26 March 2007

Guru tawar hati: NUTP

Sumber: Berita Harian

Prosedur punca jawatan pendidik cemerlang kurang dimohon

KUALA LUMPUR: Kerenah birokrasi dalam prosedur permohonan jawatan guru cemerlang menjadi antara punca guru kurang berminat untuk memohon.


Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Anuar Ibrahim, berkata kebanyakan guru ‘tawar hati’ memohon jawatan itu kerana prosedurnya terlalu ketat dan bukannya diri mereka tidak layak.

“Banyak sangat prosedur. Mula dengan isi borang, lepas itu minta sokongan pentadbiran sekolah, ada pula sekolah yang enggan memberikannya, kemudian ada lagi beberapa prosedur dan pelbagai kesukaran untuk hanya memohon.

“Kami mengharapkan prosedurnya dipermudahkan tetapi pada masa sama ia masih mencari guru berkualiti untuk jawatan itu,” katanya di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran, Datuk Dr Zulkurnain Awang bahawa negara masih kekurangan pengetua dan guru cemerlang apabila sebahagian besar jawatan yang diwujudkan akhir tahun lalu untuk mempertingkatkan profesionalisme perkhidmatan perguruan masih belum diisi.

Katanya, antara faktor kekurangan permohonan mengisi jawatan itu adalah kerana guru sendiri berasakan diri mereka tidak layak.

Oktober tahun lalu, Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, mengumumkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bersetuju menambah kuota pengetua dan Guru Cemerlang lebih dua kali ganda kepada 7,187 jawatan berbanding 2,797 sekarang.

Daripada jumlah itu 4,787 adalah jawatan pengetua dan Guru Cemerlang untuk guru siswazah dan 2,400 jawatan guru cemerlang untuk lulusan diploma menjawat Gred DGA 32.

No comments: