19 September 2008

Anggota, pesara ATM cedera terima skim baru

Utusan Online

KUALA LUMPUR 18 Sept. - Seramai 325 anggota dan pesara Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang mengalami kecederaan atau hilang upaya kekal semasa berkhidmat bakal menerima Skim Faedah Hilang Upaya Kekal baru, bermula awal tahun hadapan.

Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Wira Abu Seman Yusop berkata, penerima-penerima itu merangkumi anggota, pegawai dan para pesara ATM yang mendapat kecederaan mulai Januari 2001.

''Kerajaan meluluskan pembayaran skim baru ini buat anggota tentera yang hilang upaya dan cedera kekal berkuatkuasa pada 1 Januari 2001.

''Pembayaran kepada anggota tentera yang masih berkhidmat dilakukan secara berperingkat mengikut keputusan persidangan Lembaga Perubatan manakala bagi pesara, ia akan dilakukan bermula Januari 2009," katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap menyempurnakan penyampaian simbolik cek skim baru tersebut kepada sembilan penerima di sini hari ini.

Antara kelebihan skim baru ini ialah nilai pampasan yang lebih tinggi dan penentuan bayaran ex-gratia dibuat berdasarkan gaji hakiki, Elaun Khidmat dan Imbuhan Tetap penerima, berbanding skim lama yang hanya mengambil kira gaji hakiki penerima semasa kejadian.

Selain itu, bayaran ex-gratia skim baru bagi kes hilang upaya 20 peratus ke atas dilakukan secara pukal dan bulanan, berbanding skim lama yang hanya menetapkan pembayaran pencen hilang upaya bulanan sahaja.

Seorang penerima, Koperal (B) Nazni Hashim, 43, tidak menyangka sistem pembayaran ex-gratia yang diterimanya hari ini dibayar secara pukal dan bulanan.

''Alhamdulillah, saya menerima pembayaran ini sebagai rezeki anak-anak," katanya yang baru bersara daripada perkhidmatan Julai lalu.

Nazni yang cedera di kedua-dua lututnya semasa satu latihan payung terjun pada 2002 menerima pampasan berjumlah RM24,316.

Sementara itu, seorang juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Kapten Nurul Amir Othman, 31, tidak sabar-sabar untuk kembali mengendalikan pesawat Nuri walaupun kini mengalami kecederaan kekal di tangan dan kaki kanannya.

''Mengenai jumlah pampasan yang saya terima tidak perlulah didedahkan tetapi yang penting saya yakin telah pulih dan berupaya untuk menerbangkan pesawat semula," katanya bersemangat.

Nurul Amir terlibat dalam nahas udara Nuri pada Ogos 2004 di Bakelalan, Sarawak, semasa menerbangkan bekalan makanan dan keperluan lain kepada Batalion Ke-20 Rejimen Askar Melayu Diraja yang berpangkalan di Miri.

Bagi Pegawai Waren II Kumaravel Saminathan, 43, dari Tentera Darat, beliau bersyukur dengan pampasan wang pukal serta tunggakan yang diterimanya hari ini.

Beliau yang mengalami kecederaan kekal di tulang belakang dan tengkuk berterima kasih kepada kerajaan kerana turut menjaga kepentingan para anggota tentera yang bukan dari kalangan bangsa bumiputera.

''Anggapan dan tafsiran orang ramai yang mengatakan kerajaan hanya mengambil kira kepentingan kaum Melayu dan bumiputera semata-mata ternyata meleset dan tidak benar," tegasnya.

No comments: