23 October 2009

JPA perlu tangani masalah elak jejas moral kakitangan

Utusan Online

SAYA ingin merujuk kepada pekeliling JPA berkaitan 'penjumudan pembantu tadbir rendah N11 ke N17' yang mula berkuat kuasa pada bulan Julai 2009. Penambahbaikan tersebut oleh pihak JPA amatlah dialu-alu oleh kakitangan awam yang terlibat.

Namun di sebalik itu, bagaimanakah nasib Pembantu Tadbir N17 dan W17 yang sekarang ini telah sama taraf dengan Pembantu Tadbir Rendah yang telah dijumudkan?

Jika dilihat dari segi gaji, mereka yang dijumudkan jawatan N17 lebih 'untung' berbanding dengan N17 dan W17. Ini kerana semasa tempoh perkhidmatan sebagai pembantu tadbir rendah, kebanyakan mereka telah pun lulus ujian menaip dan diberi anjakan empat mata gaji.

Kenaikan gaji tahunan juga lebih daripada N17 dan W17 setiap tahun. Bagi yang lulus PTK, pastinya gaji akan dianjak lagi.

Apabila dijumudkan, anjakan gaji akan berlaku lagi. Jika dibuat perbandingan dengan gaji Pembantu Tadbir Rendah dijumud N17 dengan Pembantu Tadbir N17 dan W17 yang sedia ada, gaji mereka lebih tinggi.

Selepas proses penjumudan ini, sudah semestinya Imbuhan Khidmat Awam, Imbuhan Perumahan juga akan dibuat pelarasan dan mereka pastinya akan mendapat bayaran tunggakan. Ini juga memberi kelebihan kepada mereka yang dijumud.

Dari segi tanggungjawab pula, kebanyakan pembantu tadbir yang dijumud kurang arif dengan kerja-kerja perkeranian kerana sebelum ini mereka hanya menjalankan kerja menaip seperti yang diarahkan.

Pihak JPA seharusnya mengambil inisiatif membuat pertukaran jabatan kepada mereka agar dapat belajar perkara yang baru.

Sekiranya masih di jabatan lama, tabiat sebagai typist sukar dibuang dan mereka masih menjalankan tugas-tugas 'lama' mereka.

Keadaan akan bertambah buruk jika ketua jabatan tidak membuat penstrukturan semula tugas mereka agar ia bersesuaian dengan jawatan dan gaji baru mereka.

SEKADAR INGIN MELUAH

1 comment:

Anonymous said...

alaaa... janganlah cemburu