14 September 2007

Syor prestasi ganti PTK

Berita Harian

Oleh Amin Ridzuan Ishak

NUTP mahu kerja guru bukan siswazah dinilai menerusi 3 aspek

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mahu supaya prestasi kerja guru bukan siswazah yang berumur 50 tahun ke atas dinilai menerusi tiga aspek berbanding peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK), untuk menentukan kenaikan pangkat.

Presiden NUTP, Anuar Ibrahim, berkata tiga aspek berkenaan adalah pengalaman atau tempoh perkhidmatan, kursus yang pernah dihadiri serta jawatan ketika berkhidmat.

Katanya, penilaian berdasarkan tiga aspek itu disifatkan sebagai lebih rasional berbanding soalan yang dikemukakan dalam PTK kerana ia dapat menentukan minat serta kebolehan yang ada pada seorang guru itu untuk menjawat jawatan lebih tinggi.

Jika PTK, ia hanya berdasarkan buku yang jelas memberi kelebihan terhadap guru muda dan tidak dapat menilai pengalaman dalam menangani situasi dalam sesi pembelajaran.

Selain itu, apa yang dibimbangi melalui PTK adalah jika gagal, seseorang itu perlu mengulang kaji kembali untuk mengambil semula peperiksaan dan ini sudah tentu akan memberi tekanan kepadanya, katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menandatangani perjanjian persefahaman antara NUTP dengan Takaful Nasional Sdn Bhd bagi mewujudkan skim insurans khas dikenali Pelan Takaful Mutiara Plus, di sini, semalam.

Melalui pelan berkenaan, seramai 130,000 ahli NUTP berpeluang menikmati skim perlindungan keselamatan bermula dari RM10,000 hingga RM25,000 dengan ansuran bulanan serendah RM15 sebulan.

Sebelum ini, media melaporkan ramai guru bukan siswazah yang sudah berkhidmat berpuluh-puluh tahun enggan menduduki PTK dengan alasan tidak akan lulus walaupun kesatuan memberi galakan serta menyediakan kursus khas.

Anuar berkata, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) harus menimbangkan tiga aspek berkenaan secara serius dalam menghormati sumbangan golongan berkenaan terhadap profesion keguruan.

NUTP bimbang kenaikan pangkat dengan syarat lulus PTK ini akan menyebabkan mereka terkilan kerana tidak dapat mengakhiri tempoh perkhidmatan mereka dengan jawatan lebih baik.

Lagipun jumlah mereka ini tidak ramai iaitu kira-kira 10 peratus daripada 130,000 ahli NUTP seluruh negara dan itupun ada segelintir memegang jawatan tinggi, katanya.

No comments: