11 June 2008

Tiada halangan kakitangan awam kerja sambilan jika dapat kelulusan

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Kementerian Sumber Manusia tidak akan menghalang mana-mana kakitangan awam daripada bekerja sambilan selepas waktu kerja rasmi atau hujung minggu berikutan kenaikan kos sara hidup sekiranya diluluskan kerajaan.

Timbalan Menterinya, Datuk Noraini Ahmad, berkata sekiranya syarat yang sedang dikaji kerajaan bersama Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) diluluskan, pihaknya tidak membantah.

“Memang dalam pekeliling mengatakan kakitangan awam tidak boleh cari pekerjaan kedua tapi apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Amirsham Abdul Aziz mengalakkan perkara sedemikian maka kami (kementerian) amat mengalu-alukannya, asalkan kakitangan awam tahu tanggungjawab ataupun tugas utama mereka,” katanya.

"Kakitangan awam yang mahu bekerja sambilan juga seharusnya tidak melebihkan kerja sambilan kerana dikhuatiri mengganggu produktiviti dan mesti mendapat kelulusan JPA terlebih dahulu," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Buku Panduan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan di Sekolah Kebangsaan Taman Seri Gombak Dua, di sini, hari ini.

Noraini berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Amirsham semalam yang menyebut kerajaan akan berbincang dengan JPA bagi mencari jalan terbaik untuk membolehkan kakitangan awam terutama kumpulan sokongan bekerja sambilan.

Amirsham berkata, sebagai contoh golongan itu mungkin boleh diberi peluang bekerja sambilan untuk tempoh singkat antara dua atau tiga jam sehari seperti menjadi operator dan juruwang selepas waktu kerja di sektor awam.

Sementara itu, Noraini berkata program teras kementerian seperti Karnival Pekerjaan akan diteruskan walaupun Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi baru-baru ini mengumumkan beberapa langkah berjimat termasuk membekukan jawatan baru dalam perkhidmatan awam. - Bernama

No comments: