23 May 2008

Wajarkah kursus vokal untuk kakitangan JPN?

Utusan Online

LAZIMNYA, apabila bercakap tentang Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang sering terpacul di fikiran kita adalah kad pengenalan bermutu tinggi - MyKad.

Sebagai sebuah jabatan yang sinonim dengan perkhidmatan pelanggan, pastinya JPN mendapat perhatian besar masyarakat.

Silap sedikit sahaja pasti mengundang kritikan. Contohnya isu mengadakan cabutan nombor bertuah yang menawarkan hadiah kereta untuk menggalakkan orang ramai menukar kad pengenalan lama kepada MyKad yang menimbulkan kontroversi tidak lama dulu.

Isu tersebut mengundang campur tangan menteri dan program cabutan bertuah itu akhirnya dibatalkan. Tidak silap saya, kereta berkenaan masih terbiar begitu sahaja.

Ini seharusnya diambil iktibar oleh pihak-pihak berkenaan untuk meminimumkan segala ketidakwajaran dan kepincangan.

Terbaru, kursus vokal selama empat hari? Saya difahamkan, warga JPN diwajibkan mengikuti tiga kursus dalam usaha meningkatkan mutu perkhidmatan mereka.

Kursus-kursus itu ialah perkhidmatan pelanggan, bina insan serta anjakan paradigma dan pemikiran positif. Saya tidak tahu, kursus vokal tersebut jatuh dalam kategori yang mana satu? Ini bukan Akademi Fantasia.

Sudahlah begitu, kursus berkenaan yang dianjurkan di Dewan JPN yang didatangkan dengan pakej penginapan di hotel berdekatan, mengambil dua hari waktu bekerja mulai hari ini (Khamis).

Yang syoknya, para peserta kursus terbabit yang terdiri daripada seramai lebih kurang 30 orang dari ibu pejabat boleh mengambil ganti cuti pada hari Isnin untuk berehat. Bukankah ini hanya merugikan tenaga kerja sahaja?

Saya tidak nampak, di manakah kewajarannya pengurusan tinggi JPN mengadakan kursus vokal ini untuk disesuaikan dengan visi merealisasikan JPN bagi memenuhi matlamat melahirkan perkhidmatan berkualiti bertaraf dunia seperti diuar-uarkan.

Tiada pula misi dan visi JPN yang dipampang menyatakan bahawa 'memantapkan vokal kakitangan' sebagai salah satu agendanya.

Bukan apa, sebagai seorang rakyat yang prihatin dan diberikan kuasa untuk menegur, kalau boleh saya tidak mahu wang kerajaan dan rakyat serta masa kerja dikorbankan tidak tentu hala.

Jangan sampai nanti agensi strategik yang ditubuhkan sebagai salah satu langkah menangani keselamatan, itu dipandang rendah oleh rakyat.

Kepada kakitangan JPN terbabit yang sedang menjalani kursus vokal yang dimaksudkan, diucapkan selamat berkursus.

Semoga selepas ini kalian kembali dengan lebih bersemangat untuk memberikan perkhidmatan yang lebih cekap, tepat dan mesra pelanggan kelas pertama, demi keselamatan dan kesejahteraan negara.

AFUNDI JPN

Putrajaya

No comments: