13 March 2008

Pelajar tajaan JPA di Jordan juga hidup daif

Berita Harian

SAYA bersetuju dengan cadangan Md Rusli Md Nor dalam ruangan in, baru-baru ini yang merayu Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menaikkan elaun pelajar Malaysia tajaannya di Mesir. Saya bukan penuntut di Mesir tetapi keadaan pelajar Malaysia di Jordan tidak kurang 'daif' dibandingkan dengan keadaan dipaparkan Rusli.

Saya dan rakan di Jordan adalah pelajar sarjana tajaan Kementerian Pengajian Tinggi di Amman.

Peluang melanjutkan pelajaran di bumi Anbia ini kami syukuri dan memohon kenaikan ini bukan atas dasar untuk bermewah tetapi mencukupkan keperluan seharian.

Sejak berada di Amman, kami dapati kos sara hidup di sini semakin tinggi dari masa ke masa. Kenaikan harga barang meningkat dalam kadar mendadak sehinggakan berita terbaru di Jordan, kami dikejutkan dengan berita kerajaan Jordan tidak lagi mampu memberi subsidi kepada rakyat. Barang asasi seperti beras dan susu terus naik. Kami semakin terhimpit.

Purata tukaran wang dinar Jordan (JD) dengan ringgit Malaysia ialah 1JD bersamaan dengan RM4.90.

Mata wang Jordan adalah antara yang tertinggi di dunia selepas pound sterling. Elaun yang kami terima untuk tiga bulan ialah RM4,134. Jika ditukar kepada nilai JD ialah sebanyak 843JD dan selepas dibahagikan kepada tiga bulan, jumlah elaun sara hidup yang kami dapat dalam sebulan ialah 281JD (RM1,376)

Bayangkanlah keadaan kehidupan bulanan kami dengan purata kos sewa rumah di sini sekitar 100JD-220JD. Selepas ditolak harga rumah sewa, bil elektrik dan air, pengangkutan ke kampus, makanan bagi sebulan, jumlah itu tidak mencukupi. Antara contoh barang yang paling mahal ialah gas. Jika dulu harga bagi satu tong gas ialah 4.25JD ( RM20.80), kini harganya 6.50JD (RM31.85). Malah, ada berita mengatakan harga gas mungkin akan naik lagi kepada 10JD (RM49) satu tong. Begitu juga dengan harga susu. Bagi mereka yang berkeluarga dan mempunyai anak, ia memberi kesan memandangkan harga susu naik daripada 7JD (RM34) ke 10JD sekotak/setin.

Memandangkan sekarang musim sejuk, kami memerlukan gas untuk memasang alat pemanas. Dengan elaun tidak mencukupi, kadang-kadang kami terpaksa menahan kesejukan untuk berjimat.



PENUNTUT TAJAAN KPTM,

Amman, Jordan.

No comments: