19 March 2007

PTD ke JPN: NUTP perlu positif

Sumber : Utusan Online

Oleh: HASNURUL MOHAMED

JOHOR BAHRU 18 Mac – Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) perlu bersikap positif berhubung cadangan penstrukturan semula Jabatan Pelaja- ran Negeri (JPN) yang bakal diterajui pegawai Perkhidmatan Tadbir Diplomatik (PTD).

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar menegaskan, kemasukan pegawai PTD ke dalam JPN tidak akan menghalang kenaikan pangkat mana-mana Pengarah Pelajaran Negeri ataupun menggugat masa depan lebih 350,000 guru di negara ini.

‘‘NUTP perlu rasional dalam soal ini kerana penstrukturan JPN sudah dicadangkan sejak bertahun-tahun lamanya. Ia hanya akan terlaksana di bawah Menteri Pelajaran sekarang dan dibuat secara serentak di seluruh negara,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan NUTP yang akan menghantar memorandum bantahan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berhubung cadangan meletakkan pegawai PTD menerajui JPN.

Noh ditemui selepas majlis penutupan Ekspo Pendidikan Negeri Johor 2007 di Plaza Angsana di sini hari ini.

Turut hadir ialah Pengerusi Jawatankuasa Agama, Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sumber Manusia, Sains, Teknologi dan Inovasi negeri, Zainal Abidin Osman serta Ahli Parlimen Parit Sulong merangkap Pengerusi Gerakan Belia 4B Negeri Johor, Syed Hood Syed Edros.

Noh seterusnya berkata, NUTP juga tidak harus melihat kepada jumlah pegawai PTD yang akan diletakkan dalam JPN, sebaliknya kesatuan itu perlu melihat dari aspek keperluan penstrukturan semula di jabatan-jabatan pelajaran negeri.

Katanya, apa yang pasti ialah bilangan guru akan melebihi pegawai PTD, malah penstrukturan semula itu akan membuka lebih banyak peluang kenaikan pangkat.

‘‘Apabila pegawai PTD berada dalam JPN, hal-hal berkaitan pengurusan dan kewangan akan dilakukan oleh mereka (PTD) kerana mereka lebih arif dan profesional dalam bidang tersebut.

‘‘Saya menyeru kepada NUTP supaya melihat kebaikan yang bakal dinikmati kelak dan bukannya melihat dari aspek apa yang pegawai PTD dapat,” ujarnya.

Menurut Noh, jika usaha penstrukturan semula JPN itu memerlukan pindaan akta, pihak Kementerian Pelajaran akan melakukannya.

No comments: