28 April 2010

Pakar Forensik Awam Akan Diserap Ke PDRM

KUALA LUMPUR, 28 April (Bernama) -- Pakar forensik di kalangan petugas awam akan diambil untuk berkhidmat dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam masa terdekat bagi membantu usaha memantapkan lagi siasatan serta menangkis tangkapan buruk terhadap siasatan polis terutama dalam kes-kes yang kontroversi.

Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan menegaskan penyerapan itu antara lain dapat membuktikan polis seniasa bersikap adil dan telus dalam penyiasatan forensik.

"Dengan adanya 'orang luar', saya amat berharap agar siasatan akan diiktiraf orang ramai kelak," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis pengenalan ceperas baru dan penyerahan kenderaan forensik PDRM.

Turut hadir di majlis itu ialah Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar dan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Mohd Bakri Zinin.

Musa berkata polis sentiasa telus dan tidak menghalang mana-mana peguam atau hakim untuk melihat bagaimana siasatan forensik dijalankan dalam mendapatkan bukti.

"Apa salahnya kalau dia (peguam) nak tau. Sekurang-kurangnya mereka akan percaya pada polis dan dengan cara ini juga mereka akan tahu tentang kepakaran dan teknologi baru yang dimiliki dalam membantu siasatan," katanya.

Terdahulu, Musa melancarkan ceperas baru Makmal Forensik PDRM dengan slogan "Justice Via Forensics".

Musa berkata penjenamaan semula makmal forensik akan memberi sinergi dan ketrampilan yang lebih dinamik yang mencerminkan kesiapsiagaan dalam memberikan perkhidmatan ke tahap profesionalisme sejajar dengan perkembangan masa dan teknologi.

"Logo baru itu yang lebih dinamik adalah seiring dengan kemampuan dan kepakaran yang dimilikinya sebagai salah satu pasukan penyiasatan elit," katanya.

Selain itu, bahagian forensik turut menerima 16 kenderaan pancuan empat roda yang dilengkapi dengan kit forensik yang bernilai RM200,000 setiap satu.

Empat belas daripada kenderaan itu akan diedar ke setiap kontinjen manakala dua lagi untuk kegunaan Forensik Bukit Aman di sekitar Lembah Klang.

-- BERNAMA

No comments: