23 October 2008

Elaun Perumahan Wilayah di Sabah dianggap keterlaluan

Berita Harian

SAYA sering mengikuti ruangan ini dan rasanya sudah bosan dengan tuntutan kenaikan gaji dan elaun yang sering dibangkitkan.

Oleh itu, saya ingin bertindak sebaliknya dengan memohon Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengkaji semula kadar Elaun Perumahan Wilayah (EPW) di Sabah yang dianggap keterlaluan.

Rasanya pemberian EPW sebanyak itu di Sabah banyak digunakan bukan untuk tujuan perumahan sebaliknya untuk manfaat lain termasuk membiayai kos pembelian yang tidak perlu seperti membeli kereta luar negara oleh penjawat awam.

Rasanya tidak logik EPW di Sabah diberikan sekitar RM800-RM1,100 sedangkan tiada kos sewa rumah yang menjangkaui angka itu di sana kecuali rumah mewah seperti banglo.

Rasanya ada lagi yang lebih memerlukan angka itu terutama yang menetap di kawasan kos hidup lebih tinggi dan mereka yang ingin memiliki rumah sendiri.

Saranan ini juga sebagai langkah membantu kerajaan untuk berjimat cermat dalam perbelanjaan pentadbiran.

Permintaan ini bukan disebabkan faktor cemburu tetapi mungkin sudah jenuh mendengar tuntutan kenaikan elaun yang rasanya lebih membebankan kerajaan.

Jadi ada baiknya saranan diberi untuk membantu kerajaan mengurangkan perbelanjaan dan mengutamakan yang lebih memerlukan.

Selain itu, sebagai peringatan supaya kita bersyukur kerana ada lagi lebih bermasalah dari segi gaji dan elaun ini terutama rakan kita yang bertugas di sektor swasta.

MASWAN,
Kuala Lumpur.

61 comments:

mas.... lyn.... said...

saya tertarik dgn luahan yang dikemukakan oleh saudara maswan dalam artikel ini.Walaubagaimanapun saya ingin membuat sedikit pembetulan pada beberapa perkara yang dikemukan pada artikel ini.

untuk makluman saya juga merupakan seorang kakitangan awam yang menikmati elaun perumahan wilayah ( EPW ) dan seorang yang memang terlibat secara langsung dalam memastikan pembayaran elaun ini kepada yang berkelayakan.

Saya ingin mengetahui adakah saudara maswan telah membuat tinjauan sendiri berhubung kos sewa rumah yang ada di sabah mahupun di Wilayah Persekutuan Labuan sebelum mengemukakan bahawa pemberian EPW ini adalah tidak logik kadarnya???

Tahukah saudara Maswan,bagi kawasan bandar seperti Kota Kinabalu jika cuma diberi Imbuhan Tetap Perumahan ( ITP ) yang kadarnya cuma RM250 bagi gred 41-44dan RM180 bagi kumpulan sokongan adalah memang tidak mencukupi.Untuk sebuah bilik kecil sahaja di kawasan ini dan sekitarnya kos sewaannya adalah RM350 hingga RM400 itupun sebuah bilik kecil yang boleh dikatakan umpama Stor penyimpanan yang tidak memiliki apa-apa kemudahan jauh sekali berhawa dingin.

untuk menyewa sebuah rumah kampung pada kadar tersebut pun agak mustahil..kalau pun ada itupun yang hampir menyembah bumi.

sekiranya inginkan keselesaan bagi sebuah keluarga sekurang-kurangnya sebuah rumah yang mempunyai 3 bilik kosnya tidak lari daripada RM650 hingga RM1000.Nak dapat banglo dengan harga RM1000 hanyalah angan-angan bagi penerima elaun ini..kerana kosnya mencecah RM3000 berbanding kadar EPW yang cuma RM930 bagi golongan lepasan siswazah,RM830 bagi lepasan diploma dan RM730 dan RM630 bagi kumpulan sokongan.

Itu di Sabah,jika di Wilayah Persekutuan Labuan,kosnya lebih memedihkan. Kos sebuah bilik mencecah hingga RM450 sebuah...bayangkan adakah ini dikatakan pemberian yang melampau??

Apa yang saya utarakan di sini adalah berdasarkan pengalaman sendiri dan kawan-kawan yang mengalami keadaan yang serupa.


Bukan ingin bertelagah cuma ingin berkongsi secebis hakikat dan realiti bahawa pemberian EPW ini tidak melampau dan keterlaluan.

Anonymous said...

saya mampu tepis kenyataan saudari ini dalam konteks EPW sabah...saya ditempatkan di KL tapi tidakla seteruk situasi di sabah jika saya nak bandingkan seperti saudari katakan..nampaknya tinjauan yg saudari lakukan itu yang tidak tepat..adik saya pun pekerja sektor krajaan juga di kota kinabalu dan dia menyewa bilik betul2 ditengah2 kotaraya tu dengan kadar sewa RM180 dan itulah kadar purata sewa bilik di kota kinabalu...tidaklah mencecah angka rm400 spt yang saudari dakwa..nampak sangat tinjauan saudari ni hanya melepaskan geram sahaja dengan kenyataan si maswan tu. saya menyokong kenyataan saudara maswan tu 100%. bkenaan dgn dakwaan sewa bilik rm450 di labuan tu, saya tak pasti tapi saya akan tanya..inipun nampaknya macam dakwaan liar sahaja daripada saudari..satu lagi ITP tu untuk orang tempatan, buatpa mau campuraduk dgn isu epw, nak buat org keliru pulak.saudari kata terlibat dalam penentuan epw ini org jpa la, tapi taktau nak bezakan antara epw dan itp..dgr sini pekerja JPA org yg dpt epw tidak dapat ITP, tau tak? kalau di sabah rumah kos rendah paling2pun rm500 malahan ada balance lagi daripada epw sekitar rm400..memang benar sewa ruma di sabah ada yang mjangkau rm700 (inipun semi-d king fisher, besar wooo) tapi berapa kerat jer penjawat dari semenanjung mau menyewa rumah dgn angka tersebut? dorang akan cari lebih murah lagi..satu lagi tren ruma2 sewa dsabah lengkap dgn furniture..saya menyewa di kl dapat ruma teres takda tingkat luas macam kandang jer cat berkulat suda rm750, epw rm450 so defisitla jawabnya rm300..opsyen lain ruma flat itupun rm550,bunyi bising stiap hari ni memang tidak selesa..dakwaan saudari ruma kampung menyembah bumi, seolah2 saudari nampak 1 ruma jer tapi saudari anggap smua ruma kampung di sabah menyembah bumi...pernah pegi tawa ka??kalau nak dibandingkan rumah kampung kl dengan ruma kampung kl jauh sekali standardnya,sudala di KL rumah kampung kecik..aku jalan2 kat kedah rumah2 kampung macam nak reput jer kena makan anai2..

so,ksimpulannya dimana keadilan agihan epw di sini seolah dalam keluarga macamnila situasinya ada dua org anak bersekolah, anak yg yg sekolah jauh diberi duit makan RM1,anak seorang lagi bersekolah dekat diberi duit rm2, adilkah??

Idham said...

woi.. korang yang di semenanjung.. ni aku nak habaq mai ni.. aku duduk di sabah ni dah 11 tahun. Korang ingat dengan elaun epw tu cukup ke? ha? Ada akai piqiak laa.. kalu tak pun mai sini kerja sini.. baru hang tau..

musa aman said...

woi aku di kl mana lebih menderita..hang datang sinila...aku nampak pun org2 kedah yg posting kl smua tidak tahan minta kluar...ko apa tau? ko dsabah knapa tidak mau balik2? kalo mahal balikla, ko cakap ko cukup2 kami disini epw mana cukup,itu layanan krajaan terhadap warga borneo seperti double standard...kami di kl ni ndak tahan disini,mau balikpun kena tahan sbb tiada org mau tinggal di kl nie...

Idham said...

Tajuk posting pun dan menunjukan perasaan dengki.. kenapa tak letak tajuk "Elaun Perumahan Di K.L tak memadai" atau "Elaun EPW d Semenanjung Terlalu rendah" yang korang cuba nak buat kacau ni kenapa?

kalau mcm tu aku cadangkan semua kakitangan awam yg berasal dari semenanjung dihantar pulang berkhidmat d negeri masing-masing supaya kemudian semua kakitangan dari sabah hantar balik juga. Semua doktor, cikgu, polis, tentera dilarang berkhidmat d sabah. Tengok macam mana "musa aman" mengamankan sabah.

Anonymous said...

ko idham memang ktinggalan info,brapa kali suda dekat news kluar epw Kl tidak memadai tapi tiada siapa mau pduli hal org sabah sarawak ni..kalau adapun jpa balas kluar tajuk melencong pegi mana jawapannya...rasanya bila kluar post macama ni baru mnimbulkan polemik,sbnrnya tujuan si maswan tu untuk tarik phatian isu asal EPW di Kl tidak memadai tujuan sebenar dia...sebenarnya org2 sabah tidak kurang hebatnya dalam bidang perjawatan awam ni, rasanya tiada masalah cadangan kau tu dipertimbangkan..tapi rasanya masala besarnya yg berkhidmat di sabah tu tidak mau pulang2,rasanya melekat suda di sana...sebabnya???ko fikirla sendiri!!!!

Anonymous said...

SI IDHAM NI KTINGGALAN INFO PASAL MANA DIA MAU BACA MASALA ORG BORNEO SBB TU KALAU DIA NAMPAK PUN TIADA KENA MENGENA DGN DIA...YG DIA TAU MASALAH GOLONGAN DIA SAJA...

ELAUN EPW SAMARATA said...

untuk lebih pasti rujuk blog ni wei...

http://sabahlovepeace.blogspot.com/2008/10/kadar-elaun-perumahan-wilayah-bagi.html

Idham said...

Cuba ngko tengok kenapa sewa rumah d sabah mahal-mahal. satu sebab kurang taman perumahan yang besar2. tempat aku duduk ni pun sewa rumah rm700. tadak kurang. nak buat mcm mana.. kwsan perumahan kurang. nak sewa rmh kg lagi 'sengal'... Aku sokong kalau epw sabah n sarawak dikaji semula kalau 'rate' sewa d sabah n sarawak sudah turun. Korang cikgu2 borneo minta baliklah ke sabah lepastu minta d pendalaman dapat elaun pendalaman cecah rm1500 oo... d semenanjung ada ke elaun pendalaman? mcm d sk lubang buaya, sk tudan, sk poring2 n sk pulau mantanani?

DITINDAS EPW said...

krajaan bg epw tu utk sewa ruma taman ka??? yg bestnya kamu dibagi 800-1000 tapi kau cakap bole dapat sekitar 750 itu bermaksud ko ada baki lagi utk menyimpan? bukankah itu blebih2an? yg kami di kl stakat ruma flat kandang kambing suda 600 sewa dia ruma teres sama luas ruma flat 750 tp epw krajaan bagi 450, adilka? sudala defisit..so ksimpulannya epw kamu blebih2an,kami terkurang menjadi defisit..spatutnya yg lebih itu disalurkan saja kepada kami yg dipostingkan di kl..ko dapat sewa ruma pun lg besar kan paling2 pun semi-d tu dgn 700, kami 750 ruma teres kecil saiz kandang...adil kah???siapa yg lebih selesa??? see,sudalah dapat epw tinggi dapat lg elaun pdalaman,kaya raya kamu di sabah kan...kita tukarla ko pi kl aku pi pdalaman,lagi ikhlas aku berkhidmat utk anak negeriku sendiri...

Anonymous said...

idham: apa pasal pulak ko cakap elaun pedalaman nie?terkeluar tajuk ka??akhirnya kau meludah ke langit kena muka sendiri...knapa aku cakap bgitu, sbb krajaan mmg memanjakan kamu sbnrnya elaun pedalaman itu diwujudkan utk kamu sbb di semennjg mana ada pedalaman..bgitu juga epw seolah2 utk kamu saja sbb tu sejak kewujudan epw ni di sabah suda 2 kali dinaikkan sedangkan di semenanjung tidak pernah ada kenaikan..adilkah???

Idham said...

ko menyalak kat aku pon aku tak boleh buat apa2, kalau aku PM aku pertimbangkan jugak kenaikan EPW korang. Nak buat mcm mana kerajaan dah tetapkan, aku simpati juga dengan keadaan korang d kl tuh.. yang aku tak setuju tajuk posting ni. jangan marahkan nyamuk.. kelambu dengan rumah sekali korang nak bakar, patut ker? aku pun nak juga tengok kwn2 senang semua.. mengadu kat nutp lah.. aku ade borang keahlian.. nak?

Idham said...

dah bagitau Bung Mokhtar?

Anonymous said...

sy br sj terbaca ruangan ni..nak komen skit...

bg sy memang tidak adil pemberian epw dan itp di sabah,srwk dan labuan..jika difikirkan semula terlalu byk ketidakadilan lain..mcm ada KASTA pula..

sy beri 2 situasi,
1..
cikgu A berasal dari semenanjung dan berkhidmat di sekolah x (kwsan KK sabah) dan mendapat EPW lingkungan rm930 (DG41) sebulan..
utk menyewa rumah.
2..
cikgu B berasal dari negeri sabah (sy ambil cth sandakan) beliau berkhidmat di sekolah x (kwsn KK sabah dan sama spt cikgu A)tetapi
hanya mendapat ITP lingkungan rm250 sebulan (DG41).
cikgu B juga terpaksa menyewa rumah kerana tidak mempunyai rumah sendiri di kk

persoalan..

sebagai mana yg saya tahu jarak sandakan ke kk jika naik kereta memakan masa 8-12 jam perjalanan.
boleh naik kapal terbang ttp harga??
cikgu A dan B keduanya terpaksa menyewa rumah sekitar RM 600-900 sebulan, tetapi
perbezaan wang yg diperolehi hampir RM 630 sebulan adalah amat tidak adil..!

dahla tu, cikgu A dapat tiket FREE SEKELUARGA balik semenanjung setiap tahun (ini based on pekeliling baru, dulu 2thn sekali)

tetapi cikgu B tiket FREE DIA SORANG nak balik sandakan pun tiada..

bukan niat nak mencetuskan apa2,tetapi meh la fikir baik2...
adil ke?



dan nak betulkan
komen mas..lyn...yg sy quote

"Untuk sebuah bilik kecil sahaja di kawasan ini dan sekitarnya kos sewaannya adalah RM350 hingga RM400 itupun sebuah bilik kecil yang boleh dikatakan umpama Stor penyimpanan yang tidak memiliki apa-apa kemudahan"

utk info, sewa bilik sj area kk ni
dalam rm180-250 sj sebilik..tak pernah lagi dengar sampai 400 wooo..

kalau rumah memang mahal, kwsn inanam (30 minit ke kk)sj dah 800 utk 4 bilik.
Likas (10 minit ke kk )pun ada yg cecah RM 1 ribu (Indah court/chanyai apartment)..

wlaupun nampak tidak adil,
apa boleh buat,..
nanti kalau cikgu dr semensnjung taknak mengajar pi borneo..kesian pula anak2 kat borneo tak cukup guru pula nanti..tak belajar..

kalau bagi sama rata.. dikhuatiri bankrup pula kerajaan..

sy tulis ni pun berdasrkan pengalaman sendiri.. jangan marah ye..

'saya yang menurut perintah'

cikgu kk

Anonymous said...

saya mau buat pembetulan di sini en said, saya rasa di sabah ni sudah ramai yang boleh jadi cikgu, doktor, polis dan semua kerja yang ada di malaysia ni. jgn fikir org sabah ni tiada pendidikan malah kami menganggap orang2 dari semenanjung ni la yg tutup rezeki golongan bijak pandai di sabah ini semata-mata kerana 'integrasi nasional'dan juga kerana 'elaun' yg mewah tu..ckp tu pakai kepala otak bukan kepala lutut...

Anonymous said...

Ni yang tulis artikel ni cemburu pasal dia tiada pekerjaan. Tapi saudara harus ingat, orang semenanjung yang keja sini punya elaun yang tinggipun papa kedana juga.

Saya juga hairan macam mana ada tukang komen cakap dia sewa rumah di kota kinabalu dengan sewa RM180 sebulan sedangkan saya kasi sewa rumah saya di api-api centre RM650 sebulan. Mengapa ada orang menyewa rumah saya walaupun sewanya jauh lebih tinggi ? Mangkali dia ni menyewa di rumah pelacuran.

Kalau dengki pun diam-diam saja kerana dalam islam dan mana-mana agama pun menyuruh menjauhi hasad dengki.

Saya percaya penulis artikel ini sakit hati mungkin kerana elaunnya kecil. Yalah daripada perbuatannya buat blog percuma ni menunjukkan dia miskin.Orang miskin biasanya dengki sama orang yang berpendapatan tinggi. Tiada orang kaya dengki sama orang miskin.. baru tau.

lanz_mr said...

salam sejahtera,
saya salah seornag penjawat awam yg menerima elaun rumah 980 sebulan.. memang di sini rumah sangat mahal. untuk mendapat data yang lebih tepat boleh tengok di mudah.com.. rata2 rumah di sabah 2 hingga 2.5 kali ganda lebih mahal berbanding di semenanjung, Saya sekarang masih teraba2 mencarik rumah tidak setimpal dgn harga yang di bayar. Kalau mahu cari rumah sekitar Kota Kinabalu, teres 3 bilik dgn 2 bilik air, harga boleh mencecah sehingga 200k-220k..
Satu lagi point, elaun sebesar bagi saya adalah sebg satu galakan untuk pakar2(DA41) dari semenanjung untuk menabur bakti di sabah. Ramai yang mengelak untuk datang ke sini, jadi adalah amat adil bg sesiapa yg sanggup berkorban merantau ke sini.
p/s:Klau ada yang tak puas hati, meh la pindah sini, pi sewa 2,3 kontena bawak sume perabot, keta hang pindah, bawak anak bini skali...
Kalau ikutkan hati, kalau tak di bagi elaun umah tu, takdenye aku nk dtg sini, soo mmg jelas lah itu galakan, dn mmg btol umah kt sini mahal...
Kt sabh nie, pemaju luar(semenanjung) mmg tkleh masok tuk buat umah suke2 hati sbb krjaan negeri mmg bt dasar tertutup, sbb tu umah mahal.... 2,3 sykt pemaju je monopoli.. tu yg hentam hrga sampai tk masok akal..
Kt sini aku pon nk bg pendapat, ptot krjaan negeri sabah bt dasar terbuka utk pembangunan, kesin kat pnduduk sabah sndiri...

Anonymous said...

idham ni myakitkn ati je. ko apa tau. korg cni mmg la suke org sbh ttndas kn.. org sjung yg mgjr kt sabah pn bknnya ajr ank borneo dgn baik. dlu aku ada cikgu asal dr sjung. msuk klas duduk je tk pn bawa BBM ajar ktaorg.wktu PJK pla, dia duduk kntin pas tu dia lepaskn kmi main kt padang. sepatutnya klu da kerajaan bg insentf mhl gila babas tu ajr la elok2 ank borneo, mcm2 krjn bg instf tp mls g mgajar. dah duduk rmh elok sng ati elaun byk, bkhdmat la sebaiknya. dah tu smpi sabah blagak bkn main. bla aku mgajar kt sjung ni, tk de apa pn yg org sjung ni nk banggakn yg dorg tu dr sjung, dg41 guru pakar la konon. pndk kata, kta suma ni sama. co bussiness mgajr, ajar la. epw tu tolak tepi. kta mgajar murd bkn sbb elaun mhl, yg pentg niat mgjr tu... keja kn 1 ibadah!!!

CikguBaSaya said...

Aleee,awak tu bukannya kakitangan awam. tu awak cemburu. Cuba awak kakitangan awam, ke hulu ke hilir juga cerita pasal epw yang ciput tu. Kalau tidak pun hari-hari mengumpat dengan kerajaan. Kami diberi elaun ciput pun kami tetap sokong BN juga. Bukan macam orang semenanjung yang bahlul tidak tahu menghargai.Haa... Orang semenanjung suka pun di beri elaun banyak apabila diorang bertugas di Sabah. Tak mintak RM180 pun. Ini manusia macam tiada otak la. Engko ni sape ha..

Ini jenis manusia pendengki. Macamlah duit yang digunakan untuk bayar epw tu duit bapaknya. Entah-entah bapaknya turut merempat..mintak bantuan sama kerajaan juga.

Baru naik ayam dah buat kecoh. Orang Sabah pernah buat gitu ke ? Itu maknanya orang semenanjung tidak tahu urus wang. Lihat kereta apa kami pakai.. jangan ingat saya tidak pernaj jejakkan kaki di semenanjung yang berlagak orang kaya. Bawa honda konon, merc,..Bukankan itu satu peborosan.

Gaji kakitangan awam di Sabah cuba digunakan sebaiknya dan bukan seperti yang didakwa pemilik blog ini. Saya lebih kaya tau daripada kakitangan awam semenanjung yang bekerja di Sabah walaupun rumah mereka ditanggung 100% oleh kerajaan . Tanya berapa simpanan saya dengan elaun rumah RM180 sebulan. Sewa rumah saya RM750 sebulan.

Ada tu rakan dari semenanjung, berhutang lagi dengan saya. Sungguh memalukan. Semua ditanggung oleh kerajaan tapi tidak ada simpanan. Haa..yang berlagak tu orang semenanjung bukan orang Sabah.

Harap Maklum. Walaupun gaji saya suami isteri sekitar RM5000, keta saya MyVi je. simpanan saya ??? Mestilah saya gembira..Faham-faham sajalah. Itulah prinsip Sabahan. Belajar hidup susah untuk jadi senang. Gaji saya tu sebenarnya jauh lebih kecik daripada kawan dari semenanjung. Diorang tu lebih RM7000 sebulan tapi kesihan, setiap tahun tukar keta. Bukan Sabahan ya..Orang semenanjung.

Buka minda.. Selidik betui-betui. Jangan main hentam keromo je.

gipul said...

wah.., panas juga topik ni... isu ckp pasal epw je.., so, pada yg sabahan tu klu boleh jgn la samakan semua org semenanjung tu mcm yg korang komen tu., mmg ada yg mcm tu tp x semua.., yg kita sabahan ni pun lebih kurang juga... ada yg ok., ada yg x ok... bak kata pepatah., sbb marahkan nyamuk, kelambu dibakar.., begitu juga pada org2 smjung yerr... kita ni semuanya bersaudara.., saudara se'malaysia'.. klu nk kondem org pun.., jgn la nk kondem kenegerian.., kondem la pada JPA tu.., yg keja d JPA tu pun org2 semenanjung, sabah n sarawak juga... dorg la yg spatutnya d hentam pasal ketidakpuasan hati ni...
hehe.., sekadar renungan..

Anonymous said...

wei org semenanjung..korang blik kg la..org sabah xheran la..poldaaaa....ni satu kes yg xpuas ati ni..
org sabah keja kt semenanjung tu..elaun epw lagi rendah
klu org semenanjung keja kt sabah elaun epw lg gempaq..almost 2 kali ganda..wahai JPA renung2kan la..dan kepada kesatuan sekerja ( CUEPACS )jgn asyik mintak bonus jer..sikit2 minta bonus..mintak tu agak2 la..mcm memaksa kerajaan plk..sekali KENA PERLI PM daaaa..xbermoral..padan muka..ketepikan dulu tue,,fokus pd isu ni..lastly..wahai JPA and CUEPACS perjuangan isu ni..dimana kah keadilan ini..fikir2ka lah.."salam OneBorNeo"

Anonymous said...

blajar tinggi2..kerja jauh2...bgaduh still mcm bdk skolah

Anonymous said...

sabah masih kaya dgn minyak dan tanah kosong utk komoditi pertanian spt kelapa sawit...sapa yg lebih byk dpt untung hasil dr penerokaan itu, krjaan persekutuan atau negeri, rakyat sabah atau semenanjung? tak usahlah nak mempertikaikan EPW di sabah. skrg ni rakyat sabah/sarawak sudah sedar dan celik maklumat. rakyat 2 negeri ini boleh tuntut haknya sbgaimana terengganu dan kelantan menuntut royalti minyak. usah dijolok sarang tebuan.

EPW cam gampang! said...

dah 2 3 kali mohon nk mintak pindah balik semenanjung tapi x dapat-dapat.. hampeh je keje kat sabah ni.. EPW 800 lebih tapi kos hidup sengsara nak mampos.. sewa umah pn dah 700 lebih.. tak tahan weiii... saper2 bleh tolong aku ejas transfer balik kampung gitau yaa... dan aku syorkan kepada sesiapa yg nk merasa EPW tu samada berbaloi atau tidak..sila2 mintak pindah kesabah.. insyallah mudahh je dapat pindah sini.. cakap saja tiada guna.. korang kene rasa dulu baru tahu berbaloi ke tidak........

EPW cam gampang! said...

dan satu lagi.. buat renungan org2 sabah.. korang jgn temberang laa.. kalo xder org semenanjung keje kat sabah ni aku rasa korang masih mcm katak bawah tempurung.. malas tahan gabang je korang tuu..

aramaite? said...

assalamualaikum / salam sejahtera...
saya nk bg pandangan sikit pasal isu elaun ni memandangkan ia dh makin berlanjutan & 'panas' oleh mereka yg bercakap tanpa fakta.Pandangan ini berdasarkan pengalaman saya berkhidmat di sabah melebihi 1 dekad. Pandangan sy tdk terhad kpd isu epw shj.
1. sebelum epw diperkenalkan, kerajaan menyediakan 'rumah subsidi' kpd penjawat awam dr semenanjung & Swk dgn nilai sewaan sehingga RM1115 sbln. Bayaran sewa dilunaskan kerajaan kepada pemilik rumah yg tentunya org2 tempatan @ sabah. Sy mendiami sebuah rumah teres 3 bilik di beaufort (dikategorikan sbg luar bandar) yg dinilai oleh bhg penilaian dgn nilai sewaan maksimum. So...keadaan ini menguntungkan penduduk tmpt sendiri sehingga ramai org tempatan membeli hartanah semata-mata utk dibuat sewa. Bukankah keadaan ini 'menang-menang'?
2. memandangkan nilai sewa terlalu tinggi,kjaan cuba cut cost dgn menukar subsidi rumah kepada epw sbyk RM500 shj. EPW dibayar terus kpd penjawat awam, bknnya penyewa spt zaman sebelumnya. Masalah timbul apabila pihak tuan rumah enggan menurunkan sewa krn sewa di sbh memang mahal memandangkan kos membina rumah yg memang diketahui tinggi di sini. Klu tak percaya, blh tanya org sabah. Ini menyebabkan tuan2 rumah meminta kjaan menaikkan epw & hasilnya naik kpd maksimum RM930 sbln (maklumat diberi oleh tuan rumah) Jd sebenarnya, kjaan bertindak utk manfaat org sabah sendiri. Soal s/ada penyewa ingin sewa rumah murah atau mahal tidak berbangkit krn itu hak peribadi @ bergantung kpd perancangan kewangan masing2. Andai kata nak duduk rumah teres 3 bilik...maka kena sanggup bayar sewa tinggi. Klu nak poket tebal...sewalah rumah yg berlubang sana-sini & dipenuhi anai2. Inilah realitinya. Lagipun di sesetengah kws, tidak byk taman perumahan @ agak terhad & ini mybbkan tuan rumah ambil kesempatan dgn mengenakan sewa yg tinggi. Jd...fikirlah. Siapa yg utg? Keadaan ini sebenarnya tetap menang-menang.
3. Isu tambang penerbangan. Memang wajar diberi kpd penjawat awam. Faktanya ialah ia diberi kpd semua penjawat awam yg berkhidmat di 'luar wilayah' s/ada bertugas di bumi borneo atau sjung utk mengunjungi wilayah asal. Bukankah ini adil?
4. Sbg anak borneo, andalah sebenarnya yg lebih beruntung. Anda diberi elaun wilayah sehingga pencen wpun nanti berkhidmat di kg halaman sendiri. Kami dr sjung...hanya sementara shj. Berkhidmat di mana2 negeri di sjung...tiada elaun wilayah utk kami. Hanya COLA yg tdk seberapa & itupun baru beberapa thn lalu diperkenalkan. Adakah anda sedar hal ini & adakah anda anggap ini adil? Anda jwblah sendiri. Namun kami tdk rasa iri hati terhadap anda krn itu adalah rezeki anda.
5. elaun bertugas di pedalaman sehingga maksimum RM1500 sbln. Ini sebagai motivasi & ganjaran kpd mrk yg sanggup bertugas di kws yg serba kekurangan. Saya rasa ia wajar krn bukan semua org sanggup berbuat demikian wpun org tempatan sendiri. Terdapat rakan2 Sabahan saya yg merungut & enggan bertugas jauh sedikit dr kg hlm wpun kws tersebut byk kemudahan & tiada masalah perhubungan. Agaknya b/mana klu ditugaskan jauh ke pedalaman? Sepatutnya org tempatan sendiri yg perlu lebih bertanggungjawab mendidik anak bangsanya. Sbb itulah sy katakan tadi pemberian elaun itu ada kewajarannya s/ada kpd penjawat dr sjung atau tempatan.
Kesimpulannya...tdk perlulah kita iri hati dgn apa yg org lain peroleh krn sebenarnya kita juga turut mendapat kelebihan / keuntungan tanpa disedari. Sy lebih rela & sanggup melepaskan / tdk menerima elaun2 itu asalkan dpt berkhidmat di negeri sendiri. Tp apakan daya...sabah masih memerlukan perkhidmatan sy. Tugas tetap diteruskan demi tanggungjawab. Berfikirlah secara rasional, bukannya menggunakan emosi semata-mata...terim kasih.

Anonymous said...

kadang-kadang bila tak dapat rezeki beria bila dah dapat banyak songeh...masa interview dulu beria kata boleh terima gaji goment walaupun tak bnyak..boleh e2 boleh ini lah tapi bila dah dapat haram....bising tentng duit..keje tak seberapa..kalu dah rasa nak jadi cikgu tue...mengajar dengan ikhlas..jgn harap duit jer....rezeki masing2.... org lain kat luar sana berlambak2 nak keje goment dah dapat nie bersyukurlah...

gipul said...

EPW cam gampang! said...

dan satu lagi.. buat renungan org2 sabah.. korang jgn temberang laa.. kalo xder org semenanjung keje kat sabah ni aku rasa korang masih mcm katak bawah tempurung.. malas tahan gabang je korang tuu..


yg ni dh melampau ni!!! apa korg ingat korg tu dh bagus sgt ka? jgn ckp besar la wei.., sya keja d smnjung juga., dlm opis ni cuma 3 org jer borneo., yg lainnya smua org smnjung., ko nk sya ckp apa? cara keja org smnjung dlm opis ni??? hampeh... nk dtg opis pun mintak tlg punch., pas tu dtg jam 10.., rajin ke namamnya ni? klu setakat sor dua tu ok la mngkin ok la juga., tp ni yg berstatus pegawai pun sama mcm hampeh... ko jgn nk memandai ckp org sabah pemalas.., korg pun sama.., klu ya pun nk 'gampangkan' org sabah.., x semua org mcm tu.., sama mcm korg juga... fikir guna otak kepala la wei.., jgn guna kepala lutut ko tu... sya just bg contoh tu je.., klu ko nk lg sya bleh bagi banyak lg contoh org smnjung yg pemalas tahap gaban dlm ni... jgn ckp besar la wei.., kitorg kat sabah klu xder korg pun boleh hidup.., jgn ckp kitorg duk bwh tempurung klu xder org smnjung keja sabah... org smnjung ramai yg bertanya pd sya... "bila dtg malaysia(semenanjung).. org sabah tinggal rumah panjang ker?.. sabah ada kereta proton ker?.. itu cntoh2 soalan bodoh org2 smnjung yg slalu sya dngar... klu org yg duduk pedalaman ke mngkin bleh diterima., tp ni org2 yg duduk bandar... apa bezanya org ni dgn katak yg duk bwh tempurung??? kasihan... belagak laa konon tp otk bodoh!!!

Azmi Khamis said...

mamat yang memberi pandangan macam ni memang tak pernah pikir pasal orang lain... dia dr jabatan mana tu.. kalau JAS maih tukaq ngan aku ... aku nak balik sangat ke semenanjung lepas 5 tahun menanggun keperitan kos kehidupan kat sini..
Biar kita tengok camnalak dia rasa... bair orang kata kita bodoh tapi jangan kita buat benda bodoh sebab kita tak tau berapa bodohnya kita

gipul said...

haa..., tau xper.., klu nk bagi komen pun jgn la nk samakan semua org sabah tu semuanya sama jer.., mmg la ada yg baik ada juga yg x baik.., sama mcm korg org smnjung juga.., ada yg baik ada juga yg hampeh.., bila kita balas balik komen tu.., tau pula nk marah... yg dia p komen tu x pikir pasal org lain ker????? cubalah bg komen mcm 'aramaite?' tu... yg tu baru guna otak kepala bukan kepala lutut mcm komen mamat "EPW cam gampang!" tu... knapa dulu dia terima tawaran keja kat sabah???? jgn anggap diri tu sempurna sgt...

Anonymous said...

assalamualaikum/salam sejahtera...

1. pandangan & anggapan setiap org terhdp org lain adalah berbeza. Byk sbb benda ni berlaku...mungkin irihati @ ada 'phd'. Klu kita berfikir secara rasional, kita akan maklum bahawa tdk semua org akan sekepala dgn kita. Sbb itulah masalah 'krn nila setitik, rosak susu sebelanga'akan berlaku.
2. Secara jujur, sy akui yg sy tdk ada masalah berkhidmat di Sabah...sy sdh berkhidmat di 2 buah sek.men. di daerah berlainan. Alhamdulillah...rakan2 sabah adalah rakan2 sy & sebaliknya. Kenapa? mudah jwpnya...msg2 pernah bergaul dgn mrk yg dtg dr negeri berlainan waktu study dulu. Maknanya sudah ada integrasi borneo-sjung. Sudah ada pendedahan ttg borneo / sjung.
Maka...keseronokan bekerja timbul. Yg menjadi punca nk balik adalah faktor kekeluargaan. Maklumlah...saudara-mara /adik-beradik, semua di sjung. Perkara yg sama mungkin dihadapi oleh rakan borneo yg bertugas di sjung.

3. namun...bkn semua org bersikap mcm perkara no(2)di atas. Ada juga yg berpendidikan tp sikap tak mcm berpendidikan. Ini masalah hati...hati busuk. Ada sabahan yg prejudis thdp org sjung. Ini berlaku di sk isteri. Hanya ada seorg guru sjung. Kebyk guru lain mendapat pendidikan di bumi sabah sendiri...maka sy membuat andaian bhw sikap prejudis timbul krn kurang mendapat pendedahan ttg org sjung..terperap dlm dunia sendiri. Namun perlu ingat...bukan semua. hanya beberapa org sahaja. keadaan yg sama mungkin turut berlaku di sjung jika org sjung kurang pendedahan terhdp org borneo. Tp nak buat mcm mana krn 'nila setitik, rosak susu sebelanga'. Inilah dunia namanya.

4. Justeru, tak perlulah melenting bila tulisan kita kena hentam. Relax...rambut sama hitam, hati???
Apapun...sy tetap menyatakan bertugas di bumi sendiri adalah lebih baik..Sbb itulah sy berkobar2nk pindah...aramaite?

Anonymous said...

Salam, apapun, kata Saidina Ali, Orang yang kaya adalah orang yang merasa cukup dengan apa yang ada" jadi bersyukurlah dengan apa yang ada, kalau kawan2 dari smnjung nak epw datangla ke sabah atau serawak, atau dari serawak ke sabah, atau sabah ke serawak. Tidak ada rasa cemburu dan iri hati sudah lepas ni, semua layak dpt epw... kalau tidak mahu epw, balik kg ja, tanam pisang keh3

gipul said...

betul2.., setiap manusia telah ditentukan rezekinya., dari kita sndiri ja yg kena usaha lebih., kenapa kita mesti irihati dgn rezeki org lain... pd sya., pasal epw tu lantaklah.., tiada langsung rasa irihati dgn kakitgn s'jung d sabah.., cuma yg bikin panas tu., kenapa mesti nk membodoh2kan org? knpa nk menyamakan semua org? sdgkan y terlibat bukan semua org sabah, juga bukan semua org smjung.. sya bukan anti org smnjung.., dalam kluarga sya pun ada org smjung juga sarawak... so., pada smua2 forumer di sini., sebelum nk kutuk, maki, kondem org tu., fikir la guna akal, bukan ikut nafsu...

Anonymous said...

salam...aq nak crita satu perkara ne...aq baru dpt postin di semenjung...walaupun dpt epw...tapi sewa rumah...alamak rm800...tidak termasuk maintance lagi tu....gaji baru saja tahap n17....aq x minta pi semanjung ne...tapi JPA bagitau x ada kosong di sabah...heiran2...ramai lagi kawan2 aq disini...aq mo balik sabah...di sini taraf hidup tinggi

Anonymous said...

berkaitan penjawat awan dari semenanjung yang ditugaskan di sabah menerima epw, memang keterlaluan kerana sebagai contoh dan perkara ini dah lama berlaku di mana sebuah rumah didiami oleh sehingga 4 penjawat awam bujang dari semenanjung tersebut padahal setiap orang ada menerima epw, dan hanya seorang daripada mereka yang menyerahkan epw tersebut kepada empunya rumah. patutlah baru saja 6 bulan menetap di sabah sudah dapat mengeluarkan kereta mewah, lagi satu, tentang kos sewa rumah yang mahal di kota kinabalu tersebut, bukan sahaja penjawat awam dari semenanjung yang kena bertugas dan menyewa rumah sewa yang dikatakan mahal tersebut di sana, malah ramai juga penjawat awam yang datang dari daerah lain di sabah dan terpaksa menyewa rumah yang dikatakan lebih dari RM800 seperti yang kawan kita katakan tadi. jadi di sini saya rasa perlu ada rombakan semula ke atas penyelarasan pemberian epw di antara penjawat awam dari semenanjung juga penjawat awam di kalangan penduduk sabah sendiri. Oleh itu saya berpendapat pemberian epw bagi penjawat awam dari semenanjung perlu diselaraskan dengan penjawat awam dari sabah juga.

Anonymous said...

Assalamualaikum / salam sejahtera..

pada rakan-2 dari semenanjung dan sabah.. bg pendapat saya EPW tu perlu dikaji semula.. perbezaan yang terlalu tinggi antara kakitangan awam yang bekerja di sabah dan semenanjung.. mmg diakui kos perumahan di sabah lebih mahal berbanding di semenanjung.. tetapi bagaimana kakitangan awam yang bekerja di kwsn bandar di semenanjung sprti slgr dan kl.. bukan kos sewa je mahal tp kos sara hidup juga mahal.. sbg cth.. saya bekerja di kelana jaya.. dn menyewa area sini lingkungan 900 ke 1000. lain kos tol, minyak dll..

sekadar nak berkongsi dgn korang, masalah org sabah dan sarawak di semenanjung.. kalau ade pihak JPA yang baca komen ni.. diminta kaji semula.. supaya kami org sabah dan sarawak yg bekerja di semenanjung perlu diberikan epw yg setimpal la.. fikir2la..

lagi satu.. tkperlu la gaduh2 kt sini.. baik org sabah dn semenanjung kita semua org malaysia kan.. lg pulak sesama islam.. jgn kita menuding jari sesama kita..
pemimpin skrg perlu fikirkan kebajikan rakyat.. kalau rumah disabah terlalu mahal.. ape akan jadi pada org tempatan di sabah.. jgn fikirkan duit je beb.. tp tanah tergadai.. duit tk leh bawa mati.. ni pd yg berkenaan je..

hrp maaf kalau ade terasa..
wasalam..

Anonymous said...

Sy setuju sekiranya epw ni dikaji semula terutama bagi kakitgn yg berada di semenanjung. Epw yg sy terima rm600 sedangkn sewa rumah sehingga 950-1500. Untuk mkluman, suami sy keja swasta. Gj pn xnaik, lps tu mmg susah sgt nk buat loan. Harap pihak cuepacs dan kerajaan pertimbangkan semula epw yg di semenanjung ni. Kitorg ni mna lg tol,sewa rumah. Sgala-galanya mahal kt kl ni..

Anonymous said...

Tak usah la kata bukan dengki.. sendiri mau ingat la... Ko PK EPW tu untuk rumah je kan.. Tp kerajaan dah kira coz untuk balik... bukan boleh naik bas bila dah kat sabah... Umah sewa kat sini yang cuma rumah kayu dan luas separuh dari umah taman dah 800... Korg tau ke kos makan kat sini mcm mana? semua mahal. Tak yah nak persoal EPW ke apa bukan mintak duit mak bapak korg tlg bayar.. duit gaji korg pun kami tak ganggu... Memang dasar dengki... Sial punya manusia... P jahanam dgn KL kau tu... Kalau kata mulut aku jahat, tp hati korg tu busuk... Ada je tak puas hati.. Bila tak dapat yg korg mintak, ko dok hentam dan pertikai apa ko tak dapat... Gamaknya mak bapak kau besar kan korg dgn duit haram pasal tu hati tak bersih..

Anonymous said...

Tak usah la kata bukan dengki.. sendiri mau ingat la... Ko PK EPW tu untuk rumah je kan.. Tp kerajaan dah kira coz untuk balik... bukan boleh naik bas bila dah kat sabah... Umah sewa kat sini yang cuma rumah kayu dan luas separuh dari umah taman dah 800... Korg tau ke kos makan kat sini mcm mana? semua mahal. Tak yah nak persoal EPW ke apa bukan mintak duit mak bapak korg tlg bayar.. duit gaji korg pun kami tak ganggu... Memang dasar dengki... Sial punya manusia... P jahanam dgn KL kau tu... Kalau kata mulut aku jahat, tp hati korg tu busuk... Ada je tak puas hati.. Bila tak dapat yg korg mintak, ko dok hentam dan pertikai apa ko tak dapat... Gamaknya mak bapak kau besar kan korg dgn duit haram pasal tu hati tak bersih..

Anonymous said...

abah ko..mau sedap cakap jer..aku sewa rumah kat labuan ...rumah 2 tingkat rm 1500...rumah setingkat rm 1200..kepala bapak ko !

Anonymous said...

EPW memang perlu d kaji semula ... beza antara epw sabah sarawak d semenanjung dangan penjawat awam dari semenanjung di sabah sarawak memang agak ketara . Tak tahu la .. betul atau tidak .... sewa umah mencecah rm1k d sabah .. mungkin kalu yg uma banglow ka semi-d ka kot kot la .. or yg kat Api-Api tu (ramai pensyarah + penjawat awam dari semenanjung dok situ) kompom la mahal .. saya dulu pon dok sewa uma tak dak la ... sampai mencecah 900 apa lagi 1K .. 350-600 jak .. 3 bilik

saya dok menyewa kat KL ni .. pon gitu juga nak tengok kawasan gak. Uma sewa ya saya duduk ni RM650 pon 3bilik .. epw 500 jak .. tapi nak buat macam mana da nama mencarik sesuap nasi .. dan periku nasik saya dekat sini kena la terima ... tol2 tak kira lagi .. barang dapur/barang basah jauh beza harganya dari d sabah.

masa baru sampai kat KL ni da test try coba nak sewa bilik .. kat bandar tasik ... ka seputih ... etc tapi rata2 bilik jak RM350 so last last p jauh sikit dari KL dapat la yg 650 ... kat kk .. sewa bilik masuk 350/month ... ni bilik mana ni .. hotel kot hahhahah pernah sewa bilik gak kat area kk .. 150/month jak ..

apa pun tak payah la nak kutuk2 tak elok ... saya baru jak kat semenanjung ni baru dalam 10tahun dari mula sampai kat sini sehingga sekrang ni .. tak dak pembayang pun permohohonan tuk di tempat kan d negeri asal akan di jawab ..

secara jujur ... kalu compare di bagi epw + tambang percuma setahun sekali tuk mengunjungi wilayah asal dengan di tempatkan/transfer balik ke sabah .. sa pasti pilih balik kesabah ... biar la kelayakan epw & tambang percuma tidak ada ...

by the way .. saya ada terbaca mengatakan epw yg d terima oleh org sabah sarawak yg berkerja d semenanjung ni lekat terus (bersipat kekal) sa rasa anda ter salah taip atau baca ... org sabah sarawak bila da balik sabah(posting) akan hilang kelayakan epw dan tambang mengunjungi wilayah asal secara otumatik ... bah kan kalu la org sabah sarawak ni di hantar berkrusus di sabah / sarawak melebihi 3 bulan kelayakan tersebut juga akan terbatal .. ini juga terpakai kepada penjawat awam dari semenanjung yg berkhidmat di sabah .. bila da balik berkhidmat di tempat asal semua tu akan terbatal .. ( mungkin saudara ter dengar ada penjawat awam dr sabah yg berkerja d semenanjung da balik posting d sabah tapi still dapat itu epw ... masuk gaji epw still ada .. coba risik balik rasanya mamat tu kena bayar balik tu .. )

sekian harap di maklumkan ...

Madie said...

Salam 1 Malaysia..

Sesungguhnya permasalahan EPW melibtakan soal-soal politiking dan dasar-dasar yang sudah tercorak sekian lama.
Untuk pengetahuan saudara sekalian, janganlah kita sesama kita bertengkar tentang perkara ini. Kita penjawat awam hanya menjalankan tugas. Kadar elaun yang diterima perlu dirujuk kepada yang berwajib. Setahu saya, perjuangan beberapa pemimpin Sabah khasnya untuk menyeragamkan pembayaran EPW sudah berjalan sejak sekian lama. Pada tahun 2007-2009, saya juga berjuang untuk hal ini melalui NUTP yang saya sertai.
Saya berjaya mendapat tandatangan daripada penjawat awam Sabah dan Sarawak di Negeri Johor untuk menuntut pelarasan EPW ini. Namun segalanya terpulang kepada pihak kerajaan kerana ianya hanya berbentuk ELAUN bukan GAJI.
Berkenaan kadar EPW kekal selepas kembali ke wilayah asal. Saya sendiri membuat pembayaran semula setelah kembali ke negeri Sabah. EPW tidak wujud lagi tetapi digantikan dengan BSR (Bantuan Sewa Rumah).

admin,
sabahlovepeace.blogspot.com

Anonymous said...

semua komen sy baca tp tenangnya baca komen dr aramaite..komen yg fakta tambah pngalaman sndri..sbgai org lama yg cukup matang dan positif..yg makan garam dlu.kebaykn yg pesoal byk ni golongan baru menjawat yg keje smta kerana wang tnp ada life..sy skdr mmbaca..dr sudut seorg penganggur yg ingin kerja gomen..sy rasa and yg dpt kerja gomen xpndi bsyukur.. dan lbih byk phd dr redha ats rezeli sesama kita...sy yg pnganggur pun xde dngki2..mmg seronok tgk org yg keje gov..

Anonymous said...

yang saya tau sabah negeri paling kaya tp skrg jadi negeri paling miskin sbb hasil bumi nya sudah d bahagi2kan ke semenanjung. tiada salah klau kerajaan mo byr dlm bentuk elaun. tp penduduk sabah yg kerja gerai mcm sy ni xdpt habuk ni apa cerita? loan kereta dan rumah pon xdpt? mohon kerja pon xdpt,padahal lepasan diploma? apa ke hal yop? xtau besyukur ke kamu yg d atas?

Anonymous said...

butoh ampa la gaduh tang ni

yie said...

memang bodoh x terkate la yg dengki bongok...

yie said...

yang orang dah dapat biarlah die dapat, ko yang nk mintak naik tu tunggulah org bagi, amik lah, x bagi tuggu lah, x nak tunggu ko berenti kerja la senang,,, ini duk kondem orang pasai pa..ingat sukeati je kerajaan bagi banyak (konon) kat yg keje belah sabah sarawak ni,,, owang dah wat kajian laa, ko ni dah la keje rendah tahao mikir tu jgn ikut rendah sekali...ni yang nk kurang pahala pose aku ni,..

Anonymous said...

X pyh nak dengki2 la..syukur apa adanya!!

Anonymous said...

saya orang sabah... tapi saya asal kampung jauh dari bandar... saya kerja d bndar.. saya mengaku yg harga rumah makin naik... kalau d kira... saya asal kampung dan tidak mempunyai tempat tinggal yg tetap d bndar.. saya hanya menyewa... kalau d kira... gaji saya lebih kecil berbanding pejawat awam yang menerima epw... dan kos sara hidup yg d terima adalah sama... lebih baik elaun itu d beri kepada semua pejawat awam berbanding d mansuhkan... semua orng pun mengalami masalah yang sama...

Anonymous said...

saya seorg guru brasal dr sabah..dg41..prnah mngjar di sarawk..epw cuma 500..skg mngajar di kedah, epw cuma 450..klu sy balik sbh, dpt itp rm250 je..hu hu..tpi klu difikirkn, mgjar sem memangla epw tu lebih ckit, tpi, bila blk sbh, tuuuuu diaaaaaaaaa..450 yg kumpul tiap bulan tu memang tk cukup..warant dpt sethn sekali juga..alangkh syoknya klu epw ni diselaraskan..coz, bila nk blk wilayah asal, tmbang kapal terbang tk kira kita ni asal wilayah mana..huhu

Anonymous said...

Haha... besyukur dengan rezki yg Allah betikan... kalau nak lebih pi ler ke sabah serawak... jgn byk citer.... Allah taala benci orang yang iri hati terhadap saudarnyer....

Anonymous said...

Sj jer nk share pngalaman kat sabah.
Harga sewa rumah mahal..klu korg ambik bilik pon mahal..klu murah pon jauh..
Barang runcit mahal jugak..barang basah murah jugak...masak sndiri mnguntungkn..tp bila makan kat kedai hrga jadi mahal balik..mmg mcm tu...

Anonymous said...

Gi labuan la klu nak tau cukup ke x epw rm 1000 utk sewa rumah

Anonymous said...

Aku dekat 7 tahun kat sabah....ulu kaingaran x ade masalah pun rumah kampung baru 4 bilik banglo ape dalam hutan. Cuma lampu x ada...guna genset..300 sebulan
..aku redah dgn illahi..keluarga aku aman kereta dah masuk 4 biji...semua double cub vigo.navara.ninja king n super king.....aku beli tanah org kampung 15 ekar tanam sawit...alhamdulila gaji baru Rm4k lebih dengan sawit yg aku ada sebulan dpt juga 10k shukur alhamdulila.......cari lah rezki lebih .........aku tak teringin dah balik malaya nak duduk sabah sampai akhir hayat........

Anonymous said...

Harga Barangan di sabah adalah melampau berbanding berdasarkan pengalaman saya bekerja selama 10tahun di semenanjung, malahan kemudahan yang terdapat di semenanjung amat banyak namun penjawat awam di sini tetap mendapat elaun cola yang jauh lebih tinggi dari elaun itp yang diperoleh oleh penjawat awam di sabah yang mana tidak kira di mana mereka ditempatkan. Orang sabah sendiri menghadapi kesukaran untuk bernafas dengan gaji sekadar cukup makan. tetapi penjawat awam dari wilayah lain yang bekerja di sabah dapat hidup dalam keadaan mewah berdasarkan segala pengalaman kawan2 semenanjung yang pernah bekerja di sabah. Bukan nak cemburu tetapi hanya menuntut keadilan sebagai seorang rakyat malaysia yang dikatakan aman-damai adil dan saksama.

di manakah tanah melayu (malaya / semenanjung) sekarang kalau bukan kerana hasil bumi sabah dan sarawak, sampai bilakah sabah dan sarawak harus diperah hasilnya tanda diberi nikmatnya. Cuba lihat statistik di Pusat Pusat pemulihan Dadah, Akhlak, Penjara siapakah yang paling ramai. Mengapa mereka ini harus diberi makan hasil2 yang diperah dari sabah dan sarawak.
Apa yang sabah dan sarawak ada? Orangnya yang penyabar, jalannya yang berlubang dan ditampal di sini sana, kemudahan infrastruktur yang amat lemah (Pengangkutan awam yang tidak sistematik, Bekalan Elektrik dan Air yang kerap terganggu, Hari2 jalan sesak), Harga Barangan runcit yang sangat tinggi (Semua gara2 cabotage policy ynag menyebabkan perbezaan harga antara Semenanjung dan Sabah Sarawak sangat tinggi cth: kereta mahal dalam rm3000.00).
Masyarakat menyedarinya terutama penjawat awam dari semenanjung yang berkhidmat di sabah dan dari sabah berkhidmat di semenanjung tetapi yang untung selalu mendiamkan diri dan yang rugi selalu ditindas dan disenyapkan.
apakan daya kalau kangkung yang percuma dikutip ti tepi2 paya mampu dijadikan isu sebagai penggerak ekonomi negara.

Anonymous said...

inilah masyarakat malaysia yang hanya tahu mengutuk dan takut dinganggu keselesaannya tanpa mengira kebajikan orang lain. Orang malaysia suka berkata: "Aku untung ko bising buat apa? Biaq pi lah!!!" Orang Malaysia tidak suka berkata : "Aku untung Banyak, Tapi orang lain ada yang lebih memelukan, Ini semua harus berubah, Saya harus menolong mereka"

Seringkali kita dikatakan masyarakat yang peramah dan beragama tetapi semua itu hanya topeng di wajah masing2, Kita pantang bila ada orang lebih baik dari kita, tetapi kita suke apabila orang dengki kat kite.

Kita tidak suka mencari penyelesaian sebaliknya kita lari dan mengutuk masalah orang lain.

Yang tak baik kita amalkan yang baik kita buat tak tau.

Jangan kau berani nak mempersoal apa yang dikatakan ini sedangkan kau tidak berfikir berkalali-kali untuk diri sendiri dan orang lain.

Anonymous said...

mejoriti yg bertugas di sabah menyewa rumah dgn kadar 700-900 sebuah untuk rumah teres.kalau ada yang mengatakan dengan epw dapat sewa banglow adalah tidak benar sama sekali. rumah kampung pun 550-650..terimalah hakikat setakat mana rezeki kita tidak perlu mengata dan menunding jari pada orang yang bertugas di sabah..cuba fikir dan renungkan orang yang bertugas di sabah berapa kos setiap kali balik ke kg halaman..tambah2 bagi yang bkluarga..tiket yg diberi oleh kerajaan hanya sekali setahun.sanggupkah kamu balik ke kampung hanya setahun sekali..tentu tidak kan..fikir-fikirkan lah..tu belum lagi dikira bila ada keluarga sakit terpaksa balik kg tergesa2..orang yg bertugas di tempat sendiri seronok pantang cuti boleh balik kg dgn kereta masing2..tp yg bertugas di sabah tidak dapat berbuat demikian..kalau teringin nak epw cubalah memohon pindah ke sabah 90% akn dapat..cuba rasa mcmana kehidupan di bumi sabah

Anonymous said...

org sabah ada juga yang x senang hati dengan orang semenanjung yang dapat epw..tp cuba fikir2kan orang sabah boleh dikatakan mejoriti bertugas ditempat sendiri di daerah sendiri.. dapat tinggal di kampung sendiri..jauh lebih senang..cuba tanya orang semenanjung yang datang ke sabah adakah datang ke sabah dengan kehendak hati sendiri..pasti tidakkkk..nak dapat 10% pun belum tentu dapat yang datang ke sabah dengan kehendak hati..manusia biasalah tidak pernah puas hati sesama manusia..berhentilah menunding jari dan mengata sesama sendiri..

Anonymous said...

cuba la tgok..post tu tahun berapa 2008..skrh dah 2014...mestila dh jauh beza...

Melor said...

HELLO MASWAN,MYFELLOW GOVT SERVANT.
MAYBE YOU WANT TO GIVE FEEDBACK AFTER 6 YEARS?

COME OVER TO WP LABUAN AND ENJOY THE RENTAL SURVEY.

TIL THEN, I REST MY CASE.TQ

LABUAN_NEWBIE_2014
ALLAH'S SERVANT FIRST,CIVIL SERVANT NOW.

Anonymous said...

Tersangatttt lah bersetuju..hanya org yg pernah tinggal d wp labuan shj yg mengetahui..