05 May 2009

Calon cemerlang boleh dipertikai

Berita Harian


ANUGERAH Perkhidmatan Cemerlang (APC) untuk kakitangan awam pelbagai jabatan bagi 2008 sudah diumumkan, termasuk dari Jabatan Pelajaran. Saya terpanggil untuk menyuarakan masalah pemilihan calon untuk APC membabitkan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Rompin, Pahang.

Saya dapati pemilihan calon guru cemerlang sejak beberapa tahun kebelakangan ini agak mengecewakan. Timbul rasa tidak puas hati kerana guru yang lama berkhidmat dan berkaliber tidak menerima anugerah, sebaliknya mereka yang baru berkhidmat mendapat pengiktirafan. Sudah tentu ia menimbulkan rasa tidak senang di kalangan masyarakat guru.

Biasanya, pentadbiran peringkat sekolah akan mencalonkan beberapa guru yang berkemampuan dan berkelayakan. Namun dalam kes di PPD Rompin, didapati calon yang dihantar pihak sekolah tidak tersenarai sebagai penerima, sebaliknya PPD memilih calon pilihan mereka.


Keadaan ini sekiranya berterusan boleh melunturkan semangat guru yang benar-benar berdedikasi dicalonkan untuk pemilihan berkenaan.

Bagi mengatasi mengurangkan rungutan, PPD perlu lebih telus bagi pemilihan APC untuk tahun ini. Buatlah semakan semula dan berbincang dengan pihak sekolah sebelum pengumuman dibuat.


TERKILAN ROMPIN 09,
Temerloh, Pahang.

No comments: