15 September 2007

167 penjawat awam sabit dadah

Berita Harian

Oleh Hardi Effendi Yaacob

Kakitangan Kementerian Pelajaran paling ramai ditahan sejak Januari hingga Ogos 2007

KUALA LUMPUR: Kakitangan Kementerian Pelajaran mencatatkan jumlah paling ramai penjawat awam ditahan polis kerana pelbagai kesalahan dadah di seluruh negara sepanjang Januari hingga Ogos tahun ini.

Statistik Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman menunjukkan 167 penjawat awam ditahan sepanjang tempoh lapan bulan lalu, peningkatan 37 tangkapan berbanding hanya 130 kakitangan tahun lalu.

Daripada jumlah itu, 39 penjawat awam adalah kakitangan Kementerian Pelajaran, berbanding 34 tahun lalu dan 30 pada 2005.

Bagaimanapun, jumlah itu hanya membabitkan penahanan mengikut Akta Dadah Berbahaya 1952 iaitu kesalahan mengedar dan memiliki dadah, tidak termasuk sembilan lagi antaranya guru yang ditahan mengikut Akta Pencegahan Dadah (APD).

Baru-baru ini, empat guru di Sabah ditahan polis kerana mengedar dadah.

Pengarah Narkotik Bukit Aman, Datuk Mohd Bakri Zinin, berkata siasatan mendapati kebanyakan penjawat awam yang ditahan itu terbabit dalam kegiatan pengedaran, selain memiliki dan menagih dadah.

Sambil menyifatkan masalah itu sebagai serius dan boleh menjejaskan imej sektor awam, beliau berkata, tindakan segera perlu diambil bagi menanganinya kerana statistik menunjukkan peningkatan setiap tahun.

"Kita perlu berikan perhatian pada masalah ini kerana penjawat awam sepatutnya berkhidmat kepada rakyat, bukannya melakukan jenayah," katanya dihubungi di Sabah, semalam.

Bagaimanapun, beliau menafikan pihaknya menjadikan kementerian atau jabatan kerajaan tertentu sebagai sasarannya.

"Kita tiada sasar mana-mana kementerian atau agensi. Semua yang ditahan dalam serbuan atau operasi biasa," katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, usaha menangani masalah dadah di negara ini perlu ditumpu kepada menghapuskan bekalan dan permintaan.

"Sukar kita mahu sekat bekalan selagi ada permintaan. Dalam konteks ini, penjawat awam yang ditahan itulah yang mewujudkan permintaan. Bagaimanapun, kita akan teruskan usaha kita sehingga mencapai sasaran Dadah Sifar 2015.

"Polis tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak dalam menguatkuasakan undang-undang dadah. Sesiapa saja terbabit dalam pengedaran dan penyalahgunaan dadah akan ditahan," katanya.

Mengikut peraturan, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) boleh menamatkan perkhidmatan mana-mana pegawai dan kakitangan kerajaan yang disabitkan kesalahan mengedar, memiliki dan menyalahgunakan dadah, selain dihadapkan ke mahkamah.

Gempar kiriman antraks

Berita Harian

Oleh Azrina Ahzan dan Mohd Hamizar Hamid

Ketua Protokol Wisma Putra terima serbuk putih dikuarantin

PUTRAJAYA: Jabatan Kecemasan, Hospital Putrajaya semalam gempar selepas seorang pegawai kanan Wisma Putra memaklumkan beliau menerima bungkusan dipercayai mengandungi bakteria antraks.

Ketua Protokol Wisma Putra, Datuk Zakaria Sulong, dan anggota keluarganya yang menjalani pemeriksaan di hospital itu tengah malam semalam, dikuarantinkan sebagai langkah berjaga-jaga.

Jabatan Kecemasan hospital itu juga ditutup kepada orang ramai sejak 1 pagi semalam sebelum dibuka semula tengah hari semalam.

Ketua Polis Daerah Putrajaya, Pemangku Superintendan Abdul Razak Abdul Majid, ketika ditemui di hospital itu mengesahkan mangsa menerima bungkusan bertulis. Dengan Ingatan Tulus Ikhlas� yang dihantar ke pejabatnya.

Bagaimanapun, katanya, mangsa hanya membuka bungkusan itu di rumahnya di Presint 11 di sini, kira-kira jam 10 malam selepas selesai menunaikan solat Tarawih.

Ketika membuka bungkusan itu mangsa mendapati ia mengandungi serbuk putih. Beliau terus memasukkan bungkusan itu ke dalam bekas apabila mengesyaki sesuatu tidak kena.

Selepas dimaklumkan, polis terus menghantar Pasukan Hazmat ke rumah mangsa sebagai langkah berjaga-jaga, katanya sambil menambah sampel serbuk itu dihantar ke Institut Penyelidikan Haiwan (VRI) di Ipoh, Perak, untuk diuji.

Antraks adalah bakteria Bacillus Anthracis yang berjangkit dan menyerang haiwan berdarah panas, termasuk manusia. Tahap keracunan bakteria itu amat tinggi sehingga ia juga digunakan sebagai senjata biologi sejak 80 tahun lalu.

Sementara itu, sumber berkata, sebanyak tiga bungkusan dihantar ke Wisma Putra, kelmarin iaitu masing-masing kepada Ketua Setiausaha, Timbalan Ketua Setiausaha, dan Zakaria oleh sebuah kedutaan asing di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, hanya Zakaria yang sudah membuka bungkusan berkenaan.

Sementara itu, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Ismail Merican, ketika dihubungi petang semalam mengesahkan serbuk putih dalam bungkusan yang berisi halwa itu bukan antraks.

Sebenarnya tidak apa-apa, ia hanya serbuk dalam bungkusan halwa, katanya.

Berikutan itu, Zakaria dan keluarganya dibenarkan pulang petang semalam.

BPR: Tiada pilih kasih siasat kes audit

Utusan Online

KUALA LUMPUR 14 Sept. – Badan Pencegah Rasuah (BPR) menegaskan pihaknya tidak mengamalkan pilih kasih dalam menyiasat dakwaan penyalahgunaan perbelanjaan kementerian dan jabatan kerajaan.

Ketua Pengarahnya, Datuk Ahmad Said Hamdan berkata, kementerian dan jabatan terbabit disiasat sebelum laporan Ketua Audit Negara dikeluarkan lagi kerana maklumat mengenainya telah diterima lebih awal oleh BPR.

‘‘Siasatan telah berjalan sebelum laporan audit diumumkan dan keputusan akan diperoleh tidak lama lagi.

‘‘Tidak ada pilih kasih dan mereka yang bersalah akan dihadapkan ke mahkamah,’’ katanya tanpa menyatakan kementerian dan jabatan kerajaan yang sedang disiasat oleh badan itu.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Penutup Kursus Pensijilan Pengurusan Strategik Eksekutif Kanan Program Pencegahan Rasuah di Akademi Pencegahan Rasuah di sini hari ini.

Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang dalam laporannya yang dikeluarkan baru-baru ini mengkritik beberapa kementerian kerana menerima tawaran harga kontraktor yang terlalu tinggi dalam pembelian peralatan tertentu.

Laporan tersebut antaranya menegur proses pembelian 13 peralatan dan kelengkapan bagi Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) di bawah Kementerian Belia dan Sukan (KBS) pada kadar melebihi harga pasaran hingga kerajaan terpaksa menanggung kerugian RM8.39 juta.

Ini termasuk pembelian dua menara kren membabitkan perbelanjaan RM5.72 juta berbanding RM2.98 juta mengikut harga pasaran, selain membeli alat pengangkat kereta dua tan berharga RM5,741 sebuah berbanding cuma RM50 sebuah di pasaran.

Ambrin turut menegur Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berhubung pemberian peruntukan kewangan kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Menterinya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dalam reaksi terhadap teguran itu bagaimanapun berkata, kementeriannya sedia disiasat oleh BPR.

Indeks akauntabiliti urus kewangan awam ditubuh

Utusan Online

Oleh: HELMI MOHD. FOAD

PUTRAJAYA 14 Sept. – Jabatan Audit Negara akan memperkenalkan indeks akauntabiliti pengurusan kewangan ke atas semua kementerian dan perbendaharaan negeri-negeri bermula tahun depan.

Indeks itu, kata Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang (gambar), perlu dirujuk sebelum proses kenaikan pangkat para pegawai kanan kerajaan.

Beliau berkata, indeks tersebut merupakan antara syor yang dibuat oleh jabatan itu bagi mengelakkan berulang aktiviti salah urus dana awam seperti yang didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2006.

Menurutnya, indeks akauntabiliti merupakan satu bentuk penilaian yang objektif ke atas semua kementerian dan kerajaan negeri dengan memberikan markah tertentu bagi menunjukkan sama ada pengurusan kewangan masing-masing baik atau sebaliknya.

“Jika mereka mendapat 90 markah dan ke atas, mereka akan diberikan empat bintang dan jika markah mereka di bawah daripada 15, mungkin mereka hanya dapat satu bintang.

“Rating tersebut akan membolehkan pengurusan sesebuah kementerian mengambil tindakan bagi membetulkan dan meningkatkan tahap mereka,” katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

Ambrin mengadakan sidang akhbar itu untuk membuat penjelasan selepas Laporan Ketua Audit Negara 2006 yang dibentangkan di Parlimen minggu lalu mendapat perhatian media yang menggunakan laporan itu untuk mendedahkan pelbagai bentuk salah urus dana awam membabitkan beberapa kementerian.

Laporan tersebut turut mendapat perhatian Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mengarahkan agar semua kementerian terbabit memberikan maklum balas mengenai persoalan yang ditimbulkan oleh Jabatan Audit Negara.

Perdana Menteri juga menegaskan bahawa Badan Pencegah Rasuah (BPR) bebas untuk menyiasat kementerian dan jabatan yang ditegur oleh Ketua Audit Negara berdasarkan maklumat yang terkandung dalam laporan berkenaan.

Menurut Ambrin, laporan indeks akauntabiliti yang beliau cadangkan akan dibentangkan di Parlimen sepertimana Laporan Ketua Audit Negara.

Beliau mengingatkan, indeks tersebut perlu diberikan perhatian kerana ia akan memberikan kesan ke atas proses kenaikan pangkat atau penyambungan kontrak jawatan Ketua Setiausaha kementerian dan pegawai-pegawai atasan jabatan-jabatan kerajaan.

Melalui sistem baru itu, katanya, agensi-agensi kerajaan dan pihak berkuasa tempatan (PBT) juga tidak akan terlepas daripada proses audit kewangan iaitu dengan melakukannya secara bergilir-gilir setiap tiga tahun sekali.

Ditanya mengapa laporan audit tahun lalu mendedahkan penemuan yang mengejutkan, beliau berkata, setiap tahun Ketua Audit Negara mengenal pasti pelbagai masalah tetapi tahun ini media memberi perhatian dan memilih untuk menyiarkan isu salah urus dana awam.

Bagaimanapun, tegas Ambrin, pihaknya tidak boleh menyatakan kementerian atau pegawai tertentu melakukan kesalahan berdasarkan laporan yang dikeluarkan itu.

“Semuanya telah kita nyatakan dalam laporan tersebut, anda bacalah dan kemudian buatlah kesimpulan anda,” katanya.

Pihaknya juga, kata beliau, tidak boleh menentukan tahap baik atau buruk sesebuah kementerian kerana Jabatan Audit Negara membuat pelbagai jenis audit, antaranya melibatkan kawalan pengurusan, kawalan bajet, kawalan terimaan, pengurusan pelaburan dan pinjaman serta pengurusan aset dan inventori.

Dalam hal ini, katanya, Jabatan Audit Negara tidak perlu membuat laporan kepada BPR kerana Badan Pencegah Rasuah itu mempunyai kuasa untuk membuat penyiasatan berdasarkan laporan audit tersebut.

Majlis rasmi tiada lagi sup sirip ikan yu

Utusan Online

PUTRAJAYA 14 Sept. – Menteri Sum ber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Azmi Khalid mengarahkan agensi di bawah kementeriannya berhenti menghidangkan sup sirip ikan yu sebagai menu dalam semua majlis rasmi mulai 12 September lalu.

Arahan itu sebagai menyokong kempen Kumpulan Marin, Persatuan Alam Sekitar Malaysia (MNS) Cawangan Selangor menimbulkan kesedaran tentang penderitaan ikan jerung yang juga dipanggil ikan yu.

‘‘Dengan larangan itu, kementerian berharap dapat menyumbang kepada usaha pemuliharaan spesies jerung yang sedang rancak dilaksanakan,’’ katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Unit Perhubungan Awam kementeriannya di sini, hari ini.

Antara lain dalam kempen kesedaran itu, Kumpulan Marin mengetengahkan kepentingan ikan yu sebagai komponen utama dalam ekosistem laut.

‘‘Ia merupakan pemangsa terunggul dan menjadi spesies asas dalam ekosistem laut,” katanya.

Tambah beliau, kepupusan ikan jerung akan mencetuskan kesan domino yang menyebabkan pengurangan atau peningkatan populasi ikan dan spesies laut lain yang boleh membawa kepada ketidakseimbangan dalam ekosistem laut.

14 September 2007

13/09: Dewan Rakyat: ‘No cables, no promotions’

MalaysiaToday

New Straits Times

A BACKBENCHER has called on the inspector-general of police to set up a task force to investigate promotions in the force.

Datuk Seri Tiong King Sing (BN-Bintulu) said yesterday policemen who hoped to move up the ranks had to have connections with Bukit Aman.

"You must have cables or you will not move up. The connections ensure you move up the ladder even if you are not performing," he said during the debate on the budget.

An officer in Sibu who was a non-performer was promoted elsewhere, alleged Tiong, who earlier this year caused a stir by claiming Sarawak police could not control the many gangs in the state.

He said the man who replaced this officer was a good man, but his work had been hampered.

"There are files opened by the previous officer. But when the new man tried to do his job, he found the files empty with victims’ reports missing."

Speaking on detention without trial, he said: "I find that buang daerah (restricted residence) does little to prevent crime.

"The crooks move to new locations and carry on. They continue with their illegal activities. The police, in all probability, know about this but do nothing."

S.K. Devamany (BN-Camer- on Highlands) concurred. "I can vouch for this.

"In my area there are some bad hats placed in restricted residence. They attend temple functions and make trouble. The police know about them but little is being done about it."

Datuk Mohd Said Yusof (BN-Jasin) said some people in the underworld were getting away because they had connections with the "top brass".

He had heard of cases where police raided discos and seized certain items.

"But the next day, the bad hats were back in business."

Pensyarah gred DS45 minta diselaras

Berita Harian

HASRAT Kementerian Pengajian Tinggi untuk memastikan 70 peratus pensyarah di institusi pendidikan tinggi awam (IPTA) memiliki Ijazah Doktor Falsafah (PhD) menjelang 2010 disambut baik semua pihak terutamanya di kalangan ahli akademik.

Ia adalah satu usaha penting untuk membangunkan modal insan bagi memacu pembangunan negara. Salah satu usaha kementerian berkenaan untuk merealisasikan hasrat ini ialah dengan melantik pensyarah baru yang memiliki PhD menerusi Gred DS51 iaitu gred setara dengan Pensyarah Kanan DS52. Ia mula diperkenalkan sejak awal tahun ini.

Bagaimanapun, apa yang menjadi persoalan ialah lantikan ini terpakai bagi pelantikan baru saja sedangkan pensyarah yang lama memiliki PhD berada pada gred DS45, iaitu lantikan 2004 hingga 2006 tidak diberikan hak dan peluang sama.

Peraturan digariskan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) ini menimbulkan persoalan, kenapa peluang ini tidak diberikan kepada pensyarah lama secara automatik sedangkan mereka sudah lama berkhidmat dengan universiti dan menanggung pelbagai tanggungjawab serta beban tugas sama ada berbentuk pengajaran, penyeliaan, penyelidikan mahupun tugas pentadbiran.

Mereka terpaksa mengharungi proses kenaikan pangkat secara biasa yang mengambil masa cukup lama. Sebagai contoh, seorang pengajar menerusi Skim Latihan Akademik Bumiputera (SLAB) yang baru tamat pengajian PhD dilantik sebagai pensyarah sementara pada gred DS45 pada tahun pertama.

Jika lulus temu duga dan diperakukan dekan, pada tahun berikutnya dia akan dilantik sebagai pensyarah tetap dan menghadiri kursus induksi. Dalam tempoh masa berkenaan dia perlu memenuhi syarat melakukan penyelidikan yang ditaja dan mempunyai penerbitan dalam jumlah tertentu.

Selepas semua syarat ini dipenuhi, barulah dia disahkan jawatan. Ia biasanya memakan masa selama tiga tahun.

Untuk kenaikan pangkat ke gred seterusnya iaitu DS52, syarat biasa dikenakan seperti mendapat markah penilaian tahunan melebihi 80 peratus tiga tahun berturut-turut, menunjukkan prestasi kerja yang istimewa mutunya dan lulus peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan Ketiga (PTK3), di samping lulus temu duga kenaikan pangkat.

Walaupun baru-baru ini diadakan eksesais kenaikan pangkat secara pantas bagi pensyarah PhD pada gred DS45 yang disahkan jawatan, syarat lulus PTK pula menjadi masalah. Bagi mendapat keputusan PTK memakan masa amat lama iaitu dari empat hingga enam bulan, sebelum terpaksa melalui pelbagai proses dan prosedur selepasnya.

Ramai di kalangan pensyarah PhD berada pada gred DS45 hampir bersara, tetapi terpaksa mengikuti kursus PTK3 bersama pensyarah muda dan mengharungi pelbagai syarat ketat lain untuk mendapat kenaikan pangkat.

Beruntunglah bagi pensyarah PhD yang baru dilantik tidak perlu mengharungi semua ini dan menikmati gaji lumayan sebaik memulakan tugas. Bagi pensyarah PhD pada gred DS45, di samping pelbagai beban tugas sedia ada yang begitu banyak, mereka terpaksa pula berdepan pelbagai rintangan untuk mendapat kenaikan pangkat.

Keadaan ini sudah tentu menimbulkan kegelisahan dan kekecewaan. Bukanlah menjadi budaya di kalangan pensyarah untuk bersungut, tetapi sedarlah bahawa mereka hanya menuntut hak sepatutnya diperoleh.

JPA tidak seharusnya meletakkan pelbagai peraturan yang menganaktirikan pensyarah lama. Sepatutnya JPA dan kementerian lebih mengutamakan pensyarah lama yang sedang berkhidmat kerana mereka sudah membuktikan komitmen mereka dengan universiti dan bersama-sama bertungkus-lumus memperkasakan martabat universiti.

Mempunyai kelulusan PhD adalah sesuatu yang istimewa dan sebenarnya ia sukar diperoleh kecuali bagi individu berjiwa cekal dan cemerlang. Mereka yang memiliki kelulusan tertinggi akademik ini wajar diberi pengiktirafan sewajarnya.

PENSYARAH PHD DS45,
Kuala Lumpur.

Syor prestasi ganti PTK

Berita Harian

Oleh Amin Ridzuan Ishak

NUTP mahu kerja guru bukan siswazah dinilai menerusi 3 aspek

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mahu supaya prestasi kerja guru bukan siswazah yang berumur 50 tahun ke atas dinilai menerusi tiga aspek berbanding peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK), untuk menentukan kenaikan pangkat.

Presiden NUTP, Anuar Ibrahim, berkata tiga aspek berkenaan adalah pengalaman atau tempoh perkhidmatan, kursus yang pernah dihadiri serta jawatan ketika berkhidmat.

Katanya, penilaian berdasarkan tiga aspek itu disifatkan sebagai lebih rasional berbanding soalan yang dikemukakan dalam PTK kerana ia dapat menentukan minat serta kebolehan yang ada pada seorang guru itu untuk menjawat jawatan lebih tinggi.

Jika PTK, ia hanya berdasarkan buku yang jelas memberi kelebihan terhadap guru muda dan tidak dapat menilai pengalaman dalam menangani situasi dalam sesi pembelajaran.

Selain itu, apa yang dibimbangi melalui PTK adalah jika gagal, seseorang itu perlu mengulang kaji kembali untuk mengambil semula peperiksaan dan ini sudah tentu akan memberi tekanan kepadanya, katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menandatangani perjanjian persefahaman antara NUTP dengan Takaful Nasional Sdn Bhd bagi mewujudkan skim insurans khas dikenali Pelan Takaful Mutiara Plus, di sini, semalam.

Melalui pelan berkenaan, seramai 130,000 ahli NUTP berpeluang menikmati skim perlindungan keselamatan bermula dari RM10,000 hingga RM25,000 dengan ansuran bulanan serendah RM15 sebulan.

Sebelum ini, media melaporkan ramai guru bukan siswazah yang sudah berkhidmat berpuluh-puluh tahun enggan menduduki PTK dengan alasan tidak akan lulus walaupun kesatuan memberi galakan serta menyediakan kursus khas.

Anuar berkata, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) harus menimbangkan tiga aspek berkenaan secara serius dalam menghormati sumbangan golongan berkenaan terhadap profesion keguruan.

NUTP bimbang kenaikan pangkat dengan syarat lulus PTK ini akan menyebabkan mereka terkilan kerana tidak dapat mengakhiri tempoh perkhidmatan mereka dengan jawatan lebih baik.

Lagipun jumlah mereka ini tidak ramai iaitu kira-kira 10 peratus daripada 130,000 ahli NUTP seluruh negara dan itupun ada segelintir memegang jawatan tinggi, katanya.

Pak Lah: ACA must probe those named in A-G’s report

The Star

KUALA LUMPUR: The Anti-Corruption Agency (ACA) should step in and investigate any suspicion of corruption in ministries and government agencies implicated in the Auditor- General’s (A-G) Report 2006 for mismanagement of funds, said Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

The Prime Minister said the report was open to be read and scrutinised by all, including the ACA.

“And where the information causes suspicion, then of course the ACA should go in and investigate. We will not hinder the ACA from carrying out investigations,” he said yesterday after the seventh National Small and Medium Enterprise Council meeting at Bank Negara here.

It was reported that the ACA was scrutinising the AG's report to see if any of the transactions or projects involved corruption.

Since Budget Day on Sept 7, when the A-G's report was released, newspapers have been highlighting the detailed findings of financial irregularities.

These include the Youth and Sports Ministry paying RM224 for a set of RM40 screwdrivers, RM5,700 for a RM50 car jack, and RM1,146 for a RM160 pen set; the police air wing spending RM118mil for two helicopters that did not meet flying specifications and another RM15.4mil to train pilots to fly these helicopters, and; the Customs Department spending RM290mil for an outdated, user-unfriendly information system.

Abdullah said the ministers whose ministries have been implicated have already assigned officers to look into the matter and prepare clarification statements.

He had questioned the ministers at Wednesday’s Cabinet meeting.

“All ministers said they have already put officers in charge to clarify the matters raised in the report. So they are already attending to it,” he added.

On another matter, Abdullah said the Government has not received any formal proposal or formal request from Volkwagen AG’s (VW) about its interest in forging a partnership with Proton Holdings Bhd.

“It has not come to us formally yet. All matters regarding VW are still under discussions,” he said.

A news report said that VW had proposed to take up a 20% stake in Proton and gradually increase this to 50% within five years.

The Government’s investment arm Khazanah Nasional Bhd has a 43% stake in Proton.

Ketandusan jiwa agama

Utusan Online

Oleh SAODAH ABD. RAHMAN

LAPORAN mendakwa kakitangan kerajaan menipu dalam pembelian barang keperluan pejabat dengan tuntutan yang bercanggah dengan harga asal boleh menyebabkan negara menghadapi kerugian yang besar.

Sikap begini jika tidak ditangani secara serius boleh mengakibatkan kehancuran kepada negara. Penyelewengan seumpama ini bukan hanya wujud di kalangan kakitangan kerajaan malah turut menjadi amalan segelintir pemimpin rakyat yang tidak memahami tanggungjawab terhadap bangsa dan negara.

Tuntutan yang dibuat oleh setiap pemimpin rakyat untuk mendapatkan peruntukan kewangan bagi setiap kegiatan atau program yang dijalankan oleh mereka mesti dipantau secara tegas dan terperinci.

Ini penting supaya wang rakyat tidak disalah gunakan oleh individu yang bertopengkan jiwa rakyat tetapi hakikatnya berjuang untuk mendapat pangkat dan kedudukan untuk memperkayakan diri secara mudah dan cepat.

Kemajuan sesebuah negara adalah bergantung kepada sikap amanah dan tanggungjawab para pentadbir dan pemimpin negara. Para pentadbir dan pemimpin perlu mempunyai sikap mencintai rakyat dan negara berdasarkan kepada prinsip yang digariskan oleh Islam.

Ilmu pengetahuan agama yang tinggi jika tidak digabungkan dengan sifat cintakan bangsa dan negara tidak mungkin dapat mendorong individu tersebut menjadi insan yang berjiwa patriotik dan boleh menggerakkan semangat mempertahankan kedaulatan dan maruah negara.

Penipuan, tidak amanah dalam perkhidmatan dan kepimpinan serta pengkhianatan terhadap negara adalah akibat daripada kekosongan jiwa yang diruntun oleh kegilaan pangkat, kuasa dan kekayaan secara mudah dan pantas.

Sikap begini adalah dilema yang wujud dalam negara Islam masa kini. Jika negara memperuntukkan kewangan yang banyak kepada rakyat tetapi para pentadbir dan pemimpin tidak amanah dalam melaksanakan tugas maka segala yang direncanakan untuk rakyat menjadi sia- sia. Peruntukan yang disediakan tidak akan dapat dikecapi oleh rakyat kerana sikap tamak dan kekosongan jiwa yang dialami oleh orang yang diberikan amanah. Mereka mengambil kesempatan untuk menjadi jutawan secara mudah dengan memutar-belitkan kewangan kerajaan bagi menghalalkan kegiatan haram mereka.

Jika hati nurani telah diwarnai oleh kemewahan dan kemudahan hidup secara memutarbelit dan penipuan ketika melaksanakan tugas negara maka jiwa umat Islam sudah berubah menjadi hati batu yang sukar untuk dibentuk menjadi insan yang bertanggungjawab dan amanah. Nilai halal dan haram yang merupakan garis panduan hidup sudah luput dalam sanubari. Apabila jiwa dan pemikiran lebih tertumpu kepada tipu muslihat akibat terlalu ghairah untuk memperkayakan diri maka perasaan takut terhadap pembalasan Tuhan tidak wujud dalam jiwa.

Sebuah kerajaan akan runtuh jika para pentadbir dan pemimpin terlalu ghairah mengambil kesempatan untuk memperkayakan diri secara penipuan dan putar belit melalui projek dan perancangan negara. Sikap begini kian jelas dilihat oleh rakyat dan masyarakat. Jika kegiatan begini sering berlaku dalam sistem pentadbiran dan kepimpinan maka negara akan menjadi muflis. Oleh itu kerajaan perlu menunjukkan sikap yang tegas terhadap individu-individu yang mengalami ketandusan jiwa agama dan patriotisme dalam mengendalikan urusan pentadbiran dan kenegaraan.

Menghancurkan

Individu-individu tersebut perlu disingkir daripada jabatan kerajaan dan kepimpinan negara kerana kewujudan mereka boleh menyukarkan urusan kerajaan untuk memajukan negara dan mengendalikan urusan rakyat. Mereka boleh diibaratkan sebagai virus yang boleh menghancurkan negara secara halus.

Apabila jiwa sudah dirasuk oleh kekayaan dan kebendaan tanpa mengira batas halal dan haram maka sensitiviti terhadap keberkatan dalam hidup tidak mungkin wujud dalam hati nurani.

Mereka yang terlibat dalam kegiatan begini sudah dikuasai oleh nafs al-ammarah iaitu nafsu yang sering mendorong jiwa manusia bertindak mengikut bisikan hawa nafsu tanpa menggunakan pertimbangan akal dan hukum hakam Ilahi. Mereka tidak akan akur kepada peraturan dan perundangan negara kerana hati nurani mereka telah diracuni dengan khayalan kemewahan dan kemegahan. Mereka tidak pernah menyedari bahawa setiap wang yang dimiliki secara menipu merupakan api yang boleh membakar setiap ahli keluarga termasuk bayi yang tidak berdosa di hari akhirat.

Umat Islam sepatutnya memahami bahawa menjawat jawatan kerajaan adalah amanah rakyat dan negara. Tindak tanduk dan cara mereka memimpin dan mentadbir negara jika tersilap langkah atau menyalahgunakan kuasa dan kewangan negara boleh mengakibatkan kehancuran negara.

Islam amat prihatin dalam hal ehwal pentadbiran dan kepimpinan negara.

Jika peristiwa begini berlaku di zaman pemerintahan Umar al-Khattab maka setiap pemimpin dan pentadbir yang terlibat dalam kegiatan tipu muslihat dan penyalahgunaan kuasa akan mendapat hukuman yang paling berat.

Umar secara tegas memberi amaran kepada para pemimpin dan pentadbir bahawa jika mereka ingkar mengikuti peraturan dan perundangan berkaitan dengan hal ehwal pentadbiran yang digariskan oleh negara maka mereka akan diseksa di dalam penjara sehingga mati.

Umar begitu tegas dalam hal ehwal pentadbiran kerana kegiatan menipu dan menyalahgunakan kuasa boleh mengundang berjuta rakyat kelaparan.

Apabila umat Islam menjadi miskin dan lapar maka akidah Islam mereka juga akan tercabar. Penyalahgunaan kuasa dan memutar-belitkan fakta dalam pentadbiran dengan tujuan mengaut kekayaan secara haram tidak akan diampun oleh Allah kerana ini merupakan dosa yang berkaitan dengan rakyat. Oleh itu para pemimpin dan pentadbir beragama Islam perlu akur bahawa kehidupan di dunia hanya sementara. Ia merupakan tempat untuk mencari bekalan hidup di hari akhirat.

Kehidupan yang begitu ghairah dengan kekayaan yang dimiliki secara menipu rakyat dan kerajaan akan menjadi api yang ditelan oleh setiap ahli keluarga yang menikmati kekayaan tersebut.

Ketika ini penyesalan sudah tidak berguna kerana setiap kegiatan di dunia akan dibalas di akhirat. Apabila jiwa umat Islam disemat dengan roh mencintai kehidupan di hari akhirat maka umat Islam akan menjadi satu umat yang amanah dan jujur dalam pentadbiran dan kepimpinan.

* DR. SAODAH ABD. RAHMAN ialah pensyarah Jabatan Usuludin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Guru ditawar skim insurans perlindungan

Utusan Online

KUALA LUMPUR 13 Sept. – Para guru kini boleh mendapatkan insurans perlindungan diri menerusi pakej pelan Takaful Mutiara Plus yang dilancarkan hari ini bagi melindungi mereka yang terdedah kepada risiko kemalangan semasa bertugas.

Presiden Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Anuar Ibrahim berkata, pakej itu dilancarkan bagi membantu ahli-ahlinya seramai 130,000 orang mendapatkan perlindungan diri menerusi pelan yang murah dan terjamin.

“Perlindungan diri semakin penting untuk guru-guru hari ini memandangkan mereka terlibat dalam aktiviti kokurikulum selama tiga jam seminggu.

“Aktiviti tersebut dilakukan sama ada di kawasan sekolah, di luar waktu kerja ataupun di luar kawasan sekolah seperti membawa pelajar menghadiri pertandingan bahas, bola sepak, forum dan juga aktiviti riadah,” jelas Anuar.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menandatangani perjanjian persefahaman antara NUTP dengan Takaful Nasional Sdn. Bhd. di sini, hari ini.

Memperoleh

Menurut Anuar, skim perlindungan diri itu adalah yang keempat pernah dilancarkan NUTP untuk anggotanya yang selama ini hanya memperoleh wang sagu hati daripada kerajaan jika berlaku kemalangan.

Menurut beliau, pelan yang menawarkan dua produk, Delima Barakah dan Nilam Barakah itu turut menyediakan perlindungan diri kepada anggota keluarga, faedah perubatan serta pakej simpanan yang tinggi.

Sehingga hari ini, kata Anuar, sebanyak 30 hingga 40 peratus daripada ahli-ahlinya mengambil skim perlindungan diri dan perubatan itu.

Ditanya tentang kegiatan ‘gangsterisme’ di kalangan pelajar sekolah, Anuar menyuarakan kebimbangannya terhadap kegiatan itu yang semakin berkembang.

Bagaimanapun katanya, keadaan masih terkawal dan beliau berharap semua pihak bekerjasama untuk mengawasi anak-anak daripada terjebak dalam kegiatan yang tidak bermoral itu.

“Perbuatan itu sebenarnya berlaku di sekolah-sekolah di merata dunia tetapi di negara ini belum sampai ke peringkat kritikal,” jelasnya.

Dalam perkembangan lain, Anuar memberitahu, NUTP telah beberapa kali mengemukakan cadangan kepada kerajaan untuk mengecualikan peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) kepada guru-guru yang berusia melebihi 50 tahun.

Guru dalam kumpulan usia itu kata beliau, dicadangkan diukur prestasi mereka mengikut jawatan yang disandang serta kursus-kursus yang pernah diikuti.

13 September 2007

Persepsi pada sektor awam

Utusan Online

Oleh: RASHIDAH ABD. RAHIM

LOGIKKAH kerajaan tidak memberi bonus kepada kakitangan pada penghujung tahun ini? Jawapannya mesti ada hubung kait dengan prestasi kakitangan awam selain kenaikan gaji yang mereka nikmati baru-baru ini.

Setiap individu yang berurusan dengan sektor kerajaan mempunyai persepsi tersendiri tentang perkhidmatan kakitangan awam. Antaranya ialah malas untuk menjawab telefon, lambat, sombong, buat kerja sambil lewa, banyak kerenah dan pelbagai sikap negatif lain. Persepsi tersebut bukanlah rekaan untuk menjatuhkan imej sektor awam namun itulah realiti yang terpaksa diterima.

Setelah kerajaan mengambil inisiatif menaikkan gaji penjawat awam, masalah etika masih menghantui sektor itu. Tiada penambahbaikan dapat dilihat seratus peratus dan ini bukanlah tuduhan melulu tetapi berdasarkan pengalaman dan pemerhatian. Jika ada pun, hanya segelintir sahaja golongan ini yang benar-benar memegang amanah dengan ikhlas dan jujur.

Hasrat kerajaan untuk memastikan produktiviti dan tahap perkhidmatan meningkat selari dengan kenaikan gaji tersebut dirasakan agak sukar untuk dicapai ekoran sikap sambil lewa penjawat awam itu sendiri.

Ketika berurusan dengan sektor perkhidmatan awam kita dapat lihat bagaimana penjawat awam melaksanakan tanggungjawab yang diberikan. Boleh dikatakan, jika ada sepuluh orang kakitangan awam di sektor tersebut, hanya empat orang sahaja yang benar-benar dedikasi dalam melaksanakan amanah yang dipertanggungjawabkan. Kalau dilihat melalui pengalaman dan pemerhatian, banyak kepincangan dalam melaksanakan tugas di pejabat sengaja dilakukan oleh kakitangan awam, antaranya ialah curi tulang.

Seperti yang kita sedia maklum, antara perkhidmatan awam dan swasta, sektor awam menjadi pilihan dalam memilih pekerjaan. Antara alasannya ialah insentif yang diperoleh selain lebih ‘relaks’ berbanding swasta.

Fikirkan bagaimanakah prestasi sektor awam dapat dipertingkatkan dan birokrasi dikurangkan jika masa bekerja digunakan untuk keluar bersiar-siar.

Di samping itu, sikap malas penjawat awam untuk menjawab panggilan telefon juga membebankan orang ramai yang berurusan dengan sektor terbabit. Itu belum dikira layanan kurang mesra semasa berbual di telefon. Sikap sambil lewa dan sikap ‘semua tidak tahu’ yang diamalkan oleh mereka berkaitan perkhidmatan yang ditawarkan amat mengecewa dan menyakitkan hati.

Keadaan ini mungkin berlaku kerana penjawat awam kini tidak memegang konsep Bersih, Cekap dan Amanah yang telah digariskan dalam dasar utama kerajaan.

Secara implisitnya, masalah ini juga adalah tanggungjawab ketua jabatan kerana mereka telah diamanahkan untuk memastikan jentera bawahannya melaksanakan perubahan-perubahan yang diharapkan.

Sehingga perkhidmatan awam terbukti mencapai penambahbaikan yang memberangsangkan barulah tindakan menaikkan gaji kakitangan awam dianggap tepat.

Pemberian bonus tahunan juga tidak akan menjadi permasalahan bagi kerajaan jika mutu perkhidmatan awam benar-benar cemerlang.

CUEPACS minta pengguna boikot beli ayam

Utusan Online

KUALA LUMPUR 12 Sept. – Para pengguna diminta memboikot membeli ayam sebagai tanda protes terhadap peniaga yang mengambil kesempatan menaikkan sewenang-wenangnya harga siling ayam menjelang musim perayaan.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Omar Osman berkata, tindakan boikot itu perlu dilakukan kerana setiap kali menjelang musim perayaan, para peniaga akan menggunakan pelbagai alasan untuk menaikkan harga barangan sehingga melebihi harga siling.

‘‘Mereka (peniaga) akan mengambil kesempatan untuk menaikkan harga ekoran permintaan yang tinggi pada bulan puasa atau musim perayaan.

‘‘Pengguna boleh beli makanan alternatif bagi menggantikan ayam kerana terdapat makanan lain di pasaran antaranya daging lembu, ikan, sayur-sayuran dan telur,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Omar, CUEPACS akan mengadakan perbincangan dengan persatuan-persatuan pengguna dan badan-badan bukan kerajaan (NGO) untuk membendung kenaikan harga barang yang tidak munasabah itu.

‘‘Kami akan bekerjasama memastikan harga barangan tidak melonjak.

‘‘Kita seharusnya memikirkan nasib pengguna kerana kenaikan harga barang sudah tentu membebankan mereka yang berpendapatan rendah,” katanya.

12 September 2007

Two senior prosecutors opt for retirement

By : V. Anbalagan
New Straits Times



Sallehuddin Saidin handled several high-profile cases as deputy public prosecutor (left). Datuk Yusof Zainal Abiden will join the Securities Commission.

After more than a month of speculation, it is confirmed that two senior prosecuting officers are going on optional retirement.

They are the Attorney-General’s Chambers prosecution head Datuk Yusof Zainal Abiden and deputy public prosecutor Sallehuddin Saidin who is in charge of high-profile cases.

Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail said the two had sent in their applications for retirement late last month.

"I have allowed their applications because they want to move on to greener pastures.

"It is not fair to stop their career advancement elsewhere," he said yesterday.
Gani said there were sufficient experienced staff in his office to fill the vacuum left by the two men.

Both men are now on leave prior to retirement.

It is learnt that Yusof, 52, will join the Securities Commission while Sallehuddin, 44, will go into private practice.

Yusof, a law graduate from Universiti Malaya, joined the Judicial and Legal Service in 1981 and was posted as magistrate in Malacca. He was appointed to his present position in 2002.

Sallehuddin joined the service in 1987 and was posted to the office of the Selangor Legal Adviser and then to the State Syariah Unit. Among the cases Sallehuddin had handled as DPP was the Canny Ong, Tengku Teh and Bakaruddin Busu criminal trials.

Salehuddin led the prosecution team in the Altantuya Shaariibuu murder trial in the earlier phase of the case.

However, when the trial began in June, the prosecution team was replaced by one led by deputy public prosecutor Tun Abd Majid Tun Hamzah.

Yusof and Sallehuddin could not be reached for comment.

PM akan umum keputusan tuntutan bonus

Berita Harian


KUALA LUMPUR: Keputusan berhubung tuntutan Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) untuk bonus atau sagu hati sebanyak RM2,000 akan diputuskan Perdana Menteri dalam tempoh terdekat.

Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, bagaimanapun berkata beliau tidak mempunyai maklumat bila keputusan itu akan dibuat oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga Menteri Kewangan.

“Itu saya tak tahu. Perdana Menteri pun dah balik (daripada Sydney),” katanya selepas merasmikan Seminar Persatuan Penerbit Penerbit Akhbar Malaysia (MNPA) 2007 di Kuala Lumpur Golf & Country Club, Kiara dekat sini, semalam.

Kelmarin, Presiden Cuepacs, Omar Osman dilaporkan berkata pihaknya akan menghantar surat kepada Perdana Menteri, menuntut pembayaran bonus atau sagu hati sebanyak RM2,000 kepada setiap kakitangan kerajaan.

Beliau yakin kerajaan akan memenuhi tuntutan itu kerana kerajaan sebelum ini tidak pernah menolak permintaan Cuepacs.

Sebagai kerajaan yang prihatin dengan masalah rakyat, katanya, Cuepacs yakin kerajaan akan menimbang secara terperinci tuntutan itu kerana memahami dilema kumpulan sokongan yang berdepan masalah peningkatan kos sara hidup.

Dalam pada itu, Nor Mohamed berkata, semua jabatan dan kementerian sudah diarah menyediakan laporan berhubung pendedahan isu salah urus dana awam yang dibangkitkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2006.

“Semua kementerian termasuk Kementerian Kewangan dan pihak terbabit sudah diarah untuk mengkaji isu ini. Kalau boleh kita nak selesaikannya secepat mungkin,” katanya.

Laporan Audit Negara 2006 yang dikemukakan di Parlimen, Jumaat lalu, mendedahkan kelemahan beberapa kementerian dan jabatan menguruskan dana awam, termasuk dalam pembelian pelbagai barang serta peralatan.

Ahad lalu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, meminta semua kementerian berkaitan menjawab teguran Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang, berhubung salah urus dana awam, termasuk dalam pembelian peralatan dan pengurusan kontrak.

Hapuskan segera pemberian kontrak secara terus – Omar

Utusan Online

KUALA LUMPUR 11 Sept. – Kongres Kesatuan Pekerja- Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu kerajaan menghapuskan segera sistem pemberian kontrak secara terus kepada kontraktor atau pembekal.

Presidennya, Omar Osman berkata, sistem itu merupakan punca utama berlakunya masalah tender pada tawaran harga tidak munasabah oleh pihak terbabit terhadap barangan yang dibekalkan kepada kerajaan.

Beliau berkata, sebagai ganti sistem pemberian kontrak perlu dilaksanakan melalui tender secara terbuka.

“CUEPACS sememangnya menentang sistem pemberian kontrak secara terus kerana ia banyak memberi kesan buruk. Oleh itu kami amat berharap kerajaan mengambil berat tentang cadangan ini.

“Satu lagi cadangan CUEPACS ialah seorang pegawai kerajaan yang ditugaskan menyelia pemberian kontrak perlu dihadkan hanya setakat tiga tahun sahaja. Ini bertujuan untuk mengelakkan berlakunya penyelewengan,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau mengulas laporan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang yang mengkritik beberapa kementerian kerana menerima tawaran harga kontraktor yang terlalu tinggi dalam pembelian peralatan tertentu.

Laporan itu antara lain menegur proses pembelian 13 peralatan dan kelengkapan bagi Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) di bawah Kementerian Belia dan Sukan (KBS) pada harga yang melebihi harga pasaran hingga kerajaan terpaksa menanggung kerugian RM8.39 juta.

Ini termasuk pembelian dua menara kren membabitkan perbelanjaan RM5.72 juta berbanding RM2.98 juta mengikut harga pasaran, selain membeli alat pengangkat kereta dua tan berharga RM5,741 seunit berbanding harga pasaran cuma RM50 seunit.

KBS juga didapati membeli 17 set buku teknikal dengan 10 tajuk pada harga RM181,900 atau RM10,700 satu set, sedangkan harganya di Koperasi Dewan Bahasa dan Pustaka cuma RM417 satu set.

Dalam perkembangan sama Omar percaya sekiranya pihak audit membuat pemeriksaan ke atas kementerian-kementerian lain masalah yang serupa akan timbul.

“Apa yang berlaku ini berkaitan dengan soal integriti serta kegagalan individu terlibat menunaikan tanggungjawab sebagai seorang kakitangan kerajaan serta sebagai seorang muslim.

“Oleh itu CUEPACS minta sekiranya terbukti ada kakitangan atau pegawai yang melakukan perkara ini mereka wajar dikenakan tindakan paling tegas. Jangan biarkan mereka terlepas,” katanya.

Beliau mengakui isu yang timbul itu sedikit sebanyak menjejaskan imej CUEPACS kerana ahlinya terdiri daripada semua pekerja awam di negara ini.

“Semua kakitangan awam baik pangkat rendah atau tinggi harus sedar tanggungjawab kita seharian ialah menjalankan amanah negara manakala wang yang kita uruskan setiap hari itu adalah wang rakyat. Oleh itu tunaikanlah amanah ini dengan sebaik-baiknya,” tambahnya.

PM persoal pegawai kerajaan lulus tender harga tinggi

Utusan Online

KUCHING 11 Sept. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mempersoalkan tindakan pegawai kerajaan yang meluluskan tender dengan harga tinggi dalam pembelian peralatan tertentu oleh beberapa kementerian seperti yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara, baru-baru ini.

Perdana Menteri yang hairan dengan perkara itu berkata, pihak yang berkaitan diarah memberi penjelasan mengapa pegawai-pegawai kerajaan membazirkan wang rakyat membeli peralatan dengan harga yang melampau berbanding dengan harga pasaran yang jauh lebih murah.

“Itu (tender pada harga yang tinggi) menimbulkan persoalan. Semasa mesyuarat jemaah menteri yang terakhir sebelum saya berangkat ke luar negera (untuk menghadiri persidangan Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) baru-baru ini, saya telah mengarahkan semua jemaah menteri supaya menghalusi laporan Ketua Audit Negara 2006.

“Selepas itu pastikan apa juga persoalan yang ditimbulkan oleh pihak audit diberi penjelasan sepenuhnya,” katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Abdullah mengulas laporan muka depan Utusan Malaysia hari ini yang memetik kenyataan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Rafidah Aziz yang mahukan tindakan tegas diambil terhadap para pegawai kerajaan yang meluluskan tender pada tawaran harga tidak munasabah.

Kenyataan Rafidah itu adalah sebagai mengulas laporan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang yang mengkritik beberapa kementerian kerana menerima tawaran harga kontraktor yang terlalu tinggi dalam pembelian peralatan tertentu.

Laporan itu antara lain menegur proses pembelian 13 peralatan dan kelengkapan bagi Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) di bawah Kementerian Belia dan Sukan (KBS) pada harga yang melebihi harga pasaran hingga kerajaan terpaksa menanggung kerugian RM8.39 juta.

Ini termasuk pembelian dua menara kren membabitkan perbelanjaan RM5.72 juta berbanding RM2.98 juta mengikut harga pasaran, selain membeli alat pengangkat kereta dua tan berharga RM5,741 sebuah berbanding harga pasaran cuma RM50 sebuah.

KBS juga didapati membeli 17 set buku teknikal dengan 10 tajuk pada harga RM181,900 atau RM10,700 satu set, sedangkan harganya di Koperasi Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) cuma RM417 satu set.

Dalam perkembangan lain, Perdana Menteri berharap kerajaan Sarawak dan Sabah yang masing-masing menerima peruntukan RM4 bilion di bawah Bajet 2008, menggunakan wang tersebut untuk melaksanakan segala projek pembangunan yang dirancang.

Azmi: Government agencies not spending enough time, money on environs issues

The Star

KUALA LUMPUR: Government agencies are not spending enough time and money to raise awareness on environmental issues among their staff, Natural Resources and Environment Minister Datuk Seri Azmi Khalid said.

Expressing his disappointment, he said that as a result most of them lacked knowledge on environmental issues and ended up cutting corners when developing projects.

“There are government agencies, when they do things they don’t think about the environment because they are used to the old ways.

“And only when something happens, they come and investigate, find fault and start pointing fingers,” he told reporters yesterday when asked to comment on the problems faced by the Government in changing Malaysians’ attitude towards environmental issues.

Earlier, he opened a one-day conference on climate change themed “Preparedness Towards Policy Changes”.

On a related matter, Azmi said the Cabinet had decided that all development project proposals must be furnished with environmental input.

He said the decision would ensure government departments and agencies involved in planning projects would be provided with guidelines on environmental aspects before approving development projects.

“Every planning for development projects must have an environmental policy,” he said.

Asked whether the planning was to complement the Environmental Impact Assessment (EIA) report, Azmi said the EIA was more on technical aspects while the new policy dealt directly with environmental aspects on the ground.

“The EIA designed in the 1970s purely looks into the technical aspects and compliance in certain issues. We are looking at the larger issues now,” he added. – Bernama

11 September 2007

Salah urus dana awam tak boleh dibiar

Berita Harian

LAPORAN akhbar akhir-akhir ini mengejutkan banyak pihak berikutan pembelian aset kerajaan yang meragukan oleh beberapa kementerian dengan harganya tidak munasabah berbanding harga pasaran.

Akhbar ini semalam, misalnya mendedahkan pembelian 13 peralatan dan kelengkapan untuk Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) dengan harga peralatan melebihi paras harga pasaran hingga kerajaan terpaksa menanggung kerugian RM8.39 juta.

Sebelum tindakan dikenakan ke atas mereka yang menyalahgunakan dana awam tanpa mengira kesannya kepada perbelanjaan kerajaan, eloklah diselidiki apa sebenarnya yang berlaku dan daripada manakah puncanya semua ini berlaku.

Saya adalah kakitangan kerajaan dan berpengalaman dalam menguruskan sebut harga, tender dan pembelian lain berasakan perkara ini berlaku disebabkan oleh tiga perkara utama seperti berikut:

  • Sesetengah pegawai yang terbabit dengan pembelian aset kerajaan dengan sengaja menaikkansebut harga kerana ada ‘agenda keuntungan’ oleh pegawai berkenaan.

  • Pembelian aset ini dibeli tanpa perancangan awal dan ingin menghabiskan bajet pada setiap tahun berakhir.

  • Pembelian luar perancangan berlaku disebabkan perolehan ini dilakukan dengan sengaja atau terpaksa oleh mereka yang tiada kelayakan/bukan bidang untuk menguruskan perolehan berkenaan.

    Saya ingin menjelaskan perkara ketiga dengan memberi contoh di tempat kerja saya. Ketua Pengarah mengarahkan seorang pegawai teknologi maklumat (IT) untuk melaksanakan urusan tender IT di mana segala spesifikasi teknikal hanya dibincang antara Ketua Pengarah (bukan IT) bersama syarikat kontraktor.

    Saya adalah pegawai IT yang ditugaskan membuat spesifikasi sebut harga pendawaian elektrik. Keadaan sebegini tidak sepatutnya berlaku kerana kesalahan spesifikasi dan anggaran perbelanjaan akan berlaku kerana tugasan yang sepatutnya dipikul oleh jurutera elektrikal telah diserahkan kepada pegawai yang bukan bidangnya.

    Sememangnya kakitangan kerajaan digesa untuk bertindak secara kompeten tetapi bukan dengan cara sebegini. Disebabkan kes beginilah akan berlakunya kesalahan anggaran perbelanjaan kerajaan dan kakitangan akan ditipu oleh pihak kontraktor.

    Kita semua sedar dan agama juga menekankan bahawa pincanglah sesuatu organisasi jika diserahkan kepada orang yang bukan bidangnya. Justeru, saya memohon agar kerajaan terutama Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memastikan setiap jawatan yang diluluskan hendaklah jelas dan tepat dengan tugasan sesebuah agensi.

    Apa yang berlaku sekarang, sumber manusia bidang IT tidak pernah diambil kira secara serius apabila mewujudkan sesebuah jabatan dan agensi sedangkan IT adalah satu keperluan dan kemestian dan jika ada pun, hanya ditempatkan seorang dua pegawai IT di setiap jabatan.

    Apa yang boleh dilakukan oleh hanya seorang pegawai IT sedangkan bidang IT terlalu luas. Semua ini masih belum disedari dalam penstrukturan perjawatan sektor kerajaan. Begitu juga untuk bidang lain. Sumber manusia yang paling dititikberatkan dalam kerajaan selalunya tertumpu kepada Pegawai Tadbir Diplomatik kerana merekalah yang mentadbir di hampir semua jabatan dan agensi.

    Oleh kerana itulah, maka berlakunya penyalahgunaan atau kesalahan percaturan perbelanjaan wang kerajaan kerana tiada tumpuan kepada sumber manusia yang diperlukan.

    Justeru, teguran Ketua Audit Negara amat munasabah dan bertepatan kerana ada juga sesetengah agensi yang mempunyai bahagian pemantauan projek tetapi tidak diketahui projek apa yang dipantau.

    Saya mencadangkan supaya audit ditubuhkan untuk tidak hanya mengaudit perbelanjaan kerajaan tetapi juga mengaudit perjawatan sedia ada sama ada perlu dikaji semula perjawatan yang tidak sesuai dan kurang diperlukan.

    MATA HATI,
    Putrajaya.
  • Tiga kementerian jawab dakwaan salah urus dana

    Berita Harian


    Masalah teknikal, kekeliruan dipercayai antara punca teguran

    KUALA LUMPUR: Tiga kementerian tampil memberikan penjelasan dan mempertahankan beberapa perkara yang ditegur Ketua Audit Negara berhubung salah urus dana awam, termasuk dalam pembelian peralatan dan pengurusan kontrak.

    Kementerian berkenaan menjelaskan ada beberapa perkara yang ditegur Ketua Audit Negara itu berlaku kerana masalah teknikal, salah faham serta kekeliruan.

    Menteri Belia dan Sukan, Datuk Azalina Othman Said, berkata pembelian sejumlah peralatan dan kelengkapan bagi Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) yang menyebabkan kerajaan kerugian RM8.39 juta, berlaku pada 2002 ketika beliau belum menerajui Kementerian Belia dan Sukan (KBS).

    “Saya dimaklumkan Ketua Setiausaha kementerian bahawa kontrak itu dianugerahkan pada 2002 menerusi Rancangan Malaysia Kelapan (RMK-8). Ketika itu, banyak rundingan terus dikeluarkan dan dalam kes ini PMC (Perunding Pengurusan Projek) dilantik.

    “Apabila Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri, isu PMC ditamatkan dan menerusi RMK-9, tiada lagi kontrak dibuat menerusi PMC,” katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan misi pendakian solo 50 puncak Kinabalu di Kundasang, Sabah, semalam.

    Azalina yang dilantik Menteri Belia dan Sukan selepas pilihan raya umum 2003 berkata, beliau dimaklumkan kementeriannya sudah membuat penjelasan kepada Pejabat Peguam Negara berhubung isu terbabit.

    Laporan Ketua Audit Negara menyebut, KBS membeli 13 peralatan dan kelengkapan bagi IKBN dengan harga semua barang itu dilaporkan melebihi harga pasaran sehingga kerajaan menanggung kerugian RM8.39 juta.

    Sementara itu, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata beliau akan menyiasat mengenai teguran yang dikemukakan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2006 berhubung kementeriannya .

    Katanya, langkah itu selaras dengan kehendak Kabinet yang mahu setiap teguran daripada Laporan Ketua Audit Negara diteliti dan di ambil tindakan segera.

    “Biasanya, laporan audit itu ada mem-beritahu agensi mana yang tidak dapat mematuhi dan tindakan sesuai yang kita boleh ambil. Maka kita bertindak berdasarkan maklumat ini untuk perbaiki kelemahan,” katanya.

    Sementara itu, KSU Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Faizah Mohd Tahir berkata, beliau tidak sewenang-wenangnya membuat kelulusan tanpa mengikut prosedur yang ditetapkan.

    Katanya, prosedur pemberian bantuan khas kepada 12 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berjumlah RM3.8 juta antara 2004 hingga Mac 2006 adalah mengikut dua peringkat jawatankuasa sebelum ia diluluskan.

    “Peringkat pertama ialah Urus Setia Jawatankuasa Perakuan Bantuan Khas yang dipengerusikan Timbalan Ketua Setiausaha 1 kementerian yang dianggotai wakil daripada agensi di bawah kementerian seperti Jabatan Pembangunan Wanita (JPW), Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) berperanan memperakukan semua permohonan yang sudah diteliti.

    “Peringkat kedua ialah Jawatankuasa perakuan Bantuan Khas (JPBK) yang dipengerusikan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang berperanan memberi sokongan ke atas perakuan yang dibuat Urus Setia berkenaan.

    “Mengikut prosedur MS ISO 9001:2000 perakuan dan kelulusan secara edaran adalah dibenarkan di bawah perkara Memperakukan dan Meluluskan permohonan Bantuan Khas Perbendaharaan,” katanya dalam kenyataan di sini.

    Cuepacs tuntut bonus RM2,000

    Berita Harian


    Kesatuan yakin kerajaan akan timbang kerana faham masalah kumpulan sokongan

    SHAH ALAM: Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) akan menghantar surat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini bagi menuntut pembayaran bonus atau honorarium sebanyak RM2,000 kepada setiap kakitangan kerajaan.

    Presidennya, Omar Osman berkata, beliau yakin kerajaan akan memenuhi tuntutan itu kerana kerajaan sebelum ini tidak pernah menolak permintaan Cuepacs.

    Katanya, sebagai kerajaan yang prihatin dengan masalah rakyat, Cuepacs yakin kerajaan akan menimbang secara terperinci tuntutan itu kerana memahami masalah kumpulan sokongan yang berdepan masalah kos sara hidup yang semakin meningkat.

    "Walaupun kerajaan menaikkan gaji kakitangannya di antara 7.5 dan 35 peratus berkuat kuasa 1 Julai lalu, ia tidak seharusnya diambil kira kerana pembayaran bonus atau honorarium berbeza dengan bayaran gaji bulanan.

    "Cuepacs yakin kerajaan dapat membuat pertimbangan sewajarnya dan akan memberikan bonus atau honorarium apabila surat rasmi mengenai tuntutan itu diserahkan kepada Perdana Menteri esok (hari ini)," katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Dwitahunan ke-28 Kesatuan Kakitangan Akademik Universiti Teknologi Mara (Mitasa) di sini, semalam.

    Kelmarin, Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop dalam kenyataannya dilaporkan berkata, kerajaan tidak memberi bonus dalam Bajet 2008 selepas mengambil kira kenaikan gaji agak lumayan yang diberikan kepada kakitangan awam, Julai lalu.

    Omar berkata, Cuepacs percaya apa jua keputusan kelak, dibuat selepas mengambil kira kesukaran kumpulan sokongan yang terpaksa melakukan sehingga tiga kerja sambilan dalam satu masa untuk mendapat pendapatan sampingan bagi menampung kos sara hidup yang tinggi terutama di bandar besar.

    Beliau bagaimanapun berkata, kadar sebenar pembayaran bonus atau honorarium yang mungkin diberikan kepada kakitangan awam diserahkan sepenuhnya kepada kerajaan.

    "Tuntutan Cuepacs bukan bertujuan mendesak atau memberi tekanan kepada kerajaan sebaliknya sebagai penghargaan kepada kakitangan awam yang bersama berkhidmat membangunkan negara.

    "Jika dibandingkan dengan persekitaran ketika ini dan kos sara hidup, gaji yang diterima kakitangan awam masih jauh lebih rendah berbanding kakitangan swasta," katanya.

    JANGAN ROSAKKAN BUDAYA KERJA SEKTOR AWAM

    Utusan Online

    LIDAH PENGARANG
    PENDEDAHAN mengenai salah urus dana awam oleh beberapa kementerian seperti yang terkandung dalam Laporan Ketua Audit Negara 2006 sewajarnya diberi perhatian oleh semua pihak.

    Ini kerana ia memberi gambaran awal tentang wujudnya penyelewengan dalam membelanjakan wang rakyat – semestinya untuk kepentingan diri sendiri.

    Rakyat sebagai ‘penyumbang modal’ projek-projek kerajaan semestinya tidak senang apabila mendapati wang mereka dibelanjakan sedemikian rupa. Walau apa pun penjelasan atau jawapan yang disediakan oleh jabatan atau pihak yang berkenaan, ia pasti tidak akan diterima begitu sahaja.

    Bayangkanlah setiap barangan dibeli bukan sekali ganda daripada harga asal sebaliknya berganda-ganda. Ia sesungguhnya menimbulkan tanda tanya apa sudah jadi dengan sistem pemantauan di peringkat jabatan atau kementerian. Atau tidak adakah sistem seumpama itu sehingga membolehkan pemutar skru dibeli pada RM224.94 satu set berbanding harga pasaran RM40?

    Begitu juga dengan kegilaan membeli kamera digital pada harga RM8,254.29 seunit berbanding RM2,990. Jenama apa agaknya kamera itu dan rumit sangatkah gambar yang hendak diambil sehingga memerlukan kamera semahal itu? Bukankah itu semua tidak masuk akal?

    Begitu juga dengan penyaluran dana kepada pertubuhan bukan kerajaan yang tidak layak dan wang itu dibazirkan dengan membeli helikopter yang tidak dapat digunakan. Sedangkan dalam kes tertentu kita berhadapan dengan kekurangan peruntukan untuk membeli kemudahan yang boleh dimanfaatkan oleh rakyat.

    Rakyat sebagai pembayar cukai pasti tertanya-tanya bagaimana pembelian peralatan pada kos yang tidak masuk akal itu boleh diluluskan begitu sahaja di peringkat ketua jabatan.

    Bukankah ketua jabatan sepatutnya menggunakan kuasa yang ada untuk memeriksa harga yang dimohon untuk pembelian sesuatu peralatan sebelum memberikan kelulusan.

    Bukankah setiap jabatan mempunyai juruaudit sendiri yang boleh membuat perbandingan harga di pasaran sebelum bersetuju dengan harga yang disenaraikan.

    Atau mungkinkah wujud budaya ‘buta’, ‘bisu’ dan ‘pekak’ di jabatan-jabatan kerajaan sehingga tatalaku yang menyanggahi undang-undang ini dibenarkan berleluasa. Apa pun alasan serta jawapan yang diberikan oleh kementerian yang berkenaan kelak hendaklah masuk akal dan bukannya sekadar menyahut gesaan pucuk pimpinan.

    Kita tidak mahu setiap kali laporan audit negara dikeluarkan masih ada ‘rasa tidak puas hati’ terutama dalam soal perbelanjaan yang dibuat secara tidak berhemah. Jabatan-jabatan kerajaan seolah-olah tidak belajar daripada pendedahan demi pendedahan mengenai salah laku kakitangan mereka sehingga mereka mesti ditegur setiap tahun.

    Paling penting mereka yang bersalah menyalahguna wang rakyat atas alasan apa sekalipun mesti dikenakan hukuman yang setimpal.

    10 September 2007

    A-G: RM1.4b for patrol vessels unjustified

    The Sun

    Llew-Ann Phang and B. Suresh Ram

    PETALING JAYA (Sept 10, 2007): The Auditor-General (A-G) sees no justification for the government to approve an additional RM1.4 billion for the acquisition of patrol vessels (PVs) for the Royal Malaysian Navy.

    The A-G’s report, tabled in Parliament on Friday (Sept 7), said RM4.26 billion, including a deposit of RM1.07 billion, had been paid to Penang Shipbuilding & Construction Sdn Bhd-Naval Dockyard Sdn Bhd (PSC-NDSB), for a package of six PVs, by last December.

    By then, two of the PVs had been presented to the Defence Ministry, while the construction of the remaining four PVs was between 18.5% and 55.9% done.

    The four PVs are still being constructed in Lumut, Perak, and Pulau Jerejak, Penang, which are each housing two incomplete vessels. All the PVs were supposed to be handed over in April.

    PSC-NDSB was contracted to design, construct and deliver the PVs, with an integrated logistics support and commercial package programme, for the navy.

    "The government has agreed to increase the contract value by RM1.4 billion – from RM5.35 billion to RM6.75 billion – through a second contract signed by Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (formerly PSC-NDSB) in January this year," the report said.

    "In the new contract, the cost to build PV1 and PV2 is RM843 million each, while the cost to build PV3-PV6 is RM1,193 million each – an increase of RM350 million for each PV. However, the (National Audit Department) cannot determine the justification to increase the contract value by RM1.4 billion," it said.

    It said it could not verify 14 payments amounting to RM943.46 million made to PSC-NDSB between December 1999 and January 2002, as payment vouchers or supporting documents were missing and could not be traced from the Defence Ministry’s records.

    The report also said there were initially 100 incomplete items on PV1, KD Kedah, when it was handed over in June 2006, and 383 on PV2, KD Pahang, when it was handed over in July 2006. During the audit visit in December 2006, there were still 14 incomplete items on KD Kedah and 30 on KD Pahang.

    "The use of the two PVs cannot be optimised as there are outstanding items and the equipment aboard was not fixed at the appropriate locations," it said.

    It added that the contractor has also yet to reimburse the government, which footed the bill amounting to RM1.09 million for the handing over of the PVs. Under the contract, the cost should be borne by the contractor.

    The report said the project should be given serious attention and recommended that the Finance and Defence Ministries form a joint monitoring committee to visit the construction site and monitor the progress of work on the remaining PVs.

    It stressed the need to adhere to government guidelines and regulations to prevent losses and said that in the event of a difference in the interpretation of contract provisions, they should seek legal counsel or clarification from the Attorney-General’s Chambers.

    Responding to these queries, the Defence Ministry said it made the request for the additional RM1.4 billion after taking into account the remaining funds in the contract and additional requirements for the project’s completion.

    In the Report on the Treasury’s Response to the AG’s report, the ministry said if the additional amount was not provided, the price of PV1 and PV2 would amount to RM2 billion each, compared with the average price of RM800 million each for all six vessels.

    Unhealthy practice

    The Sun

    R. Nadeswaran and Terence Fernandez

    PETALING JAYA (Sept 10, 2007): Middlemen stand to gain almost half-a-billion ringgit under the Road Transport Department (RTD)’s e-Kesihatan project to conduct drug tests on drivers, attendants and conductors of commercial vehicles.

    By its own projections, Supremme Systems Sdn Bhd – the company awarded the concession by the Transport Ministry – will make RM92 million over 15 years.

    But those in the know argue that this figure is grossly under-estimated, claiming that RM400 million would be a more accurate number, based on 800,000 drivers.

    However, working on 1.2 million drivers – the company’s projection – the figure would cross the RM500 million mark.

    It was announced yesterday that from Oct 1 those applying for or renewing commercial vehicle licences must go for medical tests at designated panel clinics.

    The Transport Ministry signed the concession agreement on Sept 3 and almost immediately doctors were invited to register with Supremme Systems.

    According to the agreement, the drivers are to be tested for opium, cannabis albumin, sugar and antropine substances.

    What makes this venture stink of another money-making scheme involving a chosen few, is that Supremme Systems will not conduct the tests. Instead, it will be carried out by a panel of doctors selected by the company, who will be paid less than half the proposed RM85 fee – RM30; with RM20 going for laboratory tests.

    The remainder – about RM35 – will go to the company.

    Many medical practitioners oppose the arrangement which they feel is nothing more than a rent-seeking exercise.

    The doctors claim that they had, through Koperasi Doktor Malaysia Bhd, submitted a comprehensive proposal to the ministry last year with two scales of fees – much lower than Supremme Systems’.

    They argue that it is the doctor who will have to carry out the tests and take responsibility for the certification and that there is no necessity for middlemen to be involved.

    "They are getting paid for doing nothing. Any monitoring must be conducted by the RTD," said one doctor, adding that fees can be kept low if such middlemen were eliminated.

    "It seems that the main agenda here is to make money and not to have more competent drivers on our roads,’’ said the doctor.

    The practitioners also argue that Supremme Systems had been selective when deciding who can participate in the scheme.

    "Why should only a selected few be involved when the whole profession should help ensure that we have safe drivers on our roads?’’ asked another doctor.

    Letters of invitation to be a panel member of e-Kesihatan have been sent to several private practitioners, asking them, among others to pay Supremme Systems RM100 as registration, stamp duties and service agreement charges.

    Those interested to be panel doctors are also required to have professional indemnity insurance. Supremme Systems was previously known as Pantai Supremme System Sdn Bhd.

    According to information obtained from a search with the Companies Commisson yesterday, it is owned by a company called Hormat Bestari, which in turn is controlled by Nordin Yahya, Tunku Syed Razman Tunku Syed Idrus, Kuwi Anak Mel and Yew Bein Gin.

    Nordin and Tunku Syed Razman control Arah Fikir Sdn Bhd, which owns 48% of Hormat Bestari. Kuwi and Yew control Kerjaya Unggul Sdn Bhd which owns 50% of Hormat Bestari.

    Nordin Yahya was an original shareholder of Pantai Supremme through a company called Title Effect. Both Title Effect and Pantai Holdings (which was subsequently taken over by Singapore based Parkway Holdings) used to own Pantai Supremme.


    Jangan terlalu fikirkan soal bonus, faedah jangka pendek

    Berita Harian

    SETIAP kali pembentangan bajet, kakitangan awam mengharapkan bonus untuk mereka. Tetapi ketika pembentangan Bajet 2008 Jumaat lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tidak membuat sebarang pengumuman mengenai bonus untuk 1.2 juta kakitangan awam. Perkara ini memang sudah dijangka selepas kakitangan awam menerima ‘bonus’ tertinggi dalam sejarah negara apabila menikmati kenaikan gaji antara 7.5 peratus hingga 35 peratus serta antara 9 hingga 42 peratus bagi anggota polis dan tentera, Julai lalu. Kenaikan gaji itu tentunya lebih tinggi daripada bonus sebulan atau dua bulan gaji yang diberi sekali setahun, sedangkan gaji bulanan mereka sudah bertambah daripada sebelum ini. Begitu juga bagi pesara kerajaan yang sesetengahnya menerima pencen hampir sama seperti gaji pokok terakhir mereka dalam perkhidmatan selepas turut menerima tempias kenaikan gaji kakitangan awam Julai lalu.

    Oleh itu, kita berpendapat tidak perlu lagi bayaran bonus kepada kakitangan awam tahun ini untuk berlaku adil kepada rakyat yang bukan bekerja dalam sektor awam. Malah, pernah bonus tidak diumumkan dalam Bajet 1999, tetapi selepas Cuepacs merayu, kerajaan yang ketika itu menghadapi defisit mengumumkan bantuan khas kepada semua kakitangan awam sebanyak RM400 kecuali mereka yang dalam jawatan utama. Kakitangan awam pertama kali menerima bonus pada 1993. Pada masa itu, seramai 850,000 kakitangan awam menerima bonus sebulan gaji atau minimum RM400, dan ia diteruskan selepas itu. Pada Bajet 2000, walaupun kakitangan awam diberikan kenaikan gaji sebanyak 10 peratus daripada gaji asas, kerajaan mengumumkan pembayaran bonus sebulan gaji atau minimum RM1,000.

    Sudah tiba masanya bagi kakitangan awam atau Cuepacs untuk tidak terlalu memikirkan soal bonus kerana ia lebih berupa wang tunai segera untuk jangka pendek. Tanpa bonus, kakitangan awam masih mendapat habuan berdasarkan pengiraan kadar kenaikan gaji bagi tempoh enam bulan mulai 1 Julai lalu yang menyamai dua hingga empat bulan bonus. Kita harus rasional dan tidak perlu memandang negatif apabila tiada bonus diumumkan. Banyak lagi manfaat lain yang lebih menguntungkan bagi tempoh jangka panjang seperti kenaikan elaun kos sara hidup (Cola). Misalnya, dalam Bajet 2008 pelbagai insentif turut diumumkan seperti peluasan skim pinjaman buku teks kepada semua pelajar serta pemansuhan yuran bagi sekolah rendah dan menengah yang bakal memberikan manfaat kepada kakitangan kerajaan terutama yang berpendapatan rendah.

    Kita harus faham bahawa kerajaan mempunyai dana terhad dan perlu diagihkan untuk projek yang memberi impak maksimum kepada rakyat seperti projek di kawasan pedalaman, membekalkan air ke kampung atau menangani kadar kemiskinan bandar. Jangan kerana tiada bonus, kita merajuk sehingga lupa betapa baik hati kerajaan apabila menaikkan gaji kakitangan awam 1 Julai lalu dan ia adalah penghargaan kerajaan atas sumbangan kakitangan awam. Bajet 2008 membuktikan kerajaan bertanggungjawab dan berhemat dalam menguruskan perbelanjaan, bukannya merangka bajet khusus untuk pilihan raya. Walaupun tiada bonus kali ini, kerajaan sudah pasti akan menimbangkannya pada masa akan datang selepas kita melepasi tahap defisit. Bajet 2008 masih berdefisit tetapi kadarnya menurun daripada 5.5 peratus pada 2000 kepada 3.3 peratus tahun lalu. Kita harus sama-sama membantu mengurangkannya lagi kerana bajet defisit bermakna perbelanjaan lebih banyak daripada pendapatan.

    Kementerian tak pantau laporan buku Vot

    Berita Harian

    KAWALAN bajet pengurusan kewangan kementerian dan jabatan Kerajaan Persekutuan masih kurang memuaskan kerana pengauditan mendapati terdapat beberapa kementerian berbelanja melebihi peruntukan.

    Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang, berkata pengauditan ke atas pengurusan kewangan kementerian dan jabatan Kerajaan Persekutuan mendapati terdapat kementerian yang membelanjakan kurang 50 peratus daripada peruntukan diluluskan dan ada kementerian tidak membelanjakan peruntukan tambahan yang diluluskan.

    Malah, katanya ada kementerian tidak membelanjakan peruntukan bagi tujuan tertentu.

    “Antara faktor yang menyebabkan perkara ini berlaku kerana kurangnya kawalan dan pemantauan terhadap penggunaan peruntukan akibat buku Vot tidak diselenggarakan dengan lengkap dan kemas, kegagalan pemegang waran peruntukan mengemukakan retan perbelanjaan bulanan yang lengkap kepada pegawai pengawal berkenaan.

    “Laporan perbelanjaan bulanan yang dikemukakan oleh Akauntan Negara tidak disahkan dan disesuaikan dengan buku Vot,” katanya dalam Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Akaun Awam dan Pengurusan Kewangan Kementerian/Jabatan Kerajaan Persekutuan 2006.

    Ambrin berkata, selain masalah kawalan terhadap bajet, pengauditan mendapati ada kementerian yang lewat membuat bayaran terhadap bekalan dan perkhidmatan yang diterima mereka.

    Katanya, mengikut amalan bayaran di bawah arahan Perbendaharaan 58a yang memperuntukkan bahawa bayaran terhadap bekalan dan perkhidmatan yang diterima pada tahun sebelumnya boleh dibuat pada tahun semasa dengan syarat Kementerian mempunyai baki peruntukan mencukupi pada tahun bekalan atau perkhidmatan diterima dan tiada sebarang keraguan mengenai sebab berlakunya kelewatan.

    Beliau berkata, semakan audit di 10 kementerian mendapati bayaran berjumlah RM729.49 juta sudah dibuat pada 2006 untuk menjelaskan bayaran bekalan/perkhidmatan yang sudah diterima pada tahun-tahun lalu.

    “Antara alasan kelewatan yang diberikan termasuklah bil/tuntutan lewat diterima, peruntukan tahun perolehan/perkhidmatan diterima tidak mencukupi dan kontrak lewat ditandatangani,” katanya.

    Beliau berkata, kelewatan pembayaran perlu diatasi kerana ia akan menjejaskan imej kerajaan.

    Justeru, katanya pegawai pengawal hendaklah memastikan bil dijelaskan dalam tempoh yang ditetapkan bagi mengelak gejala pembayaran di bawah arahan Perbendaharaan (AP) 58a, tidak menunjukkan aliran (trend) yang meningkat.

    Kementerian kena jawab

    Berita Harian



    TPM arah beri penjelasan teguran berhubung salah urus dana awam

    KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak mahu semua kementerian berkaitan menjawab teguran Ketua Audit Negara berhubung salah urus dana awam, termasuk dalam pembelian peralatan dan pengurusan kontrak.

    Timbalan Perdana Menteri turut mengesahkan Ketua Setiausaha kementerian tidak mempunyai kuasa untuk meluluskan kontrak berdasarkan proses rundingan secara langsung.

    “Rundingan langsung tak ada (kuasa). Ia sama ada melalui tender atau keputusan Kementerian Kewangan,” katanya kepada pemberita selepas menyertai Pertandingan Golf Jemputan Business Times edisi ke-5 di Saujana Golf & Country Club dekat sini, semalam.

    Beliau mengulas pendedahan Laporan Ketua Audit Negara 2006 yang dikemukakan di Parlimen, Jumaat lalu, berhubung kelemahan beberapa kementerian dan jabatan menguruskan dana awam, termasuk dalam pembelian pelbagai barang serta peralatan.

    Antaranya, pembelian 13 peralatan dan kelengkapan bagi Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) dengan harga semua barang itu dilaporkan melebihi harga pasaran sehingga kerajaan terpaksa menanggung kerugian RM8.39 juta.

    Ini termasuk pembelian dua menara kren membabitkan perbelanjaan RM5.72 juta berbanding RM2.98 juta mengikut harga pasaran, selain alat pengangkat kereta dua tan berharga RM5,741 seunit berbanding harga pasaran hanya RM50 seunit.

    Kementerian Belia dan Sukan (KBS) juga didapati membeli 17 set buku teknikal dengan 10 tajuk pada harga RM181,900 atau RM10,700 satu set, sedangkan harganya di Koperasi Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) cuma RM417 satu set.

    Turut didedahkan ialah mengenai tindakan ketua setia usaha kementerian berkenaan menandatangani 11 kontrak bernilai antara RM7.99 juta hingga RM74.2 juta berkaitan projek IKBN bagi pihak kerajaan, tetapi tiada surat penurunan kuasa menteri dikemukakan ketika pengauditan dijalankan.

    Mengikut Akta Kontrak Kerajaan 1949, kontrak bernilai lebih RM5 juta perlu ditandatangani sendiri oleh menteri sebagai mewakili kerajaan atau mana-mana pegawai yang diberi kuasa oleh menteri berkenaan.

    Kementerian Kewangan pula ditegur kerana gagal merancang dan melaksanakan dengan baik projek Sistem Maklumat Kastam (SMK) menyebabkan Kastam Diraja Malaysia terpaksa menambah 10 lagi kontrak bernilai RM30.18 juta.

    Selain itu, pembinaan bangunan Radio Televisyen Malaysia (RTM) di Seremban dilaporkan tidak dirancang dan dilaksanakan dengan teratur oleh Kementerian Penerangan menyebabkan kos projek itu meningkat daripada RM23.47 juta kepada RM38.51 juta.

    Sementara itu, Pengarah Siasatan Badan Pencegah Rasuah (BPR), Mohd Shukri Abdull, berkata pihaknya akan menyiasat sama ada wujud unsur penyelewengan dalam prosedur pembelian peralatan berkenaan.

    “BPR akan mengkaji laporan itu terlebih dulu untuk mengenal pasti kelemahan tertentu yang memerlukan siasatan kita. Sekiranya kita dapati ia mempunyai asas untuk disiasat, kita akan siasat dan panggil semua yang terbabit.

    “Bagaimanapun, sekiranya kelemahan yang berlaku itu hanya membabitkan pelanggaran prosedur dan tiada unsur rasuah, maka tindakan selanjutnya tertakluk kepada kementerian atau menteri terbabit,” katanya ketika dihubungi Berita Harian.

    Ditanya bagaimana Ketua Setiausaha KBS dibenarkan menandatangani kontrak melebihi nilai sepatutnya, Mohd Shukri berkata, perkara itu akan turut disiasat.

    Selain KBS, katanya, BPR juga akan memberi tumpuan kepada kementerian dan jabatan lain yang prosedur tendernya dilaporkan mengalami kelemahan hingga menjejaskan dana awam dan perbelanjaan kerajaan.

    09 September 2007

    KBS diminta jawab Laporan Ketua Audit Negara

    Utusan Online

    SUBANG 9 Sept. - Datuk Seri Najib Tun Razak meminta Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dan lain-lain kementerian berkaitan menjawab Laporan Ketua Audit Negara 2006 mengenai pembelian pelbagai peralatan melebihi harga pasaran.

    Timbalan Perdana Menteri berkata, penjelasan berkenaan adalah perlu bagi membolehkan orang ramai mengetahui sebab-sebab pembelian barangan pada harga berkenaan dilakukan.

    ``Mereka boleh menjawab dan bagi saya kementerian-kementerian yang berkaitan perlu memberi jawapan terhadap persoalan yang ditimbulkan ini,'' katanya.

    Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang Kejohanan Golf Jemputan Business Times 2007 di sini hari ini.

    Najib mengulas laporan yang disiarkan akhbar hari ini yang menyebut wujud pembelian peralatan yang lebih mahal berkali-kali ganda daripada nilai pasaran di lapan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) di bawah pentadbiran KBS.

    Antaranya, membabitkan pembelian kamera digital pada harga kontrak RM8,254 sebuah berbanding harga pasaran RM2,990; pasu bunga plastik RM42.80 satu set (RM5.20) dan kren menara RM2.73 juta sebuah (RM1.45 juta).

    Mengenai laporan yang menyebut Ketua Setiausaha (KSU) kementerian berkenaan telah menandatangani 11 kontrak projek IKBN yang setiap satu bernilai antara RM7.99 juta dan RM74.2 juta, Najib berkata, KSU tidak mempunyai kuasa berbuat demikian.

    Ia hanya boleh dilakukan jika dibuat secara tender bernilai kurang RM5 juta.
    KSU tidak mempunyai kuasa untuk memberikan kontrak secara terus kerana ia hanya boleh dibuat melalui tender atau pun keputusan Kementerian Kewangan,'' jelasnya. -Utusan

    Lulusan diploma konstabel terbaik

    Berita Harian

    JEMPOL: Mohd Norsah Nordin, 23, (gambar) boleh mendapat pekerjaan lebih baik dengan gaji lumayan dan suasana kerja selesa, tetapi beliau memilih menyertai pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bukan sebagai pegawai setaraf kelayakannya, tetapi bermula dengan pangkat konstabel.

    Bagi lulusan Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah ini, tiada salahnya menjawat pangkat rendah dalam pasukan berkenaan selagi boleh memberikan sumbangan dan khidmat yang bermakna kepada rakyat dan negara.

    Keazaman itu juga menyebabkannya tidak pernah berputus asa walaupun dua permohonannya menyertai PDRM, termasuk bagi jawatan inspektor pelatih sebelum ini ditolak dan hanya diterima selepas kali ketiga memohon.

    "Dalam dua percubaan sebelum ini, saya gagal kerana dimaklumkan fizikal saya tidak memenuhi kriteria, tetapi ia bukan penghalang untuk saya terus mencuba dan akhirnya berjaya juga diterima selepas kali ketiga mencuba.

    "Menjadi anggota polis adalah minat dan keutamaan saya walaupun ada juga memohon pekerjaan lain yang bersesuaian dengan kelayakan. Apabila diterima menyertai latihan polis, saya tidak berfikir panjang," katanya.

    Pemegang diploma dalam jurusan akaun itu antara 730 pelatih kursus asas konstabel lelaki siri 1/2007 yang berjaya menamatkan latihan mereka di Pusat Latihan Polis Air Hitam, dekat sini semalam dan menerima sijil masing-masing daripada Pengarah Jabatan Logistik Bukit Aman, Datuk Zainal Mohd Tahir.

    Mohd Norsah dari Shah Alam, Selangor yang turut dipilih sebagai pelatih terbaik akademik bagi sesi berkenaan, berkata beliau sanggup bermula dari bawah, tetapi berazam memberikan khidmat terbaik untuk kenaikan pangkat selepas ini.

    Rakannya, Mohd Kasmin Mohd Kasim, 21, dari Tawau, Sabah, yang dipilih pelatih terbaik keseluruhan, tidak menyangka diberikan pengiktirafan itu kerana menjalani latihan seperti pelatih lain.

    Sementara itu, Zainal berkata, PDRM menerima banyak permohonan daripada lulusan ijazah dan diploma yang mahu menyertai pasukan itu bagi jawatan lain-lain pangkat walaupun mempunyai kelulusan tinggi.

    "Bagi kursus asas konstabel sesi 1/2007 ini, kita ada 11 pemegang ijazah dan 46 lagi dengan kelulusan diploma," katanya.

    Dalam perkembangan lain, beliau berkata, kerja menaik taraf pusat latihan polis di seluruh negara dijadualkan siap dalam tempoh dua tahun ini, sekali gus akan membolehkan PDRM melatih sehingga 10,000 pegawai dan anggota polis setahun berbanding kira-kira 5,000 ketika ini.

    "Kita juga akan membina dua pusat latihan baru, masing-masing di Bentong, Pahang dan Sabah, manakala sebuah hotel di Pulau Langkawi juga akan diubahsuai menjadi pusat latihan. Semua ini selaras dengan sasaran kita untuk mengambil 60,000 anggota baru dalam tempoh lima tahun akan datang.

    Three-year government contracts for the most capable

    The Star

    PUTRAJAYA: The three-year contract announced in the 2008 Budget for secretaries-general of ministries and heads of departments is offered to anyone appointed to these posts, even if they are not nearing the retirement age.

    Usually, those appointed to such posts are the most senior in rank and age as they will have the most experience among the qualified staff, said Second Finance Minister Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

    “The way secretaries-general and heads of departments are appointed now is that usually, it will be the most senior qualified person and usually, when they are 55 years old. This means upon appointment, he or she will only have around 11 months to plan.

    “At present, they may be given contract to extend their service upon reaching the age of 56, which is renewable every year. But they don’t know that when they are appointed. They only know for sure that they have 11 months.

    “But this contract service will let them know that on the day they are appointed, they will have three years,” he told reporters in the post-Budget briefing at his office here yesterday.

    Nor Mohamed said the contract service is not only for those nearing retirement age.

    “If someone is extremely capable and appointed to such posts when he is just, say, 49 years old, he will also be offered the contract and knows for sure he will have three years to lead the agency,” he added.

    Successful ones could have their contracts extended.

    Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi had said that the offer for the contract, to be effective Jan 1, was an initial step to improving the performance of the civil service.

    The contract would be offered to officers serving in the diplomatic and administrative service and their work would be rewarded based on key performance indicators (KPIs) as used in transforming the government-linked companies.

    Nor Mohamed said the budget was also designed to help Malaysia find a niche for growth, especially with the fast developing economies of China and India.

    Customs officers still doing many tasks manually

    The Star

    PETALING JAYA: While the country has been told to ride the information technology wave, Customs Department officers are still doing many tasks manually.

    According to the Auditor-General’s (AG) report, the RM290.12mil spent to set up the department’s Customs Information System (CIS) from 1998 to 2004 has not been used efficiently as the software is deemed not user-friendly.

    The report added that the National Audit Department had been informed that the department was in the process of developing a new system – the Strategic Information Technology Plan – to replace the CIS.

    “Deloitte Consulting Malaysia has been appointed the consultant to develop this system, at an estimated cost of RM451.3mil, between this year and 2011.”

    The AG, however, was of the opinion that the department should not develop a new system and should instead study and ensure that CIS applications could be optimised.

    “This is to avoid negative perception by the public that the money spent in developing the application was in vain and was wasted.”

    Currently, the report said, many tasks, such as issuing tax arrears notices that could be automated using modules in the computer software, were still being done manually.

    Among the reasons why the software was not widely used was that the software was not user-friendly and there was no clear directive from top management to use the software.

    “The software was developed in the DOS environment which only allows the use of one window at a time, unlike the current Windows operating systems that allows multiple windows to be opened at one time.”

    DOS was an operating system that was popular in the early-eighties up to about the mid-nineties.

    The audit was carried out at the Customs Department headquarters, branches in Johor, Penang, Selangor, Kuala Lumpur, Pahang, Sabah and 38 Customs stations between November last year and January this year.

    One example of software not being used was the Bill of Demand module that would allow the department to monitor companies that failed to settle their tax, and issue tax claims to them.

    The other example was the Instalment Payment module that can list and monitor companies that were given permission to pay taxes in instalments.

    None of the six states visited utilise the Bill of Demand module to issue tax claims while the Instalment Payment module is used in only three of the six states.

    The report said that with the department having RM340.27mil in tax arrears, it had to make sure the modules were fully utilised to make it easier to trace those who paid late as well as keep track of what was owed.

    The Customs Department is the country’s second largest earner, pulling in RM111.26bil between 2002 and last year.


    Sebab tiada bonus


    Kerajaan agih dana tingkat sosioekonomi di luar bandar

    PUTRAJAYA: Kerajaan tidak mengumumkan bonus ketika pembentangan Bajet 2008 kelmarin kerana mahu memastikan dana digunakan sepenuhnya untuk faedah rakyat terutama dalam menangani isu sosioekonomi.

    Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (gambar), berkata kerajaan mempunyai dana yang terhad dan perlu diagihkan untuk projek yang memberi impak maksimum kepada rakyat seperti projek di pedalaman, membekalkan air ke kampung atau menangani kadar kemiskinan bandar.

    Katanya, tanpa bonus, kakitangan awam masih mendapat habuan berdasarkan pengiraan kadar kenaikan gaji bagi tempoh enam bulan mulai 1 Julai lalu, menyamai dua hingga empat bulan bonus.

    "Mereka yang mendakwa Bajet 2008 sebagai bajet pilihan raya tentu terkejut dan bertanya mengapa kerajaan tidak umumkan bonus.

    "Ini adalah kerajaan bertanggungjawab dan kadar dana yang kita miliki terhad. Ini bukan isu beri bonus atau tidak (kepada kakitangan awam), ia sebenarnya bagaimana menggunakan dana untuk faedah maksimum negara," katanya pada sidang akhbar khas selepas pembentangan Bajet 2008 kepada media tempatan di pejabatnya di Kementerian Kewangan di sini, semalam.

    Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi membentangkan Bajet 2008 yang antara lain menetapkan pendidikan percuma pada peringkat rendah dan menengah, selain memperluaskan skim pinjaman buku teks.

    Nor Mohamed berkata, penjawat awam sentiasa dekat dalam hati kerajaan malah sumbangan mereka dihargai dengan pengumuman kenaikan gaji 1 Julai lalu.

    "Jika diambil kira kadar kenaikan gaji sejak bulan lalu hingga akhir tahun ini, kumpulan berpendapatan rendah menerima kenaikan hampir empat bulan bonus dan ramai yang lain (dalam kumpulan lain) mendapat kenaikan umpama dua bulan bonus," katanya.

    Nor Mohamed berkata, Bajet 2008 membuktikan kerajaan bertanggungjawab dan berhemat dalam menguruskan perbelanjaan, bukannya merangka bajet khusus untuk pilihan raya.

    "Sungguhpun ada yang berpendapat ini bajet pilihan raya sebab mereka ingat tahun depan kita akan adakan pilihan raya.

    "Dari satu sudut, semua bajet tiap-tiap tahun adalah bajet pilihan raya kerana tujuan kita untuk membolehkan rakyat mendapat nikmat daripada bajet... Itu tujuan murni kita dan dari segi itu, kalau kita bantu rakyat dan dianggap sebagai bajet pilihan raya (maka) bajet pilihan rayalah ia," katanya.

    Beliau berkata, walaupun Bajet 2008 menunjukkan kerajaan memberi peruntukan banyak untuk pelbagai bidang, namun kadar defisit yang direkodkan makin menurun.

    "Tapi kita nampak dari bajet ini, walaupun kerajaan beri peruntukan banyak untuk pelbagai bidang tapi pada masa sama, defisit makin menurun dari 5.5 peratus pada 2000, setapak demi setapak kita turunkan hingga 3.3 peratus tahun lalu.

    "Kita yakin akan turun kepada 3.2 peratus tahun ini dan tahun depan 3.1 peratus. Ini menunjukkan kerajaan begitu berhemat dalam perbelanjaan dan bertanggungjawab, bukan semata-mata membuat bajet pilihan raya dengan perbelanjaan lebih... Kita berhemat dan defisit makin menurun," katanya.

    Mengulas keputusan kerajaan menawarkan semua Ketua Setiausaha (KSU) dan ketua perkhidmatan atau Ketua Pengarah skim kontrak selama tiga tahun dengan ganjaran diberi berasaskan Petunjuk Prestasi Utama (KPI), Nor Mohamed berkata:

    "Sebelum ini, KSU dan Ketua Pengarah dilantik apabila usianya mencecah 55 tahun... Jadi lazimnya dia akan hanya ada 11 bulan sebelum menamatkan perkhidmatan.

    "Sehubungan itu, individu terbabit tidak pasti sama ada kontraknya akan disambung atau terus pencen selepas tempoh 11 bulan berakhir. Dalam keadaan ini, bagaimana dia mahu membuat perancangan atau pelan tertentu, atau membuat susulan? Sebab semuanya dia tidak pasti."

    Nor Mohamed berkata, keputusan kerajaan menawarkan skim kontrak selama tiga tahun kepada KSU dan Ketua Pengarah amat adil bagi membolehkan mereka merancang agenda kementerian masing-masing.

    "Jadi, sesiapa yang dilantik akan tahu dia ada tempoh tiga tahun untuk merancang dan menunjukkan prestasi. Dalam tempoh ini, sesiapa yang tidak menunjukkan prestasi sudah tentu akan diminta berhenti. Tempoh tiga tahun adalah cukup panjang dan dia juga tahu perlu patuhi KPI," katanya.

    300 teachers told their IT degrees not recognised

    NSTP

    ARAU: Some 300 non-graduate teachers who pursued distance learning at the Open University of Malaysia may see up to RM6 million going down the drain.

    They have been told that the degrees obtained in information technology were not recognised by the Education Ministry.

    National Union of the Teaching Profession (NUTP) secretary-general Lok Yim Pheng said they could not be promoted to the DG41 graduate salary scale.

    She said they had been told this in no uncertain terms by the ministry’s Teacher Education Division.

    She said the teachers had claimed that they were misled into believing that the degrees would be recognised by the Public Service Department (PSD).
    "The PSD offer to the teachers shows that the degree was recognised by the PSD and the government," she said after meeting 100 Perlis NUTP members at Sekolah Kebangsaan Arau.

    The NUTP, which has received complaints about the problem from affected teachers, is urging the ministry to lend a helping hand to those affected.

    Lok said a working paper would be submitted to the Teachers’ Education Division on why the degrees should be recognised.

    "Many teachers had spent up to RM20,000 each on their degrees, but the teacher education division said that their degrees were not recognised.

    "This is serious as many teachers are involved."

    The Open University uses the quality, prestige and capabilities of its owners — a consortium of 11 public universities. It was incorporated as a private university under the Private Higher Education Institutions Act 1996.

    News Focus/Auditor-General's Report: Spend, spend and overspend

    NSTP

    Money not spent, money overspent and money well-spent. These are the scenarios uncovered each year by the auditor-general. P. SELVARANI, PATRICK SENNYAH and RAMLAN SAID highlight the spending patterns of government ministries, departments and agencies.

    Auditor-General Tan Sri Ambrin Buang says 19 ministries and departments have not spent their allocations
    Auditor-General Tan Sri Ambrin Buang says 19 ministries and departments have not spent their allocations
    THE budget monitoring systems are not up to expectations resulting in some ministries and departments overspending. Some spent without an allocation, some spent less than 50 per cent of their budgets and some did not spend for the purpose the budgets were approved.

    Among the factors which caused this to occur included poor Vot Book (similar to an accounting log book) keeping and failure of the warrant holder to submit complete monthly expenditure returns to the relevant officer.

    The monthly expenditure reports produced by the accountant-general did not tally with the records in the Vot Book.

    Auditor-General Tan Sri Ambrin Buang discovered 52 cases where ministries and departments had spent RM4.98 million, even though they did not have the allocations for such expenditure.
    They included the Prime Minister’s Department (RM1.99 million), Defence Ministry (RM0.80 million) and Human Resources Ministry (RM0.38 million)

    "A total of 449 cases of spending beyond their allocations, totalling RM4,077.53 million, had occurred in 35 ministries and departments for the payment of emoluments, services and supplies and purchase of assets."

    Among the ministries and departments involved were the Education Ministry (RM1,470.05 million), Defence Ministry (RM883.47 million), Health Ministry (RM631.48 million) and Public Service Department (PSD) (RM309.13 million).

    Considering that most of the expenditure was for the payment of emoluments on a yearly basis, he said the Treasury should direct the ministries and departments to prepare allocations for this purpose.

    Ambrin said 19 ministries and departments had not spent the RM43.67 million allocation that had been approved for 119 cases.

    And 31 ministries and departments had also applied for additional allocations and advances amounting to RM502.30 million to undertake 107 programmes or activities.

    "However, the Audit Department discovered that these additional allocations which had been approved had not been used at all, while in some cases, the initial allocation had also not yet been fully used."

    He identified the ministries and departments which had not spent the initial allocations as the PSD (RM14.41 million) and the Rural Development Ministry (RM1.88 million).

    He said under the Treasury circular issued in 2004, ministries and departments should not spend more than the estimated cost of a project approved by the Treasury or the ceiling price approved by the Economic Planning Unit.

    "However, the expenses for 28 projects undertaken by 13 ministries and departments had exceeded the estimated cost under the Ninth Malaysia Plan by RM1.02 billion."

    Five ministries and departments had also exceeded the ceiling price for eight projects by RM0.69 billion.

    They included the Treasury Ministry (RM664 million), Primary Industries and Commodities Ministry (RM13.29 million), the Prime Minister’s Department (RM11.98 million), Agriculture and Agro-based Industry Ministry (RM4.59 million).

    Two ministries which had been given additional allocations to undertake three projects did not spend the money.

    They were the Energy, Water and Communications Ministry (RM25.11 million) and the Information Ministry (RM6.28 million).

    "The additional allocations should not have been requested for and approved in the first place, considering there was still a balance in the initial allocation."

    He said 12 ministries and departments which received deferred allocations valued at RM82.95 million for 40 projects did not spend the money at all. The actual expenditure was less than the original allocation approved.

    In an audit conducted on 10 ministries, RM729.49 million was paid last year for supplies and services received in previous years.

    Delays in payments were due to late receipt of bills, insufficient allocations for the particular year the supply and service were provided, and delays in the signing of contracts.

    He said the problem of late payments should be addressed as this affected the image of the government.

    Under Treasury directive 58a, payments for supplies and services received in previous years can be made in the current year on condition that the ministry has a surplus in its budget for the year the supplies and services were received.

    There must also be no discrepancies why there was a delay in the payment in the first place.

    The ministry must also get approval from the accountant-general before settling the payment and any discrepancies must be clarified with the Treasury.

    "The controlling officer should make sure bills are settled within the stipulated period to avoid making late payments under the Treasury directive."

    He said a check on the accounts of 36 offices, including 10 ministries, revealed weaknesses in the preparation of bank reconciliation statements.

    Twenty of these offices submitted late statements, while seven offices showed differences in the balance brought forward in their ledgers and the bank reconciliation statement of the previous month.

    "The statements prepared by 10 offices had cash-book balances which differed from the balance in the banks’ ledgers."

    The controlling officers, he said, should make sure the reconciliation statements were prepared systematically and within the set time frame to make sure that any misappropriation was detected early.