14 September 2007

Pensyarah gred DS45 minta diselaras

Berita Harian

HASRAT Kementerian Pengajian Tinggi untuk memastikan 70 peratus pensyarah di institusi pendidikan tinggi awam (IPTA) memiliki Ijazah Doktor Falsafah (PhD) menjelang 2010 disambut baik semua pihak terutamanya di kalangan ahli akademik.

Ia adalah satu usaha penting untuk membangunkan modal insan bagi memacu pembangunan negara. Salah satu usaha kementerian berkenaan untuk merealisasikan hasrat ini ialah dengan melantik pensyarah baru yang memiliki PhD menerusi Gred DS51 iaitu gred setara dengan Pensyarah Kanan DS52. Ia mula diperkenalkan sejak awal tahun ini.

Bagaimanapun, apa yang menjadi persoalan ialah lantikan ini terpakai bagi pelantikan baru saja sedangkan pensyarah yang lama memiliki PhD berada pada gred DS45, iaitu lantikan 2004 hingga 2006 tidak diberikan hak dan peluang sama.

Peraturan digariskan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) ini menimbulkan persoalan, kenapa peluang ini tidak diberikan kepada pensyarah lama secara automatik sedangkan mereka sudah lama berkhidmat dengan universiti dan menanggung pelbagai tanggungjawab serta beban tugas sama ada berbentuk pengajaran, penyeliaan, penyelidikan mahupun tugas pentadbiran.

Mereka terpaksa mengharungi proses kenaikan pangkat secara biasa yang mengambil masa cukup lama. Sebagai contoh, seorang pengajar menerusi Skim Latihan Akademik Bumiputera (SLAB) yang baru tamat pengajian PhD dilantik sebagai pensyarah sementara pada gred DS45 pada tahun pertama.

Jika lulus temu duga dan diperakukan dekan, pada tahun berikutnya dia akan dilantik sebagai pensyarah tetap dan menghadiri kursus induksi. Dalam tempoh masa berkenaan dia perlu memenuhi syarat melakukan penyelidikan yang ditaja dan mempunyai penerbitan dalam jumlah tertentu.

Selepas semua syarat ini dipenuhi, barulah dia disahkan jawatan. Ia biasanya memakan masa selama tiga tahun.

Untuk kenaikan pangkat ke gred seterusnya iaitu DS52, syarat biasa dikenakan seperti mendapat markah penilaian tahunan melebihi 80 peratus tiga tahun berturut-turut, menunjukkan prestasi kerja yang istimewa mutunya dan lulus peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan Ketiga (PTK3), di samping lulus temu duga kenaikan pangkat.

Walaupun baru-baru ini diadakan eksesais kenaikan pangkat secara pantas bagi pensyarah PhD pada gred DS45 yang disahkan jawatan, syarat lulus PTK pula menjadi masalah. Bagi mendapat keputusan PTK memakan masa amat lama iaitu dari empat hingga enam bulan, sebelum terpaksa melalui pelbagai proses dan prosedur selepasnya.

Ramai di kalangan pensyarah PhD berada pada gred DS45 hampir bersara, tetapi terpaksa mengikuti kursus PTK3 bersama pensyarah muda dan mengharungi pelbagai syarat ketat lain untuk mendapat kenaikan pangkat.

Beruntunglah bagi pensyarah PhD yang baru dilantik tidak perlu mengharungi semua ini dan menikmati gaji lumayan sebaik memulakan tugas. Bagi pensyarah PhD pada gred DS45, di samping pelbagai beban tugas sedia ada yang begitu banyak, mereka terpaksa pula berdepan pelbagai rintangan untuk mendapat kenaikan pangkat.

Keadaan ini sudah tentu menimbulkan kegelisahan dan kekecewaan. Bukanlah menjadi budaya di kalangan pensyarah untuk bersungut, tetapi sedarlah bahawa mereka hanya menuntut hak sepatutnya diperoleh.

JPA tidak seharusnya meletakkan pelbagai peraturan yang menganaktirikan pensyarah lama. Sepatutnya JPA dan kementerian lebih mengutamakan pensyarah lama yang sedang berkhidmat kerana mereka sudah membuktikan komitmen mereka dengan universiti dan bersama-sama bertungkus-lumus memperkasakan martabat universiti.

Mempunyai kelulusan PhD adalah sesuatu yang istimewa dan sebenarnya ia sukar diperoleh kecuali bagi individu berjiwa cekal dan cemerlang. Mereka yang memiliki kelulusan tertinggi akademik ini wajar diberi pengiktirafan sewajarnya.

PENSYARAH PHD DS45,
Kuala Lumpur.

3 comments:

Anonymous said...

Come on' Pensyarah DS45,

A country without 'far-sighted' action will not develope. You should be proud of the announcement by the govn on increasing the salary of PhD holder. This shows they admit the profession of lecturer as a professional. Rather than criticizing, better you try to write on the better side. Do not wrote about the past such as work load la and such, write about current and future. Why don't you compare the ds45 salary where the old time ppls complain about lecturer receiving great ds45. Sorry for criticized, this just a comment.

Anonymous said...

I am happy with that too. Just disappointed that I am only now just a tutor although with a Master's degree from the states...

NEO said...

I'm working in a public university. Could you imagine, myself and others that have master qualification in design are not allowed to be upgraded to DS45. I've been a tutor more than 5 years. Those without a master but with architecture of Part1 and Part2 could be a DS45 lecturer. Anybody with AR for achitecture could be senior lecturer or adjunct professor. It is a descrimination towards design qualification and industries. Othe university allowes this, why can't my university allowed this. Please advise...