16 November 2007

Raja Azahar ganti Aseh

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Timbalan Ketua Setiausaha I Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri (KHEDN), Datuk Raja Azahar Raja Abdul Manap (gambar) dilantik mulai hari ini sebagai Ketua Setiausaha kementerian itu menggantikan Tan Sri Aseh Che Mat yang bersara wajib pada 22 Oktober lalu.

Mengumumkan pelantikan itu menerusi kenyataan semalam, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan, berkata beliau percaya pengalaman dan pengetahuan dalam pelbagai bidang membolehkan Raja Azahar, yang juga bekas Ketua Pengarah Imigresen, mengetuai kementerian itu dengan cekap dan penuh integriti.

Beliau berkata, Raja Azahar mampu meneruskan usaha KHEDN bagi merancang dan melaksanakan hal ehwal imigresen, pendaftaran, kewarganegaraan, pertubuhan, kawalan filem dan keselamatan, agar seiring perubahan teknologi, pertumbuhan sosioekonomi dan keperluan negara secara berterusan.

Raja Azahar, berkelulusan Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan (Ekonomi Perniagaan) dari Northwest Missouri State University, Amerika Syarikat, dan ijazah pertama dalam bidang ekonomi dari Universiti Malaya, dilantik ke dalam perkhidmatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 9 Oktober 1976.

Beliau pernah bertugas di Kementerian Perdagangan dan Perindustrian dari 1976 hingga 1980, selain pernah menjadi Pengarah Bahagian Pelesenan Perdagangan, Jabatan Pengangkutan Jalan.

No comments: