03 November 2009

Diplomat ke Mesir tingkat hubungan

Berita Harian

KUMPULAN Lapan Negara Islam Membangun (D-8) mencapai kata sepakat untuk menghantar dua diplomat muda dari setiap negara anggota ke Mesir bagi meningkatkan perhubungan dua hala seterusnya mengeratkan kerjasama dalam pelbagai bidang.

Perkara itu antara beberapa hasil dicapai pada mesyuarat Sesi Ke-12 Menteri D-8 yang berlangsung di ibu negara, semalam.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman, berkata bagi merealisasikan program pertukaran diplomat itu, Mesir bersetuju menjadi tuan rumah dan ia dijangka dilaksana awal tahun depan.

"Ini satu cadangan baik diutarakan pada mesyuarat hari ini (semalam). Secara asasnya, cadangan ini dilihat memperkukuhkan hubungan negara anggota," katanya pada sesi sidang media bersama Menteri D-8 di sini.

Dalam pada itu, Anifah berkata, wakil anggota D-8 turut berikrar berusaha keras bagi merealisasikan Pelan Tuju D-8 untuk kepentingan bersama.

Ditanya isu tenaga nuklear Iran, Anifah berkata, kumpulan anggota D-8 mengambil ketetapan tidak membincangkan perkara itu dalam mesyuarat berkenaan.

No comments: