13 March 2010

Amalkan Lapan Tonggak Perdana Bagi Transformasi Negara

Oleh Normalazwa Jamaludin & Elimi Rizal

PUTRAJAYA, 13 Mac (Bernama) -- Perkhidmatan awam yang dianggotai kira-kira 1.2 juta kakitangan tidak terkecuali daripada perlu melakukan transformasi segera sejajar dengan tuntutan untuk menzahirkan aspirasi kerajaan.

Peranan penjawat awam amat signifikan dalam melaksanakan agenda negara dan mereka perlu melihat dengan sepasang mata yang baru melalui lensa yang segar bagi memastikan ia mampu menghadapi cabaran yang diletakkan di hadapan dengan penyelesaian yang tidak mempunyai cacat dan cela.

Usaha itu sangat perlu khususnya ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sudah mula melaksanakan transformasi besar-besaran dengan memperkenalkan lapan tonggak perdana yang melibatkan empat tiang utama dan empat nilai asas pelengkap di dalam pentadbirannya.

Empat tiang utama itu ialah Gagasan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan; Program Transformasi Kerajaan (GTP), Model Ekonomi Baru (MEB) dan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10) manakala empat nilai asas pelengkap ialah Membudayakan Kreativiti dan Inovasi; Mementingkan Kepantasan Bertindak dan Membuat Keputusan; Nilai Untuk Wang dan Nilai Integriti.

Lapan tonggak itu yang diilhamkan oleh Perdana Menteri ialah sebagai panduan kepada penjawat awam menggalas amanah dan tanggungjawab bagi mencapai matlamat menjadikan Malaysia negara maju berpendapatan tinggi.

Lebih signifikan lagi, cetusan idea Perdana Menteri itu diperkenalkan kepada 4,000 penjawat awam ketika hampir setahun pentadbirannya, semasa Majlis Perdana Perkhidmatan Awam Ke-11 (MAPPA XI) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini Selasa lalu.

Beliau memilih persidangan itu sebagai platform menjelas dan menekankan peranan yang perlu dimainkan oleh sektor awam untuk melaksanakan gagasan dan hasrat kerajaan.

Gagasan 1Malaysia adalah satu falsafah induk yang bersifat merentas dasar serta pelaksanaan kerana matlamat itu adalah perpaduan nasional.

"Inilah matlamat yang menjadi cita-cita dan aspirasi semua warga Malaysia sejak dulu lagi. Sama ada suka atau tidak, sebagai sebuah negara majmuk tanpa dipacu perpaduan nasional, apa pun cita-cita kebangsaan yang lain seperti usaha mencapai taraf hidup yang lebih baik untuk setiap warga akan hanya tinggal angan-angan kosong.

"Terbukti tanpa perpaduan nasional, tidak mungkin wujud kestabilan politik yang menjadi teras kepada segala-galanya," kata Perdana Menteri.

Tranformasi kerajaan pula bertujuan menjadikan kerajaan lebih responsif terhadap aspirasi dan lebih prihatin kepada denyut nadi rakyat, seperti yang sering disebut Perdana Menteri bahawa era kerajaan tahu segala-galanya sudah berakhir dan perlu bersifat sebagai pemudahcara.

Tiang utama ketiga dan keempat, iaitu MEB dan RMK-10, merupakan dua insiatif ekonomi bagi memeta hala tuju jangka panjang, sederhana dan jangka pendek.

Empat tiang utama dan empat nilai asas pelengkap itu saling melengkapi antara satu sama lain dan bagi membudayakan kreativiti dan inovasi, penjawat awam mesti berfikiran kritis dan konstruktif dalam menunaikan tanggungjawab dan amanah dengan mencari penyelesaian kreatif dan inovatif di luar kelaziman.

Peranan pantas bertindak dan membuat keputusan itu pula amat penting kerana tindakan sedemikian akan meningkatkan "velocity of money" atau halaju kitaran wang dalam sistem ekonomi negara.

Begitu juga dengan nilai untuk wang supaya mengelakkan pembaziran dalam usaha memastikan setiap ringgit dan sen yang dibelanjakan mendapat pulangan nilai paling maksimum kepada kerajaan dan rakyat.

Aspek integriti turut ditekankan oleh Najib kerana padanya, transformasi ke arah menjadi masyarakat maju bukan sahaja diasaskan kepada kemajuan ekonomi dan teknologi malah turut melibatkan kemajuan dalam pembangunan sosial, budaya, intelek dan rohani.

Amanat lebih sejam oleh Perdana Menteri itu disambut baik oleh para penjawat awam dan para pegawai kanan kerajaan yang sudah tentunya beriltizam untuk memberikan perkhidmatan terbaik.

Malah, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan berkata semua penjawat awam perlu berganding bahu demi merealisasikan aspirasi kerajaan yang mengutamakan prestasi dan berpaksikan keutamaan kepada rakyat.

Katanya, Perdana Menteri telah meletakkan kepercayaan penuh kepada anggota perkhidmatan awam untuk bersama-sama memenuhi janji dan memberikan sepenuh komitmen dalam memperkukuhkan sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan.

Presiden Institut Integriti Malaysia (IIM) Datuk Dr Mohd Tap Salleh berkata lapan tonggak yang digariskan oleh Perdana Menteri boleh dicapai dengan kerjasama daripada penjawat awam dan anggota pentadbiran yang bekerja sebagai satu pasukan.

Beliau berkata tiada perbezaan objektif di antara penjawat awam dan anggota pentadbiran kerana matlamat akhirnya ialah untuk membantu rakyat.

"Langkah untuk merealisasikan aspirasi negara itu sedang berjalan, tetapi seperti kata Perdana Menteri sebelum ini, sekarang bukan lagi pada gear satu, tetapi gear tiga dan empat kerana cabaran yang mendatang itu begitu besar.

"Jika berdasarkan kepada daya saing negara, kita tidak berada pada tahap tinggi yang sepatutnya kita berada," katanya.

Beliau berkata penekanan yang dibuat oleh Najib itu bukan sahaja kepada penjawat awam malah turut membabitkan pihak swasta.

"Beliau menekankan sektor korporat juga perlu menyinsing tangan untuk sama-sama bergerak. Tidak ada perbezaan di antara sektor awam dan sektor swasta kerana semua mesti bergerak selari.

"Tahun 2020 hanya 10 tahun sahaja lagi dan jika ini tidak dilakukan, matlamat ini tidak akan dapat dicapai," katanya.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Omar Osman menyifatkan lapan tonggak perdana itu sebagai amanat yang komprehensif dan memberi visi yang jelas kepada anggota perkhidmatan awam dalam menetapkan hala tuju negara pada masa depan.

Langkah itu selaras dengan agenda transformasi kerajaan selain meningkatkan imej perkhidmatan awam di mata rakyat, selain memacu negara menjadi sebuah negara maju, katanya.

Omar berpendapat perubahan di dalam perkhidmatan awam perlu membabitkan pelbagai peringkat termasuk hubungan yang rapat daripada peringkat atasan hingga ke bawahan bagi mewujudkan perkongsian pintar.

Kesimpulannya, sektor awam diakui sebagai nadi dan jentera sesebuah kerajaan untuk membuat pacuan ke arah pentadbiran yang dinamik, cekap dan memenuhi aspirasi seseorang Perdana Menteri.

Transformasi perlu dalam sektor awam sekarang kerana berjaya atau gagal pentadbiran Najib itu turut bergantung kepada sektor itu.

Persoalannya sekarang ialah, apakah mereka mampu mengikuti gerak tindak Najib yang begitu pantas? Jentera kerajaan mesti mampu mengikut rentak Perdana Menteri, jika tidak aspirasi beliau akan tergendala.

Jika jentera kerajaan dipacu perlahan sedangkan Perdana Menteri bergerak jauh lebih pantas dan ke hadapan, maka di sini akan berlaku sesuatu yang merugikan semua pihak.

Oleh itu, jentera kerajaan mesti menyerapkan mantera kepantasan bertindak menerusi perubahan pemikiran dan kaedah bekerja, seiring dengan pembangunan inovasi dan pembaharuan yang berterusan.

Transformasi ini, seperti yang dikatakan oleh Mohd Sidek, boleh merubah landskap sosioekonomi negara dengan pantas dan berkesan.

Ia akan terus membantu visi Perdana Menteri yang jelas dalam mewujudkan sebuah negara maju yang mengutamakan rakyat, agar tiada siapa pun walau berada di pelosok mana di dalam negara akan merasakan diri mereka tercicir atau terpinggir daripada manfaat arus kemajuan.

Ini adalah masanya bagi penjawat awam untuk merealisasikan matlamat negara sebagaimana yang dihasratkan oleh Perdana Menteri.

Dengan semangat yang lebih komited, mereka tentu boleh membantu mempertingkatkan mutu pentadbiran, memperkukuhkan pengurusan serta melaksanakan khidmat penyampaian yang melambangkan keprihatinan yang tinggi di dalam negara.

-- BERNAMA

11 March 2010

Sistem ‘pool’: JPA terima baik teguran PM

Utusan Online

PUTRAJAYA 10 Mac – Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menerima baik ingatan Datuk Seri Najib Tun Razak supaya satu kajian komprehensif dibuat terhadap penggunaan sistem ‘pool’ yang wujud sebagai alat tindakan pentadbiran bersifat menghukum.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam berkata, arahan Perdana Menteri terhadap sistem ‘pool’ atau penempatan pegawai tertentu di Jawatan Kumpulan menunjukkan beliau prihatin terhadap kebajikan penjawat awam.

Ia, kata beliau, dapat mengelak persepsi negatif masyarakat terhadap mereka yang terlibat.

“Penempatan pegawai-pegawai di Jawatan Kumpulan bertujuan menampung jawatan atau sebagai sandaran bagi menjaga faedah persaraan pegawai semasa tempoh pegawai ditempatkan secara pinjaman atau pertukaran sementara ke agensi lain atau pegawai melanjutkan pelajaran atau pegawai diberi kelulusan cuti tanpa gaji.

“Bagaimanapun, atas sebab kepentingan perkhidmatan, Jawatan Kumpulan juga turut digunakan untuk menampung pegawai-pegawai bagi kategori tertentu,” kata beliau dalam satu kenyataan kepada Utusan Malaysia hari ini.

Kenyataan itu dikeluarkan bagi merujuk amanat Perdana Menteri pada Majlis Perdana Perkhidmatan Awam ke- 11 (MAPPA XI) semalam di sini berkaitan kedudukan pegawai yang ditempatkan dalam sistem ‘pool’ atau Jawatan Kumpulan.

Ismail berkata, Jawatan Kumpulan turut digunakan untuk menampung pegawai-pegawai bagi kategori berikut iaitu:

* Kategori I: Pegawai yang mempunyai masalah kesihatan

* Kategori II: Pegawai yang sedang menghadapi tatatertib/prosiding mahkamah

* Kategori III: Pegawai yang menghadapi masalah prestasi dan kesesuaian penempatan dan masih ditempatkan di Jawatan Kumpulan

* Kategori IV: Pegawai ditempatkan di Kementerian dan jabatan atas sebab-sebab seperti menjalankan tugas atau projek khas mengikut keperluan dan kepakaran tertentu yang tiada mempunyai kekosongan jawatan hakiki termasuk mereka yang di dalam proses mendapatkan penempatan yang sesuai.

Menurut beliau, sebahagian besar daripada pegawai yang ditempatkan di Jawatan Kumpulan atas kategori III iaitu atas sebab-sebab prestasi dan kesesuaian merupakan langkah ‘preventive’ yang diambil demi menjaga kualiti perkhidmatan dan nama baik pentadbiran kerajaan.

“Mereka kemudian ditempatkan bagi menjalankan tugas-tugas khas di bawah kategori IV,” katanya.

Kata Ismail, bagi JPA yang mengendalikan pegawai guna sama, langkah susulan terhadap pegawai-pegawai yang ditempatkan ke Jawatan Kumpulan terutama atas sebab-sebab prestasi dan kesesuaian penempatan juga dibuat.

Jelasnya, antaranya ialah mengaturkan perjumpaan dengan ketua perkhidmatan, memberikan khidmat nasihat, rujukan kaunseling, penempatan semula di jawatan-jawatan yang lebih bersesuaian serta menawarkan tawaran persaraan.

Kasihanilah guru di pedalaman

Utusan Online

DUNIA pendidikan memang tidak lepas daripada pelbagai isu sama ada membabitkan para guru atau para pelajar. Sekarang ini heboh pula tentang isu guru enggan bertugas di luar bandar hingga memaksa Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran untuk mewajibkan guru bertugas di luar bandar untuk sekurang-kurang tiga hingga lima tahun.

Saya adalah seorang guru. Bertugas di pedalaman selama hampir sepuluh tahun. Bertugas di pedalaman adalah suatu pengalaman yang tidak boleh dibeli di mana-mana. Pengalaman selama hampir sepuluh tahun mematangkan kerjaya saya sebagai seorang guru. Namun yang menjadi isu sekarang ini apabila ada kalangan lepasan maktab enggan bertugas atau dihantar ke luar bandar dan pedalaman khususnya di Sarawak dan Sabah kerana momokan kawan-kawan seperjuangan yang mengatakan bahawa di Sarawak dan Sabah ini keadaannya sangat perit.

Ada yang mengambil jalan pintas dengan segera mendirikan rumahtangga di akhir semester pengajian mereka di institut penguruan dengan harapan mereka tidak akan dihantar ke kawasan pedalaman. Ada yang terpaksa memikirkan berpuluh-puluh alasan untuk tidak ke kawasan seperti ini kerana bimbang tidak mampu untuk hidup di kawasan pedalaman.

Saya tidak menyalahkan bakal-bakal guru ini kerana ada asasnya kebimbangan mereka. Ini kerana bertugas di luar bandar atau pedalaman memerlukan mental dan fizikal yang tinggi. Kita perlu berkorban segalanya jika berada di luar bandar. Ketiadaan kemudahan asas adalah satu kenyataan yang perlu ditelan ketika melangkah ke kawasan ini. Hanya berbekalkan generator dan air sungai guru perlu segera menyesuaikan diri. Ada sekolah yang tidak mempunyai kemudahan telefon atau jaringan komunikasi. Saya sendiri pernah mengalaminya. Hendak menelefon keluarga pun terpaksa menggunakan telefon atur atau terpaksa memanjat apa sahaja asalkan dapat menghubungi keluarga. Begitu besar pengorbanan guru di luar bandar.

Tambahan pula, ada kawasan tidak mempunyai kemudahan klinik. Kalau demam pun terpaksa berbekalkan ubat yang dibeli di farmasi. Kalau hendak ke klinik akan memakan masa. Kecuali keadaan kesihatan yang serius maka terpaksa juga menggagahkan diri ke bandar untuk mendapatkan rawatan.

Ada kalangan kami yang ke bandar tetapi tidak mempunyai tempat tinggal. Terpaksa pula kami bermalam di hotel atau rumah tumpangan. Tidak mengira keselamatan diri, guru-guru perempuan yang tidak mempunyai saudara-mara di bandar terpaksa tinggal di hotel terutamanya apabila menghadiri kursus di bandar kerana pihak jabatan tidak menyediakan tempat tinggal. Apatah lagi sekarang ini adalah zaman penjimatan di mana setiap kursus perlu dilakukan di premis pendidikan sendiri. Terpaksalah guru-guru luar bandar mencari alternatif untuk menjimatkan perbelanjaan daripada duduk di hotel selama berhari-hari.

Apa yang membimbangkan adalah sistem pengangkutan di luar bandar. Terpaksa naik perahu hingga berjam-jam lamanya. Apa yang lebih memeritkan, saya dan kawan-kawan terpaksa memberanikan diri menahan mana-mana kenderaan yang lalu lalang untuk ke bandar. Tidak mengira akan keselamatan diri, kami menumpang sesiapa sahaja yang sudi membawa kami ke bandar. Begitulah peritnya hidup seorang guru di luar bandar.

Namun, kami sangat terharu apabila kerajaan mengumumkan pemberian insentif sebanyak RM500-RM1500 untuk guru-guru yang berkhidmat di luar bandar. Akan tetapi, kami merasa dipinggirkan apabila kami terpaksa berjuang pula untuk mendapatkan insentif tersebut kerana sekolah kami mudah dihubungi menurut pandangan pegawai yang melakukan pemantauan. Kami sangat kecewa pada masa tersebut memandangkan sekolah kami tidak mempunyai bekalan elektrik, perlu menaiki perahu, menggunakan jalan tanah merah malah tiada kemudahan telefon. Paling menambahkan beban, elaun perumahan kami ditarikbalik memandangkan kami tinggal di kuarters sekolah walaupun kuarters tersebut sangat daif dan usang! Sudah jatuh, ditimba tangga pula.

Biarpun demikian, kami sangat berbesar hati apabila kerajaan memberikan elaun balik kampung kepada kami memandangkan harga tambang untuk pulang ke kampung bernilai sebulan gaji!

Cadangan kerajaan untuk mewajibkan guru bertugas di luar bandar bagi tempoh 3-5 tahun adalah cadangan yang cukup baik namun pihak kementerian perlulah memastikan guru tersebut dapat berpindah ke negeri asal setelah tamat tempoh berkenaan. Jangan jadi seperti saya! Saya tidak kisah berkhidmat di luar bandar tetapi untuk tempoh selama sepuluh tahun ia memang memeritkan. Sepuluh tahun berkhidmat di sekolah yang sama begitu menekankan.

Apabila saya memohon ke bandar, pelbagai alasan dikemukakan oleh pihak jabatan kepada saya. Oleh sebab itu, ramai bakal guru yang enggan ke luar bandar kerana bimbang akan terkandas di sana selama berpuluh tahun. Ada rakan sejawat saya yang pernah bertugas di luar bandar selama lima belas tahun barulah pihak jabatan buka mata untuk memindahkan mereka. Itupun setelah mereka bertikam lidah dengan pihak berkenaan. Alasan yang selalu diberikan oleh pihak berkenaan adalah tiada kekosongan di tempat yang diminta.

Selepas ini, saya berharap agar urusan perpindahan guru diuruskan dengan lebih sistematik oleh pihak yang terlibat. Sebagai guru, kami tidak kisah untuk berkhidmat di mana-mana sahaja kerana sudah termaktub dalam ikrar kami sebelum menjadi guru. Akan tetapi, kebajikan kami perlu juga dijaga khususnya guru-guru di luar bandar.

Hasrat kerajaan untuk menambah insentif kepada guru-guru di luar bandar sangat dialu-alukan agar lebih ramai guru berminat untuk ke luar bandar. Pemberian elaun hidup susah adalah satu contoh terbaik yang amat menggembirakan kami di luar bandar. Cadangan saya agar setiap sekolah dibekalkan dengan bot laju atau van siap dengan pemandu bagi kemudahan guru-guru untuk berulang-alik ke bandar tanpa sebarang masalah. Dan diharapkan generator yang ada di sekolah dapat membekalkan bekalan elektrik 24 jam tanpa sebarang masalah. Kadang-kadang ada sekolah yang mempunyai generator tetapi tidak boleh digunakan kerana rosak atau tiada bekalan minyak. Kasihanilah guru-guru di luar bandar.


Sarawak

Kontrak KSN Disambung Setahun Sehingga Jun 2011

PUTRAJAYA, 11 Mac (Bernama) -- Tan Sri Mohd Sidek Hassan dilantik semula sebagai Ketua Setiausaha Negara (KSN) secara kontrak selama setahun mulai 24 Jun ini hingga 23 Jun 2011, Pejabat Perdana Menteri mengumumkan Khamis.

Pelantikan semula Mohd Sidek, 58, telah diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin atas kepentingan negara, kata kenyataan yang dikeluarkan di sini.

"Perkhidmatan beliau sebagai Ketua Setiausaha Negara masih diperlukan terutama dalam meningkatkan lagi sistem penyampaian perkhidmatan awam," kata kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu Mohd Sidek dilantik sebagai KSN pada 3 Sept 2006 sehingga bersara wajib pada 23 Jun 2007 kerana mencapai umur 56 tahun pada tarikh tersebut.

Seterusnya beliau dilantik semula secara kontrak sebagai KSN untuk tempoh dua tahun mulai 24 Jun 2007 hingga 23 Jun 2009.

Perkhidmatan beliau kemudian dilanjutkan lagi untuk tempoh setahun mulai 24 Jun 2009 hingga 23 Jun 2010.



-- BERNAMA

Caj wad dimansuh

Berita Harian
2010/03/11

Kakitangan, pesara awam dikecuali bayaran di hospital kerajaan mulai 1 April

KUALA LUMPUR: Kakitangan dan pesara perkhidmatan awam yang mendapat rawatan di hospital kerajaan, tidak akan dikenakan bayaran wad, berkuat kuasa 1 April ini.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam, berkata menurut Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2010 yang dikeluarkan Jabatan Perkhidmatan Awam, pemansuhan bayaran itu turut terpakai untuk anggota keluarga dan ibu bapa mereka.

"Pemansuhan bayaran wad itu juga tidak menjejaskan kelayakan wad yang ditetapkan untuk pegawai berdasarkan gred pegawai," katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Beliau berkata, kelayakan wad untuk pegawai pengurusan tertinggi Gred 45 hingga 54 ialah Kelas 1 bilik seorang, Gred 31-44 (Kelas 1 bilik berdua), Gred 21-30 (Kelas 1 bilik bertiga) dan Gred 1-20 (Kelas 2).

Kelayakan untuk anggota keluarga dan ibu bapa sah juga berdasarkan kelayakan yang ditetapkan kepada pegawai awam berkenaan, manakala kelayakan wad untuk pesara dan anggota keluarga mereka pula berdasarkan gred hakiki terakhir pegawai sebelum bersara.

Ketika ini, perkhidmatan awam mempunyai 1.2 juta kakitangan dan pesara seramai 450,000 orang.

Ismail berkata, jika pegawai awam, pesara, anggota keluarga atau ibu bapa sah meminta untuk dimasukkan ke wad yang lebih tinggi daripada kelayakan yang ditetapkan, pegawai awam atau pesara itu perlu membayar bayaran wad mengikut kadar dikenakan ke atas orang awam.

"Pegawai dan pesara juga dikehendaki membayar deposit sebelum dimasukkan ke wad yang lebih tinggi mengikut kadar yang ditetapkan," katanya.

Beliau berkata, dengan berkuat kuasanya pekeliling perkhidmatan itu, perenggan C2 berkaitan kelayakan dan kadar bayaran wad di Lampiran C8 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002, perenggan 11 berkaitan kadar bayaran wad sehari di Lampiran O Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 1991, dan Bahagian J berkaitan permohonan perbelanjaan bagi rawatan di luar negeri di Lampiran B Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 21 Tahun 2009 adalah dibatalkan.
Ismail berkata, peruntukan pekeliling perkhidmatan itu pada keseluruhannya turut dipanjangkan kepada semua Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan.

Sementara itu, Presiden Cuepacs, Omar Osman, ketika dihubungi merayu supaya ibu bapa golongan pesara turut diberi pengecualian kerana ia tidak membabitkan kos tinggi untuk ditanggung kerajaan.

JPA tidak cadang mansuh sistem 'pool'

Berita Harian
2010/03/11

KUALA LUMPUR: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak bercadang memansuhkan sistem ‘pool’, sebaliknya kajian komprehensif terhadapnya akan menumpukan kepada usaha memperbaiki kaedah kaunseling penjawat awam bermasalah.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam, juga menjelaskan tidak semua penjawat awam yang dimasukkan ke dalam ‘pool’ dihukum kerana berhadapan masalah dalam perkhidmatan.

“Sistem ini masih relevan kerana ada penjawat awam yang perlu ‘direhatkan’ sementara kerana masalah kesihatan, gangguan mental, tempoh peralihan menunggu untuk dipindahkan ke tempat kerja baru, selain tindakan tatatertib atau dihadapkan ke mahkamah. “Jika mereka ini dibenarkan menjalankan tugas seperti biasa, dikhuatiri sukar memberi tumpuan sepenuhnya, sekali gus memberi kesan terhadap sistem penyampaian perkhidmatan awam.

“Sebab itu tumpuan diberikan kepada aspek kaunseling kerana menerusinya punca masalah dapat dikesan, selain meredakan tekanan yang dihadapi penjawat awam terbabit,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kelmarin, mengarahkan sistem ‘pool’ yang dianggap sebagai alat tindakan pentadbiran bersifat menghukum bagi penjawat awam dikaji semula secara komprehensif.

Najib mahu JPA memberi perhatian kepada pendidikan berterusan, peningkatan kemahiran, perancangan penggantian dan kemajuan kerjaya penjawat awam ketika dalam ‘pool’.

Ismail berkata, ketika ini di JPA saja ada kira-kira 40 penjawat awam dengan pelbagai masalah diberikan jawatan tanpa portfolio dalam sistem ‘pool’ itu.

Pegawai Kerajaan Dipecat Secara Sah - Mahkamah Persekutuan

PUTRAJAYA, 10 Mac (Bernama) -- Mahkamah Persekutuan pada hari Rabu memutuskan pemecatan seorang pegawai kerajaan dibuat secara sah kerana dia telah memohon prosedur yang salah dalam memulakan tindakan undang-undang terhadap majikannya untuk mendapatkan remedi berhubung pemecatannya.

Hakim Besar Malaya Tan Sri Arifin Zakaria yang bersidang bersama panel tiga hakim iaitu Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjum dan Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Seri James Foong Cheng Yuen memutuskan pegawai kerajaan yang dipecat mesti memfailkan kes mereka dengan cara semakan semula kehakiman dan bukan melalui writ saman.

Ekoran keputusan ini, pegawai kerajaan yang dipecat mesti memfailkan kes mereka dalam tempoh 40 hari daripada tarikh pemecatan mereka seperti yang termaktub di bawah Aturan 53 Kaedah 3(6) Kaedah-Kaedah Mahkamah Tinggi.

Pegawai kerajaan, Ahmad Jefri Mohd Jahri @ Md Johari, yang ketika itu bertugas di Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan cawangan Johor dipecat sebagai kakitangan kerajaan pada 2001 ekoran kegagalannya untuk hadir bekerja.

Ahmad Jefri kemudiannya mengambil tindakan undang-undang terhadap Pengarah Kementerian cawangan Johor dan dua lagi pihak kerana memecat beliau secara tidak sah melalui writ saman dan pernyataan tuntutan.

Ahmad Jefri memohon deklarasi bahawa pemecatannya adalah terbatal, dia masih seorang pegawai kerajaan di kementerian, ganti rugi, faedah dan kos.

Bagaimanapun, tuntutannya ditolak oleh Mahkamah Tinggi atas alasan prosedur yang salah. Mahkamah Tinggi memutuskan Ahmad Jefri harus mengambil tindakan undang-undang melalui semakan semula kehakiman di bawah Aturan 53 Kaedah-Kaedah Mahkamah Tinggi.

Ahmad Jefri tidak boleh memulakan tindakan undang-undang dengan cara semakan kehakiman kerana syarat-syarat ketat dikenakan, untuk memfailkan kes itu dia mesti mengemukakan permohonan dalam tempoh 40 hari daripada tarikh dia dipecat.

Bagaimanapun, Ahmad Jefri, yang kini tidak bekerja, memfailkan kes saman itu dua tahun kemudian.

Dia telah mengemukakan rayuan di Mahkamah Persekutuan selepas rayuannya ditolak di Mahkamah Rayuan.

Ketika menolak rayuan Ahmad Jefri, Hakim Foong dalam penghakiman setebal 41 muka surat berkata tuntutan Ahmad Jefri untuk pelanggaran haknya hanya semata-mata berdasarkan undang-undang awam dan dengan itu dia seharusnya memfailkan kes itu dengan cara semakan semula kehakiman.

Hakim itu berkata Aturan 53 Kaedah-Kaedah Mahkamah Tinggi harus dipatuhi kecuali dalam keadaan terhad dan luar biasa.

Foong berkata kaedah yang sesuai untuk mengemukakan tuntutan bagi pelanggaran hak yang hanya berdasarkan prinsip substantif undang-undang awam adalah melalui semakan semula kehakiman.

Hakim berkata sekiranya ia mengandungi campuran undang-undang awam dan swasta mahkamah harus menentukan yang manakah lebih berpengaruh, dan menambah sekiranya isu itu mempunyai elemen undang-undang awam yang lebih kukuh jadi prosedur yang tepat untuk digunakan adalah melalui semakan semula kehakiman.

Bagaimanapun, sekiranya isu itu di bawah undang-undang swasta, walaupun melibatkan pihak berkuasa awam, mengambil tindakan melalui semakan semula kehakiman adalah tidak sesuai.

-- BERNAMA

Tujuan ujian PTK dipertikai

Berita Harian
2010/03/11

SAYA ialah pembantu tadbir di Kementerian Kesihatan. Kali pertama saya mengambil peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) ialah pada 2005 dengan keputusan Komponen (umum) aras empat dan (khusus) aras tiga.

Selepas itu, setiap tahun saya berusaha mengambil kembali komponen (khusus) untuk mencapai aras empat agar mendapat anjakan gaji yang kini sudah sudah mencapai tahap maksimum (P1 T24).

Cuba bayangkan dengan tempoh perkhidmatan 29 tahun saya masih berada di P1 T24 dan bila-bila masa akan bersara. Bagaimana keputusan PTK dinilai. Jika kita berada aras tiga (layak untuk naik pangkat) dan apabila mengambil kembali peperiksaan itu untuk membaiki aras kecekapan, mana mungkin aras kita boleh pergi kepada aras satu atau dua?
Sepatutnya jika tidak berupaya mencapai aras empat, keputusan kekal pada aras tiga, tidak mungkin kita semakin bodoh?

Kalau beginilah keputusannya kita hanya membuang masa dengan menduduki peperiksaan yang entah apa tujuannya.

SABARIAH MUSTAFFA,
Hospital Melaka.

Minda Pengarang: Laluan kerjaya perlu dipermudah untuk kakitangan berwibawa

Berita Harian

2010/03/11

MEMAJUKAN kerjaya kini menjadi antara elemen yang diberi tumpuan dalam pentadbiran Datuk Seri Najib Razak. Pengumuman mengenai kajian dan pelan penambahbaikan laluan kerjaya membabitkan peluang kenaikan pangkat di kalangan pegawai perubatan, pergigian dan farmasi di Kementerian Kesihatan serta pensyarah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan perguruan pastinya amat menggembirakan golongan ini. Tindakan Perdana Menteri itu memberi realiti dan erti baru bahawa kerjaya dalam sektor perkhidmatan awam mempunyai masa depan cerah termasuk dari segi imbuhan mahupun kenaikan pangkat. Persepsi terhadap perkhidmatan awam ketika ini antara lain, tidak mencabar, penuh birokrasi dan sukar mengembangkan kerjaya selain perlu ada ‘mentor’ atau menjadi kroni untuk naik. Laluan kerjaya perlu dipermudahkan supaya keseluruhan jentera perkhidmatan awam ditunjangi pegawai berwibawa. Ini bermakna mereka yang layak akan mendapat imbuhan setimpal dengan khidmat serta bakti yang dicurahkan kepada rakyat. Mungkin hasil pelaksanaan di Kementerian Kesihatan serta IPTA dan perguruan itu kelak akan dijadikan model laluan kerjaya bagi seluruh perkhidmatan awam.

Seperkara lagi yang diberi perhatian oleh Perdana Menteri ialah sistem ‘pool’ dalam sektor awam. Beliau tidak mahu sistem itu dilihat sebagai ‘tempat’ atau ‘alat’ untuk menghukum penjawat awam oleh pihak pentadbiran. ‘Pool’ bukan tempat memudarkan masa depan seorang pegawai yang berkaliber kerana ‘kesalahan remeh dan kabur.’ Ketika Cuepacs mempertikaikan kewujudan sistem itu, tindakan perlu dilakukan supaya persepsi umum terhadap sistem berkenaan diperbetulkan segera. Persepsi ketika ini, sistem ‘pool’ umpama ‘peti sejuk’ untuk kalangan pegawai ‘bermasalah dan tidak sehaluan’ dengan pegawai atasan yang lazimnya berpunca daripada masalah ‘kecil dan remeh’. Contoh, pegawai yang menunjukkan daya kreatif, inovatif, berupaya melakukan penjimatan kos dan material atau menunjukkan kewibawaan memimpin mungkin antara yang akan dimasukkan ke dalam ‘pool’. Lantas Najib mengarahkan kajian terperinci dilakukan supaya elemen keadilan asasi iaitu hak untuk didengar dan dinilai secara berkecuali perlu dijadikan sebahagian prosedur. Sesungguhnya, perlu ada sistem terbuka dan berkecuali dalam proses menghukum penjawat awam. Selain menggariskan kriteria dan prosedur, ketentuan dalam proses menghukum itu bukan dimonopoli sekumpulan pegawai tetapi berdasarkan elemen bebas serta berkecuali. Amat malang jika pegawai yang hebat disisih hanya kerana percanggahan kecil dengan ketuanya sedangkan mereka bukan saja wajar menikmati imbuhan malah diletakkan di barisan depan. Jika seseorang itu memiliki kelebihan dari segi kreativiti, integriti, kepemimpinan dan komitmen maka semua elemen itu juga perlu dimasukkan dalam penilaian prestasi untuk menyokong laluan ke arah peningkatan kerjaya iaitu kenaikan pangkat dan gaji bukan dijadikan sebab dia dimasukkan dalam ‘pool’.

10 March 2010

Cuepacs Saran Sistem PTK Dikaji Semula

PUTRAJAYA, 10 Mac (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mahu peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dikaji semula termasuk daripada segi kenaikan pangkat dengan tidak hanya mengutamakan mereka yang lulus cemerlang tahap empat sahaja.

Sebaliknya, Presiden Cuepacs Omar Osman berkata penjawat awam yang lulus tahap tiga namun berpengalaman dan menunjukkan prestasi kerja yang cemerlang, juga perlu diberikan keutamaan untuk kenaikan pangkat.

Ini kerana, beliau berkata sejak PTK diperkenalkan pada 2002, kakitangan lama memang sukar untuk mencatat keputusan cemerlang dalam peperiksaan PTK berbanding kakitangan muda.

"Cuepacs menyarankan agar sistem PTK ini dikaji semula selaras dengan hasrat pentadbiran kerajaan yang mahukan penjawat awam melalui beberapa transformasi dan perubahan pada perkhidmatan mereka," katanya ketika dihubungi di sini pada Rabu.

Mengikut sistem PTK, mereka yang lulus tahap empat layak dipertimbangkan bagi kenaikan pangkat dan anjakan gaji manakala lulus tahap tiga layak dipertimbangkan bagi kenaikan pangkat.

Beliau berkata sebelum ini, ramai kakitangan lama yang berpengalaman, sukar menikmati kenaikan pangkat disebabkan lulus tahap tiga dan terpaksa bersaing dengan mereka yang lulus cemerlang tahap empat.

"Jadi, kita sarankan agar kenaikan pangkat ini bukan berdasarkan kepada keputusan peperiksaan PTK semata-mata.

"Faktor lain seperti pengalaman, pengetahuan, kemahiran serta dapat membantu meningkatkan prestasi atau produktiviti organisasi masing-masing juga perlu diambil kira. Kita mahu ada kesimbangan dalam perkhidmatan awam antara kakitangan lama dan muda," katanya.

Beliau berkata Cuepacs akan mengadakan kongres bulan depan bagi membincangkan cadangan penambahbaikan itu sebelum ianya diserahkan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Katanya walaupun peperiksaan PTK telah melalui proses penambahbaikan sebelum ini, ia perlu dikemas kini lagi selaras dengan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang mahukan penjawat awam mempunyai budaya kreatif dan inovatif, bertindak pantas dalam membuat keputusan serta berpengetahuan luas dalam bidang masing-masing.

-- BERNAMA

Promotion promise

NSTP

KUALA LUMPUR: Prime Minister Datuk Seri Najib Razak yesterday announced a comprehensive career advancement plan for doctors, dentists and pharmacists serving in the public sector.

It will expedite their promotion to Grade 54 by between two and five years.


He said the initiative, which will cost RM200 million annually, was aimed at improving their career advancement by promoting them within a shorter time frame.


For example, a medical specialist can progress to Grade 54 in nine years compared with 11 years now. A clinical or administrative medical officer can move up in 12 years compared with 17 years now.


“Following this move, the government hopes that doctors, dentists and pharmacists in the Health Ministry will continue to provide excellent service to the people,” Najib said in a statement.


He said the Public Service Department and the ministry were working out the promotion of eligible Grade UD44 medical officers to Grade UD48. The majority would be promoted by the end of this month.


Najib said the improvement was in recognition of the role and contributions of healthcare providers.


This would also enhance their commitment and determination to raise the level of service at government hospitals.


Elaborating, the prime minister said that on Dec 5, 2007, the government agreed to promote directly to Grade UD44 all medical officers appointed from Jan 1, 2008 onwards, soon after completing their two-year housemanship and having registered with the Malaysian Medical Council.


Medical officers appointed prior to Jan 1, 2008 were promoted to Grade UD44 last year, an exercise that involved 9,871 medical officers.


The career advancement plan is as follows: ● Promotion to Grade 44 for dentists who have been on Grade 41 for two years, and for pharmacists after three years.

• Promotion to Grade 48 for doctors and dentists who have been on Grade 44 for three years or up to the date of gazetting as specialists, whichever is earlier; and for pharmacists who have been on Grade 44 for four years.


• Promotion to Grade 52 for clinical or administrative doctors and dentists who have been on Grade 48 for four years or subject to availability of vacant positions, whichever is earlier; also for medical specialists and dental specialists who have been on Grade 48 for two years or subject to availability of vacant positions, whichever is earlier, and subject to recommendation of the Specialists’ Evaluation Panel of the Health Ministry, and pharmacists who have been on Grade 48 for four years or subject to availability of vacant positions, whichever is earlier.


• Promotion to Grade 54 for clinical or administrative doctors and dentists who have been on Grade 52 for three years or subject to availability of vacant positions, whichever is earlier.


For medical specialists and dental specialists who have been on Grade 52 for two years or subject to availability of vacant positions, whichever is earlier, and subject to the recommendation of the Specialists’ Eval - uation Panel.


For pharmacists who have been on Grade 52 for three years or subject to availability of vacant positions, whichever is earlier.


For medical specialists and dental specialists, the promotion from Grade 54 to Special Grade C and higher is subject to the recommendation of the ministry’s Specialists’ Evaluation Panel.


For medical officers (clinical or administrative), dental officers (clinical or administrative) and pharmacists, the promotion from Grade 54 to Special Grade C and higher is subject to availability of vacant positions.


Najib said that based on the career advancement plan, the maximum period for doctors, dentists and pharmacists eligible to be promoted up to Grade 54 had been shortened.


The average period for promotion to Grade 54 is as follows: • Medical officers (specialist) — nine years (now 11 years) • Dental officers (specialist) — nine years (now 11 years) • Medical officers (clinical or administrative) — 12 years (now 17 year s) • Dental officers (clinical or administrative) — 12 years (now 17 year s) • Pharmacists — 14 years (now 17 years). — Bernama

Pelan Tambahbaik Laluan Kerjaya Bantu Kekalkan Doktor Di Sektor Awam

KUALA LUMPUR, 10 Mac (Bernama) -- Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) Rabu berpendapat pelan penambahbaikan laluan kerjaya pegawai perubatan, pergigian dan farmasi yang diumumkan semalam akan membantu mengekalkan khidmat para doktor di sektor awam.

Presidennya Dr David Quek berkata ini merupakan satu langkah penting untuk mengekalkan kuantiti doktor yang semakin berkurangan di sektor awam.

"Ianya sudah pasti akan menggalakkan lebih ramai doktor yang bekerja di hospital dan klinik kerajaan kekal dalam perkhidmatan itu daripada keluar dan bekerja dengan pihak swasta," katanya dalam satu kenyataan, di sini Rabu.

Semalam Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pelan penambahbaikan laluan kerjaya pegawai perubatan, pergigian dan farmasi di Kementerian Kesihatan.

Inisiatif tersebut melibatkan perbelanjaan tambahan sejumlah RM200 juta setahun dan membolehkan para pegawai perubatan meningkatkan kerjaya hingga ke Gred 54 dalam tempoh dua hingga lima tahun.

Dr Quek berkata MMA sentiasa bekerjasama dengan pihak kerajaan untuk meningkatkan tahap perkhidmatan, peluang latihan, gaji dan elaun selain faedah sampingan kepada doktor di sektor awam.

"Oleh itu kami sangat gembira kebanyakan permintaan kami kini ditunaikan dan ramai doktor akan mendapat manfaat daripadanya," katanya.

Beliau berkata, faedah-faedah yang ditawarkan ini diharap dapat menggalakkan para doktor memberi komitmen terbaik dalam perkhidmatan mereka khususnya dalam mengurangkan tempoh menunggu dan seterusnya meningkatkan kualiti kesihatan untuk semua.

Presiden Persatuan Doktor Pergigian Malaysia Dr Lee Soon Boon juga bersetuju bahawa pelan itu akan membantu menghentikan perpindahan doktor-doktor gigi dari sektor awam ke sektor swasta.

Menyifatkannya sebagai langkah wajar memandangkan tugas berat seorang doktor, Dr Lee berkata pada masa ini terdapat 3,606 doktor pergigian bertauliah di negara ini dan 53 peratus daripadanya berkhidmat dengan kerajaan.

Justeru, pelan yang diumumkan itu diharap dapat membantu para doktor terutamanya doktor gigi untuk memberi perkhidmatan terbaik di sektor awam dan terus mengekalkan khidmat mereka di sana.

Presiden Persatuan Farmasi Malaysia Datuk Nancy Ho pula berpendapat pelan penambahbaikan ini menunjukkan bahawa Perdana Menteri benar-benar serius dalam mengetengahkan konsep 1Malaysia.

"Kami menghargai pengiktirafan kerajaan kepada pegawai farmasi. Ini juga menunjukkan kerajaan mengambil berat kepada masyarakat dan golongan profesional," katanya.

Beliau juga yakin pelan tindakan itu akan mendorong pegawai farmasi di seluruh negara untuk memberi perkhidmatan penjagaan kesihatan yang terbaik kepada orang ramai.

Sementara itu Presiden Cuepacs, Omar Osman berkata pihaknya menyokong penuh pemberian peluang kenaikan pangkat yang lebih baik kepada sektor perubatan dan pendidikan.

Bagaimanapun, katanya kerajaan juga harus menimbangkan peluang yang sama dalam bidang-bidang lain di sektor awam terutamanya pekerja dalam kumpulan gred yang lebih rendah dan yang berkhidmat di pedalaman.

"Golongan yang bekerja di pedalaman juga harus diberi perhatian kerana mereka masih kekurangan dan ketinggalan daripada aspek kemudahan dan sebagainya. Mereka juga adalah golongan yang bekerja lebih dekat dengan masyarakat," katanya.

Mengulas mengenai pemansuhan bayaran wad kepada pegawai awam dan pesara perkhidmatan awam yang diumumkan hari ini, Omar berkata perkara ini telahpun dicadangkan sejak dahulu kepada kerajaan.

"Jadi keputusan memansuhkan bayaran wad ini dilihat akan beri kemudahan kepada mereka yang kekurangan terutamanya pesara, tambahan pula dengan wang pencen yang tidak seberapa," katanya.

Langkah ini akan membolehkan semua yang terlibat mendapatkan peluang penjagaan kesihatan yang lebih baik, katanya.



-- BERNAMA

Bekas prebet pun mahu kerja di sektor awam

Utusan Online

SAYA mewakili bekas anggota tentera berpangkat prebet ingin meluahkan masalah untuk tatapan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan. Kami memohon agar dapat diberikan kelonggaran kepada bekas anggota tentera berpangkat prebet yang ingin menceburi sektor awam, khususnya dalam bidang beruniform.

Rata-rata jawatan beruniform yang ditawarkan dalam sektor awam memerlukan yang berpangkat koperal ke atas. Habis bagaimana dengan pangkat prebet? Kebanyakan bekas tentera dahulu tidak mempunyai kelulusan tinggi. Malah yang berpangkat koperal pun ada yang berkelulusan darjah enam sahaja, tetapi mereka diterima dalam sektor awam gred N17.

Kami prebet bukanlah tidak berdisiplin. Kami juga terlatih dan taat pada ketua, cuma rezeki pangkat dalam tentera tiada walaupun menghadiri pelbagai kursus.

Harap Perdana Menteri yang dikasihi dengarlah luahan bekas tentera berpangkat prebet. Tambahan pula Perdana Menteri suatu ketika dahulu pernah menerajui Kementerian Pertahanan. Ketika itu Perdana Menteri amat disayangi oleh segenap lapisan warga tentera.

Kini Perdana Menteri sudah ada di tempat yang begitu tinggi dalam kerajaan. Alhamdulillah termakbul doa warga tentera agar Datuk Seri Najib menjadi Perdana Menteri.

Kami amat merayu kepada Perdana Menteri agar kami dapat menceburi sektor awam setelah meninggalkan angkatan tentera. Tidak semua anggota tentera yang menamatkan perkhidmatan ada pangkat.

Semoga Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan pertimbangkan permohonan kami.

PREBET NGANGGUR

Sungai Petani, Kedah

Elak penjawat awam jumud

Utusan Online

PUTRAJAYA 9 Mac – Kerajaan akan mengkaji konsep Perkhidmatan Bukan Guna Sama (closed service) bagi mengelakkan penjawat awam menjadi jumud, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, ini kerana para penjawat terbabit sudah terlalu selesa dengan kedudukan masing-masing akibat tidak dapat lagi meningkat dalam kerjaya masing-masing.

“Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) perlu memberi lebih perhatian kepada (hal) ehwal pembelajaran berterusan, peningkatan kemahiran, perancangan kejayaan dan peluang meningkatkan kerjaya,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam amanatnya pada Majlis Perdana Perkhidmatan Awam Ke-11 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Najib berkata, para penjawat awam muda terutama yang terlibat tugas-tugas diplomasi dan rundingan antarabangsa perlu didedahkan dengan pengalaman yang secukupnya.

“Melentur buluh biarlah dari rebungnya dan jangan melihat sebagai satu kerugian menghantar pegawai-pegawai muda ini untuk terlibat dengan rundingan antarabangsa kerana dengan cara ini sahaja mereka dapat menimba pengalaman.

“Sehubungan itu, para penjawat awam hendaklah juga dari semasa ke semasa memahirkan diri dengan menguasai pelbagai bahasa,” katanya.

Dalam pada itu, Perdana Menteri mengarahkan supaya satu kajian komprehensif dibuat terhadap penggunaan sistem ‘pool’ yang wujud sebagai alat tindakan pentadbiran bersifat menghukum.

Katanya, elemen keadilan semula jadi (natural justice) iaitu hak untuk didengar dan dinilai secara berkecuali perlulah menjadi sebahagian daripada prosedur.

RPP Port Dickson diurus swasta jamin perkhidmatan lebih baik

Berita Harian

BAHAGIAN Pengurusan Hartanah, Jabatan Perdana Menteri (BPH) ingin merujuk kepada surat bertajuk 'Rumah peranginan Persekutuan tak patut diswastakan' oleh 'Insan prihatin, Kuala Lumpur' yang disiarkan kelmarin.

BPH ingin mengucapkan ribuan terima kasih di atas pandangan yang dikongsikan oleh 'Insan prihatin' terhadap pengurusan Rumah Peranginan Persekutuan (RPP) iaitu kemudahan beristirehat disediakan kerajaan kepada penjawat awam.

Untuk makluman, sememangnya menjadi hasrat kerajaan agar kemudahan yang disediakan sentiasa mampu memenuhi keperluan istirehat penjawat awam pada harga yang amat berpatutan. RPP Port Dickson baru yang dibina dengan kemudahan seperti sebuah hotel, adalah satu inisiatif kerajaan dalam memberikan pengalaman dan suasana baru kepada penjawat awam yang menggunakan kemudahan RPP, sesuai dengan peredaran masa.

Keputusan kerajaan melantik syarikat swasta bagi menguruskan kemudahan RPP Port Dickson baru ini, yang mempunyai kapasiti sebanyak 100 unit apartmen, adalah atas dasar ingin memberi perkhidmatan berkualiti kepada penjawat awam, mengurangkan kos pengurusan dan operasi di pihak kerajaan.

Di samping itu, ia juga bagi memastikan pengurusan fasiliti dilaksanakan secara efisien oleh syarikat yang kompeten dan berpengalaman dalam bidang perhotelan. Melalui perjanjian dengan syarikat, kuota penggunaan apartmen diagihkan antara kerajaan dan syarikat mengikut waktu penggunaan tetapi kerajaan memiliki kuota yang lebih tinggi pada waktu puncak (80 peratus daripada jumlah apartmen) seperti hujung minggu, cuti umum dan cuti persekolahan.

Kadar harga bilik untuk penjawat awam adalah tertakluk kepada kuota yang diperoleh. Penjawat awam yang dapat menempah apartmen menggunakan kuota kerajaan, kadar harga dikenakan adalah di antara RM63.25 (unit apartmen studio) sehingga RM172.50 (unit apartmen VIP 3 bilik).

Jika dilihat kepada kemudahan di dalam apartmen serta kemudahan tambahan lain yang disediakan seperti kolam renang, gimnasium serta gelanggang bola tampar/sepak takraw, kadar ini masih berpatutan dan jauh lebih murah berbanding kadar harga pasaran.

Walaupun RPP Port Dickson kini diuruskan oleh pihak swasta, keistimewaan untuk penjawat awam masih lagi dikekalkan. Keputusan kerajaan untuk menswastakan pengurusan Rumah Peranginan Persekutuan yang lain pada masa hadapan hanya akan dilaksanakan jika berupaya meningkatkan kualiti perkhidmatan dan tidak membebankan penjawat awam khususnya kadar bayaran.

Sekiranya ingin mendapatkan penjelasan lebih lanjut, penulis dialu-alukan untuk menghubungi pegawai perhubungan awam kami di talian 03-88800162 atau 88800161.

BAHAGIAN PENGURUSAN HARTANAH,
Jabatan Perdana Menteri,Putrajaya.

Pelan laluan kerjaya

Berita Harian

Kenaikan Gred 54 pegawai perubatan, pergigian, farmasi dipercepatkan; Skim khidmat pensyarah IPTA, perguruan dikaji

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan kajian dan pelan penambahbaikan laluan kerjaya membabitkan peluang kenaikan pangkat pegawai perubatan, pergigian dan farmasi di Kementerian Kesihatan serta pensyarah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan perguruan.

Malah, Perdana Menteri turut mengarahkan kajian komprehensif dilakukan terhadap penggunaan sistem 'pool' yang dianggap sebagai alat tindakan pentadbiran bersifat menghukum penjawat awam.

Kajian mengenai skim perkhidmatan pensyarah dan sistem pool itu diumumkan Najib pada majlis Perdana Perkhidmatan Awam Ke-11 (MAPPA XI) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini, manakala pelan penambahbaikan laluan kerjaya pegawai perubatan, pergigian dan farmasi diperincikan dalam satu kenyataan, petang semalam.

Perdana Menteri berkata, kerajaan sudah mengkaji dan menyediakan pelan laluan kerjaya untuk pegawai perubatan, pergigian dan farmasi secara komprehensif dari gred lantikan hingga ke Gred 54 yang akan membabitkan perbelanjaan tambahan RM200 juta setahun.

Beliau berkata, inisiatif itu dilaksanakan bertujuan menambah baik laluan kerjaya pegawai dalam kumpulan itu supaya berpeluang meningkat hingga ke Gred 54 dalam tempoh yang lebih wajar.

Berdasarkan pelan laluan kerjaya itu, pegawai perubatan dan pegawai pergigian pakar berpeluang dinaikkan ke Gred 54 dalam tempoh sembilan tahun daripada tarikh mula berkhidmat; pegawai perubatan (klinikal/pentadbiran) dan pegawai pergigian (klinikal/pentadbiran) pula 12 tahun dan 14 tahun bagi pegawai farmasi.

Najib berkata, penambahbaikan pelan kerjaya itu adalah lebih baik berbanding tempoh purata sekarang, iaitu antara 11 tahun hingga 17 tahun bagi pegawai terbabit untuk dinaikkan ke Gred 54.

Perdana Menteri berkata, melalui penambahbaikan laluan kerjaya itu, kerajaan berharap pegawai perubatan, pergigian dan farmasi di Kementerian Kesihatan akan terus memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.

"Kerajaan melaksanakan penambahbaikan laluan kerjaya ini sebagai mengiktiraf sumbangan dan peranan pegawai perubatan, pergigian dan farmasi dalam menyediakan perkhidmatan kesihatan kepada rakyat.

"Kerajaan yakin usaha penambahbaikan ini akan dapat meningkatkan komitmen dan azam mereka untuk menjayakan hasrat meningkatkan tahap perkhidmatan hospital kerajaan," katanya.

Tahun lalu, 9,871 pegawai perubatan dinaikkan pangkat ke Gred UD44 apabila kerajaan bersetuju melaksanakan kenaikan pangkat secara terus ke gred berkenaan kepada semua pegawai perubatan yang dilantik mulai 1 Januari 2008, iaitu sebaik menamatkan 'housemanship' selama dua tahun dan berdaftar penuh dengan Majlis Perubatan Malaysia.

Kini, Jabatan Perkhidmatan Awam dan Kementerian Kesihatan sedang melaksanakan urusan kenaikan pangkat ke UD48 apabila ada di kalangan 9,871 pegawai perubatan terbabit telah mempunyai ijazah Sarjana mengikut bidang kepakaran masing-masing serta tempoh perkhidmatan dan pengalaman yang lama.

Perdana Menteri berkata, urusan kenaikan pangkat itu dijangka dapat dilaksanakan sebelum 31 Mac ini.

Terdahulu, pada majlis Mappa XI, Najib berkata, kajian terhadap skim perkhidmatan pensyarah IPTA dan perguruan membabitkan peluang kenaikan pangkat seseorang profesor hingga ke tahap Turus tanpa perlu memegang sebarang jawatan dalam pentadbiran, berbanding Gred Khas A pada masa ini.

Beliau berkata, jawatan profesor tidak semestinya dibendung oleh jawatan yang dipegang Naib Canselor sesebuah universiti, sebaliknya profesor yang berwibawa dan tersohor boleh menerima gred yang lebih tinggi daripada Naib Canselor.

"Ini satu perubahan yang meletakkan kepada penilaian seorang itu dari segi tahap keilmuan yang ada pada dirinya, bererti bahawa tidak semestinya seorang itu nak naik pangkat mesti berebut jawatan untuk jadi Naib Canselor dan Timbalan Naib Canselor.

"Apa yang saya lihat sekarang ini, oleh kerana tak ada peluang untuk meningkat lebih tinggi lagi melalui jawatan profesor, menjadikan jawatan Naib Canselor satu rebutan di kalangan ahli akademik," katanya pada majlis yang turut dihadiri Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Najib berkata, kenaikan pangkat itu perlu berdasarkan meritokrasi kerana negara memerlukan yang terbaik dan tidak boleh bertolak ansur terhadap mediokriti atau budaya 'kecincaian' dalam usaha menjadikan IPTA di negara ini sebagai model kecemerlangan.

"Jadi apabila buka peluang untuk kenaikan pangkat berdasarkan kepada keilmuan mereka, maka tidak semestinya orang itu dapat jawatan lebih tinggi dengan memburu jawatan Naib Canselor.

"Ini akan meletakkan nilai penguasaan ilmu itu dan kemahiran yang ada pada seorang ahli akademik yang menjadi tonggak utama penentuan jawatan lebih tinggi," katanya.

Bagaimanapun, katanya, satu sistem 'peer review' perlu diwujudkan di kalangan mereka yang layak untuk membuat penilaian terhadap seorang bertaraf profesor supaya proses kenaikan tidak tertakluk kepada penilaian seorang individu saja.

Mengenai sistem pool, Najib berkata, beliau sudah mengarahkan satu kajian komprehensif dilakukan supaya elemen keadilan asasi, iaitu hak untuk didengar dan dinilai secara berkecuali perlu dijadikan sebagai sebahagian daripada prosedur.

"Saya mendengar bisikan dan suara hati penjawat awam. Saya tahu dan saya peduli.

08 March 2010

Zakri Dilantik Penasihat Sains Kpd Kerajaan

KUALA LUMPUR, 8 Mac (Bernama) -- Pengarah Pusat Kajian Kelestarian Global Universiti Sains Malaysia (USM) Prof Emeritus Datuk Dr Zakri Abdul Hamid dilantik sebagai Penasihat Sains kepada Kerajaan Malaysia bagi tempoh dua tahun berkuatkuasa 1 Mac.

Jabatan Perdana Menteri (JPM) dalam kenyataannya berkata Zakri, 61, akan bertindak sebagai pegawai penasihat sains utama kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan kerajaan Malaysia.

Menurut kenyataan itu, Zakri bertanggungjawab mengemukakan dasar, strategi, prosedur, dan langkah-langkah berkaitan agenda Sains, Teknologi dan Inovasi (STI) serta tindakan kerajaan bagi meningkatkan pencapaian dan kelestarian sosio-ekonomi negara.

"Tanggungjawab beliau juga merangkumi mengoptimakan sumber dan keutamaan bagi transformasi Malaysia menjadi sebuah negara yang berteknologi tinggi, dan menjadi rujukan utama bagi negara lain," menurut kenyataan itu.

Selain mempengerusikan Majlis Sains dan Penyelidikan Negara, Zakri juga dipertanggungjawabkan untuk merapatkan hubungan jaringan antara kerajaan dan saintis serta organisasi dalam dan luar negara.

Menurut kenyataan itu, pelantikan Zakri adalah berdasarkan latar belakang beliau yang luas serta sumbangan besar dalam bidang sains di samping merupakan salah seorang Felo Akademi Sains Negara.

Anak kelahiran Pahang itu memperolehi Diploma Pertanian dari Kolej Pertanian Malaya pada 1969 dan Ijazah Sarjana Muda Sains dalam Crop Science dari Louisiana State University, Amerika Syarikat pada 1972.

Beliau kemudian memperoleh Ijazah Sarjana dalam Sains (1974) serta Doktor Falsafah (PhD) pada 1976 dalam Crop Science (Plant Breeding) dari Michigan State University.

Kerjaya cemerlangnya bermula sebagai pensyarah di Jabatan Biologi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dari 1976 hingga 1979, sebelum menjadi profesor biologi di universiti tersebut sehingga tahun 2000.

Beliau juga pernah menjadi Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Penyelidikan) UKM dan merupakan bekas Pengarah Institute of Advance Studies, United Nations University di Tokyo, Jepun dari 2001 hingga 2008, serta Presiden pertama Persatuan Genetik Malaysia.

-- BERNAMA

72 Pegawai Awam Dan 23 Syarikat Langgar Pengurusan Wang Awam Dikenakan Tindakan

KUALA LUMPUR, 8 Mac (Bernama) -- Seramai 72 pegawai awam termasuk yang sudah bersara dan 23 syarikat kerajaan dan swasta yang didapati cuai atau sengaja melanggar peraturan dan prosedur dalam pengurusan wang awam seperti yang dibangkitkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2008, telah dan akan diambil tindakan.

Kes itu adalah sebahagian daripada 374 kes yang ditentukan tindakannya oleh Pasukan Petugas yang dipengerusikan Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Sri Mohd Sidek Hassan dan dianggotai Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Tan Sri Ismail Adam, Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Dr Wan Abdul Aziz Wan Abdullah, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Abu Kassim Mohamed dan Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar.

Mohd Sidek berkata pegawai awam itu akan dikenakan tindakan tamat perkhidmatan, denda bersamaan dengan dua atau tiga hari emolumen, surcaj serta tindakan sivil dan amaran.

"Bagi syarikat pula, tindakan yang akan dan telah diambil ialah menyenaraihitamkan atau mengambil tindakan sivil terhadap syarikat-syarikat berkenaan," katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan Jabatan Perdana Menteri di sini, Isnin.

Beliau berkata Pasukan Petugas itu, yang penubuhannya diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 30 Okt lepas dan sudah lima kali bermesyuarat, juga memutuskan tidak mengenakan tindakan terhadap 82 kes melibatkan pegawai awam setelah siasatan mendapati kesalahan tidak disengajakan atau berpunca daripada faktor di luar kawalan mereka.

Mohd Sidek berkata di peringkat negeri, sebanyak sembilan kes yang melibatkan 30 pegawai awam telah dan akan diberi amaran manakala satu syarikat kontraktor akan disenaraihitamkan.

Ini adalah antara 55 kes yang sudah disiasat dan diputuskan untuk tindakan, katanya.

Menurutnya sebanyak 91 kes lain di peringkat Kerajaan Persekutuan dan 36 kes peringkat kerajaan negeri masih disiasat SPRM, Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan Jawatankuasa Siasatan Dalaman JPA.

Beliau berkata Jawatankuasa Siasatan peringkat kementerian dan jabatan persekutuan serta kerajaan negeri telah diminta menyiasat kes-kes berkenaan dengan terperinci yang menjurus kepada pihak yang benar-benar bertanggungjawab terhadap kes berkenaan walaupun ia melibatkan peringkat atasan.

Selain itu, katanya Pasukan Petugas itu juga meminta kementerian, jabatan dan kerajaan negeri supaya menyegerakan siasatan bagi kes-kes yang belum selesai selain menyemak semula keputusan hasil siasatan yang didapati tidak perlu dikenakan tindakan.

Mohd Sidek berkata Pasukan Petugas itu juga sedang mengenal pasti langkah-langkah penambahbaikan yang perlu dilaksanakan kementerian, jabatan dan kerajaan negeri bagi memastikan isu-isu yang dibangkitkan tidak berulang.

"Bagi mengatasi kelemahan dalam pengurusan syarikat-syarikat kerajaan yang berpunca daripada kelemahan tadbir urus, Pasukan Petugas memutuskan supaya 'Kod Etika Tadbir Urus Korporat Malaysia' diterima pakai oleh pihak pengurusan syarikat berkenaan," katanya.

Beliau berkata Pasukan Petugas itu akan mengadakan mesyuarat setiap minggu bagi menentukan semua perkara yang berbangkit dalam laporan itu dapat diselesaikan sebelum 30 April ini.

-- BERNAMA

NUTP Gesa Sistem Giliran Penempatan Guru Di Luar Bandar

KUALA LUMPUR, 8 Mac (Bernama) -- Para guru perlu menganggap penempatan di kawasan luar bandar sebagai khidmat negara, kata Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Lok Yim Pheng Isnin.

Dengan perubahan paradigma ini, tempoh perkhidmatan mereka di kawasan luar bandar akan lebih bermanfaat dan berhasil kerana mereka akan dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka dengan penuh minat, katanya kepada Bernama.

Melalui sistem itu, NUTP berharap kerajaan akan membenarkan guru terbabit dipindahkan selepas mereka mengajar dua hingga tiga tahun di sekolah luar bandar.

"Apa yang berlaku sekarang ialah sebaik sahaja guru berkenaan ditempatkan untuk mengajar di kawasan luar bandar, mereka dilupakan dan dibiarkan di situ selama bertahun-tahun lamanya," katanya.

"Ini yang kami mahu elakkan dan akan menggesa Kementerian Pelajaran merumuskan sistem giliran yang adil dan saksama di mana semua guru baru diberi peluang mengajar di sekolah di luar bandar," katanya.

Katanya NUTP yang mewakili 160,000 guru "menyokong penuh langkah kerajaan untuk mewajibkan guru baru ditempatkan di sekolah luar bandar."

Bagaimanapun, kesatuan itu berharap kementerian akan membincangkan butiran terperinci mengenai cadangan itu dengan pelbagai wakil dan persatuan guru.

Minggu lepas, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pelajaran berkata kerajaan sedang menimbangkan untuk mewajibkan guru mengajar sekurang-kurangnya tiga hingga lima tahun di sekolah luar bandar dan pedalaman.

Kerajaan menawarkan ganjaran dan insentif lain untuk menarik guru supaya mengajar di kawasan luar bandar.

Pada ketika ini, guru yang mengajar di luar bandar dibayar elaun bertugas di pedalaman antara RM500 hingga RM1,500.

-- BERNAMA

Pegawai syariah wajar ditempatkan di kedutaan

Berita Harian

Rakyat bermastautin di luar negara boleh berurusan perkara berkaitan perundangan Islam

MASYARAKAT Islam di negara kita dewasa ini agak kompleks. Mereka tidak hanya tinggal di dalam negara, malah sering ke luar negara atas pelbagai urusan. Perubahan ini berlaku sejajar dengan perkembangan dan kemajuan dikecapi Malaysia.

Malah sesetengah rakyat Malaysia pula bermastautin di luar negara. Ada juga yang melangsungkan perkahwinan di luar negara dan tidak kurang juga yang menghadapi krisis rumah tangga di sana. Kedutaan Malaysia di luar negara serta Pejabat Pesuruhjaya Tinggi dan Konsul sering menjadi tumpuan bagi menyelesaikan permasalahan ini.

Namun pegawai yang bertugas di sana bukanlah seorang yang berkelayakan membantu dalam hal-ehwal undang-undang syariah. Walaupun ada pegawai agama ditempatkan di kedutaan Malaysia di luar negara, pegawai ini tidak berkemahiran dalam undang-undang Islam, kehakiman dan mahkamah syariah. Mereka juga tidak didedahkan sepenuhnya dengan tatacara di mahkamah syariah.

Dalam hal demikian, satu kajian dilakukan bagi mengkaji pewujudan fungsi mahkamah syariahdi kedutaan, pejabat pesuruhjaya tinggi dan konsul Malaysia di luar negara. Buat masa ini tidak ada peruntukan undang-undang yang jelas bagi menyokong saranan ini walaupun keperluannya dapat dilihat.

Oleh itu beberapa peruntukan undang-undang harus dipinda untuk membolehkan pengiktirafan dibuat ke atas saranan ini. Syor mewujudkan fungsi mahkamah syariah di kedutaan Malaysia di luar negara sudah pun dibuat bagi memberi perkhidmatan kepada rakyat Malaysia yang memerlukannya.

Antara perkhidmatan boleh diberikan ialah menyalurkan maklumat mengenai prosedur perkahwinan, perceraian, penjagaan anak, tuntutan nafkah, pusaka dan hibah. Begitu juga dengan permohonan kebenaran berkahwin di luar negara, wali hakim, aduan rumah tangga dan perkhidmatan mediasi.

Ada banyak kes membabitkan rakyat Malaysia beragama Islam bermastautin di luar negara dan mereka sering menghadapi masalah dan kelewatan kerana keterangan tidak dapat diambil di mahkamah syariah di Malaysia. Untuk mereka pulang ke tanah air semata-mata bagi memberi keterangan mungkin adalah amat tidak praktikal dan membabitkan kos tinggi.

Pegawai syariah ditempatkan di kedutaan Malaysia di luar negara dapat membantu hakim mencapai keputusan yang adil dan cepat, mengambil keterangan semasa perbicaraan, menguruskan kes secara sistematik dan menasihati rakyat Malaysia yang menghadapi masalah di luar negara.

Pegawai syariah juga boleh bertindak sebagai penasihat kepada rakyat Malaysia yang berada di luar negara dalam hal ehwal Islam. Sudah tentu persekitaran tidak Islamik di luar negara mengundang pelbagai persoalan berhubung kedudukan sebenar undang-undang Islam itu sendiri.

Cadangan ini pernah dibuat Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia sebelum ini dan kajian sudah

dilakukan. Namun pelaksanaannya masih belum dibuat. Diharapkan kehadiran pegawai syariah di Kedutaan Malaysia di luar negara, perjalanan kes di mahkamah syariah dapat disegerakan di samping menjimatkan kos kepada rakyat Malaysia yang tinggal di luar negara.

Mereka tidak perlu berulang alik ke tanah air semata-mata bagi menghadiri perbicaraan di mahkamah. Bagi merealisasikan saranan ini Akta Pentadbiran Agama Islam, Akta Undang-Undang Keluarga Islam dan Akta Tatacara Mal Mahkamah Syariah hendaklah dipinda. Ini bertujuan memberi pengiktirafan terhadap siasatan dan perbicaraan dijalankan Pegawai Syariah di luar negara.

Namun kekangan utama mungkin bukan datang dari sudut undang-undang atau pegawai itu sendiri. Masalah paling utama ialah kos dan bebanan kewangan yang perlu digalas pihak kerajaan sekiranya ingin melaksanakan saranan ini. Walau apapun, kerajaan perlu meneliti saranan ini dengan mendalam dan objektif kerana ia memberi manfaat kepada rakyat Malaysia di luar negara.

Buat permulaan ini tumpuan harus diberikan kepada negara yang mempunyai bilangan rakyat Malaysia beragama Islam yang besar kerana mereka lebih memerlukan perkhidmatan ini.

Saya amat menyokong sekiranya pegawai syariah ditempatkan di kedutaan Malaysia di luar negara. Dengan cara ini juga kelengahan yang sering dihadapi dapat diminimumkan di samping itu juga ia memberi ruang lebih besar kepada Pegawai Syariah dalam konteks kenaikan pangkat dan peluang sampingan lain.

Masalah rumah tangga tidak hanya melanda pasangan suami isteri yang tinggal di dalam negara. Dengan kebebasan dan budaya yang berbeza di luar negara, ada kalanya ia juga antara faktor yang mempengaruhi hubungan suami isteri antara pasangan Islam yang bermastautin di luar negara. Keadaan akan menjadi lebih buruk sekiranya salah seorang pasangan suami isteri itu, bukan rakyat Malaysia.

# Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Peguam Muslim Malaysia (PPMM) dan boleh dihubungi melalui email di zainul.rijal@abubakar.my

Rumah Persekutuan tak patut diswastakan

Berita Harian

KEMUDAHAN penginapan rumah Persekutuan yang disediakan kerajaan, di bawah Bahagian Pengurusan Harta-nah, Jabatan Perdana Menteri amat berpatutan dan mampu disewa semua golongan khususnya kumpulan sokongan.

Rumah tumpangan Persekutuan yang dimaksudkan seperti yang ada di Port Dickson, Negeri Sembilan, Cameron Highlands, Pahang dan Morib, Selangor.

Kemudahan diberikan kepada penjawat awam amat membanggakan untuk menghargai khidmat dan keistimewaan sebagai kakitangan kerajaan.

Dalam hal ini suatu yang amat mendukacitakan apabila diberitakan semua rumah tumpangan Kerajaan Persekutuan akan diambil alih pengurusan swasta secara berperingkat bermula di Port Dickson iaitu Rumah Tumpangan Kerajaan Persekutuan Tanjung Pia, Port Dickson, Negeri Sembilan.

Apa yang menyedihkan sewa yang dikenakan tentu berkali ganda berbanding sekarang.

Ini terbukti apabila bangunan baru yang sudah diswastakan, kadarnya seolah-olah seperti hotel lima bintang yang jauh daripada kemampuan penjawat awam khususnya kumpulan sokongan.

Bangunan lama yang belum diswastakan mengandungi 20 bilik hanya menunggu masa diswastakan dan difahamkan pelaksanaannya mungkin dalam Mei atau Jun ini, yang akan menidakkan keistimewaan penjawat awam yang menikmatinya sejak sekian lama.

Kerajaan, khususnya Jabatan Perdana Menteri harus mengkaji sedalam-dalamnya hal ini.

Jangan hanya pentingkan keuntungan semata-mata dengan tidak memikirkan keperluan dan kebajikan kakitangan awam yang juga mempunyai keinginan serta nalu-ri sama seperti juga orang lain tetapi atas kadar kemampuan yang berbeza.

INSAN PRIHATIN,
Kuala Lumpur.