04 July 2008

Tiada pegawai perubatan disahkan dalam gred UD44

Berita Harian

JAWAPAN Pegawai Perhubungan Awam Kementerian Kesihatan bertajuk 'Masalah pegawai perubatan diteliti' yang disiarkan di dalam ruangan ini, pada 19 Jun lalu menarik perhatian saya untuk mengulasnya.

Sebagai pegawai perubatan, jawapan seperti itu hanya untuk menyedapkan hati kami yang sejak sekian lama menuntut keadilan, terutama bagi kenaikan pangkat. Jawapan itu tidak meyakinkan apabila secara realiti proses kenaikan pangkat adalah terlalu perlahan, malah tiada pegawai perubatan di Kementerian Kesihatan disahkan dalam gred UD44 sejak enam tahun lalu.

Iklan kenaikan pangkat dikeluarkan pada 2004 dan surat pemangkuan hanya dikeluarkan pada 2006 dan sehingga sekarang tidak ada pegawai perubatan disahkan dalam gred UD44 kecuali Pakar Perubatan yang terus dinaikkan pangkat ke gred UD48.

Mengapakah perlu ambil lebih empat tahun hanya untuk proses kenaikan pangkat. Harap maklum, kebanyakan pegawai perubatan ini sudah berkhidmat lebih lapan tahun dan ada yang berkhidmat 16 tahun dengan penuh dedikasi dan setia.

Pada hal ada pegawai tadbir yang dinaikkan pangkat ke gred 48 walaupun hanya empat tahun berkhidmat. Alasan jumlah pegawai perubatan terlalu ramai untuk diproses adalah tidak munasabah. Walaupun beberapa langkah diambil untuk mengatasi kekurangan pegawai perubatan di sektor kerajaan, perkara beginilah yang menyebabkan rasa tidak puas hati untuk terus berkhidmat di Kementerian Kesihatan.

Pegawai perubatan perlulah diberi dorongan untuk sambung berkhidmat dengan kerajaan untuk mengatasi kekurangan yang agak ketara.

Kebanyakan pegawai perubatan sudah muak untuk merujuk ke Unit Naik Pangkat, Bahagian Sumber Manusia kerana yang diberikan adalah janji kosong dan menyakitkan hati.

Mereka sering kali tidak telus dan sentiasa cuba untuk meletakkan kesalahan di atas bahu pihak lain seperti Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) atau bahagian lain di kementerian.

Amalan 'tidak penyayang' dan tidak profesional seperti ini sepatutnya tidak wujud di Kementerian Kesihatan. Sebagai contoh, pada awal 2007, bahagian itu pernah menguruskan kenaikan pangkat melangkaui gred dari gred UD41 ke UD48 secara tidak adil kerana tiada kriteria pemilihan yang jelas dan ramai yang layak tidak tersenarai manakala ramai yang tidak layak tersenarai.

Seperti yang dijangkakan pegawai di bahagian itu menyalahkan JPA dan Lembaga Naik Pangkat, sedangkan mereka tidak rasa bersalah. Bila diajukan kriteria yang diguna pakai, mereka tidak telus dan tidak dapat menjawab sehingga kini.

Begitu juga masalah yang dihadapi pegawai perubatan gred UD41 yang belum disahkan ke jawatan gred UD44 walaupun memangku sejak Jun 2006.

Kami juga dimaklumkan pegawai perubatan yang berkhidmat sejak 1999 atau sebelumnya akan dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat ke UD48, namun ia hanyalah janji manis yang diberikan.

Secara ikhlas kami berharap Menteri Kesihatan dapat melihat masalah yang kami hadapi sekarang dan jangan hanya mendapat maklum balas daripada Bahagian Sumber Manusia, sebaliknya dapat mengadakan pertemuan terus dengan kami supaya semua masalah dapat diselesaikan.

Jangan biarkan kami saja menghayati dan mengamalkan budaya korporat KKM iaitu penyayang, kerja berpasukan dan profesional, sedangkan pihak lain seolah-olah lupa pada budaya berkenaan.

DOKTOR UD41 SAKIT,
Puchong, Selangor.

1 comment:

Anonymous said...

belajar 9A, naik pangkat 19 tahun,itu baru khimat untuk negara.itulah namanya motivasi untuk anda menjalankan perkhimatan klinik sendiri.