11 January 2008

Ibu sedih layanan petugas kaunter JPN

Utusan Online

BARU-BARU ini saya telah pergi ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) daerah Jelebu bagi urusan penukaran nama anak. Untuk pengetahuan umum anak saya telah diberi nama yang maknanya kurang baik di sisi agama Islam.

Setibanya di pejabat JPN tersebut saya dapati terdapat ramai pelanggan sedang berurusan di kuanter. Seperti biasa saya terus pergi mendapatkan nombor giliran untuk urusan penukaran nama.

Dari pemerhatian saya cuma terdapat dua kakitangan yang sedang bertugas pada hari tersebut, seorang lelaki dan seorang lagi perempuan.

Kakitangan lelaki dilihat tekun melayani pelanggan yang berurusan dengannya. Sesekali terlihat kakitangan tersebut tersenyum kepada pelanggan dengan penuh mesra. Kakitangan perempuan itu pula sedang bercakap telefon dengan nada yang agak kuat. Sesekali dia ketawa dan dari pendengaran saya, perbualan terbabit adalah bersifat peribadi.

Setelah lebih kurang 20 minit berbual, kakitangan perempuan terbabit datang ke kaunter dan memulakan tugas beliau kembali. Lebih kurang 10 minit selepas itu nombor saya dipanggil oleh kakitangan tersebut.

Alangkah sedihnya saya tanpa senyuman dan pelawaan untuk duduk seperti yang diamalkan oleh rakan sekerjanya di sebelah, saya disergah oleh kakitangan perempuan terbabit tentang apa tujuan saya datang ke pejabat JPN. Perbuatan ini pada saya sungguh biadap, namun saya pendamkan sahaja.

Setelah menerangkan tujuan saya datang untuk menukar nama anak saya, tiba-tiba air muka dan nada suara kakitangan wanita terbabit berubah. Dalam nada suara seperti memperli saya, kakitangan tersebut mempertikaikan tujuan saya ini.

Yang paling tidak dapat diterima oleh saya, kakitangan tersebut menyatakan bahawa “Cik ni menyusahkan saya sajalah...saya dah lah banyak kerja. Dulu nak sangat nama tu.’’

Saya menjadi terkedu dan saya memandang kepada kakitangan lelaki di sebelah yang seolah-olah terpinga-pinga dengan jawapan rakannya itu.

Saya mengambil keputusan untuk terus keluar dari pejabat tersebut kerana malu. Saya mengambil keputusan untuk membuat permohonan pertukaran nama anak di Seremban. Kakitangan lelaki JPN Jelebu tersebut cuba meminta maaf kepada suami saya tetapi kami tidak salahkan beliau.

Saya menghantar e-mel ini dengan harapan pihak Utusan Malaysia dapat menyiarkan bagaimana biadapnya sesetengah kakitangan awam kepada orang ramai dan dengan harapan kakitangan wanita tersebut berubah sikap.

Akhir sekali kepada Ketua Pengarah dan pegawai atasan JPN, tolong pantau anak-anak buah anda dan tempatkan pegawai dan kakitangan muda yang berbudi bahasa di kuanter JPN.

– INTAN AMIA ALI,

Kuala Klawang,

Negeri Sembilan.

No comments: