06 July 2007

Usah perbesar isu PTD ke JPN

Berita Harian

SAYA merujuk komen ‘Yang Memahami Guru’ dari Batu Caves, Selangor menerusi ruangan ini pada 4 Julai lalu. Sepatutnya kita semua berfikiran positif dalam menyelami isu ini kerana tujuan Kementerian Pelajaran amat baik.

Jika guru masih mencari pelbagai alasan dan sebab untuk menolak kemasukan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD), selama-lamanya tahap pendidikan negara tidak akan berkembang.

Menteri Pelajaran beberapa kali memberi jaminan bahawa guru tidak perlu risau mengenai kenaikan pangkat kerana kementerian akan menambahkan bilangan jawatan sedia ada untuk menjamin peluang itu.

Jika perkara ini sentiasa dibangkitkan oleh guru sebagai alasan, saya ingin bertanya apakah mereka tidak mempercayai atau tidak yakin dengan jaminan yang dibuat oleh Menteri Pelajaran.

Saya berharap isu ini tidak lagi diperbesarkan kerana apa yang kita perlu buat adalah tunggu dan lihat perubahan yang bakal dilaksanakan pegawai PTD yang diserapkan ke Jabatan Pelajaran Negeri (JPN).

D ari segi pentadbiran, kita mungkin tidak akan mendengar lagi keluhan guru yang baru bertugas tidak mendapat gaji selama enam bulan, isu pelantikan, kenaikan pangkat serta pertukaran dan sebagainya.

Isu peruntukan tidak cukup, keadaan sekolah daif serta surat menyurat hilang sepatutnya tidak timbul lagi pada alaf baru ini. Sama-samalah kita fikirkan.

ORANG TENGAH,
Sungai Buloh, Selangor.

No comments: