11 March 2008

Kelayakan pendaftaran PTK perlu disemak

Berita Harian

SEMUA kakitangan awam dibenarkan menduduki ujian Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) setiap tahun, namun tidak pernah ada penafian daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), bahawa pemberian tahap lulus aras empat mempunyai kuota tertentu.

Pendaftaran PTK untuk kakitangan awam, khususnya di Kementerian Pelajaran perlu diteliti dan disemak mengikut kelayakan dan kepentingan jawatan.

Apa yang terjadi selama ini ialah kakitangan sudah dinaikkan pangkat tetapi mendaftar ujian PTK sebelum kenaikan pangkat, masih dibenarkan menduduki ujian PTK jawatan lamanya.

Secara kebetulan keputusan PTK mereka lulus pada aras empat, namun kerana mereka sudah dinaikkan pangkat sebelum ujian PTK, mereka tidak layak menuntut anjakan gaji. Saya melihat kejadian itu banyak kali berlaku.

Saya berpendapat, mereka menafikan hak kakitangan awam lain yang mungkin lulus aras empat tetapi kuota terhad kerana kelayakan untuk mendapatkan lulus aras empat mengikut kuota ditetapkan.

Saya mendapati kakitangan gred W yang perlu menduduki PTK yang dianjurkan Jabatan Akauntan Negara, namun mereka duduk bawah bumbung Kementerian Pelajaran, secara suka suka menduduki PTK anjuran kementerian berkenaan.

Kebetulan, ada di antara mereka lulus aras empat, namun mereka tahu ia tidak melayakkan apa-apa kerana itu bukan ujian PTK yang wajib diduduki. Perbuatan mereka ambil ujian 'suka-suka' itu menyebabkan satu kuota untuk kakitangan awam lain mendapat anjakan gaji disia-siakan.

Jika PTK tidak memerlukan kuota lulus, isu itu tidak berbangkit.

Saya dapati tiga tahun yang membabitkan tiga kuota untuk anjakan gaji disia-siakan begitu saja, kerana ada pihak yang secara 'suka-suka' mengambil peperiksaan PTK, walaupun 'tahu' tidak layak untuk kenaikan pangkat atau anjakan gaji.

FARIZ IJAZ,
Keningau, Sabah

No comments: