24 March 2007

Kenaikan gaji berkuat kuasa 1 Januari: Cuepacs

KUALA LUMPUR: Sebarang keputusan semakan kenaikan gaji kakitangan awam yang akan diputuskan kerajaan perlu dibuat berkuat kuasa 1 Januari 2007, kata Presiden Cuepacs, Omar Osman.


Katanya, Cuepacs sedang menunggu keputusan mengenai perkara itu yang sudah dipersetujui Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, ketika bertemu 11 anggota majlis tertinggi kongres itu pada 6 Mac lalu di bangunan Parlimen.

Beliau berkata, Cuepacs difahamkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sedang memperhalusi tuntutan itu dan permohonan melanjutkan umur persaraan kakitangan awam kepada 60 tahun.

“Jadi, kita berharap menjelang 1 Mei ini sempena sambutan Hari Buruh, JPA dan kerajaan akan selesai membuat semakan dan membuat pengumuman ‘keramat’ untuk semua kakitangan awam.

“Kita percaya sesuatu yang positif dan dinantikan kira-kira 1.2 juta kakitangan awam akan diumumkan oleh kerajaan tidak lama lagi,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Baru-baru ini kerajaan dilaporkan bersetuju mempercepatkan proses penilaian tuntutan kenaikan gaji bagi kakitangan awam.

Perkara itu dimaklumkan Perdana Menteri dalam pertemuan dengan 11 anggota tertinggi Cuepacs di Parlimen, diketuai Omar pada 6 Mac lalu.

No comments: