02 February 2010

SPR pecat penolong pendaftar

Utusan Online

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA KRAU 1 Feb. – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Pahang tidak menolak kemungkinan akan memecat 84 penolong pendaftar yang dilantik di setiap Dewan Undangan Negeri (DUN) yang gagal mencapai sasaran menambah bilangan pemilih berdaftar di negeri ini.

Pengarahnya, Ismail Mohd. Yusof menegaskan, ia berikutan prestasi buruk yang ditunjukkan mereka sepanjang kempen pendaftaran pemilih di negeri ini sepanjang tahun lalu.

Tegas beliau, pada tahun lalu, hanya 619 orang berjaya didaftarkan sebagai pemilih di seluruh negeri ini.

‘‘Pas dilihat lebih aktif mendaftarkan ahlinya sebagai pemilih berdaftar iaitu seramai 1,437 orang sepanjang tahun lalu.

‘‘Kita meminta penolong pendaftar ‘tidak tidur‘ kerana sikap itu menyebabkan sasaran bilangan yang berdaftar terjejas,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia selepas program penerangan dan taklimat mengenai pendaftaran pemilih, pendaftaran pengundi baru serta pemutihan keahlian UMNO Bahagian Kuala Krau di Wisma Peneroka di sini hari ini.

Hadir sama, Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jengka, Wan Salman Wan Ismail dan Pengerusi Biro Daftar Pemilih UMNO negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail.

Ismail memberitahu, berdasarkan rekod Jabatan Pendaftaran Negara, seramai 815,707 rakyat negeri ini layak mengundi sebagai pemilih dalam pilihan raya umum akan datang.

‘‘Hasil gerakan bersepadu parti-parti politik, badan bukan kerajaan (NGO) dan SPR sendiri, seramai 615,218 berjaya didaftarkan sebagai pemilih berdaftar sehingga tahun lalu,‘‘ katanya.

Ismail bimbang masih ramai yang layak tidak didaftarkan sedangkan peranan mereka sebagai rakyat amat penting untuk pembentukan kerajaan.

Katanya, SPR akan terus proaktif menjalankan kempen menarik menarik orang ramai berdaftar sebagai pemilih termasuk di pekan sehari dan pasar malam.

‘‘Pada masa sama, SPR Pahang bersedia mempertimbangkan cadangan orang ramai mengenai strategi meningkatkan pendaftaran supaya bilangan yang mendaftar mencapai sasaran,” tambahnya.

No comments: