26 July 2009

Cuepacs Kemukakan Opsyen Ketiga Pekerja PBT

ALOR SETAR, 21 Julai (Bernama) - Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) memohon kerajaan menimbangkan opsyen ketiga terhadap pekerja-pekerja sokongan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) setelah pengurusan sisa pepejal diswastakan.

Presiden Cuepacs Malaysia, Omar Osman berkata, pekerja sokongan PBT mendesak supaya mereka diserapkan ke Perbadanan Sisa Pepejal, selain menangguhkan pelaksanaan penswastaan itu sebelum mendapat persetujuan pekerja.

"Cuepacs tidak membantah pelaksanaan penswastaan tetapi cuma minta opsyen ketiga ditawarkan kepada pekerja PBT, iaitu serapkan pekerja PBT ke Perbadanan Sisa Pepejal," katanya kepada pemberita selepas majlis taklimat mengenai isu penswastaan sisa pepejal dan kebersihan awam zon utara, di sini, Selasa.

Omar berkata, sebelum ini, pekerja PBT diberi dua pilihan, sama ada bersara awal atau bekerja dengan syarikat E-idaman yang akan mengambil alih pengurusan sisa pepejal di Kedah, namun pekerja mendesak supaya mereka diserapkan dalam Perbadanan demi masa depan yang lebih terjamin.

Menurutnya, Cuepacs telah pun menghantar memorandum kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, 23 Jun lalu bagi meminta opsyen ketiga itu.

Lebih seribu pekerja dari Perlis, Kedah dan Pulau Pinang hadir pada perjumpaan yang dianjurkan Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Penguasa-Penguasa Tempatan Semenanjung Malaysia (Anulae).

Seramai lebih 25,000 pekerja seluruh negara terbabit dalam proses penswastaan itu, 5,000 daripadanya dari Wilayah Utara.

-- BERNAMA

No comments: