26 March 2007

Tolak semua pembaziran

Sumber: Utusan Online

TOKOH perkhidmatan awam Tan Sri Dr. Arshad Ayub berkata ‘jamuan’ malam dan sambutan besar-besaran diadakan di merata tempat. Saya dapati banyak pembaziran dan ketirisan berlaku. ‘Sebagai tetamu, saya tidak suka melihat ini semua, mungkin ini disebabkan saya berasal daripada keluarga miskin,’ amat menyentuh hati dan perasaan saya selaku rakyat biasa di negara yang aman dan makmur ini.

Apa yang diluahkan oleh Tan Sri Arshad ada kebenarannya dan sememangnya pembaziran ini berlaku di mana-mana. Soalnya sama ada kita semua prihatin atau tidak di atas perkara ini.

Dalam satu-satu majlis besar, kebiasaannya peruntukan yang besar akan terpaksa dikeluarkan ke atas perkara-perkara seperti jamuan, persiapan dewan, persembahan dan percetakan.

Jamuan sudah menjadi kemestian dan wajib untuk diadakan dalam majlis besar atau kecil anjuran kerajaan atau swasta. Sehinggakan mesyuarat atau perjumpaan rasmi kerajaan, swasta, politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seringkali turut menyediakan santapan. Kebiasaannya pembaziran akan berlaku apabila jangkaan bajet yang dikeluarkan berlebihan tidak sepadan dengan peserta yang hadir.

Kebiasaannya juga sesuatu majlis besar yang dihadiri oleh pembesar negara yang melibatkan pelancaran atau perasmian tertentu yang hanya berlangsung selama dua jam, memerlukan persiapan selama dua bulan, beratus-ratus jentera kepakaran dan yang pasti melibatkan perbelanjaan yang amat besar sehingga mencecah jutaan ringgit sudah biasa berlaku.

Untuk mencapai matlamat agar majlis nampak gah dan hebat, biasanya perunding dari syarikat pakar dalam persembahan event management dibayar untuk kepakaran mereka yang sememangnya memerlukan kos yang tinggi.

Kos untuk persembahan gimik pelancaran termasuk multimedia dan sistem bunyi satu majlis besar korporat boleh menelan belanja sehingga ratusan ribu ringgit terutama jika melibatkan kepakaran luar negara.

Dalam kaitan ini, pembesar-pembesar negara seharusnya bertanggungjawab ke atas semua perbelanjaan perjalanan, keraian dan perbelanjaan pengurusan di jabatan masing-masing.

Mereka harus memastikan semua perbelanjaan yang telus dan berbaloi untuk organisasi masing-masing. Menggunakan kemudahan kerajaan dengan penuh rasa tanggungjawab.

Meletakkan semua perkara, wang, aset atau kemudahan kerajaan sebagai hak rakyat yang diamanahkan.

Dari satu sudut perancang pembangunan seperti perancang bandar, UPEN dan pihak berkuasa tempatan yang kerap kali tidak merangka sesuatu pembangunan secara mutlak untuk jangka masa yang panjang dan kerap berubah-ubah serta tiada penyelarasan dengan kementerian-kementerian lain yang terbabit.

Contoh pembaziran yang kerap berlaku adalah pembinaan landskap di persimpangan atau di sepanjang jalan persekutuan oleh PBT yang kerap kali terpaksa dimusnahkan semula lantaran perubahan jajaran atau pengubahsuaian laluan oleh JKR.

Amat sedih landskap yang baru dibina dengan belanja ratusan ribu ringgit hanya mampu bertahan cantik selama beberapa bulan demi memberi laluan kepada projek JKR yang kerap kali berubah.

Jejantas pejalan kaki yang baru dibina setahun terpaksa dirobohkan kerana jajaran jalan raya terpaksa diubah. Jalan yang baru diturap dan masih panas lagi terpaksa dikorek semula untuk laluan kabel telekom, elektrik, saluran air atau pembetungan.

Lampu jalan yang menyala di siang hari, paip pecah yang air melimpah berhari-hari, gerai, arked, prasarana PBT yang terbiar menjadi gajah putih, ketirisan kontrak bumiputera dan projek-projek kerajaan yang terbengkalai juga terlalu banyak yang tidak dapat memberi pulangan rahmat kepada rakyat.

Apa pun penghargaan buat Tan Sri Arshad kerana prihatin membuat teguran.

– SAMSUDIN ISMAIL,

Nusajaya, Johor.

No comments: