20 October 2008

Kementerian perlu kurangkan birokrasi lantik Guru Cemerlang

Berita Harian

KEMENTERIAN Pelajaran disaran mengurangkan birokrasi proses permohonan memasuki Skim Guru Cemerlang dengan membenarkan pendidik mengemukakan permohonan jawatan itu terus kepada Kementerian berkenaan.

Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Loke Yim Pheng, berkata proses permohonan ketika ini yang memerlukan guru menyalurkan permohonan mereka kepada pengurusan sekolah diikuti pejabat pelajaran daerah serta jabatan pelajaran negeri sebelum sampai kepada Kementerian bukan saja memakan masa lama malah dikhuatiri menyebabkan sekatan tidak sewajarnya di peringkat terbabit.

Justeru, katanya, NUTP yang mewakili kira-kira 135,000 guru di seluruh negara mencadangkan pasukan petugas khas Skim Guru Cemerlang diwujudkan di peringkat Kementerian bagi mengendalikan sepenuhnya permohonan guru untuk jawatan berkenaan termasuk penerimaan permohonan, pemprosesan dan memaklumkan status permohonan.

“Langkah Kementerian melonggarkan syarat permohonan Skim Guru Cemerlang dengan menetapkan pendidik memohon jawatan itu tidak perlu lagi menjalani pencerapan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti mulai tahun ini berjaya meningkatkan jumlah permohonan guru untuk jawatan berkenaan.

“Namun, NUTP menerima aduan ada guru yang berminat memegang jawatan berkenaan tidak berpeluang memohon kerana tidak dicalonkan pengurusan sekolah masing-masing dan ada juga permohonan tidak sampai kepada Kementerian kerana disekat di peringkat tertentu.

“Jika Kementerian Pelajaran mewujudkan pasukan petugas khas mengendalikan Skim Guru Cemerlang, guru boleh mengemukakan permohonan mereka terus, sekali gus mempercepatkan usaha memenuhi kuota jawatan berkenaan,” katanya ketika dihubungi.

Loke turut mencadangkan Kementerian mengeluarkan senarai guru yang memenuhi kriteria untuk memohon jawatan berkenaan serta mewujudkan saluran khas bagi mereka menyemak status permohonan untuk jawatan berkenaan.

“Saluran khas menyemak status permohonan perlu diwujudkan bagi memudahkan guru mengetahui perkembangan permohonan mereka dan jika permohonan gagal, mohon Kementerian nyatakan juga puncanya supaya kelemahan dalam aspek itu boleh diperbaiki guru terbabit,” katanya.

Beliau berkata, penetapan syarat sedia ditukarkan ke sekolah lain antara kebimbangan utama di kalangan guru yang memohon jawatan berkenaan, namun beliau yakin pendidik bersedia memenuhi syarat itu jika dipindahkan ke kawasan berdekatan dengan sekolah asal.

2 comments:

Anonymous said...

Saya suka mengikuti ruangan ini dan rasanya sudah bosan dengan rungutan tuntutan kenaikan gaji dan elaun yang sering dibangkitkan, oleh itu saya ingin bertindak sebaliknya dengan memohon pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengkaji semula kadar Elaun Perumahan Wilayah (EPW) di Sabah yang dianggap keterlaluan dan berlebih-lebihan dan wajar dikurangkan nilainya. Rasanya pemberian EPW sebanyak itu di Sabah banyak digunakan bukan untuk tujuan perumahan sebaliknya ada yang memanfaatkannya dengan membiayai kos pembelian yang tidak perlu seperti kereta luar negara penjawat awam di sana. Rasanya tidak logik EPW di Sabah diberikan sekitar RM800-RM1100 sedangkan tiada kos sewa rumah yang menjangkaui angka itu di sana kecuali rumah mewah seperti banglo. Rasanya ada lagi yang lebih memerlukan angka itu terutama yang menetap di kawasan yang berkos hidup tinggi dan mereka yang ingin memiliki rumah sendiri. Saranan ini juga sebagai langkah membantu kerajaan untuk berjimat cermat dalam perbelanjaan pentadbiran. Permintaan ini bukan disebabkan faktor cemburu tetapi mungkin sudah jenuh mendengar tuntutan kenaikan elaun yang rasanya lebih membebankan kerajaan, jadi ada baiknya saranan diberi untuk membantu kerajaan mengurangkan perbelanjaan dan mengutamakan yang lebih memerlukan. Selain itu sebagai peringatan supaya kita bersyukur kerana ada lagi lebih bermasalah dari segi gaji dan elaun ini terutama rakan-rakan kita di sektor swasta.... penjawat memahami

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
Telephone..Number:[+60]1123759663
email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]