26 March 2007

JPA, PDRM bincang berkala isu gaji

Oleh Jalal Ali Abdul Rahim

KUALA LUMPUR: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sentiasa menilai dan mengkaji semua skim perkhidmatan awam untuk dipertingkatkan walaupun tanpa permohonan oleh pihak berkaitan.


Ketua Pengarahnya, Tan Sri Ismail Adam, berkata perkara itu dilaksanakan jika pihaknya mendapati masanya sudah tiba sesuatu skim perkhidmatan ditingkatkan bagi memenuhi keperluan dan tuntutan semasa.

“Kajian mempertingkatkan skim perkhidmatan sebenarnya dibuat secara berterusan tidak kira ada permohonan atau tidak,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mengenai cadangan penstrukturan semula Polis Diraja Malaysia (PDRM) kepada kerajaan yang antara lain meminta kenaikan gaji pokok anggota dan pegawai sebanyak 20 peratus lebih tinggi daripada kakitangan sektor awam lain.

Turut diberi perhatian dalam penstrukturan semula PDRM ialah penambahan anggota dan kenaikan taraf kelulusan sekurang-kurangnya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk konstabel, diploma bagi sarjan dan ijazah untuk inspektor.

Kertas cadangan penstrukturan itu sudah dikemukakan kepada JPA dan kini dalam proses semakan untuk kelulusan.

Mengulas lanjut, Ismail berkata, JPA dan PDRM memang mengadakan perbincangan berkala berhubung perkara itu terutama selepas cadangan Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia.

“Di bawah Musa juga beliau menegaskan bahawa kerja bukan polis (tugas pejabat) nak diberi kepada bukan polis (kakitangan awam bukan anggota),”katanya.

No comments: