29 March 2007

Pension Plan: PSD must be more forthcoming

Source: NST

29 Mar 2007
G. JOSEPH ,Segamat

I SENT two letters to the director of the Public Service Department dated Jan 18 and Feb 7.

Both letters had two questions: The status of my pension after the letter of confirmation was sent to the PSD on Nov 3 last year by the Segamat Hospital and whether I was eligible to claim travelling allowance as I was referred to the National Heart Institute for treatment.

I also requested for the relevant forms to make my claims.

I was disappointed when I received my registered letter reply card and PSD’s reply card in acknowledgment of receiving my Jan 18 letter, but no reply to my questions.



What would it cost for them to reply or is it too much to ask them questions?

The PSD director gets edgy when complaints appear in the dailies and goes to the extent of calling up the person who complains.

Where do I seek answers regarding my pension and other related issues other than the PSD?


My plea to the PSD is to do the needful for me as soon as possible as I have undergone a bypass operation and am in dire need of a full pension.

Kenaikan pangkat pengetua kena seragam

Sumber: Berita Harian

CADANGAN Kementerian Pelajaran untuk melantik Pengetua DG52 bagi mentadbir sekolah berkelompok (kluster) amat dialu-alukan. Sebelum ini kementerian juga mengumumkan untuk melantik lebih ramai lagi pengetua sekolah menengah ke jawatan Pengetua Kanan. Cadangan ini sudah tentunya menggembirakan pengetua sekolah menengah di negara ini.

Pada hemat saya, Kementerian Pelajaran sepatutnya memberi pengiktirafan kenaikan pangkat Pengetua Gred 52 kepada semua pengetua sekolah menengah tidak kira sama ada sekolah menengah sains, asrama penuh, sekolah teknik atau sekolah menengah harian biasa.

Rasionalnya jawatan pengetua adalah jawatan kenaikan pangkat, umpamanya dari jawatan Penolong Kanan ke jawatan Pengetua Gred DG48 Hakiki. Bagaimanapun, sesetengah kenaikan pangkat tidak membawa apa-apa makna kecuali penambahan tanggungjawab, umpamanya seorang Guru Penolong Kanan Gred DG48 KUP dinaikkan pangkat sebagai Pengetua DG48 Hakiki. Yang membezakannya ialah antara KUP dan Hakiki.

Hari ini ramai Pengetua Gred DG48 rasa tertekan kerana penolong kanan mereka juga di tangga gred sama iaitu DG48 KUP. Malah ramai guru di bawah mereka juga di kalangan gred DG48 KUP dan sesetengahnya pula di kalangan guru pakar atau cemerlang DG48.

Sesetengahnya adalah guru matematik, sains atau bahasa Inggeris DG48 KUP yang mana gaji mereka lebih tinggi daripada pengetua kerana mereka mendapat elaun kritikal.

Bagi pengetua yang sekolah mereka dalam kumpulan Pusat Tanggungjawab (PTJ), jumlah pelajar terlalu ramai adalah beban yang agak berat sedangkan elaun tanggungjawab pengetua hanya lebih RM30 berbanding Guru Penolong Kanan atau ketua bidang.

Beban pengetua sekolah menengah bertambah berat kerana mereka juga diarahkan mengajar mata pelajaran atau terbabit dengan pembelajaran dan pengajaran sekurang-kurangnya enam waktu seminggu. Alasan yang pernah diberikan pihak kementerian sekiranya pengetua tidak mengajar, jawatan pengetua diambil alih Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD).

Jawatan pengetua adalah satu jawatan pengurusan profesional yang menguruskan pelaksanaan kurikulum, kokurikulum, hal ehwal murid, pengurusan staf dan pengurusan kewangan.

Waktu pengurusan juga adalah waktu pejabat seperti jabatan kerajaan lain iaitu antara jam 7.30 pagi hingga jam 4.30 petang. Cuti rehat pengetua juga adalah cuti rehat tahunan antara 30 hingga 35 hari setahun.

Waktu rehat pengetua antara jam 1 tengah hari hingga 2 petang kadangkala terganggu kerana banyak urusan rasmi yang perlu dibereskan, melayan tetamu dan sebagainya.

Memandangkan beberapa fakta di atas, adalah tidak adil jika Kementerian Pelajaran memilih pengetua dan sekolah tertentu saja untuk kenaikan pangkat gred DG52. Saya berharap semua pengetua yang berada di gred DG48 hakiki dan lulus peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) diserap terus ke gred DG52.

Memang menyedihkan ramai pengetua DG48 Hakiki yang tangga gaji maksimum tidak dapat tangga gaji gred DG52 sedangkan perkhidmatan mereka ada tiga atau empat tahun lagi sebelum bersara.

Kami berharap Menteri Pelajaran dan pegawai kanan kementerian memikirkan nasib pengetua seperti kami. Semua pengetua sekolah menengah di negara ini berusaha merealisasikan falsafah pendidikan negara, visi dan misi kementerian dan yang terbaru Pelan Tindakan Pembangunan Pendidikan. Persoalannya mengapakah gred DG pengetua dibeza-bezakan.

PENGETUA HAMPIR BERSARA,
Muar, Johor.

28 March 2007

Dept to study police pay hike proposal

Source : NST

PUTRAJAYA: The Public Service Department is looking into the police proposal for higher pay, the prime minister said.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said the National Implementation Task Force (NITF) recently agreed to refer the proposal to the PSD.

Abdullah, who is also Internal Security Minister, said NITF members were briefed by police representatives on the pay increases and future development of the force.

"The PSD will come up with recommendations," Abdullah said after chairing the third National Water Resources Council meeting yesterday.

Inspector-General of Police Tan Sri Musa Hassan was recently reported as saying that a new and better scheme of service was needed as the force restructured.

The prime minister said police salaries "are not that high and this may have led to corruption-related and other problems".

"There are personnel getting allowances for special duties. However, the (basic) salaries are the same.

"The proposal is for an increase in salaries at all levels," he said.

Asked about the contract of Anti-Corruption Agency director-general Datuk Seri Zulkipli Mat Noor, which was due to end this month, Abdullah said he would make an announcement "very soon".

Zulkipli has been accused of graft by former ACA Sabah chief Mohamad Ramli Manan.

Kakitangan awam perlu bijak guna kad kredit

Sumber: Utusan Online

JOHOR BAHRU 27 Mac – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mengingatkan kakitangan awam supaya mengawasi penggunaan kad kredit agar tidak dibebani hutang dan diisytiharkan bankrap.

Presidennya, Omar Osman berkata, masalah hutang yang tidak dapat dijelaskan boleh menyebabkan kakitangan awam turut menghadapi risiko kehilangan pekerjaan.

‘‘CUEPACS mendapat maklumat, terdapat ramai ahli kesatuan yang menghadapi masalah hutang kad kredit dan cuba menyelesaikannya dengan cuba membuat pinjaman koperasi.

Berbelanja

‘‘Oleh itu saya meminta institusi kewangan supaya tidak memberikan had kredit yang terlalu tinggi kepada kakitangan awam manakala kakitangan awam pula perlu bersikap lebih bertanggungjawab dan tidak berbelanja sesuka hati,’’ katanya.

Omar berkata demikian kepada pemberita selepas taklimat khas CUEPACS kepada Kesatuan Kakitangan Am Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di UTM dekat sini hari ini.

Jelasnya, CUEPACS akan mengadakan mesyuarat pada 21 April ini bagi membantu ahli-ahlinya yang menghadapi masalah bebanan hutang kad kredit.

Beliau menambah, biarpun terdapat ramai kakitangan awam yang dibebani dengan hutang kad kredit tetapi belum ada lagi diisytiharkan muflis.

‘‘Pihak bank dan institusi kewangan perlu memastikan had kredit yang diberikan kepada kakitangan awam adalah sepadan dengan pendapatan mereka.

‘‘Had kredit yang terlalu tinggi berbanding dengan pendapatan bulanan akan menyebabkan kakitangan awam menggunakan kad kredit dengan sewenang-wenangnya kemudian dibelenggu bebanan hutang,” kata Omar.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kes kebankrapan melibatkan pengguna kad kredit muda yang baru memulakan kerjaya perlu dibendung.

Salah satu usaha untuk mendidik mereka ialah melalui latihan dan pendedahan mengenai cara-cara menguruskan pendapatan masing-masing, tambah Timbalan Perdana Menteri.

27 March 2007

Government bodies told to emulate PM’s Dept

Source : The Star

By DEVID RAJAH and V.P. SUJATA

PUTRAJAYA: The Prime Minister’s Department has managed to pay vendors within 14 days. Now, all ministries have been directed to do the same.

Chief Secretary to the Government Tan Sri Mohd Sidek Hassan said 99.72% of vendors supplying goods and services to more than 40 departments and agencies under the Prime Minister’s Department had received payments within 14 days.

In fact, 89.91% of them were paid within seven days, while payments to the remaining vendors were cleared within 16 days.

Previously, vendors supplying goods and services to government departments had to wait three months or more to get their payments despite a 30-day payment deadline.

Mohd Sidek said he had asked all ministry secretaries-general to ensure that departments and agencies under their respective ministries emulate the example set by the PM’s Department.

“Starting this month, the secretaries-general have been asked to submit bi-monthly reports to my office so we can monitor how fast payments are being made,” he said.

Mohd Sidek said staff had to challenge their department heads to beat the 14-day target so that payments could be made even faster.

“Three months ago many people said I was crazy for setting such a target as many were unable to meet even the one-month deadline that was set in October last year.

“So, we at the PM’s Department challenged ourselves to speed up payments and did better than what we set out to do,” he told The Star.

He said his staff simplified procedures and processes and even worked overtime to achieve the target.

“All this was achieved with the same staff strength while the number of vendors also remained the same,” he said.

He said that if three people were needed to approve claims then a way could be found to reduce this number to two or one, without compromising on sound financial procedures.

Mohd Sidek also said some government departments and state government officials were positive about the new target and hoped to match or do better than the PM’s Department.

“The Perak government has set a target to clear all payments within 10 days. So, let us all compete and raise our standards higher and better,” he said.

Cuepacs mahu semua layak wad kelas satu

Sumber: Berita Harian

SERDANG: Cuepacs meminta kerajaan menimbangkan untuk menempatkan semua kakitangan wanita yang melahirkan anak tanpa mengira pangkat dan tangga gaji, di wad kelas satu hospital kerajaan.

Presidennya, Omar Osman, berkata pihaknya menerima banyak aduan layanan tidak memuaskan, keadaan tidak selesa selain merendahkan imej kakitangan awam apabila mereka yang ditempatkan di wad kelas kedua dan ketiga.

Katanya, sektor swasta dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) memberi kemudahan wad kelas pertama kepada kakitangan wanita yang bersalin.

“Pekerja sektor awam juga perlu diberi keutamaan sama,” katanya pada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Pertama Persatuan Setiausaha Universiti Putra Malaysia (UPM) di sini, semalam.

Beliau berkata, kerajaan tidak harus membezakan pangkat atau mengikut tangga gaji dalam menempatkan kakitangannya di wad bersalin.

“Ia menjadi tanggungjawab sosial kerana apabila berlaku perbezaan wad kelas pertama, kedua atau ketiga akan menyebabkan tekanan kepada wanita di sektor awam,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Omar berkata, kerajaan perlu mengkaji masalah kakitangan awam yang tinggal di kuarters kerajaan dan terpaksa membayar sekurang-kurangnya RM30 kepada Indah Water Konsortium Berhad (IWK).

“Mereka kebanyakannya terdiri kakitangan awam berpendapatan rendah serta tidak mendapat elaun perumahan. Ramai antara mereka tidak mampu membayar kos itu kepada syarikat berkenaan. Cuepacs meminta supaya majikan dapat membantu membayar kos berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Omar berkata, Cuepacs berharap kerajaan dapat memutuskan mengenai kenaikan gaji kakitangan awam dan lanjutan umur persaraan sehingga 60 tahun pada Mei ini sempena sambutan Hari Pekerja.

“Kita percaya kerajaan akan memberikan kata putus yang akan menggembirakan kira-kira 1.2 juta kakitangan sektor awam nanti,” katanya.

26 March 2007

JPA, PDRM bincang berkala isu gaji

Oleh Jalal Ali Abdul Rahim

KUALA LUMPUR: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sentiasa menilai dan mengkaji semua skim perkhidmatan awam untuk dipertingkatkan walaupun tanpa permohonan oleh pihak berkaitan.


Ketua Pengarahnya, Tan Sri Ismail Adam, berkata perkara itu dilaksanakan jika pihaknya mendapati masanya sudah tiba sesuatu skim perkhidmatan ditingkatkan bagi memenuhi keperluan dan tuntutan semasa.

“Kajian mempertingkatkan skim perkhidmatan sebenarnya dibuat secara berterusan tidak kira ada permohonan atau tidak,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mengenai cadangan penstrukturan semula Polis Diraja Malaysia (PDRM) kepada kerajaan yang antara lain meminta kenaikan gaji pokok anggota dan pegawai sebanyak 20 peratus lebih tinggi daripada kakitangan sektor awam lain.

Turut diberi perhatian dalam penstrukturan semula PDRM ialah penambahan anggota dan kenaikan taraf kelulusan sekurang-kurangnya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk konstabel, diploma bagi sarjan dan ijazah untuk inspektor.

Kertas cadangan penstrukturan itu sudah dikemukakan kepada JPA dan kini dalam proses semakan untuk kelulusan.

Mengulas lanjut, Ismail berkata, JPA dan PDRM memang mengadakan perbincangan berkala berhubung perkara itu terutama selepas cadangan Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia.

“Di bawah Musa juga beliau menegaskan bahawa kerja bukan polis (tugas pejabat) nak diberi kepada bukan polis (kakitangan awam bukan anggota),”katanya.

Garis panduan tingkat tadbir sektor awam

Sumber : Berita Harian

KUALA LUMPUR: Semua Ketua Setiausaha kementerian, Ketua Jabatan dan Ketua Eksekutif badan berkanun diminta mengikuti garis panduan bagi mempertingkatkan tadbir urus sektor awam selaras usaha kerajaan meningkatkan keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan awam.


Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan, berkata garis panduan itu juga sebagai panduan untuk ketua agensi mempraktikkan tadbir urus terbaik di agensi masing-masing.

Katanya, garis panduan itu juga sebagai usaha menambah baik sistem penyampaian kerajaan bagi memudahkan agenda pembangunan nasional dicapai selaras langkah menjadikan Malaysia negara yang bersaing di arena global.

“Garis panduan itu juga memuatkan senarai semak bagi pelaksanaan tadbir urus di setiap kementerian, jabatan dan agensi kerajaan,” katanya dalam surat pekeliling kepada semua ketua setiausaha, ketua jabatan dan ketua eksekutif badan berkanun yang dikeluarkan 9 Mac lalu.

Sidek berkata, semua kementerian, jabatan kerajaan dan badan berkanun juga perlu mengadakan mesyuarat jawatan kuasa tadbir urus setiap tiga bulan bagi membincangkan status pelaksanaan tadbir urus di jabatan dan agensi masing-masing.

Guru tawar hati: NUTP

Sumber: Berita Harian

Prosedur punca jawatan pendidik cemerlang kurang dimohon

KUALA LUMPUR: Kerenah birokrasi dalam prosedur permohonan jawatan guru cemerlang menjadi antara punca guru kurang berminat untuk memohon.


Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Anuar Ibrahim, berkata kebanyakan guru ‘tawar hati’ memohon jawatan itu kerana prosedurnya terlalu ketat dan bukannya diri mereka tidak layak.

“Banyak sangat prosedur. Mula dengan isi borang, lepas itu minta sokongan pentadbiran sekolah, ada pula sekolah yang enggan memberikannya, kemudian ada lagi beberapa prosedur dan pelbagai kesukaran untuk hanya memohon.

“Kami mengharapkan prosedurnya dipermudahkan tetapi pada masa sama ia masih mencari guru berkualiti untuk jawatan itu,” katanya di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran, Datuk Dr Zulkurnain Awang bahawa negara masih kekurangan pengetua dan guru cemerlang apabila sebahagian besar jawatan yang diwujudkan akhir tahun lalu untuk mempertingkatkan profesionalisme perkhidmatan perguruan masih belum diisi.

Katanya, antara faktor kekurangan permohonan mengisi jawatan itu adalah kerana guru sendiri berasakan diri mereka tidak layak.

Oktober tahun lalu, Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, mengumumkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bersetuju menambah kuota pengetua dan Guru Cemerlang lebih dua kali ganda kepada 7,187 jawatan berbanding 2,797 sekarang.

Daripada jumlah itu 4,787 adalah jawatan pengetua dan Guru Cemerlang untuk guru siswazah dan 2,400 jawatan guru cemerlang untuk lulusan diploma menjawat Gred DGA 32.

Tolak semua pembaziran

Sumber: Utusan Online

TOKOH perkhidmatan awam Tan Sri Dr. Arshad Ayub berkata ‘jamuan’ malam dan sambutan besar-besaran diadakan di merata tempat. Saya dapati banyak pembaziran dan ketirisan berlaku. ‘Sebagai tetamu, saya tidak suka melihat ini semua, mungkin ini disebabkan saya berasal daripada keluarga miskin,’ amat menyentuh hati dan perasaan saya selaku rakyat biasa di negara yang aman dan makmur ini.

Apa yang diluahkan oleh Tan Sri Arshad ada kebenarannya dan sememangnya pembaziran ini berlaku di mana-mana. Soalnya sama ada kita semua prihatin atau tidak di atas perkara ini.

Dalam satu-satu majlis besar, kebiasaannya peruntukan yang besar akan terpaksa dikeluarkan ke atas perkara-perkara seperti jamuan, persiapan dewan, persembahan dan percetakan.

Jamuan sudah menjadi kemestian dan wajib untuk diadakan dalam majlis besar atau kecil anjuran kerajaan atau swasta. Sehinggakan mesyuarat atau perjumpaan rasmi kerajaan, swasta, politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seringkali turut menyediakan santapan. Kebiasaannya pembaziran akan berlaku apabila jangkaan bajet yang dikeluarkan berlebihan tidak sepadan dengan peserta yang hadir.

Kebiasaannya juga sesuatu majlis besar yang dihadiri oleh pembesar negara yang melibatkan pelancaran atau perasmian tertentu yang hanya berlangsung selama dua jam, memerlukan persiapan selama dua bulan, beratus-ratus jentera kepakaran dan yang pasti melibatkan perbelanjaan yang amat besar sehingga mencecah jutaan ringgit sudah biasa berlaku.

Untuk mencapai matlamat agar majlis nampak gah dan hebat, biasanya perunding dari syarikat pakar dalam persembahan event management dibayar untuk kepakaran mereka yang sememangnya memerlukan kos yang tinggi.

Kos untuk persembahan gimik pelancaran termasuk multimedia dan sistem bunyi satu majlis besar korporat boleh menelan belanja sehingga ratusan ribu ringgit terutama jika melibatkan kepakaran luar negara.

Dalam kaitan ini, pembesar-pembesar negara seharusnya bertanggungjawab ke atas semua perbelanjaan perjalanan, keraian dan perbelanjaan pengurusan di jabatan masing-masing.

Mereka harus memastikan semua perbelanjaan yang telus dan berbaloi untuk organisasi masing-masing. Menggunakan kemudahan kerajaan dengan penuh rasa tanggungjawab.

Meletakkan semua perkara, wang, aset atau kemudahan kerajaan sebagai hak rakyat yang diamanahkan.

