11 March 2008

Kenaikan gred penguasa KDRM terlalu lambat

Berita Harian

JABATAN Kastam Diraja Malaysia (KDRM), sebuah jabatan di bawah Kementerian Kewangan, dipertanggungjawabkan untuk memungut cukai tidak langsung dan menjadi pemungut cukai kedua terbesar selepas Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Namun, agak malang kebajikan anggota kastam, terutama kenaikan pangkat bagi skim penguasa kastam gred W41 ke gred W44, terlalu lambat pergerakannya.

Ada penguasa kastam yang berkhidmat lebih 15 tahun hingga 20 tahun, masih di gred W41.

Kalau dibandingkan kenaikan pangkat Penguasa Kastam dengan pegawai tadbir diplomatik (PTD), didapati penjawat PTD gred M41 ke gred M44 mengambil masa tiga tahun saja.

Kenaikan pangkat dalam tempoh singkat juga berlaku untuk skim pegawai sistem maklumat F41 ke F44 dan akauntan gred W41 ke gred W44 yang mengambil masa maksimum lima tahun saja.

Guru juga boleh tersenyum dalam hal kenaikan pangkat apabila secara automatik naik ke gred G44 selepas 10 tahun berkhidmat. Namun, bagi penguasa kastam, kenaikan pangkat ke gred W44 dalam tempoh 10 tahun hanya mimpi indah.

Pada 5 Mac lalu, Kementerian Kesihatan pula mengumumkan bahawa pegawai perubatan (doktor) di gred U41 berpeluang ke Gred W44 dalam tempoh dua tahun saja.

Apabila mendengar itu, kami tertanya-tanya bila pula penguasa kastam akan mendapat khabar baik mengenai kenaikan pangkat lebih cepat?

Keadaan yang menimpa kami, seolah-olah tiada langkah yang boleh diambil pengurusan KDRM selama ini untuk mempercepatkan kenaikan pangkat penguasa kastam dari gred W41 ke W44.

Kenaikan pangkat itu perlu dipercepatkan untuk meningkatkan moral dan tahap kepuasan bekerja bagi jawatan penguasa kastam.

Kenaikan pangkat dalam tempoh minimum mungkin dapat mendorong penguasa kastam untuk bekerja dengan lebih bersemangat kerana sumbangan mereka dihargai.

Diharapkan pihak berkaitan, terutama Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Kementerian Kewangan dan pengurusan tertinggi jabatan kastam menilai masalah yang dihadapi kumpulan penjawat awam, supaya jalan penyelesaiannya boleh dicari.

PENGUASA KASTAM VETERAN,
Kajang, Selangor.

1 comment:

Nusin Bin Ahap said...

penguasa kastam.

saya ada interview 16/4 ni. ada tips tak untuk pi interview. fist time interview goment.

terima kasih