09 June 2008

PDRM kena telus isu pertukaran, kenaikan

Berita Harian

SAYA ingin merujuk pertukaran anggota polis tidak telus yang disiarkan ruangan ini, 3 Jun lalu dan bersimpati dengan apa yang dihadapi keluarga pengadu. Apa yang dinyatakan pengadu, mempunyai kebenarannya dan sememangnya banyak berlaku pertukaran anggota disebabkan kenaikan pangkat seperti diumumkan Disember lalu.

Sebagai anak bekas anggota polis dan masih menuntut di pusat pengajian tinggi tempatan, ayah saya turut terkilan kerana pengurusan Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak mengamalkan ketelusan dalam isu pertukaran dan kenaikan pangkat.

Di sini saya ingin mendapatkan kepastian mengapa pertukaran dilakukan. Adakah PDRM menilai atas dasar kenaikan pangkat, maka perlu ditukarkan atau kerana tempoh perkhidmatan terlalu lama di sesuatu kontinjen atau daerah bukan kerana prestasi kerja dipamerkan atau disebabkan masalah peribadi.

Sebagai contoh anggota yang bertugas di kontinjen yang tidak sibuk ditukarkan ke kontinjen yang mempunyai kadar jenayah tinggi supaya berasa pula bahangnya.

Satu ketidakadilan saya rasakan jika perkara ini diambil kira kerana pertukaran baru-baru ini seperti mereka yang berkhidmat di kontinjen Selangor banyak ditukar ke kontinjen Kuala Lumpur dan kontinjen Kuala Lumpur ke Selangor atau ke kontinjen lain.

Pengurusan PDRM perlu mengambil kira dalam proses pertukaran pegawai dan anggota supaya situasi 'menang-menang' digunakan bagi menjaga kebajikan warga PDRM terutama anggota yang mempunyai pendapatan rendah dan secara tidak langsung dapat memberi perkhidmatan lebih berkesan.

Warga PDRM banyak berdiam diri dalam hal ini kerana tidak berani bersuara disebabkan kesibukan dan masalah yang disuarakan tidak kesampaian.

Saya juga berharap Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dapat memberi satu garis panduan dan jika perlu dipantau supaya pembaziran wang rakyat tidak berlaku kerana membiayai pertukaran pegawai dan anggota.

Saya berharap pengurusan PDRM lebih profesional dalam menilai semula proses pertukaran pegawai dan anggota supaya mengisi kekosongan yang wujud di sesuatu kontinjen terlebih dulu dan jika berlebihan barulah ditukar ke kontinjen lain yang berjiran dengan kontinjen berkenaan.

KUDIN,
Kok Lanas, Kelantan.

No comments: