04 June 2009

Pemegang biasiswa JPA disaran beri kerjasama

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Pemegang biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang enggan bekerja dengan kerajaan selepas tamat pengajian akan disaman serta diarah membayar kos pengajian yang ditanggung kerajaan.

Ketua Pengarah JPA, Tan Sri Ismail Adam, berkata pihaknya yang kini menguatkuasakan peraturan itu secara lebih tegas akan mengemukakan senarai nama mereka kepada Jabatan Peguam Negara untuk tindakan lanjut kerana melanggar perjanjian.

Selain itu, pelajar perlu membayar semula kos sebenar yuran pengajian yang ditanggung kerajaan sehingga RM1 juta mengikut bidang pengajian.
“Syarat mewajibkan semua pemegang biasiswa tajaan JPA berkhidmat dengan kerajaan sebaik tamat pengajian sudah lama dilaksanakan dan bukan sesuatu yang baru. Pelajar tahu perkara ini, kalau mereka langgar kontrak, kena bayar denda... kalau mereka tidak mahu bayar, kita akan cari penjamin.

“Peraturan ini adalah ketat dan sekarang ada lebih 200 pelajar yang sudah langgar kontrak dan mereka dikenakan tindakan tegas,” katanya semalam.

Beliau mengulas laporan akhbar kelmarin bahawa semua pemegang biasiswa JPA mesti bekerja dengan kerajaan mulai tahun ini.

Ketua Setiausaha Negera, Tan Sri Mohd Sidek Hassan, tahun ini saja JPA menggunakan dana awam sebanyak RM750 juta untuk menaja 2,000 pelajar cemerlang melanjutkan pelajaran di luar negara.

Mengulas lanjut, Ismail berkata tidak timbul soal pelajar tidak mahu berkhidmat dengan kerajaan kerana mereka bersetuju dengan syarat selain khidmat mereka amat diperlukan.

“JPA taja pengajian bagi bidang kritikal, jadi jawatan seperti doktor memang banyak kosong dan mereka perlu kerja sekurang-kurangnya 10 tahun dengan kerajaan.

“Masa ekonomi gawat (1997) dulu kerajaan bagi pelepasan dengan membenarkan mereka bekerja dengan swasta tetapi sekarang kita kekurangan tenaga kerja dalam bidang kritikal,” katanya.

Sementara itu, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Sektor Awam (Cuepacs), Omar Osman, berkata keputusan itu dapat membantu menyelesaikan masalah kekurangan kakitangan mahir dalam sektor awam.

“Kita harap kerajaan bertegas dengan keputusan ini supaya tiada pelajar yang mendapat biasiswa JPA melepaskan diri berkhidmat dalam sektor awam, sekali gus dapat memenuhi kekurangan tenaga mahir terutama bidang perubatan.

Bekas Ketua Pengarah JPA dan Penasihat Persatuan Pesara Kerajaan, Tan Sri Abdullah Ayob, mahu kerajaan menguatkuasakan syarat wajib itu bagi menghadapi masalah kekurangan tenaga pakar di negara ini.

“Dulu ada juga syarat macam ini, tapi tidak begitu ketat. Sekarang perlu dikuatkuasakan bagi memastikan pelajar berkhidmat dengan kerajaan tanpa sebarang alasan,” katanya.

1 comment:

Anonymous said...

Saya bersetuju dengan apa yang diutarakan, tapi sekarang ini saya memerhatikan bahawa banyak pelajar tajaan JPA diberi jawatan kerajaan yang tidak ada kaitan dengan latar belakang pendidikan yang diikuti oleh pelajar. Disebabkan terikat dengan kontrak, pelajar-pelajar tersebut terpaksa menerima. Memandangkan tiada minat terhadap jawatan yang diterima kerana tiada kaitan dengan latar pendidikan mereka, prestasi kerja semakin menurun sekali gus menjatuhkan kualiti perkhidmatan kerajaan