06 June 2009

Skim bomba jatuhkan maruah anggota

Utusan Online

SKIM perkhidmatan kakitangan bomba pernah disifatkan oleh sebuah akhbar sebagai skim yang kelam-kabut.

Memang benar skim perkhidmatan itu memang kelam-kabut, malah menjatuhkan maruah anggota.

Di sini saya akan jelaskan apa yang dikatakan kelam-kabut serta menjatuhkan maruah anggota.

Rata-rata dikatakan skim ini hanya memberi keuntungan kepada pihak atasan. Jika dulu jawatan Ketua Pengarah bukan JUSA tetapi dengan skim baru ini Ketua Pengarah bergelar JUSA.

Tidak cukup dengan gelaran, tanda pangkat juga dinaikkan daripada tiga bintang ke empat bintang.

Gelaran dan pangkat ini juga menaikkan lagi gaji serta elaun. Tetapi bagaimana pula dengan anggota bawahan?

Di sini saya jelaskan skim lama anggota bawahan kumpulan C terdiri daripada Jawatan Pegawai Bomba I (KB24), Pegawai Bomba II (KB22), Pegawai Bomba III (KB17) manakala kumpulan D terdiri daripada Ketua Ahli Bomba/Sarjan (KB16), Ahli Bomba Kanan/Koperal (KB14) dan Ahli Bomba (KB11).

Di bawah skim baru ini tiada lagi kumpulan D. Tetapi kumpulan C daripada Pegawai Bomba III hingga ke Ahli Bomba disatukan menjadi gelaran Pegawai Bomba.

Jika skim lama Pegawai Bomba III (KB17) ada dua paku di atas bahu, Ketua Ahli Bomba/Sarjan (KB16) berpangkat tiga line di bahu, Ahli Bomba Kanan/Koperal (KB14) berpangkat dua line di bahu dan gaji serta elaun berbeza mengikut pangkat.

Apa yang buatkan anggota bawahan terkilan ialah daripada pangkat Ahli Bomba Kanan/Koperal hingga ke Pegawai Bomba III pangkat diturunkan serta gaji dan elaun sama dengan Ahli Bomba yang kini bergelar Pegawai Bomba.

Mana jawatan yang selama ini dipegang hasil daripada peperiksaan dan temuduga.

Untuk memegang jawatan Pegawai Bomba III terpaksa menjalani ujian jabatan serta temuduga sampai tiga kali dan terpaksa menjalani kursus induksi selama tiga bulan di Pusat Latihan Kuala Kubu Baru, Selangor.

Pegawai Bomba II serta Pegawai Bomba I juga turut mengalami nasib yang sama.

Jika mengikut perancangan tanda pangkat baru Pegawai Bomba II yang memakai tanda pangkat dua paku di atas bahu akan memakai tanda pangkat baru iaitu dua line di atas bahu.

Pegawai Bomba I yang dulunya memakai tanda pangkat tiga paku di atas bahu, kini kemungkinan akan memakai tanda pangkat dua line di atas bahu.

Persoalannya, mana maruah pegawai ini yang selama ini berhadapan dengan masyarakat sewaktu menjalankan tugas? Sudah tentu masyarakat akan mengatakan pegawai berkenaan telah dikenakan tindakan disiplin.

Kebanyakan anggota yang menjadi mangsa skim baru ini terdiri daripada orang lama dalam jabatan bomba dan yang akan bersara wajib.

Bersara dengan jawatan Ahli Bomba (Pegawai Bomba), yang mengikut skim lama mereka terdiri daripada orang yang ada pangkat.

Apa yang ketara sangat dalam jabatan bomba dengan skim baru ini adalah menampakkan orang atasan tidak menghargai anggota lama terutama anggota bawahan.

Melalui skim baru ini jumlah perjawatan akan bertambah. Contoh skim lama di Bahagian Operasi Negeri tiada perjawatan KB32. Siapa yang akan mengisi kekosongan ini kalau tidak pihak atasan iaitu K29.

Tetapi lain pula dengan anggota bawahan daripada Pegawai Bomba I hingga ke Pegawai Bomba (Ahli Bomba), ia telah dikecilkan jawatan.

Kalau skim lama di unit-unit ada Pegawai Bomba II, tetapi skim baru tiada jawatan berkenaan.

Semua dimasukkan ke bahagian operasi. Orang tua yang akan bersara terpaksa bertungkus lumus dalam operasi memadam kebakaran.

Sedangkan satu ketika, anggota bawahan pernah dilantik dan dinaikkan pangkat sebagai pegawai atasan.

Beginilah nasib pegawai bawahan. Persatuan Bomba hanya berjuang untuk kepentingan sendiri. Tidak dibenarkan bersuara.

Sekian keluhan daripada anggota yang teraniaya.

1 comment:

Anonymous said...

Memang sial dan celaka pegawai2 atasan.pangkat kau je nak naik,anggota bawahan kau jijak.!!!
Aku kursus 1 tahun nk dpt Diploma sains kebombaan,last2 jadi mcm cibai.mampus dato KP.