19 May 2008

Aduan pesakit cetus ketegangan di hospital

Berita Harian

SEBAGAI doktor bertugas di hospital kerajaan, saya sering tersentuh berikutan laporan akhbar mengenai kecuaian hospital, terutama di hospital kerajaan.

Saya berpendapat, akhbar berperanan memberikan maklumat tepat di samping menaikkan martabat dan nama baik sesebuah institusi. Pada masa sama, akhbar juga boleh menjatuhkan nama baik sesebuah institusi dengan hanya satu berita.

Tidak hairanlah pepatah mengatakan 'mata pena itu lebih tajam daripada mata pedang.' Berdasarkan pengalaman, laporan akhbar yang menyiarkan aduan pesakit tidak berpuas hati dengan perkhidmatan diberikan dan yang menyedihkan aduan akan disiarkan dulu dan jawapan mengenainya akan disusuli kemudiannya.

Paling menyedihkan ada jawapan dan penjelasan itu tidak disiarkan menyebabkan persepsi masyarakat akan terus tertanam dengan laporan sensasi awal.

Untuk pengetahuan, apabila aduan disiar, banyak masa dan tenaga perlu dihabiskan dari peringkat kakitangan sokongan sehingga ke pakar, ketua jabatan dan pengarah untuk menyiasat kesahihan aduan.

Kakitangan terbabit akan dipanggil segera kerana laporan tidak mungkin dapat disediakan tanpa pembabitan mereka. Jika sekiranya hari berkenaan ada tugas penting, doktor dan jururawat terbabit akan segera meninggalkan tugas untuk menyediakan laporan.

Ini mengganggu jadual perkhidmatan yang disediakan. Kadangkala, jangkamasa untuk menyediakan laporan mengambil masa sehari dan laporan lengkap akan dihantar ke ibu pejabat pada hari sama.

Pihak pentadbir kemudian akan menghantar jawapan balas hasil siasatan kepada pihak media, namun kadangkala ia tidak disiarkan. Bayangkan apa akan berlaku jika aduan pada akhbar mengenai sesuatu hospital berlaku bertalu-talu.

Bukan saja nama baik perkhidmatan terjejas, malah perkhidmatan kepada pesakit juga terganggu.

Laporan berat sebelah akan menyebabkan kakitangan hospital beranggapan apa saja kebaikan mereka lakukan untuk pesakit tidak langsung dihargai. Maklum balas dalam bentuk laporan akhbar ini akan membawa lebih keburukan berbanding kebaikan.

Penyiaran itu akan menjarakkan lagi hubungan orang ramai dengan hospital di samping mewujudkan persekitaran kerja yang tegang dan 'counter-productive.' Ia juga akan terus memahat persepsi negatif masyarakat terhadap perkhidmatan hospital kerajaan sehingga menjadi kudis yang sukar dirawat dan dipulihkan.

Pihak hospital sentiasa sedar pentingnya usaha meningkatkan mutu perkhidmatan dan saya yakin setiap hospital sentiasa berusaha melaksanakannya. Satu pendekatan digunakan adalah dengan mendengar keluhan dan maklum balas pesakit melalui kemudahan peti surat aduan, laman web aduan.

Selain itu, kesediaan hospital untuk bersemuka dengan pengadu sama ada melalui telefon atau perjumpaan.

Sehubungan itu, saya meminta masyarakat, akhbar dan juga pihak yang menyediakan perkhidmatan kesihatan supaya mencari titik pertemuan dan jalan penyelesaian secara berhemah supaya nanti tidak ada sesiapa teraniaya.

Saya juga berharap masyarakat dan akhbar tidak mewujudkan budaya menuding jari mencari salah. Masih ramai doktor yang bekerja di perkhidmatan kerajaan sebenarnya bekerja dengan ikhlas, komited dan meletakkan kepentingan pesakit di hadapan daripada kepentingan diri.

Cuma tanggapan pesakit yang masih berasakan perkhidmatan kerajaan sebagai 'perkhidmatan kelas kedua' menyebabkan mereka tidak melihat kebaikan yang dilakukan selama ini.

DOKTOR HOSPITAL KERAJAAN,
Alor Star, Kedah

5 comments:

Anonymous said...

saya bersetuju dengan komen anda yang mengatakan tidak semua doktor yang berkhidmat di hospital kerajaan mempunyai kualiti kerja yang tidak bagus. tetapi ada sesetengah pendapat anda yang tidak saya setuju. memang benar cara diplomasi dan berterus-terang dengan pegawai perubatan yang terbabit secara langsung amat baik dilakukan untuk menyelesaikan sesuatu masalah sebelum aduan dibuat tetapi dalam kebanyakan kes aduan yang dibuat terus kepada pegawai perubatan tidak mendapat perhatian sewajarnya kerana alasan orang yang membuat aduan tidak faham benar dengan tugas seorang doktor. saya bercakap mengenai pengalaman saya sendiri yang menggunakan khidmat hospital kerajaan bagi rawatan ayah saya, saya adalah penjawat awam dan layak mendapat rawatan di wad kelas 1 atau 2 tetapi disebabkan kerana kepadatan pesakit di hospital terbabit ayah saya telah ditempatkan di wad kelas 3. bukan itu yang saya kesalkan kerana saya faham situasi hospital ketika itu dan ayah saya telah berjaya ditempatkan di wad kelas 2 pada hari kelima beliau dimasukkan ke hospital, tetapi apa yang saya kesalkan ialah layanan yang sungguh berbeza di antara kedua-dua kelas ini. saya amat bersyukur ayah saya dapat dipindahkan tapi bagaimana pula dengan pesakit lain yang tidak berkemampuan dan terpaksa terus tinggal di wad kelas 3. layanan yang sangat teruk dari doktor yang hanya bercakap sepatah dua untuk menyedapkan hati pesakit dan kadangkala tidak bercakap apa-apa pun mengenai prestasi pesakit. cuba anda lakukan lawatan ke wad kelas ini dan cuba tanyakan kepada pesakit itu sendiri apa sakit yang mereka hadapi. saya yakin ada antara mereka yang tidak faham atau tidak tahu apa yang mereka alami, apa yang mereka tahu cuma diberi ubat pada masa-masa tertentu sahaja. dengan layanan daripada jururawat yang langsung tak boleh nak senyum atau tersenyum. saya rasa anda sendiri kalau berada di tempat pesakit-pesakit ini akan mengeluh dan mengambil jalan mudah iaitu melaporkan kepada pengurusan hospital. dan petikan dari kata-kata anda
" Cuma tanggapan pesakit yang masih berasakan perkhidmatan kerajaan sebagai 'perkhidmatan kelas kedua' menyebabkan mereka tidak melihat kebaikan yang dilakukan selama ini "
nampak tidak sesuai dan perlu dibetulkan. saya rasa tanggapan pihak hospital yang sentiasa menganggap perkhidmatan wad kelas 3adalah perkhidmatan untuk golongan bawahan perlu diperbetulkan. kita semua adalah manusia dan nilai nyawa kita tiada bezanya.

Anonymous said...

Saya sependapat dgn Anonymous. Saya juga mempunyai pengalaman yg sama spt yg dialami oleh saudara Anonymous. Kes saya juga melibatkan ayah saya yg dimasukkan ke Hospital TAIPING. Saya agak geram dgn cara rawatan yg diberikan kpd ayah saya yg pada pemerhatian saya lebih kepada ujikaji atau mungkin sbg salah satu bahan pengajaran kpd para doktor pelatih.

Akibatnya..ayah saya yg mengalami pendarahan dalam otak terpaksa menjalani pembedahan kali kedua dua minggu kemudian di hospital IPOH kerana pendarahan sebenarnya masih belum berhenti. Apa yg sgt saya kesalkan, kesan jahitan hasil pembedahan pertama didapati tidak sempurna sehingga berlaku pembentukan nanah dan jika lewat dikesan..ini boleh mengakibatkan jangkitan kuman pada otak. Yg mengesan pembentukan nanah tu pun kakak saya..bukan DOKTOR/JURURAWAT.

Di mana agaknya hilangnya keperihatinan/ketelitian para petugas perubatan? Adakah sudah hilang rasa simpati kepda pesakit?
Wlaupun saya sedar ada di kalangan petugas perubatan ini yg bekerja penuh ikhlas dan bersungguh-sunggh..tp saya rasa ramai juga yg tidak sebegitu. Atau mungkin ramai yg mengalami tekanan kerja hingga menyebabkan hilang rasa kemanusiaan dlm diri. Pesakit itu manusia, bernyawa, punya rasa sakit....bukanlah bahan ujikaji/benda yg blh dibuat sesuka hati.

Kalau nak kira kemudahan plak..ayah saya patutnya layak dimasukkan ke wad kelas 1 tapi terpaksa tinggal di wad kelas 3 dgn alasan perlukan pemantauan khusus drp Doktor. Saya pelik..kenapa? pesakit di kelas 1 doktor tk buat pantauan ke? Di kelas 3 pun..mak saya yg setia menunggu ni yg jaga semuanua. Doktor/jururwat hanya dtg tgk sekali sekala sahaja.

Alasan lain kerana tidak cukup peralatan di kelas 1. Aduhai pihak yg menyediakan peralatan hospital..untuk wad kelas 1 peralatan pun patutnya kelas 1 jugak la. Saya bukan apa yg berkira sgt ttg kelas 1 ni..utk kemudahan org yg menuggu, kita dah dpt kelayakan..tp seolah2 dinafikan pulak.

Ttg layanan ada JURURAWAT yg bila bercakap ja mcm marah2/belagak/somobong etc. GERAMMM betul..kita tanya elok2..mcm tu pulak jwpnnya. Selepas ni mmg kalau saya berurusan dgn mereka..saya keraskan suara..baru la diorg nak cakap elok2. Mmg la ada yg baik..layan elok..tp yg tak elok tu..tolong la pi 'basuh' buang.

Akhir kata...org awam mengadu bukan suka2. Kami mengadu kerana dah terkena..bukan sengaja nak mengena. Pihak yg menerima aduan seharusnya menerima dgn akal fikiran terbuka. Buatlah penambahbaikan..bukannya terus menafikan. Kalau kita beri khidmat dgn rasa penuh tanggunajawab..segala aduan dpt diterima dgn hati terbuka. Walaupun ada aduan yg tk munasabah..tp tak salah kan utk terus meningkatkan kualiti perkhidmatan?

Dan utk pihak yg berkenaan, tolonglah buat sesuatu utk memprbaiki mutu perkhidmatan para petugas perubatan ini. Sbgai pekerja..saya rasa pihak sumber manusia kementerian kesihatan perlu buat smthing agar mereka seronok memberikan khidmat kpd masyarakat. Bila seronok bekerja...hati tenang..barulah muka blh senyum/ckp blh lembut.

Ok..makin lama makin bnyk pulak saya nak tulis. Cukup la kat sini. Harap2 ada la yg ambil perhatian dgn tulisan saya ni.

shayisaac said...

Kakitangan hospital bermain dengan nyawa manusia setiap hari. Ini adalah tempat yang sepatutnya kelihatan "the highest level of service". Ini bukan kedai makan. Walaupun hanya satu atau dua kakitangan yang bersikap lepas tangan atau lalai - itu adalah nyawa ahli keluarga seseorang. Itu akan menjadi sangat personal. Dan itu boleh menjadikan keluarga pesakit atau pesakit sendiri berdendam dengan sama ada doktor atau nurse itu sendiri. Kekerapan menerima servis yang dalam kategori jahil, bodoh serta berlagak - sekarang sudah semakin bertambah banyak. Kita boleh akui dan setuju ianya sudah tidak sama dengan era yang lepas. Buktinya, kebanyakan staf yang lebih senior umurnya mampu memberikan servis yang terbaik walaupun berwajah atau suara tegas. Yang baru menjadi senior (tidak pada umur) - inilah yang menjahanamkan institusi kesihatan itu sendiri. Jadinya, orang seperti kamu harus lebih celik untuk memberitahu kawan2 yang lain. KALAU BEKERJA DALAM BIDANG SERVIS - SILA GUNA OTAK SEBELUM BERTINDAK & BIAR KERJA KAMU ADA JIWA BUKAN SEKADAR CARI MAKAN. Ada paham?

Kiez said...

Setuju..xsmua peragai macam gmpang sial.babi anjing

Unknown said...

Klu bagus takkan kena komplen? Jgn nk tegakkan benang basah boleh??? Nk kata bebal belajarnya tinggi degree master bagai.. Disebankan setengah dari staff kesihatan mulut dan sikap puaka habis semua kena tempias.. Nasib kau lah..