20 March 2009

Anwar Minta Pegawai Kerajaan Ikut Peraturan Profesion

KUALA LUMPUR, 18 Mac (Bernama) -- Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta semua pegawai kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri menjalankan tanggungjawab mengikut peraturan profesion yang telah ditetapkan supaya tidak diperalatkan oleh politik kepartian.

Ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2009) 2009 peringkat jawatankuasa pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini, Anggota Parlimen Permatang pauh daripada Parti Keadilan Rakyat itu berkata terdapat pegawai tinggi kerajaan yang terpaksa akur dengan tuntutan daripada kerajaan Barisan Nasional yang memerintah negara pada masa ini.

Anwar turut mempertikaikan tahap kawalan keselamatan di Menara Datuk Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) ekoran pendedahan sebuah akhbar berbahasa Cina mengenai penemuan 'benda aneh' di bawah meja Presiden Umno.

"Walaupun kita tolak ketahyulan tapi ini aspek keselamatan. Bagaimana, siapa yang mungkin boleh menembusi sekuriti di PWTC yang ketat pengawalannya itu dan hanya terdapat di bawah meja Perdana Menteri (Presiden Umno), tidak di bawah meja-meja yang lain termasuk Timbalan Perdana Menteri, Setiausaha Agung dan pegawai yang lain," katanya.

Menurut laporan akhbar itu hari ini, dua keping kertas bertulisan jawi dan kayu yang dibalut kertas putih ditemui dilekatkan di bawah meja Perdana Menteri di Tingkat 39.

-- BERNAMA

No comments: