05 March 2010

Sistem pengambilan pendidik ketepikan pengalaman mengajar

ISU yang saya tulis ini bukan bertujuan mempertikaikan sistem sedia ada cuma untuk menarik perhatian pihak terbabit dan mungkin juga pegawai atasan serta organisasi kelolaannya direnungkan. Saya sebagai rakyat biasa memahami sistem pengambilan guru yang dipraktikkan kementerian selama ini berkesan dan berjaya melahirkan ramai guru profesional dalam menjayakan tugas masing-masing.

Malangnya kaedah ini memberi impak berbeza bagi sesetengah golongan yang mempunyai bakat dan keinginan sebagai guru serta mempunyai pengalaman mengajar, tetapi tidak mempunyai latihan perguruan.

Satu kisah untuk renungan. Isteri saya graduan institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan. Beliau amat meminati bidang perguruan dan mohon menjadi guru selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), tetapi gagal. Percubaan kedua selepas tamat pengajian peringkat diploma juga gagal terpilih memasuki maktab perguruan. Isteri saya ditawarkan ke Universiti Sains Malaysia (USM) untuk melanjutkan pelajaran peringkat ijazah.

Minatnya menjadi guru masih belum terpadam dan pada semester akhir, isteri mula mencari ruang membolehkan cita-citanya sebagai pendidik tercapai. Berdasarkan ingatan, isteri enam kali menduduki peperiksaan Mtest melalui permohonan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) dan tiga kali memohon Diploma Perguruan Lepasan Ijazah (DPLI), tetapi tidak berkelayakan menduduki ujian Medsi.

Pengalaman mengajar bermula pada 2005 lagi, asalnya hanya guru ganti yang dibayar tangga gaji SPM dan kontraknya sentiasa disambung kerana ada keperluan dan mulai 2008 baru dapat berkhidmat sebagai Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT).

Beliau mengajar pelbagai subjek di lima sekolah. Pada pendapat saya, menjadi guru bukan saja perlu bijak mengajar, tetapi pandai mendidik dan berfungsi sebagai ibu bapa kedua kepada pelajar.

Bukan semua guru yang dilatih berdasarkan peperiksaan perguruan yang dapat melayani semua kerenah pelajar. Ada guru menangis apabila keluar kelas kerana dibuli pelajar. Beliau sudah mula menyatakan kebimbangan kerana sudah berusia 30 tahun, risau jika kontraknya tidak akan disambung lagi. Di sini timbul persoalan adakah sistem pengambilan guru tidak menepati dan mengetepikan elemen pengalaman yang beliau ada selama lebih kurang empat tahun.

AMIR SAAD,
Parit Buntar.

Penarikan tajaan jejas peluang guru

BERDASARKAN surat bertarikh 10 Disember 2009 nombor rujukan KP (BB) 700-1/9 Jilid A (16) jelas menyatakan Bahagian Tajaan Pendidikan, Kementerian Pelajaran menangguhkan semua program latihan guru dalam bentuk Hadiah Latihan Persekutuan (HLP), Sarjana Kepengetuaan, Sarjana Muda Pendidikan Khas dan Diploma Siswazah Dalam Penyalahgunaan Dadah (Spada) pada 2010.

Ini bermakna guru yang ingin melanjutkan pengajian dalam bidang sarjana dan kedoktoran mulai 2010 tidak akan diberi bantuan kewangan seperti sebelumnya. Jelas ini langkah ke belakang yang diambil bahagian tajaan. Dalam pada Perdana Menteri mahu sistem pendidikan bertaraf dunia dan guru dilatih dengan aspek pendidikan terkini, keputusan ini jelas dibuat secara terburu-buru.

Apa yang dibimbangkan keputusan bahagian tajaan itu tidak dimaklumkan kepada Datuk Seri Najib Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pelajaran. Bukti yang menunjukkan Menteri Pelajaran begitu prihatin ialah beliau dengan serta-merta meluluskan peruntukan RM89 juta selepas mengetahui Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) memansuhkan 11 jenis sukan.

Saya amat yakin jika Perdana Menteri tahu hal ini, beliau tidak akan membenarkan bahagian tajaan KPM melakukan sesuka hati bertentangan prinsip kerajaan iaitu 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan'. Perdana Menteri dan timbalannya bukan seperti pemimpin pembangkang yang hanya tahu bercakap konon mereka pembela rakyat, tetapi tidak melakukan apa-apa untuk rakyat.

Saya yang ingin melanjutkan pengajian sarjana menerusi HLP begitu kecewa dengan sikap Bahagian Tajaan kementerian. Saya hampir mencapai usia 40 dan bimbang jika tiada biasiswa untuk HLP. Guru tidak berpeluang untuk memperbaiki ilmu mereka. Saya juga mendapat tahu rakan saya yang sedang melanjutkan pengajian di Institut Aminuddin Baki (IAB), Genting Highlands juga dinafikan hak mereka. Mereka yang sedang belajar 1 Julai 2009 sepatutnya diberi biasiswa untuk ke Institut Pengajian Kepengetahuaan Universiti Malaya (IPKUM) dalam bidang Sarjana Kepengetahuaan pada Julai 2010, tetapi malangnya turut dinafikan bahagian tajaan. Begitu juga dengan program Spada turut dibatalkan

Apakah bahagian tajaan lupa mereka yang terbabit dengan dadah biasanya dalam usia yang muda atau ketika zaman persekolahan. Bagaimana guru ingin mencegah perkara ini jika kursus seperti ini juga ingin ditiadakan? Apa pula halnya dengan guru yang ingin menyambung pelajaran dalam bidang pendidikan khas? Kita kekurangan guru dalam bidang itu, tetapi hal ini dipandang sepi bahagian tajaan. Adakah Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil tahu mengenai tindakan bahagian tajaan ini?

GURU KECEWA,
Kedah.

01 March 2010

SPA Tidak Amal Diskriminasi Gender Dalam Pengisian Jawatan

PUTRAJAYA, 1 Mac (Bernama) -- Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) tidak mengamalkan diskriminasi gender dalam pengisian setiap jawatan dalam sektor perkhidmatan awam, kata Setiausahanya, Datuk Lamien Lawiyo, pada hari Isnin.

Menurutnya SPA tidak pernah membezakan gender pemohon kerana kelayakan dan kriteria pengambilan berpandukan kepada jenis jawatan yang dipohon.

Katanya pengambilan penjawat awam tertakluk kepada kesesuaian dan kelayakan berbeza mengikut kehendak dan keperluan kementerian dan agensi kerajaan.

"Mereka dilantik mengikut kehendak bidang pekerjaan. Misalnya, Jabatan Penjara meminta penjawat wanita untuk Penjara Wanita dan kami menimbang kehendak jabatan dan kementerian yang memohon," katanya kepada pemberita pada majlis penyerahan jersi kepada pasukan bola sepak SPA FC yang bertanding pada Liga FAM musim ini.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan Setiausaha Agung Cuepacs, Ahmad Shah Mohd Zin, baru-baru ini, bahawa dominasi penjawat wanita dalam sektor awam kian membimbangkan kerana ia akan memberi impak jangka panjang terhadap pertumbuhan ekonomi negara.

Ahmad Shah mendakwa semakin ramai penjawat wanita kini telah diberi tanggungjawab untuk memikul tugas yang memerlukan mereka membuat sebarang keputusan penting.

Katanya, hampir tiga suku daripada jawatan baru dalam kategori Pegawai Tadbir dan Diplomatic (PTD) telah diisi oleh kaum wanita, sekaligus bertentangan dengan dasar kerajaan yang memperuntukkan hanya 30 peratus jawatan `pembuat keputusan' untuk golongan terbabit.

Kenyataan Ahmad Shah itu turut mendapat maklum balas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang berkata pencapaian dan penghasilan mutu kerja adalah perkara yang paling diutamakan oleh kerajaan, bukan persoalan mengenai jantina.

Menurut Najib, bukan sesuatu yang mengejutkan jika kemasukan untuk jawatan PTD pada masa akan datang didominasi oleh wanita jika peningkatan jumlah penuntut wanita di universiti berterusan.

Lamien juga memberitahu dari 490 jawatan PTD yang diperuntukkan, 250 daripadanya diberikan kepada calon lelaki manakala selebihnya diisi oleh calon wanita.

"SPA juga masih menanti maklum balas daripada beberapa kementerian dan agensi kerajaan berhubung anggaran kekosongan jawatan untuk tahun ini," katanya.

-- BERNAMA

Pelaksanaan Perintah Am timbulkan ketidakseragaman

Berita Harian

REAKSI Presiden Cuepacs, Omar Osman, yang tersentak sejenak apabila diajukan soalan mengenai Perintah Am dan pekeliling kerajaan sudah cukup sebagai petanda betapa rumitnya menangani isu berkaitannya.

Beliau sendiri mengakui permasalahan berkaitan isu itu membabitkan skop amat besar, termasuk aduan membabitkan sesetengah aspek seperti tindakan tatatertib, cuti, elaun dan kenaikan pangkat, yang banyak diterima Cuepacs.

Maklumlah, biar apa saja perkara membabitkan peraturan atau garis panduan berkaitan tata laku dan etika pekerja sudah semestinya mengundang pelbagai masalah dan perlu kerap dikemaskinikan mengikut keadaan tetapi mustahil dapat memuaskan hati semua pihak.

Namun, Perintah Am dan pekeliling kerajaan ini menjadi nadi utama yang mengawal selia serta memastikan urus tadbir kerajaan daripada peringkat akar umbi hingga ke tahap tertinggi, harus berjalan lancar serta mematuhi prosedur ditetapkan.

Pada dasarnya, Perintah Am adalah rangkuman syarat, garis panduan, kod etika, disiplin dan undang-undang kecil berkaitan apa yang boleh dilakukan selain prosedur bagi melakukannya dan larangan terhadap penjawat awam.

Pekeliling kerajaan pula terbahagi kepada tiga kategori iaitu pekeliling perkhidmatan, surat dan surat edaran yang lazimnya menjadi saluran untuk menerangkan bidang kuasa dan kaedah bagaimana sesuatu elemen Perintah Am disesuaikan untuk kementerian, jabatan atau sektor perkhidmatan awam tertentu.

Pekeliling bersifat lebih anjal berbanding Perintah Am kerana ia harus diterjemahkan mengikut keperluan semasa walaupun terikat kepada ruang lingkup yang ditetapkan Perintah Am.

Ini lazimnya dikeluarkan ketua pengarah di kementerian berkenaan khusus bagi kakitangan tertentu. Tetapi ada juga pekeliling yang dikeluarkan Ketua Setiausaha Negara jika membabitkan keseluruhan kakitangan awam secara umum.

Antara lain, Perintah Am merangkumi Perkhidmatan Awam Persekutuan, Perkhidmatan Awam Negeri, Perkhidmatan Badan Berkanun Persekutuan, Perkhidmatan Badan Berkanun Negeri dan Perkhidmatan Pihak Berkuasa Tempatan.

Ia meliputi perihal pelantikan, elaun, cuti, tatatertib rumah kerajaan, perubatan dan waktu bekerja selain skim pencen perkhidmatan awam, skim pencen badan berkanun dan kuasa tempatan, acara kewangan, serta penyelarasan pencen.

Perintah Am juga menggariskan tugas-tugas suruhanjaya perkhidmatan bagi melantik, mengesahkan, memberi taraf berpencen, menaikkan pangkat, menukar, kawalan tatatertib dan tugas-tugas lain.

Ia juga menetapkan kuasa melantik bagi anggota perkhidmatan kehakiman dan perundangan, perkhidmatan awam persekutuan dan bersama, anggota pasukan polis, serta perkhidmatan pelajaran.

Selain itu, Perintah Am menetapkan tahap penggredan mengikut kelayakan akademik penjawat awam serta status pegawai (sama ada tetap, sementara, kontrak, sambilan atau berasingan). Ia juga menentukan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dan tangga gaji.

Lazimnya setiap profesyen dalam sektor awam perlu ada perintah am yang khusus mengenainya dan diperincikan menerusi pekeliling yang dikeluarkan mengikut keperluan semasa oleh ketua jabatan berkenaan, tertakluk kepada bidang kuasa yang diberi.

Delegasi kuasa bagi mengguna pakai Perintah Am sering diturunkan kepada pegawai peringkat jabatan. Ini secara tidak langsung menyebabkan tiada keseragaman dari segi pelaksanaan, yang lazimnya mengikut budi bicara pegawai atasan berkenaan.

Walaupun pegawai atasan terbabit juga terikat kepada Perintah Am atau Pekeliling lain, pemantauan yang menyeluruh sukar dilakukan terhadap mereka, terutama jika jabatan kerajaan itu terletak di pedalaman.

Sehubungan itu, wujud aduan di kalangan kakitangan awam bahawa berlaku pilih kasih dalam pelaksanaan tindakan tatatertib mengikut Perintah Am kerana hukum berlainan dikenakan bagi kesalahan sama.

Selain itu, ada kakitangan mendakwa sesetengah rakan sekerja diberi layanan istimewa kerana hubungan politik sehingga membebankan kakitangan lain yang terpaksa memikul beban kerja individu berkenaan.

Kewujudan banyak kerenah birokrasi yang membantutkan pelaksanaan sesuatu prosedur yang amat mudah turut melunturkan semangat bekerja kebanyakan kakitangan awam dan tidak kurang terdorong menyertai sektor swasta di mana mereka yakin akan diberi ganjaran lebih setimpal.

Umpamanya, usaha mengemas kini rekod kakitangan bagi tujuan kenaikan gred atau gaji selepas memperoleh kelulusan akademik lebih tinggi, kadang-kala mengambil masa hampir setahun sedangkan pengesahannya boleh dilakukan dalam tempoh beberapa hari di sektor swasta.

Ada dakwaan mengatakan pegawai atasan bersifat pilih kasih apabila mahu mengambil tindakan berpandukan Perintah Am. Dalam erti kata lain mereka yang baik dengannya boleh terlepas dan sebaliknya sesiapa yang tidak disukai lebih cenderung dikenakan tindakan.

Banyak peruntukan Perintah Am juga dianggap sudah lapuk dan tidak sesuai lagi dengan perkembangan semasa tetapi perubahan yang dilakukan memakan masa terlalu lama kerana kerenah birokrasi atau dibiarkan kepada budi bicara ketua jabatan untuk menentukan pelaksanaannya.

Sebelum ini, ada usul bagi mengemas kini Perintah Am ketika pentadbiran bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, malah perbincangan dengan Peguam Negara menjurus ke arah itu sudah dimulakan tetapi tiada perkembangan dilaporkan setakat ini.

Ada pihak menganggap pelantikan sebagai pengetua sekolah satu bebanan

Berita HArian

TIDAK dapat dinafikan, sektor perguruan adalah kumpulan kakitangan awam yang paling banyak mendapat publisiti berbanding kakitangan awam lain, terutama dari segi kenaikan pangkat atau gred jawatan lebih tinggi menerusi penstrukturan semula kementerian berkenaan.

Namun, masih ada suara sumbang di sektor itu yang mendakwa tersisih, terutama pegawai pengurusan sekolah seperti pengetua dan penolong kanan yang berasakan diri mereka tidak mendapat ganjaran sewajarnya.

Beberapa pengetua dan penolong kanan mendakwa pengisian jawatan pengetua baru serta penolong kanan sekolah menengah sejak sedekad lalu tidak lagi menerusi kenaikan pangkat, sebaliknya hampir semua pengetua yang dilantik di kalangan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) gred DG48 Khas Untuk Penyandang (KUP).

Difahamkan, Bahagian Sumber Manusia Kementerian Pelajaran iaitu jabatan yang dimonopoli sepenuhnya kumpulan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) yang mengurus proses kenaikan pangkat pegawai perkhidmatan pendidikan, hanya perlu menukar status DG48 (KUP) kepada DG48 (Hakiki) ketika melantik PPPS menjadi pengetua.

Selesai proses itu, pegawai berkenaan mendapat elaun pengetua sebanyak RM150 sebulan. Tangga gaji dan elaun lain kekal seperti ketika mereka menyandang jawatan guru DG48 KUP. Pengetua baru yang dilantik di sekolah yang ada kemudahan kuarters pengetua, elaun rumah mereka dipotong separuh kepada RM350 kerana diwajibkan tinggal di kuarters manakala elaun kos sara hidup (Cola) turut berkurangan separuh mengikut kategori tempat bertugas.

Akibatnya, ramai calon pengetua berkelayakan menolak tawaran dilantik sebagai pengetua dan sebaliknya sanggup bertugas sebagai penolong kanan atau guru biasa hingga pencen. Hakikatnya, mereka enggan memikul beban tugas pentadbiran yang berat sedangkan faedahnya tidak setimpal, malah imbuhan kewangan semakin susut.

Kesimpulannya, pelantikan pengetua bukan proses kenaikan pangkat, sebaliknya dianggap satu penderaan untuk kekal pada tangga gaji tertentu kerana PPPS perlu melalui tempoh perkhidmatan minimum sehingga 20 tahun sebelum menyandang gred DG48 KUP.

Kakitangan lesap lebih setahun masih dibenarkan bertugas

Berita Harian

TINJAUAN Berita Harian mendapati hampir setiap kakitangan awam ditemui ada kisah peribadi mengenai permasalahan dengan Perintah Am atau Pekeliling dan rata-rata kecewa kerana tidak banyak berubah walaupun ia kerap dibangkitkan.

Malah, tidak kurang juga yang khuatir menjadi sasaran pegawai atasan mereka sekiranya membicarakan secara terbuka mengenai kepincangan pelaksanaan Perintah Am atau Pekeliling di jabatan masing-masing.

Majoriti berpendapat, apa saja perubahan atau penambahbaikan prosedur yang dilakukan tidak bermakna sekiranya budaya kerja pegawai dan kakitangan awam tidak diubah.

Paling banyak rungutan adalah berkaitan Bab D Perintah Am bagi menangani masalah disiplin dan salah laku kakitangan awam sekarang yang disyorkan dimansuh dan diganti dengan Akta Pekerja Sektor Awam yang memberi kuasa kepada Ketua Jabatan untuk mengambil tindakan disiplin kepada pekerja membuat sebarang salah laku dalam masa 14 hari seperti yang terkandung dalam Akta Pekerja 1955.

Akta Pekerja Sektor Awam hendaklah diwujudkan dengan peraturan penyediaan garis panduan pelaksanaan tindakan terhadap pekerja supaya ketua jabatan dapat melaksanakan kuasanya tanpa teragak-agak.

Ketua jabatan mempunyai kuasa mengeluarkan surat tunjuk sebab, menggantung kerja, mengadakan siasatan dan mengenakan hukuman jika sabit kesalahan. Semua proses ini perlu diselesaikan dalam masa 14 hari seperti termaktub dalam akta itu.

Proses sekarang melalui peruntukan Perintah Am dikatakan mengambil masa lama dan menjadikan kakitangan yang melakukan kesalahan tidak takut dan bimbang.

Inilah rungutan disuarakan seorang kakitangan yang sudah bertugas 20 tahun di Hospital Selama, Perak, yang hairan dengan tindakan pengurusan pentadbiran hospital itu menerima semula kakitangan yang gagal hadir bertugas tanpa sebarang kebenaran selama lebih setahun.

“Setahu saya, mengikut Perintah Am, tindakan buang kerja boleh diambil terhadap kakitangan tidak hadir bertugas selama tujuh hari berturut-turut tanpa kebenaran tetapi dalam kes ini tiada tindakan langsung walaupun beberapa aduan dibuat.

“Malah, saya dan rakan sekerja lain yang membuat aduan diberi amaran dan disuruh letak jawatan saja kalau tidak puas hati. Saya hanya kakitangan sokongan yang bergantung penuh kepada pekerjaan ini bagi menyara keluarga dan tidak berupaya menentang pegawai atasan.

“Kami juga bertindak nekad membuat laporan kepada pengurusan tertinggi selepas tiada tindakan pada peringkat jabatan tetapi kami pula menjadi mangsa dari segi kekangan kenaikan pangkat serta gaji,” katanya.

Aduan kakitangan berkenaan yang kini diuruskan pihak kesatuannya enggan mendedahkan identiti kerana akan bersara tidak lama lagi dan khuatir pencennya terjejas jika terus memanjangkan isu itu.

Laporan Khas: Kes tatatertib sektor awam perlu adil

Oleh Syuhada Choo Abdullah dan Magendran Rajagopal
bhnews@bharian.com.my

Kakitangan kerajaan diberhenti kehilangan segala hak, faedah ikut Perintah Am: Cuepacs

GABUNGAN Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menggesa kerajaan mengkaji semula pelaksanaan hukuman dalam Perintah Am, Bab D - Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan Dan Tatatertib) 1993, khususnya berkaitan pemberhentian kerja penjawat awam.

Presidennya, Omar Osman, berkata kajian semula ke arah penambahbaikan itu amat penting untuk memastikan tindakan tatatertib diambil terhadap penjawat awam adalah adil dan saksama. Ini bagi mengelak penganiayaan atau sehingga mencetuskan perasaan ‘dendam’ terhadap kerajaan.

Katanya, antara aspek utama perlu diberi penekanan dalam kajian semula itu ialah kehilangan segala hak dan faedah secara mutlak termasuk pencen, perubatan, gratuiti, ganjaran cuti terkumpul serta kemudahan lain apabila seseorang penjawat awam diberhentikan kerja akibat kesalahan tatatertib.

Beliau berkata, ada kes pemberhentian kerja membabitkan penjawat awam yang sudah berkhidmat 30 tahun malah mungkin pernah memperoleh anugerah kecemerlangan ketika bertugas serta mempunyai jumlah cuti terkumpul yang banyak.

“Apabila seseorang penjawat diberhentikan, dia mengalami kerugian besar kerana kehilangan mutlak segala hak dan faedahnya sebagai anggota perkhidmatan awam. Lebih menyedihkan, ada kes membabitkan penjawat awam yang hanya tinggal dua tahun untuk bersara wajib atau sudah mempunyai jumlah cuti terkumpul sebanyak 120 hari.

“Keadaan tanpa sebarang pampasan itu akan mengakibatkan permasalahan besar kepada keluarga, lebih-lebih lagi sekiranya mempunyai anak kerana beban kewangan seperti mungkin ada hutang yang masih belum selesai.

“Oleh itu, sekurang-kurangnya gratuiti serta ganjaran cuti yang dikumpulkan sepanjang tempoh berkhidmat patut dibayar dan tidak dikaitkan dengan pemberhentian kerja kerana ia adalah hasil keringat mereka sebelum berlaku kesalahan tatatertib,” katanya.

Omar berkata, Cuepacs memandang berat aspek itu kerana bimbang penjawat awam yang dibebani kesukaran mendadak akibat diberhentikan kerja akan `berdendam’ terhadap kerajaan sehingga mungkin bertindak membuat hasutan.

“Hasrat Cuepacs ialah supaya seseorang penjawat awam yang diberhentikan kerja namun masih taat setia kepada kerajaan kerana hukuman dikenakan bukanlah secara mutlak, sebaliknya masih ada pertimbangan.

“Dengan itu, penjawat terbabit akan lebih dapat menerima hakikat hukuman dan mengakui kesalahan yang dilakukan kerana kerajaan tetap menghargai perkhidmatan selama ini dengan pemberian imbuhan untuk meringankan beban.

“Bagaimanapun, kehilangan faedah pencen, perubatan dan kemudahan lain serta tidak boleh lagi berkhidmat dalam sektor awam adalah hukuman setimpal,” katanya.

Berdasarkan statistik sektor awam tahun lalu, Omar berkata, kira-kira 380 kes pemberhentian kerja akibat pelbagai kes kesalahan tatatertib, termasuk tidak hadir bertugas tanpa cuti selama tujuh hari berturut-turut.

Dalam konteks ini, beliau berkata, penjawat yang melakukan kesalahan tidak hadir bertugas tanpa cuti selama tujuh hari berturut-turut wajar dipanggil untuk membela diri dalam panel lembaga tatatertib sebelum penetapan keputusan memberhentikan kerja.

Katanya, ini supaya mereka berpeluang menjelaskan permasalahan atau punca sebenar kejadian itu kerana mungkin berlaku kes kecemasan tertentu yang tidak dapat dielakkan tetapi peruntukan cuti sudah habis.

“Penjawat yang melakukan kesalahan tatatertib akan diberi surat tunjuk sebab dan keputusan memberhentikan kerja hanya dibuat berdasarkan jawapan dalam surat itu tanpa dipanggil berjumpa dengan panel lembaga tatatertib.

“Ini tidak adil kerana ada sebilangan penjawat yang kurang arif menjawab surat tunjuk sebab dan mungkin ada kes teraniaya. Tambahan pula, lazimnya 90 peratus kes rayuan gagal.

“Sehubungan itu, Cuepacs meminta kerajaan mengkaji semula supaya hukuman yang dikenakan setimpal dengan kesalahan kerana perkara ini memang banyak dipersoalkan dan mencetus perasaan tidak puas hati.

“Cuepacs mencadangkan supaya setiap penjawat awam yang menghadapi tuduhan kesalahan tatatertib mesti dipanggil ke dalam lembaga tatatertib dan dibicarakan secara adil dan juga saksama, bukan keputusan dibuat berdasarkan surat tunjuk sebab saja. Selain itu, wajar dilantik pemerhati seperti di kalangan wakil kesatuan,” katanya.

Lebih memeritkan, Omar berkata, ada segelintir ketua jabatan menggunakan ancaman `hukuman tatatertib’ sebagai senjata gertakan untuk melakukan suatu tugas ke atas kakitangan bawahan.

Beliau berkata, tindakan sedemikian tidak sepatutnya berlaku ketika kerajaan dalam proses mentransformasi sektor awam ke arah kualiti kerja, produktiviti dan sistem penyampaian terbaik kerana ia tidak akan menyelesaikan masalah.

Katanya, Cuepacs sudah menetapkan dalam Sasaran Kerja Tahunan 2010 untuk meneliti semula Perintah Am, Bab D berkenaan, meliputi dari segi relevan dan kesesuaian dengan perkembangan semasa.

“Cuepacs akan mengadakan bengkel bagi tujuan ini, dijangka Februari tahun depan membabitkan penyertaan pihak seperti ahli dalam bidang perundangan dan pertubuhan bukan kerajaan,” katanya.

Guru agama Johor rayu Cuepacs bantu tuntutan naik gaji

Berita Harian

UNTUK makluman, kami Guru Agama Kerajaan Negeri Johor Gred DGA26 yang berkhidmat di bawah Jabatan Agama Johor, Bahagian Pendidikan adalah lantikan di bawah Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Johor (SPAJ).

Kami mohon jasa baik Cuepacs menyelesaikan masalah anjakan gaji lulusan Peperiksaan Tahap Kecekapan (PTK) pada aras IV yang masih tidak dapat kenaikan itu bermula 2006 sehingga 2008.

Semua maklumat guru berkenaan sudah dihantar kepada Pengarah Jabatan Agama Johor untuk kenaikan anjakan gaji.

Untuk makluman, kami sedia maklum syarat anjakan gaji seperti berikut:

4.1 Lulus PTK aras IV.

4.2 Laporan Prestasi Tiga Tahun berturut-turut.

4.3 Kelulusan Ketua Jabatan (Pengarah Jabatan Agama Johor).

Bagaimanapun, syarat ketiga menyebabkan kami tidak menerima anjakan itu dengan alasan ketua jabatan mengatakan itu haknya untuk meluluskan atau tidak.

Kami tidak puas hati kerana sudah bersungguh-sungguh mengambil peperiksaan dan lulus tetapi tidak mendapat kenaikan berkenaan. Kami juga ingin hak seperti penjawat awam lain.

Harapan kami Cuepacs dapat membantu menyelesaikan masalah ini supaya kami tidak lagi menunggu bulan jatuh ke riba.

GURU AGAMA,
Kerajaan Negeri Johor Gred DGA29.

Guidelines will benefit all, says Transparency

NST
2010/02/28

KUALA LUMPUR: Proper guidelines on political corruption will benefit the government and the people, said Transparency International Malay-sia deputy president Prof Datuk Mohamad Ali Hasan,
"The definition of what constitutes corruption in politics will improve the public's perception of the government and those holding high office," he said.

Ali added: "But the definition should not be static and must take into account the diverse cultures of the country."

He said defining corruption by politicians must be assessed on the three parameters of intention, amount and occasion.

"If duit kopi or a small token is given without any bad intention, it is ok. But if the amount given is way beyond the means of the recipient, then it is corruption.

"Also, if money or hampers are given during festive seasons, such as Chinese New Year, which is customary, then it is ok."

In the case of "support letters", however, he said it was good move to draw the line.

"Several agencies have stopped doing this, which is good.

"Civil servants receiving such letters are put in a spot and the public may misinterpret it."

However, the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC), in a statement posted on its website, said that the issuance of a support letter "by individual or company" was not in itself an offence, but becomes one when the letter is:

- Issued to an individual or company where the individual, his relative or an acquaintance has an interest;

- If a person has to pay for the issuance of the support letter; and,

- If the individual or relative or acquaintance is promised or offered any award if the project is successful due to the issuance of the support letter.