04 June 2009

Tukar: Isteri doktor tidak dilayan

Utusan Online

KATA Nabi kita "Syurga di bawah tapak kaki ibu dan syurga isteri di bawah tapak kaki suami" "Tempat isteri adalah di sisi suami." Kerana berpegang pada kata-kata inilah saya terpaksa "buka mulut" di sini.

Saya merupakan seorang doktor dan kini bertugas di Hospital Kuala Terengganu hampir setahun. Saya berkahwin setahun yang lalu dan baru sahaja menyambut ulang tahun perkahwinan kami.

Kami telah dikurniakan seorang cahaya mata perempuan pada 28 Februari dan kini anak kami berusia hampir 3 bulan. Isteri saya seorang guru bertugas di sekolah menengah di Bandar Tenggara, Johor sejak tiga tahun lalu.

Untuk pengetahuan para pembaca dan Menteri Pelajaran khususnya, telah tiga kali isteri saya memohon untuk bertukar sekolah ke Terengganu tetapi ditolak mentah-mentah.

Saya ingin bertanya, benarkah tiada kekosongan guru bagi subjek kimia, fizik atau sains di Terengganu? Atau borang permohonan isteri saya hanya diletakkan di tepi dinding tanpa dilihat dan kemudian Kementerian Pelajaran menolak permohonan isteri saya, seperti yang diceritakan kawan saya apabila beliau sendiri ke kementerian untuk merayu bagi pihak isteri beliau dulu?

Saya tidak percaya pada cerita beliau, tetapi saya kini semakin percaya selepas tiga kali berturut-turut permohonan isteri saya yang ditolak. Isteri saya menangis kerana tidak mampu menjadi isteri yang baik dan kini apabila sudah mempunyai anak, masalah semakin buruk. Kata orang berat mata memandang berat lagi bahu memikul.

Entah-entah anak saya tidak mengenali siapa bapanya sendiri kerana berjauhan. Jauh di sudut hati kami, kami ingin membesarkan anak kami sendiri, mengikut acuan kami sendiri menggunakan tangan kami sendiri dan bukan di tangan orang lain. Kini kami hanya mempunyai beberapa pilihan:

n Isteri saya meletak jawatan serta merta.

n Memohon lagi sampai berpuluh tahun tanpa jemu.

n Menggunakan "kabel" atau merasuah pegawai Kementerian Pelajaran supaya memberi kelulusan dalam permohonan pertukaran guru bagi isteri saya (saya harap saya tidak perlu melakukan semua ini).

n Mengundi pembangkang dan menggalakkan orang lain mengundi pembangkang kerana kerajaan tidak peka pada kesusahan rakyat dan tidak peka kepada kehendak agama.

Akhir kata, bantulah kami membentuk generasi Malaysia yang unggul di masa hadapan. Saya harap rakyat Malaysia dapat memberikan pendapat untuk saya membuat pilihan yang rumit ini. Terima kasih.

SUAMI KECEWA

Hospital Sultanah Nur Zahirah,

Terengganu

No comments: