20 October 2008

Fokus: Guru Cemerlang

Berita Harian


GURU Cemerlang subjek Biologi Sekolah Menengah Sains Tengku Muhammad Faris Petra, Kelantan, Mazinah Muda, menjadi ikon kepada pelajarnya. - Gambar hiasan

3,945 jawatan untuk lepasan diploma dan siswazah belum diisi

DALAM usaha memartabatkan profesion keguruan, jawatan Skim Guru Cemerlang diperkenalkan sejak 1994 sebagai insentif kepada guru berwibawa dalam bidang mata pelajaran masing-masing.

Kewujudan jawatan itu membolehkan guru dinaikkan pangkat dalam jawatan yang sama dan terus mengajar supaya kepakarannya sebagai pendidik dimanfaatkan menerusi kecemerlangan peribadi, pengetahuan, kemahiran, kerja, komunikasi dan potensi.

Skim Guru Cemerlang mendapat sambutan baik daripada guru lepasan diploma apabila kira-kira 97 peratus kuota jawatan berkenaan yang diwujudkan khusus bagi pendidik berkelayakan berkenaan, berjaya diisi.

Timbalan Ketua Nazir (Operasi), Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK) Kementerian Pelajaran, Esah Jantan, berkata berdasarkan data Bahagian Sumber Manusia kementerian itu, seramai 3,904 Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD) menyandang jawatan Guru Cemerlang ketika ini daripada 4,000 kuota yang diwujudkan sejak Oktober 2006.

Katanya, daripada jumlah itu, semua 800 kuota Guru Cemerlang PPPLD Gred DGA 34 berjaya dipenuhi, sementara 3,140 guru Gred DGA 32 kini menyandang jawatan berkenaan berbanding 3,200 kuota disediakan.

“Kebanyakan perjawatan bagi Guru Cemerlang kedua-dua gred berkenaan sudah diisi calon berkelayakan dalam usaha

meningkatkan profesionalisme perkhidmatan perguruan,” katanya ketika pembentangan kertas kerja mengenai Guru Cemerlang di Cyberjaya, baru-baru ini.

Sementara itu, Esah berkata, kira-kira 71 peratus kuota jawatan Guru Cemerlang bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) masih belum dipenuhi apabila hanya 1,525 guru siswazah menyandang jawatan itu ketika ini berbanding 5,374 kuota diwujudkan.

Daripada jumlah itu, katanya, 12 penyandang jawatan terdiri daripada PPPS Gred Khas C, Gred DG 54 (11), Gred DG 52 (133), Gred DG 48 (630) dan Gred DG 44 (739).

Sejumlah 3,849 kekosongan kuota Guru Cemerlang PPPS masih perlu dipenuhi iaitu 12 guru Gred Khas C, Gred DG 54 (89), Gred DG 52 (117), Gred DG 48 (370) dan Gred DG 44 (3,261).

“Masih banyak kekosongan Guru Cemerlang PPPS dalam proses pelantikan. Antaranya, 257 calon PPPS Gred DG 48 sudah dikemukakan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sementara 144 calon dalam semakan urus setia.

“Seramai 706 calon PPPS Gred DG 44 sudah dikemukakan kepada JPA dan 534 lagi dalam semakan urus setia,” katanya.

Esah berkata, penilaian Guru Cemerlang Gred DG 48 ke bawah diuruskan petugas khas di Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, manakala Guru Cemerlang Gred DG52 ke atas diuruskan JNJK, sementara pelantikan, pemangkuan dan kenaikan pangkat guru berjawatan itu diuruskan Bahagian Sumber Manusia.

Beliau berkata, cabaran untuk mendapatkan calon Guru Cemerlang amat dirasai berikutan beberapa faktor kekangan termasuk guru malu memohon, permohonan guru tidak diserahkan kepada kementerian kerana ketua jabatan mempunyai

calon pilihan sendiri, penyebaran iklan dikatakan tidak sampai kepada guru dan tidak sanggup memikul tanggung jawab serta harapan tinggi terhadap pendidik berjawatan itu.

Beliau berkata, ada juga guru yang menganggap mereka sudah berada di zon selesa dan tidak mahu ditukarkan, enggan menduduki Penilaian Tahap Kecekapan serta tidak memahami falsafah kerjaya Guru Cemerlang.

“Jika kita ingin melahirkan lebih ramai Guru Cemerlang, kekangan ini perlu ditangani semua pihak termasuk guru,

pentadbir sekolah dan Kementerian Pelajaran.

“Pendidik khususnya perlu memiliki semangat memajukan diri dalam kerjaya dan sanggup memikul tanggung jawab sebagai Guru Cemerlang.

"Guru Besar dan Pengetua pula perlu sentiasa memberi dorongan serta peluang kepada guru termasuk mengenal pasti dan mencalonkan pendidik di sekolah masing-masing sebagai Guru Cemerlang.

"Perancangan perlu dibuat supaya setiap sekolah mempunyai bilangan Guru Cemerlang bersesuaian dengan jumlah dan taburan mengikut mata pelajaran," katanya.

FAKTA NOMBOR: Guru Cemerlang

  • 3,904 jawatan - Diisi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma

  • 4,000 kuota - Jawatan diwujudkan untuk PPPLD

  • 1,525 jawatan- Diisi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah

  • 5,374 kuota - Jawatan diwujudkan untuk PPPS.
  • 2 comments:

    Anonymous said...

    Saya suka mengikuti ruangan ini dan rasanya sudah bosan dengan rungutan tuntutan kenaikan gaji dan elaun yang sering dibangkitkan, oleh itu saya ingin bertindak sebaliknya dengan memohon pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengkaji semula kadar Elaun Perumahan Wilayah (EPW) di Sabah yang dianggap keterlaluan dan berlebih-lebihan dan wajar dikurangkan nilainya. Rasanya pemberian EPW sebanyak itu di Sabah banyak digunakan bukan untuk tujuan perumahan sebaliknya ada yang memanfaatkannya dengan membiayai kos pembelian yang tidak perlu seperti kereta luar negara penjawat awam di sana. Rasanya tidak logik EPW di Sabah diberikan sekitar RM800-RM1100 sedangkan tiada kos sewa rumah yang menjangkaui angka itu di sana kecuali rumah mewah seperti banglo. Rasanya ada lagi yang lebih memerlukan angka itu terutama yang menetap di kawasan yang berkos hidup tinggi dan mereka yang ingin memiliki rumah sendiri. Saranan ini juga sebagai langkah membantu kerajaan untuk berjimat cermat dalam perbelanjaan pentadbiran. Permintaan ini bukan disebabkan faktor cemburu tetapi mungkin sudah jenuh mendengar tuntutan kenaikan elaun yang rasanya lebih membebankan kerajaan, jadi ada baiknya saranan diberi untuk membantu kerajaan mengurangkan perbelanjaan dan mengutamakan yang lebih memerlukan. Selain itu sebagai peringatan supaya kita bersyukur kerana ada lagi lebih bermasalah dari segi gaji dan elaun ini terutama rakan-rakan kita di sektor swasta.... penjawat memahami

    Anonymous said...

    macamana guru ijazah nak cemerlang kebanyakan Guru Besar tidak profesional jalankan tugas..kononnya gaji ijazah byk gaji masi muda lagi walaupun keja cemerlang bagila dlu dgn org2 tua..itu yg kbykn guru2 diploma yg sapu, sampai da takda calon yg malas kurang komitmen dgn akademik tapi rajin kerja tukang2 n buat konkrit diberi cemerlang.saya sarankan guru cemerlang ini tidak dinilai ole Guru Besar sahaja