Dari satu sudut perancang pembangunan seperti perancang bandar, UPEN dan pihak berkuasa tempatan yang kerap kali tidak merangka sesuatu pembangunan secara mutlak untuk jangka masa yang panjang dan kerap berubah-ubah serta tiada penyelarasan dengan kementerian-kementerian lain yang terbabit.

Contoh pembaziran yang kerap berlaku adalah pembinaan landskap di persimpangan atau di sepanjang jalan persekutuan oleh PBT yang kerap kali terpaksa dimusnahkan semula lantaran perubahan jajaran atau pengubahsuaian laluan oleh JKR.

Amat sedih landskap yang baru dibina dengan belanja ratusan ribu ringgit hanya mampu bertahan cantik selama beberapa bulan demi memberi laluan kepada projek JKR yang kerap kali berubah.

Jejantas pejalan kaki yang baru dibina setahun terpaksa dirobohkan kerana jajaran jalan raya terpaksa diubah. Jalan yang baru diturap dan masih panas lagi terpaksa dikorek semula untuk laluan kabel telekom, elektrik, saluran air atau pembetungan.

Lampu jalan yang menyala di siang hari, paip pecah yang air melimpah berhari-hari, gerai, arked, prasarana PBT yang terbiar menjadi gajah putih, ketirisan kontrak bumiputera dan projek-projek kerajaan yang terbengkalai juga terlalu banyak yang tidak dapat memberi pulangan rahmat kepada rakyat.

Apa pun penghargaan buat Tan Sri Arshad kerana prihatin membuat teguran.

– SAMSUDIN ISMAIL,

Nusajaya, Johor.

Kenaikan gaji polis dapat cegah gejala rasuah – Cuepacs

Sumber : Utusan Online

KUALA LUMPUR 25 Mac – Cadangan kenaikan gaji pokok anggota polis sebanyak 20 peratus menerusi penstrukturan semula skim perkhidmatan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dapat mencegah gejala rasuah dalam pasukan keselamatan itu.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Omar Osman berkata, cadangan itu wajar diperhalusi oleh kerajaan memandangkan tugas dan tanggungjawab polis kian mencabar.

Menurutnya, tugas yang dihadapi polis menuntut pasukan itu bekerja lebih keras walaupun tahap gaji anggotanya masih rendah dan tidak berbaloi dengan tugas mereka.

Katanya, kenaikan gaji itu dapat membantu usaha kerajaan dalam menangani gejala rasuah yang berlaku di kalangan kakitangan awam.

‘‘Cadangan itu secara tidak langsung akan meningkatkan produktiviti, kualiti dan integriti pasukan tersebut dalam menjalankan tugas dengan cemerlang,’’ kata Omar ketika dihubungi di sini hari ini.

Semalam, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, kenaikan gaji pokok anggota dan pegawai PDRM sebanyak 20 peratus lebih tinggi daripada pekerja sektor awam lain merupakan antara cadangan penstrukturan semula PDRM yang diserahkan kepada kerajaan.

Turut diberi perhatian dalam penstrukturan semula PDRM ialah penambahan anggota dan kenaikan taraf kelulusan sekurang-kurangnya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk konstabel, diploma bagi jawatan sarjan manakala ijazah untuk jawatan inspektor.

Musa berkata, penstrukturan semula itu seharusnya dilihat sebagai lonjakan bagi membaiki taraf dan meningkatkan kualiti profesionalisme anggota serta pegawai polis.

Omar berkata, kerajaan juga wajar meneliti semula gaji yang turut melibatkan agensi penguatkuasaan lain kerana mereka juga berhadapan dengan gejala rasuah.

Tambahnya, langkah itu perlu bagi membolehkan penguatkuasaan undang-undang dapat dilaksanakan dengan lancar dan berkesan.

Dalam pada itu, Cuepacs bimbang dengan cadangan Ketua Polis Negara untuk menetapkan jawatan konstabel memerlukan kelayakan sekurang-kurangnya SPM.

Jelasnya, taraf kelulusan itu adalah setanding dengan penjawat awam yang bekerja sebagai pembantu tadbir dan juruteknik dalam sektor awam.