24 March 2007

PTD tak boleh selesai masalah guru

Sumber : Berita Harian

SAYA tertarik dengan tulisan bertajuk ‘PTD mahu mantapkan pengurusan JPN’. Dulu guru, kini PTD’ yang disiarkan dalam ruangan ini, semalam. Amat murni niat Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) mahu memantapkan pengurusan Jabatan Pelajaran Negeri (JPN).


Soalnya apakah JPN akan mantap dan lebih baik dengan kehadiran pegawai PTD? Skim lain amat mengetahui niat PTD dalam semua kementerian dan jabatan. Kementerian yang saya duduki sekarang, walaupun ditadbir dan diuruskan PTD secara keseluruhannya, perkara yang dibangkitkan guru seperti pengurusan tidak cekap tetap berlaku.

Pada saya, jika berlaku pekerjaan tidak cekap, banyak perkara perlu diteliti dan diberi perhatian sama ada daripada prosedur kerja, pengetahuan pegawai yang ditugaskan, persekitaran kerja dan pelbagai lagi dan bukan meletakkan penyelesaian dengan menukar pengurusan kepada PTD.

Sedarkah bahawa jika pertukaran pengurusan di JPN ini berlaku, ketua pengurusan atasan di semua jabatan akan diketuai PTD seperti di cawangan kementerian saya sekarang yang diambil alih PTD dan sehingga hari ini setelah lebih setahun pengurusannya adalah lebih teruk berbanding pentadbiran lama.

Kecemerlangan pengurusan boleh diperoleh daripada mereka yang kreatif, berkemahiran dan berilmu pengetahuan. Mereka bukan datangnya daripada yang berjawatan PTD saja tetapi lahir daripada semua skim jawatan.

Justeru, sudah sampai masanya jentera kerajaan merombak semula metodologi pengurusan kerajaan di mana selama ini semua jawatan atasan seperti Ketua Setiausaha Negara (KSN), Ketua Setiausaha kementerian (KSU), ketua jabatan dan ketua lain yang selama ini dimonopoli PTD dibuka kepada semua skim melalui temu duga, peperiksaan dan keperluan jawatan.

SAYANGKAN KERAJAAN,
Putrajaya.

No comments: