10 May 2007

PTPTN mahu gaji 10,000 pegawai dipotong


KOTA BHARU: Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mahu majikan membuat potongan gaji bulanan untuk memastikan 10,000 pegawai pelbagai jabatan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) melunaskan pinjaman mereka.

Ketua Eksekutif PTPTN, Yunos Abd Ghani, berkata perbadanan itu akan menghubungi majikan mereka yang terbabit bagi membolehkan proses pemotongan seperti itu dilaksanakan seberapa segera.

Katanya, surat mengenai perkara itu sudah dihantar kepada majikan berkenaan dan ia akan disusuli dengan perbincangan antara majikan, peminjam serta PTPTN mengenai proses pemotongan selanjutnya.

“Sebelum bertindak tegas terhadap peminjam itu, PTPTN akan berusaha mencari jalan penyelesaian terbaik bagi memastikan pinjaman itu dapat dilunaskan secepat mungkin.

“PTPTN akan menyusul dengan mengadakan perbincangan mengenai proses pemotongan gaji itu supaya tidak membebankan pihak berkenaan," katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.

Beliau mengulas laporan 10,000 pegawai kerajaan yang ingkar melunaskan hutang dengan PTPTN.

Senarai peminjam ingkar itu diperoleh PTPTN hasil maklumat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan majikan masing-masing.

Sementara itu, Bernama melaporkan Presiden Cuepacs, Omar Osman, berkata pihaknya mahu PTPTN merangka kaedah yang membolehkan pembayaran balik pinjaman pendidikan itu dibuat peminjam, termasuk potongan gaji automatik.

No comments: