26 March 2007

Kenaikan gaji polis dapat cegah gejala rasuah – Cuepacs

Sumber : Utusan Online

KUALA LUMPUR 25 Mac – Cadangan kenaikan gaji pokok anggota polis sebanyak 20 peratus menerusi penstrukturan semula skim perkhidmatan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dapat mencegah gejala rasuah dalam pasukan keselamatan itu.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Omar Osman berkata, cadangan itu wajar diperhalusi oleh kerajaan memandangkan tugas dan tanggungjawab polis kian mencabar.

Menurutnya, tugas yang dihadapi polis menuntut pasukan itu bekerja lebih keras walaupun tahap gaji anggotanya masih rendah dan tidak berbaloi dengan tugas mereka.

Katanya, kenaikan gaji itu dapat membantu usaha kerajaan dalam menangani gejala rasuah yang berlaku di kalangan kakitangan awam.

‘‘Cadangan itu secara tidak langsung akan meningkatkan produktiviti, kualiti dan integriti pasukan tersebut dalam menjalankan tugas dengan cemerlang,’’ kata Omar ketika dihubungi di sini hari ini.

Semalam, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, kenaikan gaji pokok anggota dan pegawai PDRM sebanyak 20 peratus lebih tinggi daripada pekerja sektor awam lain merupakan antara cadangan penstrukturan semula PDRM yang diserahkan kepada kerajaan.

Turut diberi perhatian dalam penstrukturan semula PDRM ialah penambahan anggota dan kenaikan taraf kelulusan sekurang-kurangnya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk konstabel, diploma bagi jawatan sarjan manakala ijazah untuk jawatan inspektor.

Musa berkata, penstrukturan semula itu seharusnya dilihat sebagai lonjakan bagi membaiki taraf dan meningkatkan kualiti profesionalisme anggota serta pegawai polis.

Omar berkata, kerajaan juga wajar meneliti semula gaji yang turut melibatkan agensi penguatkuasaan lain kerana mereka juga berhadapan dengan gejala rasuah.

Tambahnya, langkah itu perlu bagi membolehkan penguatkuasaan undang-undang dapat dilaksanakan dengan lancar dan berkesan.

Dalam pada itu, Cuepacs bimbang dengan cadangan Ketua Polis Negara untuk menetapkan jawatan konstabel memerlukan kelayakan sekurang-kurangnya SPM.

Jelasnya, taraf kelulusan itu adalah setanding dengan penjawat awam yang bekerja sebagai pembantu tadbir dan juruteknik dalam sektor awam.

No comments: