23 July 2008

JPN kurang lawat kawasan Penan

Berita Harian Online

MIRI: Isu MyKad membabitkan ribuan suku kaum Penan di Sarawak tidak akan berakhir, jika kakitangan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tidak lebih kerap turun padang.

Walaupun JPN ada mengadakan lawatan untuk mendaftarkan suku kaum Penan yang tidak memiliki MyKad dan sijil kelahiran, namun usaha itu belum mencukupi.

Jurucakap Sahabat Alam Malaysia (SAM), pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang banyak memperjuangkan masalah Penan di negeri ini berkata, pada masa ini lawatan kakitangan JPN ke kawasan Penan agak jarang sekali.

"Jika inilah keadaannya sampai bila pun JPN tidak akan dapat menyelesaikan isu MyKad di kalangan masyarakat Penan di Sarawak, terutama di Baram dan Limbang," katanya kepada Berita Harian, di sini, semalam.

Sebahagian besar suku kaum Penan di Sarawak menetap di pedalaman Hulu Baram dan Limbang di utara Sarawak.

Kebanyakan mereka juga tidak lagi mengamalkan corak kehidupan nomad, cuma segelintir kecil yang tinggal di Tutoh Magoh dan berhampiran Taman Negara Mulu masih mengamalkan cara kehidupan ini dengan berburu dan mencari sumber hutan untuk keperluan hidup.

Jurucakap SAM itu berkata, JPN wajar memperbanyakkan operasi mendaftarkan MyKad untuk suku kaum ini supaya masalah itu dapat dikurangkan.

"Suku kaum Penan memerlukan MyKad untuk mencari pekerjaan seperti dengan syarikat pembalakan dan perladangan.

"Kita akui banyak masalah dalam berurusan dengan suku kaum Penan, namun ia bukan alasan kerana banyak cara boleh difikirkan untuk mengatasi masalah ini," katanya.

No comments: