27 March 2007

Cuepacs mahu semua layak wad kelas satu

Sumber: Berita Harian

SERDANG: Cuepacs meminta kerajaan menimbangkan untuk menempatkan semua kakitangan wanita yang melahirkan anak tanpa mengira pangkat dan tangga gaji, di wad kelas satu hospital kerajaan.

Presidennya, Omar Osman, berkata pihaknya menerima banyak aduan layanan tidak memuaskan, keadaan tidak selesa selain merendahkan imej kakitangan awam apabila mereka yang ditempatkan di wad kelas kedua dan ketiga.

Katanya, sektor swasta dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) memberi kemudahan wad kelas pertama kepada kakitangan wanita yang bersalin.

“Pekerja sektor awam juga perlu diberi keutamaan sama,” katanya pada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Pertama Persatuan Setiausaha Universiti Putra Malaysia (UPM) di sini, semalam.

Beliau berkata, kerajaan tidak harus membezakan pangkat atau mengikut tangga gaji dalam menempatkan kakitangannya di wad bersalin.

“Ia menjadi tanggungjawab sosial kerana apabila berlaku perbezaan wad kelas pertama, kedua atau ketiga akan menyebabkan tekanan kepada wanita di sektor awam,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Omar berkata, kerajaan perlu mengkaji masalah kakitangan awam yang tinggal di kuarters kerajaan dan terpaksa membayar sekurang-kurangnya RM30 kepada Indah Water Konsortium Berhad (IWK).

“Mereka kebanyakannya terdiri kakitangan awam berpendapatan rendah serta tidak mendapat elaun perumahan. Ramai antara mereka tidak mampu membayar kos itu kepada syarikat berkenaan. Cuepacs meminta supaya majikan dapat membantu membayar kos berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Omar berkata, Cuepacs berharap kerajaan dapat memutuskan mengenai kenaikan gaji kakitangan awam dan lanjutan umur persaraan sehingga 60 tahun pada Mei ini sempena sambutan Hari Pekerja.

“Kita percaya kerajaan akan memberikan kata putus yang akan menggembirakan kira-kira 1.2 juta kakitangan sektor awam nanti,” katanya.

No comments: