27 May 2007

Henti tuduh menuduh isu bangunan kerajaan rosak

Berita Harian


PM mahu JKR selesai segera masalah tanpa salahkan pihak lain

TOKYO: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu tuduh menuduh secara terbuka berhubung siapa bertanggungjawab dalam isu kelemahan penyelenggaraan bangunan kerajaan dihentikan segera kerana ia perbuatan memalukan.

Perdana Menteri berkata, Jabatan Kerja Raya (JKR) yang sepatutnya bertanggungjawab terhadap aspek penyelenggaraan bangunan kerajaan perlu memikul tugas berkenaan dengan baik untuk memastikan harta kerajaan terjaga dan berada dalam keadaan selamat.

“Saya sudah kata pada (Menteri Kerjaraya, Datuk Seri S) Samy Vellu bahawa dalam hal berkaitan dengan JKR, janganlah kita bertengkar sesama sendiri... malu.

“Jika nak bincang sama-sama tak apalah, tetapi jika bertengkar sampai semua rakyat tahu, buat apa,” katanya ketika ditanya pandangan beliau berhubung masalah penyelenggaraan bangunan kerajaan yang berleluasa kebelakangan ini.

Terbaru ialah masalah kebocoran bumbung bangunan Parlimen, walaupun kerajaan sudah memperuntukkan RM90 juta untuk mengubah suai ruang dalaman bangunan itu.

Samy Vellu yang meninjau bumbung bangunan itu sebelum ini turut mengakui tahap kebocoran itu serius disebabkan kegagalan mengambil kira aspek kalis air pada struktur berkenaan ketika kerja menaik taraf kemudahan terbabit.

Perkara itu mengundang kritikan Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Datuk Shahrir Samad yang mempersoalkan kegagalan JKR memasukkan kerja membina bumbung kalis air ketika mengubah suai bangunan Parlimen yang menelan belanja kira-kira RM90 juta sebelum ini.

Abdullah berkata, pertengkaran mengenai siapa sepatutnya bertanggungjawab menyelenggara bangunan milik kerajaan itu hanya menyebabkan orang ramai berasa tidak seronok dengan apa yang berlaku.

Dalam hubungan itu, beliau menyarankan semua pihak di negara ini mencontohi orang Jepun yang amat mementingkan budaya penyelenggaraan dalam kehidupan mereka.

Katanya, memperuntukkan sejumlah wang menyelenggara peralatan atau bangunan adalah lebih baik daripada terpaksa berbelanja besar pada akhirnya apabila berlaku sesuatu masalah atau kerosakan serius.

“Sebenarnya menyediakan perbelanjaan berpatutan untuk penyelenggaraan bukanlah satu kerugian, bukan satu bebanan.

“Itu sebenarnya satu tindakan menyelamatkan banyak wang dibelanjakan nanti apabila alat atau bangunan itu rosak. Mungkin kena ganti pula nanti dengan yang baru dan lebih besar belanjanya,” katanya.

No comments: