di bibir semata-mata kerana hakikatnya beliau masih mahu terus melangkah memajukan bidang yang amat diminatinya ini.

‘‘Mungkin ada yang tidak tahan dengan kerenah Dr. Mazlan di Angkasa tetapi itulah saya kerana sentiasa memaksa anda melakukan projek yang orang lain belum pernah buat, prinsip saya ialah tidak suka mengulangi perkara yang pernah dibuat.

‘‘Duit bukan segala-galanya, tapi keinginan dan cita-cita yang tinggi mengatasi segalanya. Bidang angkasa lepas merupakan satu keperluan strategik kepada negara, justeru satu perancangan strategik dan teliti perlu dilakukan.

‘‘Sewaktu menerajui Planetarium Negara kemudian Bahagian Kajian Sains Angkasa (Baksa) dan menjadikannya Agensi Angkasa Negara cukup untuk membuktikan kami buat sesuatu yang bukan untuk seronok-seronok setiap aspek menyumbang kepada visi yang cukup besar,” katanya.

Ibu kepada dua orang anak ini menyifatkan tugas yang dipikul di Angkasa sebagai satu wadah bagi kehidupan pada negara untuk menjana ilmu, kemakmuran dan kesejahteraan masyarakat.

Faktor bajet sering kali menjadi tekanan kepada Angkasa tetapi bagi Dr. Mazlan biarpun bajet yang diperoleh adalah kecil, ia tetap tidak akan dilepaskan untuk menjayakan sesuatu projek.

‘‘Kalau nak buat apa-apa bajet kitalah yang selalu kena potong tetapi inilah cabarannya. Kepada anda, setiap kali kita menghadiri mesyuarat atau seminar, kepala, mata dan telinga kena peka pada peluang yang ada di depan mata.

‘‘Sepanjang 17 tahun dalam sektor awam saya tidak pernah sekali nyatakan tidak pada satu-satu peluang. Kita perlu rebut tak kira bagaimana sukar sekalipun kerana itulah masa depan kita,” tegas beliau.

Sebagai contoh, tawaran yang dibuat oleh Agensi Angkasa Lepas Jepun yang mahukan satu eksperimen daripada pelajar Malaysia untuk diterbangkan ke angkasa.

‘‘Bayangkan tempoh yang diberi hanya beberapa bulan sahaja, Alhamdulillah dalam tempoh tidak sampai tiga bulan kita berjaya siapkan eksperimen tersebut. Kesuntukan masa memang menyulitkan tetapi akhirnya dapat juga disiapkan,” katanya.

Menurut Dr. Mazlan beliau berasa amat bangga kerana kesukaran tersebut akhirnya membuktikan kemampuan pelajar tempatan melakukan sesuatu yang ekstrem.

Kreativiti

‘‘Setiap tahun buat program baru, jangan ulang yang sudah buat, yang rutin saya tak minat langsung sehinggalah ada sesuatu yang baru datang pada saya.

‘‘Inilah masanya untuk menggunakan kreativiti sendiri. Buktikan keupayaan inovasi dan seni kita. Tidak ramai yang berani menggabungkan seni dan sains tetapi inilah benda baru. Orang lain tak berani buat sebab susah. Itulah keseronokan kerja bagi saya,” katanya.

Walaupun majoriti pegawai di Angkasa masih lagi muda dan baru menamatkan pengajian, Dr. Mazlan menyifatkannya sebagai satu kelebihan kerana kemahuan untuk belajar di kalangan mereka sangat tinggi.

‘‘Pesanan saya, angkasa lepas ini terlalu luas justeru kita kena pandai berkomunikasi dengan orang-orang di dalam dan luar negara. Mungkin di sini tidak ramai tetapi di luar sana ada beratus-ratus pakar yang boleh bantu kita,” katanya.

Titisan air mata yang mengalir di pipi Dr. Mazlan jelas memancarkan betapa berat hati beliau untuk melangkah pergi kerana terlalu banyak kenangan pahit dan manis yang pasti akan terpahat kemas dalam memorinya.

‘‘Dua peristiwa penting yang tidak akan saya lupakan ialah pelancaran TiungSAT di Baikonur, Rusia dan angkasawan pertama negara Dr. Sheikh Muszaphar Shukor dihantar ke Pusat Angkasa Antarabangsa (ISS).

‘‘Saya rasakan seperti batu seberat satu tan yang dipikul dilepaskan dari bahu. Apabila Sheikh Muszaphar berjaya, saya rasa seperti dua tan batu panas dilepaskan,” katanya.

Profesor Astrofizik di Universiti Kebangsaan Malaysia ini menegaskan, biarpun terpaksa berhadapan dengan kerenah banyak pihak daripada ahli politik, orang awam dan pelbagai sektor misi angkasawan pertama negara berjaya juga akhirnya.

Dr. Mazlan yang aktif di peringkat antarabangsa dan sering diundang memberikan ucaptama, menganggotai panel perbincangan dan mempengerusikan mesyuarat merupakan Ahli Lembaga Pengarah untuk Forum Angkasa Lepas dan Polisi Angkasa lepas.

Meskipun agak kecewa kerana masih ramai yang menganggap sains angkasa sebagai satu perkara yang membazir, beliau mahu para pegawai di Angkasa terus berpegang kepada integriti dan etika kerja ketika melaksanakan tugas supaya misi yang telah ditetapkan sebelum ini tercapai.

Bagi beliau, setiap permintaan perlu ditunaikan, kerana ia akan membuka lebih banyak peluang untuk memperbanyakkan program angkasa.

Pemergiannya ke Vienna bertujuan menghabiskan misi yang belum sempat diselesaikan, ini adalah landasan terbaik untuknya melangsaikan ‘hutang’ tersebut.

Beliau sebenarnya telah ditawarkan jawatan tersebut sejak beberapa bulan lepas tetapi terpaksa menangguhkannya kerana masih lagi memegang jawatan sebagai Ketua Pengarah Angkasa.

‘‘Saya akan terus mengharumkan nama Malaysia dan berharap agar bidang sains angkasa lepas dapat memupuk minat generasi muda untuk menerokainya dan mengikut jejak langkah Dr. Sheikh Muszaphar,” katanya.

Sebagai menghargai sumbangan besarnya, Dr. Mazlan pernah menerima anugerah perkhidmatan cemerlang dari Pejabat Perdana Menteri, Anugerah Tokoh Wanita Avon dan Anugerah Blue Planet dari Rusia.

Dr. Mazlan turut berminat dalam bidang seni dan telah mencetuskan beberapa inisiatif yang menggabungkan sains dan seni seperti pertandingan lukisan batik ‘Angkasa Sumber Inspirasiku’ dan teater angkasa.

Teknologi jana integriti perkhidmatan awam

Utusan Online

Oleh MOHAMAD SAPRIN

TIDAK sukar untuk memahami mengapa Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan mahu perkhidmatan awam negara keluar dari persepsi negatif dan membawa dimensi baru perkhidmatan awam yang memiliki penghormatan tinggi.

Ketua Setiausaha Negara mahu perkhidmatan awam menjadi institusi yang memenuhi keperluan rakyat. Perkhidmatan awam negara yang unggul dan memahami rintihan serta jeritan rakyat. Menjadi jentera kerajaan yang mempertahankan kedaulatan pemerintah yang dipilih oleh rakyat. Asas kepada sebuah perkhidmatan kerajaan yang diharap mampu mentransformasinya sehingga menjadi ikon kepada pembangunan negara ialah integriti. Integriti menjadi pemangkin kepada keyakinan orang ramai kepada kerajaan dan sekali gus kepada perkhidmatan awam.

Sejarah peradaban tamadun manusia menunjukkan keutuhan kerajaan berpaksikan kepada keutuhan jentera perkhidmatan pemerintahnya. Ruang yang memisahkan perkhidmatan awam yang baik dan sebaliknya ialah integriti. Sekali lagi kita diasak supaya sentiasa memberi perkhidmatan kepada orang ramai dengan penuh integriti dan menghidangkan sistem penyampaian yang cekap serta berkualiti.

Tuntutan orang ramai untuk mendapatkan khidmat daripada jentera kerajaan tidak terbatas. Rakyat sudah tahu menilai prestasi perkhidmatan awam masa kini. Rakyat sudah boleh akses melalui teknologi terhadap tugas dan tanggungjawab jentera kerajaan. Piagam pelanggan yang mencatatkan janji perkhidmatan awam melaksana tugas dalam tempoh tertentu menjadi rujukan rakyat. Orang ramai akan mempersoalkan sebarang kelewatan dalam perkhidmatan yang ditawar oleh jabatan kerajaan jika tidak selari dengan apa yang dijanjikan. Laman web yang disediakan oleh agensi kerajaan dengan mudah diakses oleh rakyat. Rakyat boleh mengetahui siapa peneraju sesebuah jabatan atau agensi kerajaan. Orang ramai pada setiap masa boleh berhubung dengan mana-mana jabatan untuk mengadu hal, bertanyakan sesuatu perkhidmatan yang ditawarkan dan lain-lain lagi. Perlu juga diingat, orang ramai juga boleh menyalur terus sesuatu perkara kepada ketua jabatan hatta terus kepada menteri yang bertanggungjawab atau kepada Perdana Menteri sekalipun. Kuasa rakyat semakin jelas mahukan yang terbaik daripada perkhidmatan awam.

Perkhidmatan awam sentiasa diperhatikan dengan penuh waspada oleh orang ramai. Dalam Perhimpunan Agung UMNO yang baru lalu pun, isu perkhidmatan awam tidak terlepas daripada menjadi bahan pidato perwakilan. Ini menunjukkan rakyat semakin sensitif dengan sistem penyampaian kerajaan. Kemakmuran negara dijenterakan oleh perkhidmatan awam yang cekap.

Integriti, sistem penyampaian awam, piagam pelanggan, memenuhi keperluan rakyat dan sebagainya merupakan analogi yang sering menjadi piawaian jentera perkhidmatan awam menurut kaca mata orang ramai. Ini bermakna penjawat awam tidak ada pilihan kedua atau ketiga dan seterusnya. Pilihan yang ada hanyalah satu iaitu mesti melaksana tugas dengan penuh integriti.

Tugas yang dijalankan harus seiring dengan penghayatan nilai murni dan berteraskan etika kerja mulia. Bahasa integriti itu satu. Integriti menyentuh harga diri dan penghormatan. Dalam konteks antarabangsa, integriti sudah menjadi satu produk jenama negara yang menjadi indikator utama keupayaan negara bersaing secara dinamik di pentas global. Pelabur hanya mahu mencurahkan wang pelaburan di negara yang integriti jentera kerajaannya tidak dipersoalkan.

Seperti mana yang ditegaskan oleh Ketua Setiausaha Negara, tuntutan rakyat ke atas perkhidmatan awam masa kini sudah jauh berlainan dengana zaman lalu yang ditinggalkan.

Untuk memaksimumkan keupayaan jentera kerajaan memenuhi kehendak orang ramai, aplikasi teknologi maklumat dan komunikasi wajar dieksploitasi oleh penjawat awam. Ketua Setiausaha Negara sendiri sudah mempelopori penggunaan ‘teknologi di hujung jari’ dalam melaksana tugas seharian. Meningkatkan keupayaan teknologi bermakna mempercepatkan proses membuat keputusan dan menyerap budaya menyegerakan tindakan. Dalam keadaan tertentu akan mengurangkan interaksi rakyat dengan penjawat awam yang memungkinkan wujudnya soal tawar-menawar, rasuah dan penyelewengan dalam sesuatu urusan kerajaan.

Kastam Diraja Malaysia salah satu contoh jabatan kerajaan yang mengintegrasikan teknologi dalam memperkasa integriti dan memperkukuhkan sistem penyampaian kerajaan. Sebagai agensi penguat kuasa dan pemungut hasil untuk negara, KDRM tiada pilihan lain kecuali mengukuhkan integriti di kalangan pegawai dan kakitangannya melalui aplikasi teknologi. Integriti dalam konteks KDRM tidak terhad kepada soal-soal rasuah dan penyelewengan. Seperti yang ditegaskan oleh Datuk Seri Abd. Rahman Abd. Hamid, Ketua Pengarah Kastam Malaysia bahawa isu ketidakcekapan melaksana tugas, telus, prestasi tugas, keupayaan menyumbang perlaksanaan tugas organisasi dan pembangunan negara, soal pengetahuan, kewibawaan dan kejujuran dalam melaksana tugas mempunyai pertalian rapat dengan integriti.

KDRM percaya sistem atau proses kerja yang dibangunkan berteraskan teknologi mampu mengurangkan kerenah birokrasi, menyegerakan perlaksanaan arahan, membantu pengoperasian sistem kerja yang lancar dan lain-lain. KDRM adalah antara agensi kerajaan yang awal menyahut seruan kerajaan ke arah penggunaan aplikasi teknologi maklumat dan komunikasi dalam proses kerja sebaik sahaja kerajaan elektronik dilancarkan.

* PENULIS ialah Pegawai Khas kepada Ketua Pengarah Kastam Malaysia.

Proses DG 29 ke DG 32 terlalu lama

Berita Harian

KERAJAAN melaksanakan satu kaedah penilaian bagi menilai kakitangan awam iaitu Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Dengan pelaksanaan kaedah penilaian ini, maka guru berusaha menduduki peperiksaan berkenaan.

Selepas beberapa kali mencuba menduduki peperiksaan itu dan lulus dengan baik, kami kecewa kerana terpaksa pula menunggu untuk satu jangka masa lama sebelum dapat menerima kenaikan.

Tidak dapat dipastikan apakah kelewatan proses itu satu dasar atau adakah kerana kelemahan pihak pengurusan. Saya ingin menarik perhatian kepada tiga kes bagi menyokong hujah kelewatan ini.

Kes pertama: Selepas menduduki PTK pada Disember 2005, sudah dua tahun menunggu untuk mendapat perubahan dari DG 29 ke DG 32.

Tempoh dua tahun bukanlah satu jangka masa pendek kerana kita berada dalam era teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang serba canggih. Di manakah punca kelambatan ini?

Kes Kedua: Seorang rakan menduduki peperiksaan PTK pada Disember tahun lalu. Rakan saya ini hanya mempunyai tiga tahun lagi tempoh untuk khidmat kerana akan mencapai usia 56 tahun.

Selepas tiga kali mencuba, beliau lulus PTK yang diduduki pada Disember 2006. Tetapi agak mengecewakan kerana hingga kini sudah setahun menunggu dan entah berapa lama lagi harus menunggu untuk dinaikkan ke DG 32.

Kes Ketiga: Seorang rakan lain menduduki peperiksaan PTK pada Jun 2006 tetapi hingga kini masih menunggu dan entah berapa lama lagi harus menunggu kerana belum mendapat apa-apa pekeliling arahan untuk diproses kenaikan pangkat beliau.

Ini adalah tiga contoh kes yang dihadapi guru. Tidak dapat dipastikan kelewatan ini berlaku kerana kelemahan Kementerian Pelajaran atau Jabatan Pelajaran Negeri.

Diharapkan pihak kementerian dapat memberi perhatian terhadap kelewatan sebegini agar guru tidak rasa kecewa.

Tindakan melengahkan kenaikan pangkat di kalangan guru boleh membantut motivasi dan harapan mereka untuk menjadi pendidikan yang berjaya. Kementerian dirayu peka nasib kami.

GURU KECEWA,
Pendang, Kedah.

Kenaikan gaji sektor awam bawa kesan positif

Berita Harian

PELAKSANAAN kenaikan gaji kakitangan awam antara tujuh dan 35 peratus berkuat kuasa Julai lalu membawa kesan positif, persidangan Dewan Rakyat diberitahu semalam.

Setiausaha Parlimen Kementerian Kewangan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata ia dilihat dengan peningkatan ketara perbelanjaan penggunaan swasta dan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) benar yang pesat dalam tempoh Julai hingga September.

“Dalam tempoh itu, perbelanjaan swasta yang merujuk kepada sektor isi rumah meningkat 14 peratus,” katanya menjawab soalan Datuk Rosli Mat Hassan (BN-Dungun).

Dr Hilmi berkata, perkembangan itu mendorong pelaburan tempatan meningkat 13.5 peratus dan KDNK benar negara mencatat pertumbuhan 6.7 peratus dalam suku ketiga tahun ini.

“Langkah pelaksanaan kenaikan gaji sektor awam yang memberi manfaat kepada kakitangan awam berjumlah lebih satu juta serta 600,000 pesara mencergaskan aktiviti ekonomi terutama melalui peningkatan perbelanjaan penggunaan dan pelaburan swasta,” katanya.

Beliau berkata, kenaikan gaji sektor awam lazimnya dikaitkan peningkatan harga barang oleh itu, kerajaan sentiasa mengambil langkah mengurangkan kesan negatif terhadap kos sara hidup pengguna dan kegiatan ekonomi negara dengan memantau harga barang, terutama barang kawalan.

“Hasil usaha ini, kerajaan berjaya mengawal tekanan inflasi dengan indeks harga pengguna berada pada kadar 1.9 peratus untuk 10 bulan pertama tahun ini,” katanya.

Mengenai prestasi sistem penyampaian dan produktiviti kakitangan awam selepas kenaikan gaji, Dr Hilmi berkata, kerajaan belum dapat menilai sepenuhnya kesannya kerana masih terlalu awal. - Bernama

11 December 2007

Civil servants won’t be assessed based on exams

The Star

KUALA LUMPUR: Civil servants can expect some good news next month when the Efficiency Level Assessment (PTK) for civil servants will be revamped.

Cuepacs president Omar Osman said the PTK would no longer be based on exams.

For civil servants from grades 1 to 16, there will be no exams; while for grades 17 to 43, their performance will be assessed from courses and seminars that they attend instead of exams.

Omar told reporters that he had received the briefing from the Public Services Department recently and the circular on it would be issued in January.

He was speaking after the Prime Minister opened Cuepacs’ 24th triennial convention here yesterday.

Omar said he was happy that almost 80% of what Cuepacs had asked for was being considered.

At the opening, he asked the Prime Minister for a 50th Merdeka gift for civil servants in the form of RM2,000 honorarium for each of the 1.2 million civil servants.

He said the civil servants were happy with their recent pay increases and accepted the Government’s decision not to pay bonuses this year.

However, Omar said that an honorarium would help civil servants to cope with rising prices, especially when the school terms begin.

“We are requesting it but we are not demanding,” he said.

Omar added that the honorarium would cost the Government RM2bil compared to giving out a bonus which would cost RM4bil.

Omar also said the retirement age for civil servants should be extended to between 58 and 60 as the present retirement age of 56 was too early.

He said civil servants were marrying later these days and their children were still in school when they retired.


Sektor awam perlu tingkat kecekapan

Utusan Online

KUALA LUMPUR 10 Dis. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu kakitangan awam merancakkan lagi momentum untuk meningkatkan kecekapan mereka bagi membolehkan sektor itu muncul sebagai antara yang terbaik di dunia.

Perdana Menteri percaya dengan kesungguhan kakitangan awam, perkara itu tidak mustahil dan boleh dicapai.

‘‘Kita sudah ada momentum dan kena teruskan supaya ia boleh bergerak dengan cepat, sebab kita nak jadikan ia satu kebiasaan,’’ katanya ketika berucap merasmikan Konvensyen Tritahunan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) di Wisma MCA di sini hari ini.

Turut hadir ialah Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd. Sidek Hassan; Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam dan Presiden CUEPACS, Omar Osman.

Abdullah berkata, usaha untuk menambah nilai dalam perkhidmatan sektor awam dan seterusnya mengangkat kedudukan negara merupakan misi nasional.

Beliau percaya dengan kekuatan yang ada di kalangan anggotanya, perkhidmatan awam negara akan menjadi pemangkin ke arah memajukan sektor swasta dan memakmurkan lagi negara.

‘‘Dengan kemajuan yang ada pada kita, pelabur tidak akan teragak-agak untuk datang melabur, peniaga dan pengusaha takkan ragu-ragu untuk berniaga kerana di negara ini sudah ada kemudahan-kemudahan untuk mereka menjalankan aktiviti mereka,’’ katanya.

Kerajaan sentiasa adil kepada kakitangan awam

Utusan Online

KUALA LUMPUR 10 Dis. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, kerajaan sentiasa berlaku adil terhadap kakitangan awam dan berusaha memenuhi permintaan mereka jika dirasakan munasabah dan wajar.

Menurut Perdana Menteri, kerajaan dari dulu sehingga sekarang tetap prihatin terhadap masalah dan kedudukan anggota perkhidmatan awam.

‘‘Dari semasa ke semasa, dari dulu sampai sekarang, apabila keadaan memerlukan dan melihat kewajaran, maka akan ada nanti apa yang dipanggil sebagai pemberian-pemberian sama ada yang berkaitan elaun, kenaikan gaji ataupun insentif, bonus, tambah gaji dan lanjutkan umur pencen. Semua ini bukan tak pernah berlaku.

‘‘Semua ini dah berlaku. Saya fikir kita berlaku adil kepada kakitangan awam. Dan kita akan terus berlaku adil kepada anda,’’ katanya ketika merasmikan Konvensyen Tritahunan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) di sini hari ini.

Ucapan Perdana Menteri itu merujuk kepada tiga permohonan CUEPACS yang disuarakan oleh Presidennya, Omar Osman dalam ucapan aluannya sebelum itu.

Antara lain, Omar memohon agar kerajaan menimbangkan pemberian honorarium RM2,000 untuk semua kakitangan awam tanpa mengira kumpulan kerja, mengkaji semula sistem Pencapaian Tahap Kecekapan (PTK) dan melanjutkan umur persaraan dari 56 kepada 58 atau 60 tahun.

Dalam reaksinya, Abdullah secara terbuka meminta supaya Omar dan CUEPACS membincangkan permohonan kakitangan awam itu secara langsung dengan Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.

‘‘Bila saya dengar Omar cakap tadi, ngaungnya begitu kuat. Saya belum pekak lagi, cuba cakap perlahan-lahan seperti saya ini,’’ katanya disambut dengan tepukan dan ketawa Omar serta para perwakilan.

Perdana Menteri berkata, beliau tidak menghalang jika konvensyen tersebut membangkitkan isu-isu berkepentingan kakitangan awam tetapi pada masa yang sama, berharap soal meningkatkan mutu perkhidmatan dan kecekapan sektor awam turut dibincangkan.

Honorarium: CUEPACS positif PM tunaikan permohonan

Utusan Online

KUALA LUMPUR 10 Dis. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Perkhidmatan Awam (CUEPACS) tetap positif kerajaan akan menunaikan permohonan mereka, sekali pun tidak ada khabar gembira diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semasa merasmikan konvensyen tritahunan kongres itu di sini hari ini.

Presiden kongres, Omar Osman berkata, keyakinan itu lahir berdasarkan kepada respons Perdana Menteri dalam ucapan perasmiannya yang meminta CUEPACS berbincang secara langsung dengan Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd Sidek Hassan berkenaan permohonan mereka.

“Kita akan aturkan pertemuan dengan KSN awal tahun depan,” katanya kepada pemberita selepas perasmian konvensyen itu.

CUEPACS sebelum ini memohon antara lain supaya kerajaan memberikan honorarium sebanyak RM2,000 kepada semua kakitangan awam sebagai ganti bonus; melanjutkan umur pesaraan dari 56 sekarang ke antara 58 dan 60 tahun; dan mengkaji semula sistem Pencapaian Tahap Kecekapan.

Omar dalam ucapan aluannya sebelum itu secara terbuka memohon kepada Abdullah agar mempertimbang permohonan kongres termasuk pemberian honorarium itu sempena sambutan 50 tahun kemerdekaan negara.

“Memang kita tak nak bonus sebab kenaikan gaji yang kita dapat (baru-baru ini) itu dah banyak. Tetapi sempena 50 tahun merdeka ni, kita mohonlah ada sagu hati 50 tahun jubli emas kemerdekaan negara. Kita tak mendesak, kita mohon, biar dapat seringit pun tak apa,” katanya.

Mengulas lanjut perkara itu kepada pemberita, Omar berkata, Abdullah mungkin tidak mahu mengumumkan sebarang khabar baik kepada kakitangan awam hari ini kerana bimbang akan berlaku lagi kenaikan harga barang dan perkhidmatan.

“Tadi Perdana Menteri tak cakap tak dapat. Beliau cuma minta kita jumpa terus dengan KSN,” katanya, dan menambah dengan memberi honorarium secara "flat rate" (kadar sama rata) kerajaan tidak perlu mengeluarkan peruntukan yang besar berbanding pemberian bonus.

Pada masa ini, kakitangan awam dianggar seramai 1.2 juta dan 1.1 juta daripadanya adalah anggota kesatuan yang bergabung dengan CUEPACS.

Omar berkata, pihaknya juga yakin khabar gembira akan menanti kakitangan awam berhubung PTK dalam Pekeliling Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bulan depan.

“Berdasar kepada taklimat yang diberi kepada kami sebelum ini, JPA menerima pakai 80 peratus daripada cadangan yang kita buat dalam kertas kerja kita kepada mereka.

"Antara lain kita mohon supaya peperiksaan dimansuhkan untuk Kumpulan 1 hingga 16, sebaliknya penilaian dibuat berdasar prestasi kerja.

“Bagi Kumpulan 17 hingga 43 pula, kita minta supaya penilaian ditukar kaedahnya iaitu dibuat berdasar kepada kursus dan seminar. Kita juga cadang mereka dinilai berdasar bidang kerja mereka.

“Kita tak nak lagi ada exam (peperiksaan) ni sebab ia tak mencerminkan prestasi sebenar kakitangan awam itu,” katanya, dan menambah bahawa CUEPACS yakin kedua-dua saranan itu adalah antara penambahbaikan yang dibuat JPA berkenaan PTK.

Beliau berkata, pemansuhan peperiksaan PTK bagi kumpulan 1 hingga 16 itu akan membabitkan sekitar 500,000 kakitangan awam.

Selain itu, katanya, CUEPACS dalam kertas kerja itu juga menyarankan supaya kakitangan yang lulus PTK pada aras 4 mesti menerima kenaikan gaji.

- Bernama

3 kakitangan JPJ ditahan BPR

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Badan Pencegah Rasuah (BPR) menahan tiga kakitangan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kerana disyaki bekerjasama dan menerima rasuah daripada sindiket pemasangan pelekat khas pada cermin lori bermuatan 36 tan supaya kenderaan itu dan pemandunya ‘kebal’ daripada dikenakan tindakan.

Seorang daripada kakitangan itu bertugas di Jabatan Keselamatan Jalan Raya, Putrajaya, manakala dua lagi di pejabat JPJ Selangor. Mereka ditahan dalam satu operasi khas di Negeri Sembilan, baru-baru ini.

Ketua Pengarah BPR, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan ketika dihubungi semalam, mengesahkan penahanan ketiga-tiga kakitangan JPJ itu, tetapi enggan mengulas lanjut.

Mengikut kenyataan Ibu Pejabat BPR, semalam, kakitangan terbabit mendalangi kegiatan pemasangan pelekat dengan membebaskan pemandu lori dalam sekatan jalan raya dan jika ditahan, pemandu itu hanya dikenakan saman atas kesalahan kecil, bukannya membabitkan kesalahan lebihan muatan.

“Kakitangan JPJ itu juga dikatakan melantik orang tengah bagi mencari pemandu lori baru yang berminat menggunakan pelekat berkenaan dan orang tengah itu turut mengutip wang bayaran bulanan daripada pemandu.

Kakitangan awam digesa terus pertingkat prestasi

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam meminta anggota perkhidmatan awam terus berusaha meningkatkan kecekapan sistem penyampaian bagi membolehkan mereka muncul sebagai antara yang terbaik di dunia.

Perdana Menteri berkata, tinjauan di kalangan rakyat mendapati prestasi perkhidmatan kakitangan awam semakin baik kebelakangan ini sekali gus membuktikan pelbagai langkah yang diambil membuahkan hasil.

Katanya, kesungguhan yang ditunjukkan kakitangan awam sekarang dan kurangnya rungutan diterima membuktikan prestasi sistem penyampaian sektor berkenaan bakal diperakukan sebagai antara yang terbaik dalam masa terdekat.

“Dulu bila bercakap pasal sistem penyampaian perkhidmatan awam ia satu hentaman terhadap kakitangan kerajaan. Selalu kena... kena saja. Bukan sikit, saya yang jadi Perdana Menteri pun berasa sakit juga, sama-sama kita berasa sakit.

“Paha kiri dicubit, paha kanan rasa sakit, paha kanan dicubit paha kira rasa sakit... kita sama-sama dalam hal ini. Kini, ia (kecekapan sistem penyampaian) sudah pun ada momentum.

“Jadi biasanya jika sudah ada momentum, maka kita perlu teruskan dengan usaha itu agar momentum ini akan terus meningkat... ia (kini) mula bergerak dengan cepat sebab itu, kita nak jadikan ia satu kebiasaan,” katanya ketika berucap merasmikan Konvensyen Tiga Tahunan Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) ke-24 di Wisma MCA, di sini, semalam.

Program tiga hari itu dihadiri kira-kira 500 perwakilan yang mewakili lebih 120 kesatuan perkhidmatan awam dari seluruh negara. Konvensyen kali ini turut menyaksikan pemilihan pucuk pimpinan baru bagi penggal 2008-2010.

Pada majlis ini juga, empat bekas pemimpin kesatuan iaitu Harun Zakaria, S Santasamy, Abdul Raof Sulaiman, Mohd Nor Abdullah, menerima penghargaan Cuepacs berupa pingat emas. Tiga lagi menerima pingat perak iaitu Arif Baginda, Ismail Nihat dan Mohamad Ismail manakala enam lagi menerima plak iaitu Mohd Yaakub, Tahirin Yob Mat Taha, Abdul Aziz Nuri, Krisnan Manikam, Lim Chon Wo dan Abd Rahim Mohd.

Hadir sama Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan; Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Tan Sri Ismail Adam dan Presiden Cuepacs, Omar Osman.

Dalam ucapannya, Abdullah berkata, kerajaan sudah melaksanakan pelbagai langkah dengan matlamat untuk meningkatkan keberkesanan perkhidmatan sektor awam dan ketika ini ia sudah terbukti berhasil.

Sehubungan itu, beliau berharap anggota perkhidmatan awam akan menyokong usaha terbabit menerusi pendekatan nilai tambah membabitkan semua aspek, termasuk diri mereka sendiri, agar sesuatu hasil yang baik akan menjadi lebih baik.

“Tambahkan nilai kepada diri, tambah nilai kepada kerja, tambah nilai kepada hasil kerja, tambah mutu dan sebagainya. Dengan cara itulah kita dapat meningkatkan kedudukan kita, meningkatkan kedudukan negara,” katanya.

Abdullah yang mendapat tepukan gemuruh daripada perwakilan sebelum memulakan ucapannya, turut melahirkan keyakinan kekuatan yang ada pada sektor awam mampu menjadi pemangkin membantu meningkatkan kemajuan sektor swasta sekali gus memakmurkan negara ini.

“Dengan pencapaian ini, pelabur sudah pasti tidak teragak-agak datang melabur... peniaga dan pengusaha takkan ragu-ragu berniaga kerana di negara ini sudah ada pelbagai kemudahan untuk mereka menjalankan aktiviti mereka,” katanya.

Abdullah: Civil servants secret of nation's success

NSTP

KUALA LUMPUR: Civil servants received a ringing endorsement from Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yesterday for improving the public delivery system.

The prime minister said the progress achieved so far was commendable as it had boosted investor confidence in the nation.

"There is a lot less criticism about the public delivery system these days," he said, adding that investors were confident the infrastructure was in place to support progress.

He attributed this to the cordial working relationship between civil servants and the private sector to develop the economy.

Launching the triennial Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Service (Cuepacs) convention, he said this was a far cry from earlier days when civil servants suffered from a negative image.
"Any mention of the public delivery system was, in fact, civil service bashing. We have all felt the pain."

Abdullah said this should not, however, stop civil servants from further improving the delivery system.

"We need to pick up momentum. What we want is a work culture that is even better, so that our public service delivery system will be ranked as one of the best in the world.

"This is not something impossible but something achievable."

Abdullah told the 500 union representatives that he had good reason to be at the event yesterday, not only to meet with Cuepacs leaders but also to thank the organisation for its hard work and sacrifices in mobilising the civil service over the past 50 years.

"I have never hidden the fact that one of the secrets of this nation's success is the faith, strength and sincerity of the members of the civil service in discharging their duties."

He said the government was aware of the working conditions in the civil service and was always prepared to reward civil servants with higher wages, bonuses or extensions in their retirement age.

"We have done this before. I think that we have been fair to civil servants and we will continue to be fair to all of you," he said to thunderous applause.

Abdullah then turned to Chief Secretary to the Government Tan Sri Mohd Sidek Hassan and quipped: "I am noting the reaction."

Later, Cuepacs president Omar Osman said that Abdullah had advised him to discuss some of the civil servants' demands with Sidek.

These include an extension of the retirement age to 60 and pension grouses.

10 December 2007

Cuepacs wujud tanda aras kerja

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Cuepacs mahu mewujudkan penanda aras mutu kerja kakitangan sektor awam sebagai pengukur kepada peningkatan prestasi dan produktiviti kira-kira 1.2 juta ahlinya.

Presidennya, Omar Osman, berkata penanda aras itu akan menjadikan kakitangan awam lebih bersedia dan berusaha untuk mencapai kedudukan bagi memenuhi prestasi dan produktiviti kerja.

Katanya, ketika ini Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sudah mempunyai sistem sendiri untuk mengukur prestasi kakitangan awam menerusi Sistem Saraan Malaysia (SSM).

Ini termasuk Penilaian Prestasi Kerja, Sasaran Kerja Tahunan (SKT) dan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK).

"Sebagai badan tertinggi (Cuepacs) yang menaungi kira-kira 1.2 juta kakitangan awam, kita akan mengkaji untuk membentuk penanda aras mutu kerja sendiri untuk membantu mencapai matlamat kerajaan bagi melahirkan kakitangan bertaraf global.

"Langkah ini juga bagi memenuhi janji Cuepacs kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk memastikan mutu perkhidmatan dan produktiviti kakitangan awam terus meningkat," katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri, Khamis lalu yang mahukan JPA menetapkan petunjuk prestasi utama (KPI) yang lebih tinggi bagi mengekalkan daya saing sektor awam.

Katanya, KPI juga mampu mendorong kakitangan awam menghasilkan mutu kerja berkualiti dan bertaraf tinggi, disesuaikan dengan perubahan pentadbiran dan pengurusan semasa.

Abdullah berkata, sebagai agensi kerajaan yang berpengaruh, JPA perlu memastikan skim perkhidmatan, perjawatan dan sukatan latihan kepada kakitangannya juga adalah terkini, supaya modal insan yang dilahirkan boleh bersaing dengan dunia luar.

Sehubungan itu, Omar berkata, Cuepacs menyokong penuh saranan Perdana Menteri yang mahukan daya saing lebih tinggi di sektor awam dengan menetapkan KPI yang lebih tinggi.

"Sebab itu, Cuepacs mahu mengambil langkah sama untuk membentuk penanda aras mengukur prestasi kerja dan produktiviti kakitangan awam yang akan dibincang dalam mesyuarat majlis Cuepacs," katanya.

Sementara itu, Perdana Menteri akan merasmikan Konvensyen Tiga Tahun Sekali Cuepacs ke-24 di Wisma MCA Jalan Ampang di sini, hari ini.

Omar berkata, Abdullah dijangka memberi amanat penting kepada kakitangan awam terutama dalam konteks meningkatkan modal insan.

Pada konvensyen kali ini, semua jawatan majlis tertingginya dipertandingkan, kecuali jawatan presiden yang akan terus diterajui Omar selepas memenanginya tanpa bertanding.