06 September 2008

Jakim tak sambil lewa

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menegaskan pihaknya tidak harus dipersalahkan berikutan kegagalan melaksanakan tanggungjawab dengan baik bagi memastikan semua urusan berkaitan proses pengeluaran pensijilan halal dapat dilakukan dengan cepat, selain memenuhi prosedur yang ditetapkan.

Ketua Pengarahnya, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz, berkata Jakim tidak pernah mengambil sikap sambil lewa berhubung isu itu kerana ia membabitkan kesucian agama Islam.

“Semua pihak perlu faham situasi yang dihadapi oleh Jakim ketika itu. Bayangkan dengan kekurangan pelbagai kemudahan, terutamanya makmal yang dianggap penting bagi sebuah jabatan seperti Jakim. Kekurangan kakitangan untuk menguruskan pelbagai perkara turut menyebabkan berlakunya kelewatan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau mengulas Laporan Ketua Audit Negara 2007 yang menegur Jakim kerana mengeluarkan sebanyak 245 permohonan Sijil Halal hanya selepas enam tahun, melampaui tempoh yang ditetapkan iaitu empat bulan.

No comments: