25 September 2008

Segelintir jururawat pemalas, celupar

Berita Harian

KERENAH kakitangan hospital terus menimbulkan rungutan kepada pelanggannya. Hal ini dialami keluarga saya ketika mendapatkan rawatan di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Star, Kedah. Perkhidmatan yang diberikan doktor begitu baik, malangnya sikap acuh tak acuh segelintir jururawat mencacatkan mutu perkhidmatan diberikan.

Pada 21 September lalu, adik saya dari Perlis disahkan mengalami kandungan luar rahim (ektopik) dan dirujuk kepada dua doktor pakar, Dr Ng K.H dan Dr Mohd Anwar yang melakukan tugas dengan penuh dedikasi dan berbudi bahasa.

Adik dimasukkan ke dewan pembedahan untuk menjalani laparoscopic pada keesokan harinya oleh kedua-dua doktor berkenaan. Pada 23 September, kira-kira jam 12 tengah hari, doktor dan beberapa jururawat yang melakukan pemeriksaan ke atas adik memaklumkan adik dibenarkan keluar hospital pada hari itu dan hanya perlu tunggu arahan jururawat.

Adik saya ditemani suami dan emak saya, bekas jururawat yang pernah 30 tahun berkhidmat dengan kerajaan. Keluarga saya menunggu kehadiran jururawat seperti dimaklumkan doktor, namun tidak tiba walaupun jam hampir 5 petang.

Emak kemudian pergi ke kaunter Wad Kenanga 2B dan menemui ketua jururawat untuk memaklumkan pesanan doktor yang membenarkan pesakit pulang.

Dengan selambanya jururawat itu menjawab "Jururawat takkan pergi bagi tahu, Mak cik sendiri kena datang tanya di kaunter, tetapi kalau sampai malam tidak datang, kami akan bagi tahulah supaya pulang,"

Sebagai keluarga pesakit, bolehkah jawapan seperti ini diterima?

Sedangkan untuk balik ke Perlis bukan mengambil masa yang singkat.

Sepatutnya jururawat yang bertugas itu memberitahu lebih awal, bukan hanya menunggu depan komputer macam penyambut tetamu.

Apabila dikatakan begitu, jururawat berkenaan menyalahkan doktor kerana tidak memberitahunya dan pelbagai lagi alasan tidak logik.

Emak saya yang berkhidmat selama 30 tahun sebagai jururawat memberitahu sepatutnya jururawat memudahkan pesakit bukan sebaliknya, malah pengunaan komputer menjadikan perkhidmatan lebih cekap.

Seorang jururawat berkata, "Sebab guna komputer jadi lambat sikit dan kalau hospital swasta kena tunggu lebih lama... jadi tak payah merungut". Jawapan itu memang menyakitkan hati.

Malangnya, pegawai perubatan di hospital berkenaan boleh memberi perkhidmatan terbaik untuk meningkatkan imej Hospital Bahiyah, kakitangan sokongan pula, yang mencetuskan rasa tidak senang pesakit.

SHAZ,
Beseri, Perlis.

13 comments:

Anonymous said...

hurm....kadang2 masyarakat x tahu ke bahawa jururawat juga manusia biasa da juga menpunyai tekanan kerja....xkan mak pt sbg bekas jururawat x tahu doktor perlu buat dulu discaj baru jururawat urus hal2 lain....nampak ar masyarakat hanya pandai complain tapi x tahu protokol dlm hal2 nie..jgn hanya nampak salah org tp salah diri sendiri x tahu...

Anonymous said...

Bukan hendak menyalahkan sesiapa,tapi majoriti jururawat di hospital dan klinik-klinik kerajaan memang begitu.Saya pernah mengalami situasi sebegini.Semua orang ada masalah,orang juga bekerja dan tertekan tetapi janganlah dilemparkan pada pesakit.Masyarakat pun ada perasaan,orang sakit bukan suka-suka nak sakit.Ada juga jururawat yang baik.Layan pesakit dengan dengan baik.

Anonymous said...

Hmm...saya faham masalah di atas kerana saya adalah jururawat yang berdaftar. saya bertugas di hospital kerajaan dan di wad yang amat memerlukan komitmen yang tinggi dan juga kesabaran yang amat tinggi kerana tempat saya bertugas merangkumi pesakit dan keluarga pesakit. Masalah boleh diatasi kerana sekiranya terdapat komunikasi yang berkesan di antara doktor , jururawat dan keluarga pesakit,tidak akan timbul kerumitan dan aduan sebegini. budi bahasa dan nilai-nilai murni amat penting di dalam komunikasi kita seharian. nampaknya,kementerian perlu menambahkan kekerapan menerapkan nilai-nilai murni kepada setiap anggota kesihatan. JANGAN lupa, masyarakat juga memainkan peranan yang amat penting. Jangan kerana nila setitik, jururawat-ururawat lain tidak dihargai pengorbanan dan perkhidmatan mereka. saya rasa masih ramai jururawat serta anggota kesihatan lain yang berkhidmat amat berdedikasi dan banyak nilai-nilai murni di dalam diri. kepada jururawat yang berkelakuan demikian, sekiranya terbaca laman web ini, ubahlah sikap anda. PERKHIDMATAN KITA UNTUK MASYARAKAT TIDAK KIRA TUA MUDA MISKIN KAYA ATAU PANGKAT.
saya..yang ikhlas...amat berbangga menjadi anggota perkhidmatan awam yang dapat membantu insan yang amat memerlukan rawatan yang berkesan dan sempurna. saya amat berbangga kerana kerjaya ini amat murni dan tinggi nilainya dibandingkan.... MINDA SIHAT HIDUP CERIA KEBAHAGIAAN TERCAPAI

Anonymous said...

jururawat sepatutnya sedar mereka kena kerja utk pt..pt adalah custumer.xde pt xde la keja..dah la kerajaan dah bagi gaji yg tinggi dekat jururawat..bg jururawat kerja kerajaan,gaji bulanan termasuk elaun tetap pun dah lebih dr 2000 sebulan..specificnya kalolah die keja dah 2 tahun gaji dalam rm 1626 campur dgn elaun kritikal rm 243 campur elaun tetap awam berjumlah 640 dah dpt 2511 sbln.tu br kerja 2 thn.kalo makcik2 jururawat tu jgn pandang sebelah mata tau..gaji mereka mencecah rm6000 sebln..jgn heran kalo diorg ni pkai keta vios city ke camry ke..harta rumah bnyk..gaji mereka banyak..jururawat perlu bersyukur kerajan pandang tinggi kerjaya mereka tp kerja lah betul..pt tu org sakit.xjaga betul2 pt sakit terus let gooool

ogyayop said...

saya pun jururawat yang sekarang bekerja di arab saudi. Sebagai seorang jururawat,pada pendapat saya, kalaupun seseorang jururawat ada masalah di rumah, dont effect your quality of care. sebab sedangkan cikgu-cikgu di sekolah sekarang tak dibenarkan langsung menjentik telinga pelajar, inikan pula pesakit. Dengan erti kata lain lagi... pesakit sekarang ramai yang mengada2... nak layanan first class walaupun dok hospital kerajaan.Kami jururawat menjadi pembantu doktor untuk menguruskan pesakit bukannya melayan karenah sesetengah pesakit yg over. Sebab itulah, saya hanya bekerja di dewan bedah so i am not dealing with fussy patient.

Anonymous said...

saya setuju..proses discaj yg dikatakan mmg lama tp tindakan jururawat yg berkata demikian x wajar.kbykkan jururawat tak mesra pesakit seperti disarankan kerajaan.walaupun perkara sedemikian kt tak perlu tggu kerajaan sarankkan malah berfikir secara rasional.tak kira lah bangsa , agama, dan negara.

Anonymous said...

ala jururawat mmg mcm tu..kerja xikhlas..ingat diorg tu suka sngt ke jaga pt..bsh berak pt..mandikan pt yg busuk tu..dlm hati mereka tentu menrungut2..mereka ni jadi jururawat semata2 kerana itu la bidang yg senang dapat kerja di malaysia dan serata dunia..yelah jururawat ni bukan nyer pandai akademiknya..tentu la spm tu tak seberapa..kawan aku tu pangkat 2 spm pn dgn sains fail pn ader yg dapt jadik nurse..betul la mcm somebody yg ckp kat atas tu..gaji mereka byk sial..kalo g ARAB tu maw tak sampai 10000 sebulan siot..so bile kerja semata2 kerana duit,..jadi la camtu..kerjaan pn satu bagi muka sngt kat jururawat..staff lain yg lagi bijak dr jururawat di anak tirikan..pasal tu la aku xkan undi kerajaan

Anonymous said...

saya nak ucapkanjutaan terima kasih kepada semua staff nurse yang menjaga saya sepanjang tempoh hendak bersalin hinggalah selamat lahirkan anak.. berbeza dengan nurse yang ada kat hospital kangar..bukan mulut ja celupar.. tangan pun boleh tahan. tahu je la nak bersalain memang sakit, tambah lg anak sulung.. ada sorang nurse tu boleh rentap result CTG depan2 pesakit.. gila ke apa??? tahu la penat kan.. mana ada keja yang tak penat, lagipun dah nama pun nurse..kena banyak2 sabar. kalau tak jangan jadi la..apa2 pun terima kasih sangat kat sume yang terbabit kat HSB..

anekdot said...

jururawat ni mmg kurang ajar..kalo kat spital tu dia mmg ingat dia berkuasa la..suka hati jer marah2 org dgn halau org..mmg la diorg ni mcm kaya tp kaya yg kebiadapan..anjing betol..kalo yg jururawat lelaki tu mcm banci..pondan..bacull.pundek

Anonymous said...

Affect lah bukan effect huhu

Anonymous said...

Makcik sy pangkat sister..masa interview dia marah kitorg knapa tak apply sebab dia lah interviewer confirm pass...tapi kami adik beradik tak minat jadi nurse nasib baik juga aku tak apply kalau tak misti aku tgolong dlm kelompok nurse yg pemalas dan celupar ye lah sebab makan gaji haram guna saluran nak jadi nurse...aku sokong kau sebab aku ada kawan sepermainan yg skrang ni staff nurse... spm dulu ambil sastera bukan science stream tapi bole lulus interview sebab ada orang tgh...spm sangat bodoh tapi skrg jadi staff nurse...betul lah hidup tak berkat....kahwin dengan laki orang sebab trlanjur...orang kristian katolik tak bole brcerai so bayangkn kawan sy tu kahwin dengan lelaki yg masih suami org....kesian bini dia kurus kering jadinya....tgoklah hidup tak berkatkan sebab guna org tengah utk lulus sedangkan ramai lagi yg layak...sama juga mcm adik aku..sorry lah sangat bodoh spm banyak fail...stpm ada 2 E...tapi abg ipar kawan dgn tukang interview so kawtim lah bagi soalan temuduga pd adik aku... now adik aku pegawai da...yg bikin sakit hati duit dia selalu tak cukup..ku jadi mangsa..dia selalu pinjam kt aku...suami pun tension....padahal adik aku cuma beli keta sebiji...belum kahwin..tak ada ptptn...masih tinggal dgn parents... keja kat pedalaman ada elaun lagi tu tapi duit selalu tak cukup...kenapa? Sebab gaji banyak sial tak berkat akibat guna org tengah....aku doakan adik aku cepat kahwin

Anonymous said...

KOMENLA ELOK2 SIKIT...KERJAYA TUPON DA DTENTUKAN..LAW SUME ORG NK JD BIJOK SGT..SAPE YG NAK JD MISI BODOH CABUK ... JGN TERLALU MENCERCA..MGKIN KDG2 APER YG KITA DPT TU..ITULAH YG KITA PERNAH BERI PD ORG LAIN TANPA KITA SEDAR... SEPTTNYA KITA MUHASABAH DIRI..ADE SEBB KENAPA ALLAH BG SESEORG TU JD NURSE WALAUPUN RESULT SPMNYER BKN SC PURE..CUBA SEHARI JD JURURAWAT...MGKIN DR SITU BARU TAHU HAKIKAT JURURAWAT..JGN HANYA MENUDING JARI..SEDGKAN KORG X TAW YG SBNRNYER...X SUME ORG ALLAH BERI KELEBIHAN UNTUK JD JURURAWAT...EVEN ANAK2 YG ADE DEGREE PON BELUM TENTU BOLEH BERADA DI SAMPING IBU BAPA YANG SAKIT...BKN SOAL KELULUSAN YG NAK DIKATAKAN..TP NILAI2 YG PATUT ADA PD SETIAP MANUSIA X KIRA SIAPAPON..BODOH KE CERDIK KER...MMG KERJA YG KOTOR ITU MISI TLG BUATKAN SEBB ADE ANAK2 YG PANGGIL MISI DAN CKP "MISI..MAK/AYAH SY BERAK..PAMPERS SY DAH TINGGALKAN KT CTU.." N TRUS PERGI SAMBUNG..FB..WA..INSTGRAM..ETC. TGN MISI YG KORANG CKP JHT NILA YG CUCI PRIVATE PART MAK AYAH KORG YG LAHIRKAN DAN BESARKAN KORG..SEDGKAN ANAK SENDIRI..X SANGGUP BAU TAIK MAK AYAH SENDIRI...XPERLAKAN..MISI NI MULUT MEMANG CELAKA N X PERNAH IKHLAS TP MSK AYAH KORANG TU MISI YG BERSIHKAN..KORANG PG2 ADE KER LAP MAK AYAH KORANG...SENTUH PON XNAK...LG2 YG MULUT CAM APERNTAH..CKP JER PNDAI..KALAU PNDAI XPER GAK..NIH SUAM2 KUKU JER..TAW2 POST KT FB PASAL MAK AYAH X DPT LAYANAN TIPTOP DR MISI...TANGGUNGJAWAB MISI NI SEBAGAI MISI INSHAAALLAH TERTUNAI..TP TENGGUNGJAWAB KORANG AS ANAK TU DAH TERTUNAI KE??? PASTU YG CACI MAKI MISI CKP MISI NI PELACUR BAGAI TU..KORANG TU DULU BERANAK BKN MISI KE YG SAMBUT...X MALU KER MCKP MISI PELACUR..PASTU NANTI SAKIT..PELACUR YG ATTEND..BAGUIH DOK ADA..PIKIAQ SAMA SEBELUM KUAKAN STATEMENT..TKUT MALU SENDIRI...ALHAMDULILLAH...SEBAB APE ORG KATE MISI NI KERJAYA MULIA SEBB NAK TAHAN MULUT2 CAM KORANG YG NEGATIF THINKING PD MISI2 D DUNIA NI...KO BOLEH SET BRANULA? BOLEH TGK TUBUH BDN ORG???ITU KEPERCAYAAN BEB!!!KAMI NI X PELAHAPPON..TU SEMUA TUGAS..LAW X ATTEND MAK AYAH KORANG NANTI..LAW MATI MULELA NAK SALHKAN MISI...TQ KPD YG POSITIF PD MISI..PD YG NEGATIF PD MISI,,TERUSKAN...

Anonymous said...

Banyak ckp mcm xsekola..tah2 dorg ni tmpg duet pencen mak apak je..😂😂..sorry 2 say